ПОСТАНОВА
Іменем України
07 жовтня 2019 року
Київ
справа №815/140/18
адміністративне провадження №К/9901/52167/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Жука А. В.,
суддів: Мартинюк Н. М., Мельник-Томенко Ж. М.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Дошкільного навчального закладу № 1 "Веселка" загального типу, комунальної власності
на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 березня 2018 року (головуючий суддя - Бутенко А.В.) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року (головуючий - Бойко А.В., судді: Єщенко О.В., Осіпов Ю.В.) у справі 815/140/18
за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області
до Дошкільного навчального закладу №1 "Веселка" загального типу, комунальної власності
про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
в с т а н о в и в :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У січні 2018 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулося з позовом до Дошкільного навчального закладу №1 "Веселка" загального типу, комунальної власності про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, в якому просило застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи Дошкільного навчального закладу №1 "Веселка" загального типу Комунальної власності (ідентифікаційний код юридичної особи: 33591339), розташованого за адресою: 65490 Одеська область, м. Теплодар, вул. Піонерна, 12-а до повного зупинення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, наведених в Акті перевірки №186 від 13.12.2017 за номерами: 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20,21,22, 23, 24, 25, 26, 27.
2. В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що за наслідками проведення позапланової перевірки об`єкта відповідача встановлені порушення, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливість її ефективної ліквідації та рятування людей. Позивач зазначив, що подальша робота Дошкільного навчального закладу №1 "Веселка" загального типу комунальної власності, з виявленими під час перевірки порушеннями, створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.
Короткий зміст рішення судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13.03.2018 року позов задоволено частково.
Вирішено застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді часткового зупинення роботи Дошкільного навчального закладу №1 "Веселка" загального типу комунальної власності, код ЄДРПОУ 33591339, розташованого за адресою: 65490, Одеська область, м. Теплодар, вул. Піонерна, 12-а, шляхом зупинення навчального процесу до усунення усіх порушень, які зазначені в акті №186 від 13.12.2017 року.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року рішення суду першої інстанції залишено без змін.
4. Суд першої інстанції, з яким погодився і апеляційний суд, виходив з того, що порушення, визначені в пунктах 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 Акту №186 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що у відповідача були відсутні скарги під час проведення позапланового заходу. Також відсутні заперечення на Акт №186, який 03.12.2017 вручено завідуючій ДНЗ "Веселка" Гудім О.П.
5. Судами першої та апеляційної інстанцій також встановлено, що відносно посадової особи-завгоспа ДНЗ "Веселка" ОСОБА_1 за виявлені порушення, складено протокол про адміністративне правопорушення та притягнуто до адміністративної відповідальності. Правопорушник визнав себе винним та погодився з порушеннями, виявленими у ході перевірки.
Суди попередніх інстанцій дійшли до висновку про те, що подальша робота ДНЗ "Веселка", з виявленими під час перевірки порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки роботи дитячого садку, безпеки дітей, вихователів, співробітників та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.
6. Задовольняючи частково позовні вимоги суди виходили з того, що повне зупинення роботи ДНЗ "Веселка", передбачає припинення надання послуг, блокування доступу до приміщень та території об`єкту для осіб, які здійснюють його технічну підтримку, обслуговування та охорону, тощо, що явно виходить за межі такого заходу реагування, як повне зупинення роботи ДНЗ "Веселка", а тому необхідно застосувати захід у виді часткового зупинення роботи Дошкільного навчального закладу №1 "Веселка" загального типу Комунальної власності, код ЄДРПОУ: 33591339, розташованого за адресою: 65490 Одеська область, м. Теплодар, вул. Піонерна, 12-а, шляхом зупинення навчального процесу до усунення усіх порушень, які зазначені в Акті №186 від 13.12.2017 року.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень)
7. Дошкільний навчальний заклад № 1 "Веселка" звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 березня 2018 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року.
8. В касаційній скарзі скаржник, посилаючись на порушення судами та першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, просить скасувати рішення судів та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
9. В обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник зазначив, що з моменту проведення позапланової перевірки ДНЗ 1 "Веселка" не бездіє, а планомірно, в межах фінансової можливості вживає заходів з усунення виявлених порушень. З моменту подачі позивачем позову відповідачем усунуто майже всі виявлені порушення.
