1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



04 жовтня 2019 року

Київ

справа №1340/4559/18

адміністративне провадження №К/9901/12540/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Уханенка С. А.,

суддів - Кашпур О.В., Радишевської О.Р.,

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради про зобовʼязання вчинити дії, провадження за якою відкрито

за касаційною скаргою Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2018 року (головуючий суддя - Коморний О.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 березня 2019 року (головуючий суддя - Кухтей Р.В., судді: Нос С.П., Шевчук С.М.),

ВСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. У жовтні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Личаківської районної адміністрації Львівської міської ради (далі - Личаківська РА Львівської міськради), в якому просив зобовʼязати відповідача зняти його з місця реєстрації за адресою: АДРЕСА_1.

2. Позов обґрунтовано тим, що він є співвласником 1/4 будинку АДРЕСА_1 та зареєстрований за цією адресою. Посилаючись на те, що є громадянином Бразилії, з 1998 року не проживає у зазначеному приміщенні, а його формальна прописка створює іншим співвласниками перешкоди під час оформлення субсидії, просив суд задовольнити позов.

ІІ. Встановлені судами обставини справи

3. 19 червня 2018 року представник ОСОБА_1 - ОСОБА_4 звернувся до Центру надання адміністративних послуг м. Львова із заявою про зняття позивача з реєстрації місця проживання за адресою: АДРЕСА_1.

4. 30 липня 2018 року ОСОБА_1 відмовлено у знятті реєстрації з тих підстав, що ним не надано документ (паспорт особи), до якого вносяться відомості про зняття з реєстрації місця проживання.

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення.

5. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28 березня 2019 року, позов задоволено. Зобовʼязано Личаківську районну адміністрацію Львівської міської ради зняти ОСОБА_1 з місця його реєстрації за адресою : АДРЕСА_1.

6. Вирішуючи спір та задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що кожна людина має право вільно пересуватись та обирати місце проживання, тому задоволення позову шляхом зобовʼязання відповідача зняти позивача з місця його реєстрації є належним способом захисту прав ОСОБА_1 та не суперечить вимогам чинного законодавства.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції, вимоги касаційної скарги та аргументи сторін.

7. Не погоджуючись із зазначеними судовими рішеннями, Личаківська РА Львівської міськради подала касаційну скаргу, в якій посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати судові рішення та відмовити у позові.

8. Заявник зазначив, що суди неправильно застосували норми Закону України від 11 грудня 2003 року № 1382-IV "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (далі - Закон № 1382-IV) та постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2016 року № 207 "Про затвердження Правил реєстрації місця проживання та Порядку передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру" (далі - Порядок № 207). Не надали належної правової оцінки доводам позивача про те, що Личаківська РА Львівської міськради не порушувала прав ОСОБА_1, а тому зобовʼязання відповідача вчинити дії щодо зняття з реєстрації не відповідає положенням частини першої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

9. У порушення норм статей 244, 245 КАС України суди не дослідили зміст довіреності, виданої ОСОБА_4 на представництво інтересів позивача, у якій відсутні повноваження представляти інтереси ОСОБА_1, як громадянина України та не перевірили розбіжності у матеріалах справи щодо місця проживання ОСОБА_1 та його громадянства.

10. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 08 травня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою Личаківської РА Львівської міськради.

11. Відзив на касаційну скаргу від ОСОБА_1 не надійшов.

12. Предметом спору у зазначеній справі є зняття особи з місця її реєстрації за відсутності документа, до якого вносяться відомості про зняття з реєстрації місця проживання

V. Джерела права й акти їх застосування

13. Частинами першою - другою статті 341 КАС України встановлено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

14. Частиною першою статті 33 Конституції України встановлено, що кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.

15. Відносини, повʼязані зі свободою пересування та вільним вибором місця проживання в Україні, що гарантуються Конституцією України і закріплені Загальною декларацією прав людини, Міжнародним пактом про громадянські та політичні права, Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод і протоколами до неї, іншими міжнародними договорами України, а також порядок реалізації свободи пересування та вільного вибору місця проживання і випадки їх обмеження визначені Законом № 1382-IV.

16. За визначенням, наведеним у абзаці тринадцятому частини першої статті 3 Закону № 1382-IV зняття з реєстрації - це внесення інформації про зняття з реєстрації до реєстру територіальної громади, документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування особи, із зазначенням адреси житла/місця перебування із подальшим внесенням відповідної інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.

17. Відповідно до частини першої статті 7 Закону № 1382-IV зняття з реєстрації місця проживання особи здійснюється, зокрема, на підставі: заяви особи або її представника, що подається до органу реєстрації. Зняття з реєстрації здійснюється в день звернення особи. За заявою особи зняття з реєстрації може бути здійснено одночасно з реєстрацією нового місця проживання з урахуванням вимог, визначених частиною одинадцятою статті 6 цього Закону (частина друга статті 7 Закону № 1382-IV). Разом із заявою особа подає: документ, до якого вносяться відомості про зняття з реєстрації місця проживання. Якщо дитина не досягла 16-річного віку, подається свідоцтво про народження; військовий квиток або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку) (частина четверта статті 7 Закону № 1382-IV). У разі подання заяви представником особи додатково подаються: документ, що посвідчує особу представника; документ, що підтверджує повноваження особи як представника (законного представника) (частина пʼята статті 7 Закону № 1382-IV).


................
Перейти до повного тексту