1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

02 жовтня 2019 року

Київ

справа №813/2442/16

касаційне провадження №К/9901/25293/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Желєзного І.В., Шарапи В.М.,

секретаря судового засідання: Грабовської Т.О,

за участі представника відповідача :Закревської Л.В.,

розглянувши у касаційній інстанції у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 31.08.2017 (головуючий суддя Брильовський Р.М.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018 (головуючий суддя: Святецький В.В., судді: Довгополов О.М., Макарик В.Я.) у справі №813/2442/16 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтуся" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

В С Т А Н О В И В:

У липні 2016 року Державна служба геології та надр України (далі - позивач) звернулась до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтуся" (далі - ТОВ "Нафтуся" відповідач), в якому просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами за № 467 від 28.12.2007 з метою видобування мінеральних лікувально-столових вод для промислового розливу Верхньосиньовидненського родовища Підʼялинської ділянки Сколівського району Львівської області.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на виконання плану проведення перевірок надрокористувачів у IV кварталі 2015 року відповідачу направлено рекомендованим листом направлення на проведення перевірки. Посадові особи позивача здійснили вихід за місцезнаходженням ТОВ "Нафтуся". У звʼязку з відсутністю уповноважених осіб відповідача за місцем перевірки, посадовими особами Держгеонадра України був складений акт про недопущення до перевірки від 23.11.2015 № 02-04/06/2015-16/п-90 та припис від 24.11.2015 № 361-14/02 у яких зафіксовані порушення ТОВ "Нафтуся" законодавства у сфері надрокористування. На неодноразові звернення про усунення недоліків та виконання вимог припису, Відповідач не відреагував, недоліки не усунув. Зазначає, що Державна служба геології та надр України здійснила всі можливі дії для належного повідомлення відповідача про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами. Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України винесено подання про анулювання спеціального дозволу на користування надрами. У звʼязку з порушенням відповідачем законодавства у сфері надрокористування та не усуненням порушень Державна служба геології та надр України звернулася з адміністративним позовом до ТОВ "Нафтуся" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4672 від 28.12.2007.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 04.08.2016, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 04.10.2016, у задоволенні позову відмовлено.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 22.06.2017 скасовано постанову Львівського окружного адміністративного суду від 04.08.2016 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 04.10.2016, а справа направлено до суду першої інстанції для розгляду.

Постановою від 31.08.2017 Львівський окружний адміністративний суд відмовив у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018 апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишено без задоволення, постанову Львівського окружного адміністративного суду від 31.08.2017- без змін.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції відповідач подав касаційну скаргу, у якій просив Верховний Суд скасувати судові рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

В обґрунтування вимог касаційної скарги покликався на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення спору.

Ухвалою Верховного Суду від 01.03.2018 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою.

Відповідач подав відзив на касаційну скаргу в якому зазначив, що позивач безпідставно в якості підстав для анулювання дозволу покликається на вимогу підпунктів 1, 8 пункту 22 Порядку № 615, який передбачає підстави зупинення дії дозволу та не має відношення до предмету спору. Зазначив, що ТОВ "Нафтуся" реалізує свої права як законний користувач надрами, дотримуючись та виконуючи свої обовʼязки передбачені статтею 24 Кодексу України "Про надра". Крім того, у відповідності до статті 5 Угоди про умови користування надрами, що є невідʼємною частиною Спеціального дозволу № 4672 від 28.12.2007, укладеної між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та ТОВ "Нафтуся", серед умов зупинення або анулювання дії спеціального дозволу відсутня така умова, як недопущення посадових осіб органів державного геологічного контролю до проведення перевірки. Просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 31.08.2017 та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018 - без змін.

В порядку статті 31 КАС України, п. 15 Перехідних положень КАС України за результатами повторного автоматизованого розподілу від 15.07.2019 визначений склад суду.

Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду ухвалою від 16.09.2019 прийняв цю справу до провадження та призначив її до розгляду у відкрите судове засідання з повідомленням учасників справи на 02.10.2019.

Скаржник у судове засідання не зʼявився, про причини неявки суд не повідомив, про проведення судового засідання повідомлений належним чином 23.09.2019, що підтверджується інформацією з повідомлення про вручення поштового відправлення.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечив проти доводів та вимог касаційної скарги.

Відповідно до вимог частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Верховний Суд переглянув оскаржувані судові рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог статті 341 КАС України зʼясував повноту встановлення судами фактичних обставин справи, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та встановив таке.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ "Нафтуся" надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4672 від 28.12.2007 з метою видобування мінеральних лікувально-столових вод для промислового розливу у Верхньосиньовидненському родовищі Підʼялинської ділянки, розташованої у Сколівському районі Львівської області (далі дозвіл 4672).

Наказом Держгеонадра України від 18.09.2015 № 288 затверджено план проведення перевірок надрокористувачів у IV кварталі 2015 року. ТОВ "Нафтуся" увійшло до переліку надрокористувачів, які включено до перевірки.

Держгеонадра України на адресу ТОВ "Нафтуся" направлено рекомендованим листом повідомлення від 16.10.2015 №13625/13/14-15 про проведення планової перевірки.

20.11.2015 Держгеонадра України видано направлення № 346-14/02 на проведення у строк з 23 по 27 листопада 2015 року планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ТОВ "Нафтуся".

