1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



26 вересня 2019 року

м. Київ



Справа № 910/13903/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Зуєва В.А. - головуючого, Багай Н.О., Случа О.В.

секретар судового засідання - Савінкова Ю. Б.,

за участю представників:

позивача: Бердичевський О. Є., Красноголовець В.В., Услонцев О. Б.,

відповідача - Візор О. М.,

третьої особи 1 - не з`явився,

третьої особи 2 - Візор О. М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Німанська 7"

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 19.06.2019 (судді Калатай Н.Ф., Мартюк А. І., Пашкіна С. А.)

та рішення Господарського суду м. Києва від 25.02.2019 (суддя Чебикіна С.О.) у справі

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Німанська 7"

до Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради

третя особа 1 - Печерська районна в місті Києві державна адміністрація

третя особа 2 - Київська міська державна адміністрація

про визнання незаконними та скасування наказу про оформлення права власності та свідоцтва про право власності,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1. Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Німанська 7" (далі - ОСББ "Німанська 7") звернулось до Господарського суду з позовом, в якому просило визнати незаконним та скасування наказ Головного управління комунальної власності м. Києва "Про оформлення права власності на об`єкт нерухомого майна" від 17.03.2004 №279-В та свідоцтва від 17.03.2004 про право власності на нежиле приміщення №46 площею 410,40 кв. м, яке розташоване в м. Києві за адресою: вул. Німанська, 7 (літера А), на підставі статей 21, 331, 382, 393 Цивільного кодексу України, статей 1, 10 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду", статей 2, 4 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності".

1.2. У відзиві на позовну заяву Печерська районна в м. Києві державна адміністрація просила суд у позові відмовити з тих підстав, що спірні приміщення по вул. Німанській 7 є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин та є комунальною власністю і передані до сфери управління Печерської районної в місті Києві державної адміністрації у відповідності до чинного на той час законодавства.

1.3. Київська міська державна адміністрація та Департамент комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради надіслали спільний відзив на позов, в якому просили у позові відмовити з тих підстав, що спірне приміщення по вул. Німанській 7 є комунальною власністю територіальної громади Печерського району міста Києва, протилежного позивачем суду не доведено. Спірний наказ видавався в межах компетенції Головного управління комунальної власності міста Києва та відповідно до діючого на той час законодавства.

2. Короткий зміст судових рішень у справі

2.1. Рішенням Господарського суду м. Києва від 25.02.2019, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 19.06.2019, у позові відмовлено.

2.2. Рішення суду першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, обґрунтовано тим, що позивач не є власником нежитлового приміщення 46 на вул. Німанській, 7 у м. Києві, а тому оспорюваний ним наказ від 17.03.2004 №279-В "Про оформлення права власності на об`єкт нерухомого майна" та видане на його підставі свідоцтво про право власності на спірне нежитлове приміщення не порушує його права та/або законні інтереси.

2.3. Вказаних висновків суди дійшли виходячи з того, що спірні нежитлові приміщення не є допоміжними приміщеннями в розумінні Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду", а відтак, за приписами частини третьої статті 4 Житлового кодексу України, в результаті приватизації квартир в будинку за адресою м. Київ, вул. Німанська, 7, їх мешканцями право власності в останніх на вказані приміщення не виникло.

3. Короткий зміст вимог, викладених у касаційній скарзі

3.1. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій ОСББ "Німанська 7" у касаційній скарзі просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову апеляційного суду, ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити у повному обсязі.

3.2. Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що суди, ухвалюючи рішення, неповно з`ясували обставини, що мають значення для справи, зокрема, заявник зазначає, що оспорювані наказ та свідоцтво є незаконними, оскільки видані на підставі незаконного нормативно-правового акта.

3.3. Крім того, ОСББ "Німанська 7" зазначає, що нежитлові приміщення відносяться до допоміжних приміщень будинку та, відповідно, є спільною сумісною власністю всіх мешканців будинку по вул. Німанська,7 в м. Києві .

