ПОСТАНОВА
Іменем України
07 жовтня 2019 року
Київ
справа №137/1921/16
касаційне провадження №К/9901/23281/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Саприкіної І.В.
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 13.06.2017 (головуючий суддя: Альчук М.П., судді: Чернюк А.Ю., Дончик В.В.) та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 12.09.2017 (головуючий суддя: Гонтарук В.М, судді: Граб Л.С., Біла Л.М.) у справі №137/1921/16 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, Міністерства внутрішніх справ України, Ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
У жовтні 2016 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (далі - ГУПФУ у Вінницькій області), Міністерства внутрішніх справ України (далі - МВС України), Ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області (далі - Ліквідаційна комісія УМВС України у Вінницькій області), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:
визнати протиправною бездіяльності МВС України та зобов`язати надіслати до Пенсійного фонду України інформацію про зміну в грошовому забезпеченні для здійснення перерахунку та виплати позивачу пенсії;
визнати протиправною бездіяльності Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області та зобов`язати надіслати до органів Пенсійного фонду України довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 у формі, згідно додатку 2 до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 45 від 13.02.2008 (далі - Порядок №45);
визнати протиправною бездіяльності ГУПФУ України у Вінницькій області щодо непроведення ОСОБА_1 перерахунку пенсії з 01.01.2016 відповідно до Закону України від 23.12.2015 №900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" (далі - Закон №900-VIII), статті 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-XII), Постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова №988);
зобов`язати ГУПФУ у Вінницькій області провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії відповідно до Закону №900-VIII, статті 63 Закону № 2262-XII та Постанови №988.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке, за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції на підставі постанови Уряду №988.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 13.06.2017 адміністративний позов в частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності МВС України та зобов`язання направити до Пенсійного фонду України інформацію про зміни в грошовому забезпеченні; зобов`язання Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області направити до ГУПФУ у Вінницькій області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 у формі згідно додатку 2 до Порядку №45 - залишено без розгляду на підставі пункту 5 частини першої статті 155 КАС України у зв`язку з тим, що від позивача надійшло клопотання про відкликання позовної заяви.
Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 13.06.2017, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 12.09.2017, адміністративний позов задоволено:
визнано протиправною бездіяльність ГУПФУ у Вінницькій області щодо не проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 ;
зобов`язано ГУПФУ у Вінницькій області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії відповідно до довідки №9819 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходили з того, що збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичне складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції. Про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій пенсійний орган повідомлено у спосіб, визначений Порядком №45, проте останнім жодних дій з проведення перерахунку та виплати позивачу пенсії станом на момент ухвалення у справі судових рішень не вчинено. Та обставина, що на момент пред`явлення цього позову у пенсійного органу були відсутні відомості про грошове забезпечення позивача не спростовує того факту, що на момент вирішення справи пенсійний орган мав таку інформацію, однак жодних дій з проведення перерахунку пенсії не вчинив.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, ГУПФУ у Вінницькій області подало касаційну скаргу, у якій з посиланням на порушення судами норм матеріального права просить суд касаційної інстанції скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову. Касаційна скарга обґрунтована тим, що довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 фактично отримано пенсійним органом лише у травні 2017 року, тоді як позов пред`явлено ще у жовтні 2016 року, тобто до настання обставин, з якими закон пов`язує підстави для проведення перерахунку пенсії. За таких обставин, скаржник не вбачає з його боку жодних порушень прав та інтересів позивача.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 05.10.2017 відкрито касаційне провадження у справі.
15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким КАС України викладено в новій редакції.
Підпунктом 4 п. 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції згаданого Закону передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
У лютому 2018 року цю справу передано на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
В порядку статті 31 КАС України, пункту 15 Перехідних положень КАС України за результатами повторного автоматизованого розподілу від 11.06.2019 визначений новий склад суду.
Ухвалою Верховного Суду від 30.09.2019 справу прийнято до провадження та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до вимог статті 345 КАС України.
Позивач правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористався.
Верховний Суд переглянув оскаржені судові рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог статті 341 КАС України з`ясував повноту фактичних обставин справи встановлених судами, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є пенсіонером органів внутрішніх справ, якому пенсія призначена відповідно до Закону №2262-XII.
У вересні 2016 року позивач звернувся до пенсійного органу з заявою про перерахунок пенсії на підставі постанови Уряду №988.
Листом № 604/с-12 від 04.10.2016 року ГУПФУ України у Вінницькій області відмовило у перерахунку пенсії з підстав, що Постанова №988 набрала чинності з 02.12.2015, при цьому цією постановою відбулося перше встановлення грошового забезпечення для працівників новоствореного органу державної влади - Національної поліції України, тоді як органи МВС знаходяться в стані припинення. Таким чином, пенсіонери з числа колишніх працівників міліції, набувають права на перерахунок пенсії в разі внесення змін до грошового забезпечення національних поліцейських, які відбулися за рішенням Уряду виключно після 29.12.2015. У той же час, Урядом після 29.12.2015 жодних рішень щодо зміни розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців не приймалось.
Вважаючи таку відмову протиправною, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з такого.
Відповідно до частини третьої статті 63 Закону №2262-XIII перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених для поліцейських.
Статтю 63 Закону №2262-XII доповнено вказаною частиною згідно із Законом №900-VIII, який набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування (з 29.12.2015).
Згідно з частиною четвертою статті 63 Закону №2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.
Таким чином, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.