1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



01 жовтня 2019 року

Київ

справа №2а-6044/11/1370

адміністративне провадження №К/9901/5752/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Хохуляка В.В., суддів: Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,



розглянувши у судовому засіданні без повідомлення сторін касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 22.12.2014 (суддя Гулик А.Г) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 24.03.2015 (головуючий суддя Улицький В.З., судді: Гулид Р.М., Кузьмич С.М.) у справі №2а-6044/11/1370 за позовом Державної податкової інспекції у Шевченківському районі міста Львова Головного управління Міндоходів у Львівській області до ОСОБА_1 про стягнення боргу,



ВСТАНОВИВ:



ДПІ у Шевченківському районі м.Львова ГУ Міндоходів у Львівській області звернулося до суду з позовом в якому, просило стягнути з ОСОБА_1 податок з власників транспортних засобів у сумі 28740грн.



Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 22.12.2014, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 24.03.2015, позов задоволено.



Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ОСОБА_1 оскаржив їх у касаційному порядку. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Львівського окружного адміністративного суду від 22.12.2014 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 24.03.2015 та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.



В обґрунтування вимог касаційної скарги відповідач посилається на те, що судами попередніх інстанцій неповно досліджено матеріали справи, не надано належної оцінки доказам, що свідчить про нез`ясування всіх обставин справи, які мають суттєве значення для вирішення спору. Як вказує відповідач, судом апеляційної інстанції не надано правової оцінки тому факту, що 06.04.2015 відповідача визнано потерпілим у кримінальному провадженні за фактом шахрайства, підроблення документів за ознаками злочинів, передбачених частиною четвертою статті 190, частинами першою, третьою статті 358 Кримінального кодексу України.



Позивач правом подання заперечення на касаційну скаргу не скористався, що не перешкоджає касаційному розгляду справи.



Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14.04.2015 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 22.12.2014 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 24.03.2015 у справі №2а-6044/11/1370.



Відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03.10.2017 № 2147-VIII з Вищого адміністративного суду України до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду передано матеріали адміністративної справи №2а-6044/11/1370 за правилами підпункту 4 частини першої Розділу VІІ "Перехідні положення" цього кодексу.



Ухвалою Верховного Суду від 27.09.2019 розгляд справи призначено у судовому засіданні без повідомлення сторін на 01.10.2019.



Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.



Судами попередніх інстанцій встановлено, що 25.08.2009 Львівським ВРЕР УДАІ ГУ МВС України у Львівській області на ім`я відповідача здійснено першу реєстрацію в Україні транспортного засобу марки Mercedes Benz, 1998 року випуску, д.н.з. НОМЕР_1, що підтверджується листом Львівського ВРЕР УДАІ ГУ МВС України у Львівській області від 11.02.2011 №782зп.



Однак, при здійсненні державної реєстрації вказаного транспортного засобу не сплачено податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що підтверджується листом ЗГРУ "ПриватБанк" від 04.11.2010 №5949, довідкою ДПІ у Шевченківському районі м.Львова від 28.02.2011 №4790/17-010.



Згідно розрахунків ДПІ у Шевченківському районі м.Львова сума податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, яка підлягала сплаті відповідачем при першій реєстрації автомобіля марки Mercedes Benz, 1998 року випуску, д.н.з. НОМЕР_1 становить 28740грн.



У зв`язку з несплатою відповідачем податку, позивач звернувся до суду про його стягнення в примусовому порядку, оскільки платіж податку до бюджету не надійшов, а тому його фактично не сплачено.



Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з позицією якого погодився апеляційний суд, посилались на неправомірні дії представника, якому позивачем видана довіреність і кошти на придбання автомобіля та третіх осіб, які для ухилення від сплати податків ймовірно були залучені представником при реєстрації на ім`я ОСОБА_1 придбаного для нього транспортного засобу, та не звільняють ОСОБА_1 від відповідальності за несплату податку, оскільки він є власником транспортного засобу, придбаного по дорученню. Судами враховано також і ту обставину, що ОСОБА_1 не визнаний потерпілим у кримінальній справі по обвинуваченню службових осіб Львівського ВРЕВ УДАІ, що розглядалась Личаківським та Шевченківським районним судом м.Львова. Не визнаний він потерпілим і в межах кримінальної справи, що розслідується Залізничним РВ ЛМУ ГУМВС України у Львівській області.