3.4. Заявник також вважає, що члени ОСББ "Німанська 7", як жителі Печерського району м. Києва, є членами територіальної громади міста Києва, тобто власниками цього майна, оскільки згідно з оспорюваним свідоцтвом про право власності на спірне приміщення його власником є територіальна громада міста Києва.

4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду

4.1. Заслухавши суддю-доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні представників позивача, представника відповідача та представника третьої особи 2, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

4.2. Суди попередніх інстанцій установили, що рішенням Київської міської ради від 27.12.2001 № 208/1642 "Про формування комунальної власності територіальних громад районів міста Києва" затверджено перелік об`єктів комунальної власності територіальної громади м. Києва, згідно з додатком 1 якого, до таких об`єктів входить нежиле приміщення № 46 площею 410,40 кв.м, яке розташовано у м. Києві за адресою: вул. Німанська, 7 (літера А).

4.3. 17.03.2004 Головним управлінням комунальної власності м. Києва відповідно до діючого на той час Положення про оформлення права власності на об`єкти нерухомого майна, затвердженого розпорядженням КМДА від 31.08.2001 № 1820, видано наказ №279-В "Про оформлення права власності на об`єкт нерухомого майна", яким передбачено оформлення права власності на об`єкт нерухомого майна, зазначений у додатку (справа №7994), замовник - Печерська районна у місті Києві рада, форма власності - комунальна; видачу свідоцтва про право власності.

4.4. 17.03.2004 Головним управлінням комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) видано свідоцтво про право власності, яке посвідчує, що нежиле приміщення № 46 площею 410,40 кв.м, яке розташоване в м. Києві за адресою: вул. Німанська, 7 (літера А), належить Територіальній громаді Печерського району міста Києва на праві комунальної власності. Свідоцтво видане на підставі наказу Головного управління комунальної власності м. Києва від 17.03.2004 №279-В.

4.5. Також, судами встановлено, що ОСББ "Німанська 7" зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 26.10.2015, номер запису: 1 070 102 0000 060104.

4.6. Протоколом зборів співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням м. Київ, вул. Німанська №7 від 22.09.2015 затверджено Статут ОСББ "Німанська 7".

4.7. Відповідно до протоколу зборів співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням м. Київ, вул. Німанська № 7 від 05.11.2015 погоджено взяти будинок та всі допоміжні приміщення на баланс Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Німанська 7".

4.8. Розпорядженням Печерської районної в місті Києві державна адміністрація від 17.12.2015 № 575 "Про передачу житлового будинку № 7 на вулиці Німанській з балансу Комунального підприємства "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Печерського району м. Києва" на баланс ОСББ "Німанська 7" передано житловий будинок № 7 на вулиці Німанській за виключенням нежитлового приміщення № 46 (приміщення №№ 1-28) загальною площею 410,0 кв.м, які відповідно до даних КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Печерського району м. Києва" перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Києва, входить до складу житлового комплексу та є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин.

4.9. Однак, ОСББ "Німанська 7" вважає, що вказані нежитлові приміщення відносяться до допоміжних приміщень будинку та, на його думку, є спільною сумісною власністю всіх мешканців будинку по вул. Німанська, 7 у місті Києві, у зв`язку з чим звернулась до суду з цим позовом.

4.10. Предметом спору у цій справі є визнання незаконними та скасування наказу Головного управління комунальної власності м. Києва "Про оформлення права власності на об`єкт нерухомого майна" від 17.03.2004 №279-В і свідоцтва про право власності на нежиле приміщення від 17.03.2004 № 46 площею 410,40 кв.м, яке розташоване в м. Києві за адресою: вул. Німанська, 7 (літера А).

4.11. Статтею 319 Цивільного кодексу України визначено, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

4.12. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні (частина перша статті 321 Цивільного кодексу України).

