ПОСТАНОВА
Іменем України
07 жовтня 2019 року
Київ
справа №676/1505/17
касаційне провадження №К/9901/15266/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Саприкіної І.В., Шарапи В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 26.07.2017 (головуючий суддя: Сушко О.О. судді: Смілянець Е.С., Залімський І.Г.) у справі №676/1505/17 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Кам`янець-Подільської міської ради про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
У березні 2017 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Кам`янець-Подільської міської ради (далі - відповідач), в якому просив:
визнати неправомірними дії відповідача щодо відмови позивачу у встановленні статуту інваліда війни та видачі відповідного посвідчення;
зобов`язати відповідача встановити позивачу статус інваліда війни та видати відповідне посвідчення.
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що він є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії, інвалідом ІІ групи. Вказує, що у період з 10.05.1986 по 17.05.1986 виконував роботи по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, у складі формувань Цивільної оборони.
Постановою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 18.05.2017 адміністративний позов задоволено частково: зобов`язано Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської міської ради переглянути рішення про відмову у встановленні ОСОБА_1 статусу інваліда війни та видачі на його ім`я посвідчення інваліда війни.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Приймаючи таке рішення, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до пункту 9 статті 7 Закону від 22.10.1993 №3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон №3551-XII) до інвалідів війни належать інваліди з числа осіб, залучених до складу формувань цивільної оборони, які стали інвалідами внаслідок захворювань, пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи.
У зв`язку з наведеним суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач, інвалідність якого пов`язана з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, має право отримати такий статус з отриманням відповідного посвідчення. Залучення позивача до складу невоєнізованих формувань Цивільної оборони, його участь у роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також настання інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, документально підтверджується.
Належним способом захисту порушеного права позивача, на переконання суду першої інстанції, є зобов`язання відповідача переглянути прийняте ним рішення про відмову у встановленні ОСОБА_1 статусу інваліда війни та видачі відповідного посвідчення.
Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 26.07.2017 скасовано постанову Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 18.05.2017 та ухвалено нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Приймаючи рішення про відмову у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що обов`язковими умовами, за яких особу можна віднести до інвалідів війни згідно пункту 9 частини другої статті 7 Закону № 3551-ХІІ є наявність у особи доказів залучення такої особи до складу саме формувань Цивільної оборони та отримання інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи. Разом з цим, апеляційний суд зазначив, що надані позивачем документи не підтверджують його участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС саме у складі формувань Цивільної оборони, що є обов`язковою передумовою для встановлення статусу інваліда війни та видачі відповідного посвідчення для даної категорії осіб, а тому підстави для поширення на позивача дії пункту 9 частини другої статті 7 Закону № 3551-ХІІ відсутні.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, у якій з посиланням на порушення судом норм матеріального та процесуального права просить суд касаційної інстанції скасувати постанову суду апеляційної інстанції, а рішення суду першої інстанції залишити без змін. Касаційна скарга обґрунтована неповним з`ясуванням обставин у справі. Скаржник вказує на те, що позивачем документально підтверджено факт залучення його в роботах по ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС у складі формувань Цивільної оборони. Позивач зазначає, що цивільна оборона та її формування створювались на всіх без виключення підприємствах, установах, організаціях, та до складу формувань Цивільної оборони в обов`язковому порядку залучалося все працездатне населення. На законодавчому рівні не закріплено вимоги щодо обов`язкової видачі підприємством, установою чи організацією розпорядчого документу про залучення кожної конкретної особи до робіт по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у складі формувань Цивільної оборони.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 28.08.2017 відкрито касаційне провадження у справі.
15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким КАС України викладено в новій редакції.
Підпунктом 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції згаданого Закону передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
У лютому 2018 року цю справу передано на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
В порядку статті 31 КАС України, пункту 15 Перехідних положень КАС України за результатами повторного автоматизованого розподілу від 10.06.2019 визначений новий склад суду.
Ухвалою Верховного Суду від 30.09.2019 справу прийнято до провадження та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 КАС України.
Відповідач правом на подачу відзиву не скористався.
Верховний Суд переглянув оскаржене судове рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог статті 341 КАС України з`ясував повноту фактичних обставин справи, встановлених судом, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та йому встановлено ІІ групу інвалідності у зв`язку з захворюванням, пов`язаним з роботами по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Позивач звернувся до Департаменту соціального захисту населення Кам`янець-Подільської міської ради із заявою, в якій просив встановити йому статус інваліда війни як особі, яка брала участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в складі формувань Цивільної оборони та видати посвідчення інваліда війни. До заяви було додано копії: паспорту, довідки МСЕК, посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Листом від 15.09.2017 №5746/07-40 позивачу відмовлено у встановленні статусу та видачі посвідчення інваліда війни з підстав, що ОСОБА_1 не належить до осіб, визначених у пункті першому частини другої статті 7 Закону № 3551-ХІІ.