Крім того, після винесення оскаржуваної постанови суду апеляційної інстанції 22.05.2018 року укладено договір № 22/05/2018 на виконання підрядних робіт по капітальному ремонту дошкільного навчального закладу №1 "Веселка" загального типу комунальної власності м. Теплодар Одеської області.
10. Відзив на касаційну скаргу до суду касаційної інстанції не надходив.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 28.09.2017 на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року №643-р "Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки", наказу ДСНС від 22 вересня 2017 року №509 "Про проведення позапланових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки", вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", протоколу №6 чергового засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій облдержадміністрації від 12 вересня 2017 року, протоколу №7 позачергового засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій облдержадміністрації від 16 вересня 2017 року, протоколу №8 позачергового засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій облдержадміністрації від 25 вересня 2017 року Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області прийнято наказ №387 "Про проведення позапланової перевірки".
Відповідно до зазначеного наказу прийнято рішення здійснити протягом жовтня-грудня 2017 року позапланові перевірки стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоров`я із стаціонарним лікуванням, будинках для людей похилого віку та інвалідів, закладах відпочинку та оздоровлення державної і комунальної форми власності.
12. На підставі наказу №387 від 28.09.2017 року та посвідчення від 12.10.2017 №187, у період з 11 грудня 2017 року по 13 грудня 2017 року, головним інспектором Біляївського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області, майором служби цивільного захисту, у присутності уповноваженої особи відповідача завідуючого ДНЗ №1 "Веселка" здійснено позапланову перевірку Теплодарівського дошкільного навчального закладу №1 "Веселка", яке розташоване за адресою: 65490, Одеська обл., м. Теплодар, вул. Піонерна, 12а.
13. За результатами перевірки складено акт №186 від 13.12.2017 щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, яким зафіксовано порушення відповідачем приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту. Зокрема, зафіксовано 29 порушень, з яких зазначені в пунктах 8-27 опису виявлених порушень є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
14. Зважаючи на виявлені в ході перевірки порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, позивач звернувся до суду з даним позовом.
РУХ АДМІНІСТРАТИВНОЇ СПРАВИ В СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
15. 31 травня 2018 року касаційна скарга Дошкільного навчального закладу № 1 "Веселка" загального типу, комунальної власності надійшла до Верховного Суду.
16. Ухвалою Верховного Суду від 05 червня 2019 року відкрито провадження за касаційною скаргою Дошкільного навчального закладу № 1 "Веселка" загального типу, комунальної власності на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 березня 2018 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року.
17. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівником секретаріату Касаційного адміністративного суду від 02.08.2019 №1160/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл, у зв`язку зі постановленням Верховним Судом 31.07.2019 року ухвали № К/9901/52167/18 про відведення судді- доповідача Бучик А.Ю. та судді Мороз Л.Л. Рибачук А.І. від розгляду матеріалів справи касаційної скарги Дошкільного навчального закладу №1 "Веселка" загального типу, комунальної власності на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 березня 2018 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року
18. Відповідно до повторного протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.08.2019 року для розгляду справи № 815/140/18 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя Жук А.В., суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.
19. Ухвалою судді Верховного Суду від 30.09.2019 дану адміністративну справу призначено до касаційного розгляду.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ
(в редакції на час виникнення спірних правовідносин)
20.1. Частина 5 статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності": виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
20.2. Частина 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності": на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
21. Кодекс цивільного захисту України.
21.1. Пункти 29, 33 та 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України: об`єкт підвищеної небезпеки - об`єкт, який згідно із законом вважається таким, на якому є реальна загроза виникнення аварії та/або надзвичайної ситуації техногенного чи природного характеру; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
21.2. Пункти 1, 3 та 4 частини 1 статті 7 Кодексу цивільного захисту України: цивільний захист здійснюється за такими основними принципами: гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності; пріоритетності завдань, спрямованих на рятування життя та збереження здоров`я громадян; максимально можливого, економічно обґрунтованого зменшення ризику виникнення надзвичайних ситуацій.
21.3. Пункт 21 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України: до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки.
21.4. Частина 1 статті 66. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.