ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 вересня 2019 року
м. Київ
Справа № 904/598/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Зуєва В. А. - головуючого, Багай Н. О., Дроботової Т. Б.,
секретар судового засідання - Савінкової Ю. Б.
за участю представників:
позивача - не з`явився,
відповідача - не з`явися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Гінза",
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 09.07.2019 (судді: Вечірко І. О., Кузнецов В .О., Чус О. В.)
і рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.05.2019 (суддя Мілєва І. В.) у справі
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Гінза"
до Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради,
про визнання договору укладеним та внесення змін до договору,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Гінза" (далі - ТОВ "Гінза") звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради (далі - КП "Дніпроводоканал"), у якому просило суд визнати укладеним з 29.09.2018 між ТОВ "Гінза" та КП "Дніпроводоканал" договір № 0284 про надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення у редакції, наданій позивачем відповідачу листом від 04.09.2018 № 38, зареєстрованим КП "Дніпроводоканал" від 17.09.2018 №13891; внести зміни до договору № 0284 про надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення, укладеного між ТОВ "Гінза" та КП "Дніпроводоканал", виклавши його преамбулу та пункти 3.15, 3.19, 4.10, 6.1.6, 7.2.2, 8.3, 9.1, 9.2 в редакції додаткової угоди № 3 до Договору про надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення від 23.01.2019.
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на думку заявника до спірних правовідносин необхідно застосовувати правила вирішення колізії норм права, тобто норм правових актів, які мають вищу юридичну силу, а саме вимоги Законів України "Про житлово-комунальні послуги" та "Про питну воду та питне водопостачання", що також визначено пунктом 2.1 Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190. Зазначені закони мають вищу юридичну силу по відношенню до Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська, затверджених рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 № 129. Крім того, жодний нормативно-правовий акт України щодо регулювання відносин з водопостачання та водовідведення та порядку укладення договору на водопостачання не містять імперативних норм про право постачальника послуг застосовувати такі правові наслідки у зв`язку з неподанням паспорту водокористувача, як відмова від укладення договору про надання послуг з абонентом.
2. Короткий зміст судових рішень у справі
2.1. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 13.05.2019, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 09.07.2019, у задоволенні позову відмовлено повністю.
2.2. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив із того, що Правила приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська, затверджені рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 № 129, прийняті з дотриманням вимог чинного на час їх прийняття законодавства, є чинними, їх дія поширюється на КП "Дніпроводоканал" та підприємства, установи, організації усіх форм власності, фізичних осіб-підприємців, що скидають усі види стічних вод у комунальну систему каналізації міста. При цьому суди дійшли висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову з огляду на те, що позивач для укладення договору про надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення не надав відповідачу паспорт водокористувача (підприємства), як це передбачено вимогами пункту 6.5. зазначених Правил.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. Не погоджуючись із судовими рішеннями, ТОВ "Гінза" у касаційній скарзі просить рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.05.2019 і постанову Центрального апеляційного господарського суду від 09.07.2019 скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.
3.2. Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що судами попередніх інстанцій порушено норми процесуального права, зокрема, частину четверту статті 238 Господарського процесуального кодексу України, оскільки рішення судів не містять мотивів відхилення доказів та аргументів, доводів позивача та мотивованої оцінки суттєвих аргументів, наведених позивачем; судами не враховано судову практику Європейського суду з прав людини щодо права позивача на мотивоване судове рішення; судами неповно з`ясовано обставини справи, що мають значення для справи; не доведені обставини, що мають значення для справи, які суди визнали встановленими; висновки судів не відповідають дійсним обставинам справи.
3.3. На думку ТОВ "Гінза" судами також неправильно застосовано норми матеріального права, зокрема, пункту 6.5. Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська, затверджених рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 № 129, який не підлягав застосуванню до спірних правовідносин, оскільки суперечив нормам законів України "Про житлово-комунальні послуги" та "Про питну воду та питне водопостачання"; не застосовано норми вказаних законів. Крім того, аналіз тексту пункту 6.5. указаних Правил свідчить про те, що надання паспорта водокористувача підприємствами та субабонентами здійснюється лише у разі його наявності, тобто обов`язкове надання паспорта водокористувача цими Правилами не передбачено.