Переглянувши судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судами фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.



Відповідно до статті 1 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" (чинний на момент виникнення спірних правовідносин) платниками податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів є підприємства, установи та організації, які є юридичними особами, іноземні юридичні особи, а також громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства, які здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію транспортних засобів та/або мають зареєстровані в Україні, згідно з чинним законодавством, власні транспортні засоби, які відповідно до вимог статті 2 цього Закону, є об`єктами оподаткування.



Згідно статті 5 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів сплачується, зокрема, фізичними особами перед проведенням першої реєстрації в Україні, реєстрацією, перереєстрацією транспортних засобів, а також перед технічним оглядом транспортних засобів щорічно або один раз за два роки, але не пізніше першого півріччя року, в якому проводиться технічний огляд.



Статтею 3 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" визначено, що перша реєстрація в Україні - це реєстрація транспортного засобу в Україні, яка здійснюється уповноваженими державними органами України вперше щодо цього транспортного засобу.



Згідно частини шостої статті 5 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" фізичні особи - платники податку зобов`язані пред`являти органам, що здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію, зняття з обліку або технічний огляд транспортних засобів, квитанції або платіжні доручення про сплату податку за попередній (у разі здійснення сплати) та за поточний роки, а платники, звільнені від сплати цього податку, - відповідний документ, що дає право на користування цими пільгами.



Відповідно до статті 6 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" сума податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що сплачується фізичними особами, обчислюється за ставками, визначеними у статті 3 цього ж Закону. У разі виявлення юридичних чи фізичних осіб, які не сплачували податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вони зобов`язані сплатити податок не більш як за три попередні роки. Перерахування неправильно сплаченого податку допускається не більш як за три попередні роки. Органи, що здійснюють державну реєстрацію транспортних засобів, зобов`язані щомісячно повідомляти податкові органи про транспортні засоби, зареєстровані або зняті з реєстрації протягом попереднього місяця, за формою, затвердженою центральним податковим органом України, та їх власників.



Відповідно до пункту 8 "Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), державна реєстрація транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення транспортних засобів, оцінку їх вартості (проводиться спеціалістом, що пройшов необхідну підготовку в порядку, встановленому МВС, Мін`юстом, Мінпромполітики, Держмитслужбою та Фондом державного майна, і має відповідні документи), відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.



Державна реєстрація транспортних засобів проводиться за умови сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов`язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за проведення огляду транспортних засобів, державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків.



Відповідно до частини 6 статті 5 Закону України "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин та механізмів" у разі відсутності документів про сплату податку або документів, що дають право на користування пільгами, перша реєстрація в Україні, реєстрація, перереєстрація, зняття з обліку і технічний огляд транспортних засобів не провадяться.



Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, постановою Львівського окружного адміністративного суду від 07.03.2014 у справі №2а-8836/11/1370, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 02.09.2014, відмовлено у задоволенні позову ОСОБА_1 до Управління Державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області про визнання протиправними дій, скасування державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES BENZ, д.н.з. НОМЕР_1 .



Вказаною постановою Львівського окружного адміністративного суду від 07.03.2014р. у справі №2а-8836/11/1370, яка набрала законної сили, встановлено, що ОСОБА_1 видав від свого імені довіреність іншим особам (представникам), яким довірив не лише право придбання, розмитнення транспортного засобу, на реєстрацію транспортного засобу в органах ДАІ, але й на реалізацію транспортного засобу. Наведене підтверджує, що ОСОБА_1 розпорядився своїм майном і тим самим повністю довірив проведення реєстрації транспортного засобу представнику ОСОБА_2 згідно з нотаріальною посвідченою довіреністю.


................
Перейти до повного тексту