За результатами проведеної перевірки складено акт про недопущення до посадових осіб від 23.11.2015 № 02-04/06/2015-16/п-90.

На підставі акту перевірки від 23.11.2015 № 02-04/06/2015- 16/п-90 позивачем був складений припис від 24.11.2015 № 361-14/02, в якому зазначені порушення відповідачем вимог законодавства у сфері надрокористування:

не допущено посадових осіб Держгеонадра України до здійснення заходів державного нагляду (контролю), які проводились з дотриманням порядку здійснення державного нагляду (контролю), чим порушено вимоги статей 10, 11 закону України "Про основні засади нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності";

не виконання умов користування надрами в частині не дотримання вимог Угоди про умови користування надрами від 28.12.2007 № 4672, яка є невідʼємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 4672 від 28.12.2007, в частині обовʼязку надрокористувача допускати представників Держгеонадра України для здійснення державного геологічного контролю, чим порушено вимоги статті 24 Кодексу України про надра та Порядку № 615.

У приписі зазначено про необхідність у строк до 04.12.2015 усунути вказані порушення вимог законодавства у сфері надрокористування шляхом надання до Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадра України документів (завірених належним чином копій) та матеріалів, що підтверджують дотримання ТОВ "Нафтуся" вимог законодавства у сфері надрокористування за визначеним переліком, а також подати в письмовій формі матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

Листом від 24.11.2015 № 362-14/02 акт перевірки та припис від 24.11.2015 № 360-14/02 направлено на адресу відповідача. Рекомендоване повідомлення містить відмітку про отримання уповноваженою особою відповідача. (т.1 а. с. 26 зворотній бік).

15.12.2015 Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадра України на адресу директора Департаменту державного геологічного контролю направлено подання № 409-14/02, в якому ставиться питання про зупинення дії спеціального дозволу № 4672 від 28.12.2007 на підставі підпунктів 1, 8 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами. В якості підстав подання, у тому числі, зазначено про невиконання вимог припису станом на 15.12.2015.

Наказом Держгеонадра України від 25.12.2015 № 446 "Щодо анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень" зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 № 4672 та надано ТОВ "Нафтуся" 30 календарних днів для усунення порушень.

В матеріалах справи відсутня інформація щодо оскарження відповідачем наказу від 25.12.2015 №446.

Листом від 06.01.2016 №130/13/14-16 Держгеонадра України направило ТОВ на адресу ТОВ "Нафтуся" повідомлення про зупинення дії спеціального дозволу на підставі наказу від 25.12.2015 №446. Рекомендоване повідомлення містить відмітку, що адресат за зазначеною не проживає (т. 1 а. с. 30).

16.02.2016 № 94-16/02 контролюючим органом внесено подання про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4672 від 28.12.2007.

Листом від 17.03.2016 № 4051/13/14-16 позивачем запропоновано ТОВ "Нафтуся" в 15 денний строк надати до Держгеонадр України власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування спеціальним дозволом на користування надрами №4672 від 28.12.2007 у звʼязку з не усуненням причин зупинення його дії. Рекомендоване повідомлення повернуто з відміткою: "фірми не має" (т.1 а. с. 33).

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що відповідач не відреагував на лист від 17.03.2016 № 4051/13/14-16, що на думку позивача, є підставою для звернення до суду з вимогами про припинення права користування надрами шляхом анулювання спірного дозволу, виданого відповідачу.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що за період з 2014 року по 2016 рік на адресу відповідача не надходило будь-якої кореспонденції від Державної служби геології та надр України, жодних претензій щодо невиконання особливих умов до ТОВ "Нафтуся" ніколи не предʼявлялося, термін дії спеціального дозволу на користування надрами ТОВ "Нафтуся" закінчиться лише 28 грудня 2027 року, а тому відсутні підстави для позбавлення відповідача можливості користуватися надрами шляхом анулювання спеціального дозволу.

Із такими висновками суду першої інстанції погодився і апеляційний суд.

Також в рішенні апеляційного суду зазначено, що в якості підстав для анулювання спеціального дозволу позивач зазначає: недопущення посадових осіб Держгеонадра України до здійснення заходів державного нагляду (контролю) та недотримання вимог Угоди про умови користування надрами від 28.12.2007 № 4672, в частині обовʼязку надрокористувача допускати представників Держгеонадра України для здійснення державного геологічного контролю. За твердженням судів першої та апеляційної інстанції такі підстави для анулювання спеціального дозволу не передбачені пунктами 4, 5, 6 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра та ч. 7 ст. 4-1 Закону України " Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з такого.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористуванпя та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1174, (надалі-Положення № 1174).

Згідно з підпунктом 12 пунктом 4 Положення, Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.

Відповідно до статті 19 Кодексу України про надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (надалі - Порядок № 615).

Згідно із статтею 2 завданням Кодексу України про надра є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян

Відповідно до статті 19 зазначеного Кодексу, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу. При укладенні угод про розподіл продукції надра надаються в користування на підставі угоди про розподіл продукції з оформленням спеціального дозволу на користування надрами та акта про надання гірничого відводу.

Згідно із пунктом 5 статті 26 Кодексу України про надра, користування надрами припиняється у тому числі(…) у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, у судовому порядку.


................
Перейти до повного тексту