3.4. Крім зазначеного, скаржник вказує, що судами не здійснено правосуддя і не забезпечено захист прав і охоронюваних законом інтересів позивача, що свідчить про невиконання судами завдань суду, встановлених статтею 2 Закону України "Про судоустрій і статус суддів". Під час вирішення справи суди не керувалися завданням господарського судочинства та таким принципом господарського судочинства як верховенство права (пункт 1 частини третьої статті 2 Господарського процесуального кодексу України).
3.5. У відзиві на касаційну скаргу КП "Дніпроводоканал" просить залишити її без задоволення, а судові рішення попередніх інстанцій - без змін, наголошуючи на правомірності висновків господарських судів і безпідставності доводів, викладених у касаційній скарзі.
4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду
4.1. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі, у відзиві на неї, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і дотримання норм процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
4.2. Суди попередніх інстанцій установили, що 28.09.2015 між ТОВ "Гінза" (абонент) та КП "Дніпроводоканал" (водоканал) було укладено договір про надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення № 0284 (далі - Договір ).
4.3. 06.08.2018 КП "Дніпроводоканал" звернулося до ТОВ "Гінза" з листом № 7975/2614, у якому повідомило, що термін дії договору від 28.09.2015 № 0284 на надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення закінчується 28.09.2018, у зв`язку із чим було запропоновано переукласти вказаний договір на новий термін. Для укладення договору абоненту необхідно звернутись до договірного відділу Управління "Водозбут" КП "Дніпроводоканал" та надати на узгодження в КП "Дніпроводоканал" паспорт водокористувача.
4.4. 04.09.2018 листом № 38 ТОВ "Гінза" направило КП "Дніпроводоканал" на підписання договір та додаткові угоди до нього.
4.5. 20.09.2018 ТОВ "Гінза" звернулось до КП "Дніпроводоканал" з листом № 40, в якому зазначило, що з метою переукладення договору ним було подано до КП "Дніпроводоканал договір про надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення з додатками" в двох екземплярах, підписані директором та скріплені печаткою підприємства.
Щодо вимоги подання на узгодження паспорта водокористувача ТОВ "Гінза" зазначило, що відповідно до зразка паспорта водокористувача, розміщеного на сайті КП "Дніпроводоканал" убачається, що "Паспорт водокористувача" розробляється відповідно до вимог Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні й відомчі, системи каналізації населених пунктів України (наказ Держбуду України від 19.02.2002 № 37) і Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська. Разом з тим, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 166-р, яке набрало чинності 21.05.2017, наказ Держбуду України 19.02.2002 № 37 скасовано як такий, що втратив актуальність та встановлює регуляторні бар`єри.
Зважаючи на викладене, ТОВ "Гінза" вважає, що внаслідок втрати чинності Правил №37, вимоги щодо паспорта водокористувача не ґрунтуються на нормах законодавства, а отже, на його думку, чинними на сьогодні Правилами приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська, затвердженими Рішенням виконкому Дніпровської ради від 19.02.2015 №129, не передбачено обов`язку товариства при переукладені договору про надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення надання для узгодження КП "Дніпроводоканал" паспорта водокористувача. З огляду на це, ТОВ "Гінза" повідомило про неможливість виконання незаконних вимог відповідача щодо подання на узгодження паспорта водокористувача.
4.6. Листом від 24.09.2018 № 10382/2614 КП "Дніпроводоканал" повторно повідомив, що для переукладення договору позивачу необхідно надати на узгодження в КП "Дніпроводоканал" паспорт водокористувача, копію документа щодо погашення заборгованості з ПДК у сумі 509 122 грн 36 коп., після чого ним буде розглянута можливість укладання договору на надання послуг з централізованого питного водопостачання.
4.7. Також, КП "Дніпроводоканал" листом від 01.10.2018 № 10687/2614 повідомило ТОВ "Гінза", що згідно з пунктом 2.4.2 Правил приймання та скиду стічних вод підприємства у систему каналізації м. Дніпра, затверджених рішенням виконкому Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 № 129, підприємства зобов`язані виконувати у повному обсязі вимоги зазначених правил приймання.
