1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



04 жовтня 2019 року

Київ

справа №283/2130/16-а

провадження №К/9901/33579/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В. розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, треті особи - Національна поліція України, Головне управління Національної поліції в Житомирській області, Управління Міністерства внутрішніх справ України в Житомирській області, про визнання протиправною відмови, зобов`язання прийняти рішення про призначення виплати одноразової грошової допомоги, за касаційною скаргою Міністерства внутрішніх справ України на постанову Житомирського окружного адміністративного суду у складі колегії суддів: Токаревої М.С., Капинос О.В., Черноліхова С.В. від 21 грудня 2016 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Моніча Б.С., Жизневської А.В., Котік Т.С. від 27 березня 2017 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. У жовтні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства внутрішніх справ України, в якому просив:



- визнати протиправною відмову Міністерства внутрішніх справ України у призначенні та виплаті йому одноразової грошової допомоги у відповідності до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850;



- зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України прийняти рішення про призначення та виплату йому одноразової грошової допомоги у розмірі 217500,00 грн.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2017 року, позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Міністерства внутрішніх справ України щодо повернення без розгляду матеріалів про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 Зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України розглянути матеріали про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850, з прийняттям відповідного рішення. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.



3. Рішення судів мотивовані тим, що дії Міністерства внутрішніх справ України щодо повернення без розгляду матеріалів про призначення одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 з тих підстав, що призначення такої допомоги має здійснюватись за останнім місцем служби поліцейського, не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства. Та обставина, що позивач після звільнення зі служби в органах внутрішніх справ був прийнятий на службу в органи поліції не позбавляє його права на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



4. Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Міністерство внутрішніх справ України, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, звернулося із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 в період з травня 1994 року по листопад 2015 року проходив службу в органах внутрішніх справ.



6. 05 листопада 2015 року наказом Управління МВС України в Житомирській області № 309 о/с ОСОБА_1 було звільнено з органів внутрішніх справ за пунктом 64 "з" (у зв`язку з переходом у встановленому порядку на роботу (службу) в інші міністерства, центральні органи виконавчої влади (установи, організації).



7. Наказом Головного управління Національної поліції в Житомирській області № 23 о/с від 07 листопада 2015 року ОСОБА_1 призначено інспектором Малинського відділення поліції Коростишівського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Житомирській області.



8. 27 квітня 2016 року наказом Головного управління Національної поліції в Житомирській області № 77 о/с ОСОБА_1 з 29 квітня 2016 року було звільнено зі служби в поліції за пунктом 2 частини першої статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" (через хворобу).



9. 23 травня 2016 року обласною МСЕК № 2 ОСОБА_1 встановлено ІІІ групу інвалідності із зазначенням того, що захворювання, так, пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ.



10. У липні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Житомирській області із заявою про виплату йому одноразової грошової допомоги відповідно до постанови КМУ № 850 від 21 жовтня 2015 року.



11. На виконання заяви Управління Міністерства внутрішніх справ України в Житомирській області направило до Міністерства внутрішніх справ висновок щодо виплати ОСОБА_1 вказаної грошової допомоги.



12. Листом № 1488/29/05-2016 від 22 серпня 2016 року ліквідаційною комісією УМВС України в Житомирській області ОСОБА_1 повідомлено, що направлені на затвердження до МВС України матеріали щодо призначення та виплати йому одноразової грошової допомоги повернуті без розгляду з посиланням на те, що призначення вказаної допомоги повинно проводитися за останнім місцем служби поліцейського.



13. Не погодившись з такими діями Міністерства внутрішніх справ України, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



14. Касаційна скарга обґрунтована тим, що право у ОСОБА_1 на отримання одноразової грошової допомоги виникло у період дії Закону України "Про Національну поліцію" і оскільки останнім місцем його служби було Головне управління Національної поліції в Житомирській області, то на нього як на поліцейського, поширюються норми Закону України "Про Національну поліцію", у зв`язку з чим він має право на отримання одноразової грошової допомоги згідно із статтею 97 Закону України "Про Національну поліцію" та Порядку, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11 січня 2016 року № 4.



15. Відзиву на касаційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2016 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2017 року учасники справи не надали.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



16. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



17. До набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію", тобто до 07 листопада 2015 року, порядок виплати одноразової грошової допомоги було врегульовано статтею 23 Закону України "Про міліцію", Порядком та умовами призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850.



18. Відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію" у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов`язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі, зокрема, 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності IІI групи, в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України. Визначення ступеня втрати працездатності працівником міліції у період проходження служби в органах внутрішніх справ у кожному випадку ушкодження здоров`я здійснюється в індивідуальному порядку відповідно до законодавства.



19. На виконання зазначеної норми Кабінет Міністрів України постановою № 850 від 21 жовтня 2015 року затвердив "Порядок та умови призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції". Дана постанова набрала законної сили 31 жовтня 2015 року.



20. Згідно з пунктом 2 Порядку № 850 днем виникнення права на отримання грошової допомоги у разі встановлення працівнику міліції інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності є дата встановлення втрати працездатності, що зазначена в довідці медико-соціальної експертної комісії.



21. Відповідно до пункту 3 Порядку № 850 грошова допомога призначається і виплачується у разі, зокрема, установлення працівникові міліції інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час виконання ним службових обов`язків, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення із служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, у розмірі 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності IІІ групи.


................
Перейти до повного тексту