1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



02 жовтня 2019 року

Київ

справа №822/911/17

адміністративне провадження №К/9901/24307/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стеценка С.Г.,

суддів: Мороз Л.Л., Стрелець Т.Г.,



розглянувши в попередньому судовому засіданні в касаційному порядку адміністративну справу № 822/911/17

за позовом ОСОБА_2

до Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області

про визнання відмови та бездіяльності протиправними, зобовʼязання вчинити дії

за касаційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2017 року (колегія у складі: головуючого судді Смілянця Е.С., суддів: Сушка О.О., Залімського І.Г.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. В березні 2017 року ОСОБА_2 звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області, в якому просив: - визнати лист № 3570/10/22-01-04-73 від 20.03.2017 щодо повернення відповідачем поданої заяви (рапорту) з додатками, щодо нарахування одноразової грошової допомоги без розгляду - протиправним та таким, що не відповідає вимогам Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 850; - визнати бездіяльність відповідача щодо не подання до Державної фіскальної служби України у 15-денний строк з дня реєстрації заяви (рапорту), висновку щодо виплати грошової допомоги разом з підтверджуючими документами, які додані до заяви - протиправною та зобовʼязати відповідача повторно прийняти документи та надіслати до Державної фіскальної служби України висновок щодо нарахування та виплати грошової допомоги, у звʼязку з встановленням ІІІ групи інвалідності, відповідно до ст. 23 Закону України "Про міліцію", а також Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 850 у 150-кратному розмірі прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб.

2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що після звільнення з органів податкової міліції Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області за станом здоровʼя, йому встановлено ІІІ групу інвалідності, причиною якої є захворювання, повʼязане з проходженням служби в органах внутрішніх справ України. В подальшому ним було подано заяву (рапорт) про виплату грошової допомоги у звʼязку з встановленням інвалідності. Проте, у такій виплаті йому було відмовлено. Вважаючи вказану відмову протиправною, звернувся з позовом до суду.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Хмельницький окружний адміністративний суд постановою від 11 травня 2017 року в задоволенні адміністративного позову відмовив.

4. Вінницький апеляційний адміністративний суд постановою від 20 липня 2017 року змінив постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 травня 2017 року та ухвалив нову постанову, якою позовні вимоги задовольнив частково. Визнав протиправною бездіяльність Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області щодо неналежного розгляду по суті заяви ОСОБА_2 про виплату одноразової грошової допомоги. Зобовʼязав Головне управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області належним чином розглянути заяву ОСОБА_2 про виплату йому одноразової грошової допомоги. В задоволенні решти позовних вимог відмовив.

5. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що у відповідача відсутній обовʼязок розглядати подані позивачем документи з метою отримання грошової допомоги та направляти висновок щодо нарахування позивачу грошової допомоги. До таких висновків суд першої інстанції дійшов зазначаючи, що оскільки право на отримання грошової допомоги виникло у позивача до набрання чинності Порядку № 850, а також те, що він є колишнім працівником податкової міліції, то на нього розповсюджується дія Порядку № 707 (а не Порядку №850), який не передбачає вчинення відповідачем зазначених у позові дій.

6. Змінюючи постанову суду першої інстанції та задовольняючи частково позовні вимоги, апеляційний суд виходив з того, що отримавши відповідну заяву позивача та додані до неї документи, керуючись пунктом 8 Порядку № 850, відповідач зобовʼязаний був направити висновок про виплату позивачу одноразової грошової допомоги у звʼязку з встановленням групи інвалідності внаслідок захворювання, що повʼязане з проходженням служби в податковій поліції, та інші документи, перелік яких визначений Порядком № 850, для прийняття рішення.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 04 серпня 2017 року Головне управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області звернувся до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2017 року, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 травня 2017 року.

8. В обґрунтування своїх вимог зазначає, що ГУ ДФС у Хмельницькій області не може направляти висновок щодо виплати грошової допомоги в МВС, відповідно МВС не буде приймати рішення про призначення допомоги працівникам податкової міліції, оскільки позивач проходив службу не в органах внутрішніх справ, а в органах податкової міліції, з якої і був звільнений. Підставою встановлення позивачу ІІІ групи інвалідності стало захворювання, повʼязане з проходженням ним служби в органах податкової міліції, а не в органах міліції, то порядок виплати одноразової грошової допомоги працівникам податкової міліції регулюється Постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2007 № 707, а відповідно постанова Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 850 не поширюється на працівників податкової міліції.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 09 серпня 2017 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області.

10. 15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів". З цієї дати набула чинності нова редакція Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

11. Згідно з підпунктом 4 пункту 1 Перехідних положень КАС України, касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

12. На виконання вимог підпункту 7 пункту 1 Перехідних положень справа була передана до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

13. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18 червня 2019 року, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В., справу передано головуючому судді.

14. У звʼязку з перебуванням судді Тацій Л.В. у відпустці (наказ від 03.09.2019 № 66-К), на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 27.09.2019 №1587/0/78-19, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді: Мороз Л.Л., Стрелець Т.Г.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Згідно наказу Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області від 11.04.2016 №100-о старшого прапорщика податкової міліції ОСОБА_2 помічника оперуповноваженого штабу оперативного управління ГУ ДФС у Хмельницькій області 12 квітня 2016 року звільнено з органів податкової міліції Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області за пп. "Б" п. 63 (через хворобу).

16. Згідно довідки про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності у відсотках від 18.04.2016, ступінь втрати професійної працездатності у позивача становить 40%, а згідно висновку МСЕК від 18.04.2016 №0720782 ОСОБА_2 встановлена III група інвалідності, де зазначено що захворювання повʼязане з проходженням служби в ОВС.

17. Позивач 03.03.2017 звернувся до ГУ ДФС у Хмельницькій області із заявою про виплату одноразової грошової допомоги у звʼязку з отриманням захворювання, що спричинило інвалідність у звʼязку з проходженням служби в органах внутрішніх справ.

18. На поштову адресу представника позивача 20.03.2017 надійшов лист №3570/10/22-01-04-73 від Головного управління ДФС у Хмельницькій області в якому зазначено, що позивачу у такій виплаті відмовлено, оскільки відповідно до Закону України "Про Національну поліцію" від 02.08.2015 № 580-VIII, 07 листопада 2015 року Закон України "Про міліцію" від 20.12.1990 № 565-XII втратив чинність, тому готувати висновки про призначення та виплату одноразової грошової допомоги, у звʼязку з встановленням групи інвалідності та втратою працездатності колишнім працівникам податкової міліції після вказаної дати законні підстави відсутні. Вказано, що призначення та виплату одноразової грошової допомоги, у звʼязку з встановленням групи інвалідності, може бути розглянуто тільки після внесення змін до нормативно-правових актів, щодо правового та соціального захисту осіб начальницького та рядового складу податкової міліції та членів їх сімей.

19. Вважаючи зазначені дії відповідача незаконними, позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом.


................
Перейти до повного тексту