Відповідно до пункту 6.5 вказаних Правил підприємства для укладення договору подають у водоканал паспорт водокористувача. Отже, твердження абонента про незаконність вимог КП "Дніпроводоканал" щодо витребування паспорту водокористувача є безпідставним.
4.8. ТОВ "Гінза" повторно звернулось до КП "Дніпроводоканал" з листом від 23.01.2019 № 3, у якому просило підписати один екземпляр додаткової угоди від 23.01.2019 № 3 та повернути його разом з раніше наданим екземпляром договору про надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення.
4.9. Не отримавши відповідь на вказаний лист, ТОВ "Гінза" звернулось з позовом до суду у цій справі.
4.10. В обґрунтування позовних вимог ТОВ "Гінза" зазначало, що оскільки норми законів України "Про житлово-комунальні послуги" та "Про питну воду та питне водопостачання", мають вищу юридичну силу по відношенню до Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська, затверджених рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 19.02.2015 № 129, та не містять вимог щодо подання паспорту, то до спірних вимог необхідно застосовувати саме їх. При цьому, на думку ТОВ "Гінза", зазначені нормативно-правові акти не надають право постачальнику послуг відмовляти в укладенні договору про надання послуг з абонентом з підстави неподання ним паспорту водокористувача.
4.11. Розглядаючи вимоги касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про те, що господарські суди, при прийнятті оскаржуваних рішень, цілком правильно виходили з того, що дія Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" поширюється на всіх суб`єктів господарювання, що виробляють питну воду, забезпечують міста, інші населені пункти, окремо розташовані об`єкти питною водою шляхом централізованого питного водопостачання або за допомогою пунктів розливу води (в тому числі пересувних), застосування установок (пристроїв), інших засобів нецентралізованого водопостачання, надають послуги з водовідведення, а також на органи державної влади та органи місцевого самоврядування, що здійснюють регулювання, нагляд і контроль за якістю питної води та/або послуг з водовідведення, станом джерел, систем питного водопостачання та водовідведення, а також споживачів питної води та/або послуг з водовідведення (стаття 2 цього Закону).
4.12. Частинами першою, другою статті 19 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" встановлено, що послуги з централізованого питного водопостачання надаються споживачам підприємством питного водопостачання з урахуванням вимог Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" на підставі договору з підприємствами, установами, організаціями, що безпосередньо користуються централізованим питним водопостачанням та/або централізованим водовідведенням; підприємствами, установами або організаціями, у повному господарському віданні або оперативному управлінні яких перебуває житловий фонд і до обов`язків яких належить надання споживачам послуг з питного водопостачання та/або централізованого водовідведення. Договір про надання послуг з питного водопостачання та/або водовідведення укладається безпосередньо між підприємством питного водопостачання або уповноваженою ним юридичною чи фізичною особою і споживачем, визначеним у частині першій цієї статті.
4.13. Відповідно до пункту 2.1 Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 07.10.2008 № 936/15627 (далі - Правила № 190), договірні відносини щодо користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення здійснюються виключно на договірних засадах відповідно до законів України "Про питну воду та питне водопостачання" та "Про житлово-комунальні послуги".
4.14. Таким чином, суди дійшли обґрунтованих висновків про те, що укладення договору про надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення є обов`язковим для сторін на підставі закону.
4.15. Також судами враховано, що Законом України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення диференційовано повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, інших державних органів у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення та органів місцевого самоврядування у цій сфері.
4.16. Так, до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, належить: забезпечення формування єдиної технічної, соціально-економічної політики у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення; встановлення порядку ведення та забезпечення моніторингу якості питної води і технічного стану об`єктів централізованого питного водопостачання та водовідведення; затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення; затвердження порядку повторного використання очищених стічних вод та осаду за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин; координація діяльності органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності у цій сфері; вирішення інших питань у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення відповідно до законів України (частина перша статті 11).