4.13. Частиною першою статті 393 Цивільного кодексу України визначено, що правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

4.14. Отже, відповідно до норм чинного законодавства визнання незаконним правового акта органу місцевого самоврядування можливо, якщо:

1) позивачем є учасник цивільних правовідносин (фізична, юридична особи, держава, територіальна громада), який є власником певного майна;

2) права власника порушено і підставою цього порушення є видання правового акта;

3) такий акт не відповідає законові, тобто, має місце невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

4.15. Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

4.16. Суди встановили, що рішенням Київської міської ради від 09.09.2010 №7/4819 "Про питання організації управління районами в місті Києві" припинено з 31.10.2010 шляхом ліквідації районні в місті Києві ради та їх виконавчі органи, у тому числі Печерську районну у місті Києві раду та її виконавчий орган - Печерську районну у місті Києві державну адміністрацію.

4.17. Пунктом 1 розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 30.09.2010 №787 "Про організаційно-правові заходи, пов`язані з виконанням рішення Київської міської ради від 09.09.2010 року №7/4819 "Про питання організації управління районами в місті Києві" утворено з 31.10.2010 районні у місті Києві державні адміністрації, підпорядковані Київській міській державній адміністрації.

4.18. Відповідно до пункту 5 статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

4.19. Відповідно до частини першої, частини другої статті 11, частини другої статті 7 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ", саме Київська міська рада, як представницький орган територіальної громади міста розпоряджається комунальним майном, в тому числі в частині передачі майна в управління районним адміністраціям.

4.20. У зв`язку з цим, усе майно та підприємства, що перебувало у комунальній власності райрад у місті Києві підлягало передачі до комунальної власності міста Києва. Відповідно до статей 7 та 11 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" та на виконання рішення №7/4819, Київською міською радою і було прийнято рішення від 02.12.2010 №284/5096 "Про питання комунальної власності територіальної громади міста Києва", яким, зокрема, затверджено переліки об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Києва.

4.21. Розпорядженням КМДА від 10.12.2010 року №1112 "Про питання організації управління районами в місті Києві" було затверджено переліки підприємств, організацій та установ, майно яких передається до сфери управління районних в місті Києві державних адміністрацій згідно з додатками 1 - 10 до цього розпорядження.

4.22. Додатком 10 до розпорядження КМДА від 10.12.2010 №1112 затверджено перелік підприємств, організацій та установ, майно яких віднесено до сфери управління Печерської районної в місті Києві державної адміністрації, до якого включено, зокрема, спірне нерухоме майно у м. Києві по вул. Німанська, 7 (додаток до розпорядження № 6, Таблиця № 5 "Житлове господарство").

4.23. Рішенням Київської міської ради від 22.05.2013 №359/9416 "Про внесення змін у додаток 6 до рішення Київської міської рад від 02.12.2010 №284/5096 "Про питання комунальної власності територіальної громади міста Києва" внесено у додаток 6 до рішення Київської міської рад від 02.12.2010 №284/5096 "Про питання комунальної власності територіальної громади міста Києва" зміни, що викладені у додатку (таблиця 6, позиція 461), що спірне нерухоме майно нежиле приміщення №46 площею 410,40 кв.м, яке розташоване в м. Києві за адресою: вул. Німанська, 7 (літера А) є комунальною власністю територіальної громади міста Києва.

Зазначені нормативні акти на сьогодні є чинними, та у встановленому законодавством порядку недійсними не визнавались та скасовувались.

4.24. Таким чином, судами встановлено, що спірне нерухоме майно має статус нежитлового приміщення є комунальною власністю територіальної громади міста Києва, зареєстровано у встановленому законом порядку.

4.25. Відповідно до статті 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" в редакції, яка була чинною на час прийняття наказу та видачі свідоцтва, а також на дату створення ОСББ "Німанська 7":

- допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - це приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування мешканців будинку (сходові клітини, вестибюлі, перехідні шлюзи, позаквартирні коридори, колясочні, кладові, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші технічні приміщення);


................
Перейти до повного тексту