1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



02 жовтня 2019 року

Київ

справа №808/2300/17

провадження №К/9901/9509/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.

розглянув у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Управління Міністерства внутрішніх справ України на Придніпровській залізниці про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 07 грудня 2017 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Чабаненко С. В., суддів: Баранник Н. П., Щербака А. А.

І. Суть спору

1. У липні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління Міністерства внутрішніх справ України на Придніпровській залізниці (далі - УМВС України на Придніпровській залізниці), в якому просив:

1.1. визнати протиправним та скасувати наказ УМВС України на Придніпровській залізниці від 10 липня 2017 року № 6 о/с "По особовому складу" щодо звільнення ОСОБА_1 за пунктом 64 "г" Положенням про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29 липня 1991 року № 114 (далі - Положення № 114), через скорочення штатів, з 06 листопада 2015 року;

1.2. зобов`язати УМВС України на Придніпровській залізниці поновити старшого лейтенанта міліції ОСОБА_1 з 31 серпня 2015 року.

2. В мотивування позову позивач зазначає, що з 03 березня 1999 року він проходив службу в органах внутрішніх справ на різних посадах, останню з яких обіймав посаду інспектора слідчого відділення лінійного відділу на станції Запоріжжя, маючи спеціальне звання старшого лейтенанта міліції.

2.1. Вказує, що наказ УМВС України на Придніпровській залізниці № 80 о/с від 21 серпня 2015 року в частині звільнення позивача пунктом 64 "г" Положенням № 114, скасований постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2016 року у справі № 808/7220/15. Накази УМВС України на Придніпровській залізниці № 88 о/с від 25 вересня 2015 року та № 4 о/с від 08 серпня 2016 року, якими звільнено позивача зі служби в органах внутрішніх справ також скасовані постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 18 січня 2017 у справі № 808/2924/16.

2.2. Позивач стверджує, що звернувся до УМВС України на Придніпровській залізниці із заявою про поновлення його на посаді та вирішення питання про переведення на службу до підрозділів Головного управління Національної поліції в Запорізькій області, однак наказом від 10 липня 2017 року № 6 о/с "По особовому складу" з 06 листопада 2015 року.

2.3. Наголошує, що УМВС України на Придніпровській залізниці, звільняючи за скороченням штатів, не вчинено заходів для забезпечення працевлаштування на службі в органах внутрішніх справ України при скороченні штатів, яке відбулось внаслідок ліквідації одного органу внутрішніх справ та створення іншого органу, не з`ясував намір позивача подальшого проходження служби в органах внутрішніх справ та не було запропоновано, а ні аналогічну посаду, а ні нижчу, ніж ту, на якій він проходив службу.

2.4. Позивач стверджує, що, індивідуально не попередивши про звільнення та, не запропонувавши йому продовжувати службу на іншій посаді, відповідачем порушено норми діючого законодавства України щодо можливості подальшого використання позивача на службі в органах внутрішніх справ України.

2.5. Вважаючи дії УМВС України на Придніпровській залізниці незаконними, ОСОБА_1 з метою захисту своїх прав звернувсь до суду з вимогою про скасування наказу щодо його звільнення та поновлення його на посаді.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

3. ОСОБА_1, починаючи з 03 березня 1999 року проходив службу в органах внутрішніх справ на різних посадах, останню з яких обіймав посаду інспектора слідчого відділення лінійного відділу на станції Запоріжжя, маючи спеціальне звання старшого лейтенанта міліції.

4. Наказом Управління МВС України на Придніпровській залізниці від 21 серпня 2015 року № 80 о/с "По особовому складу" старшого лейтенанта міліції ОСОБА_1, інспектора слідчого відділення лінійного відділу на станції Запоріжжя з 31 серпня 2015 року звільнено за пунктом 64 "г" Положення № 114 (через скорочення штатів), визначена вислуга років у календарному обчислені 17 років 11 місяців 02 дні.

5. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2016 року у справі № 808/7220/15 визнано протиправним та скасовано наказ УМВС України на Придніпровській залізниці від 21 серпня 2015 року № 80о/с "По особовому складу" в частині звільнення з органів внутрішніх справ України у запас Збройних Сил України (з постановкою на військовий облік) на підставі пункту 64 "г" Положення № 114 (через скорочення штатів), старшого лейтенанта міліції ОСОБА_1, інспектора слідчого відділення лінійного відділу на станції Запоріжжя з 31 серпня 2015 року.

6. Наказом УМВС України на Придніпровській залізниці від 25 вересня 2015 року № 88 о/с "По особовому складу" на підставі довідки про тимчасову непрацездатність від 07 вересня 2015 року № 017512 вирішено вважати таким, який перебував на стаціонарному лікуванні ОСОБА_1 у період з 20 серпня 2015 року по 07 вересня 2015 року та внесено зміни до наказу УМВС України на Придніпровській залізниці від 21 серпня 2015 року № 80 о/с у частині звільнення старшого лейтенанта міліції ОСОБА_1, інспектора слідчого відділення лінійного відділу на стації Запоріжжя з 31 серпня 2015 року, якого вважати звільненим 08 вересня 2015 року у зв`язку з чим, позивачу пропонувалось надати трудову книжку до відділу кадрового забезпечення УМВС для зміни дати звільнення.

7. 08 серпня 2016 року головою ліквідаційної комісії УМВС України на Придніпровській залізниці прийнято наказ № 4 о/с "По особовому складу" яким звільнено у запас Збройних Сил України (з постановленням на військовий облік) за пунктом 64 "г" Положення № 114 (через скорочення штатів) старшого лейтенанта міліції ОСОБА_1 інспектора слідчого відділення лінійного відділу на станції Запоріжжя, з 06 листопада 2015 року.

8. Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 18 січня 2017 року у справі № 808/2924/16 визнано протиправними та скасовано накази УМВС України на Придніпровській залізниці від 25 вересня 2015 року № 88 о/с "По особовому складу" щодо внесення змін до наказу УМВС від 21 серпня 2015 року № 80 о/с у частині звільнення старшого лейтенанта міліції ОСОБА_1, інспектора слідчого відділення лінійного відділу на станції Запоріжжя з 08 вересня 2015 року та № 4 від 08 серпня 2016 року щодо звільнення ОСОБА_1 за пунктом 64 "г" Положення № 114, з 06 листопада 2015 року.

9. Відповідно до наказу УМВС України на Придніпровській залізниці від 10 липня 2017 року № 6 о/с звільнено у запас Збройних Сил України (з постановленням на військовий облік) за пунктом 64 "г" Положення № 114 (через скорочення штатів) старшого лейтенанта міліції ОСОБА_1 інспектора слідчого відділення лінійного відділу на станції Запоріжжя, з 06 листопада 2015 року.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

10. Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 15 серпня 2017 року позовні вимоги задоволено.

10.1. Визнано протиправним та скасовано наказ УМВС України на Придніпровській залізниці від 10 липня 2017 року № 6 о/с "По особовому складу" щодо звільнення ОСОБА_1 за пунктом 64 "г" Положення № 114 (через скорочення штатів), з 06 листопада 2015 року;

10.2. Зобов`язано УМВС України на Придніпровській залізниці поновити ОСОБА_1 на посаді інспектора слідчого відділення лінійного відділу на станції Запоріжжя УМВС України на Придніпровській залізниці з 06 листопада 2015 року.

11. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції прийшов до висновку про недотримання УМВС України на Придніпровській залізниці процедури звільнення, яка встановлена Положенням № 114, яке не втратило сили та є спеціальним законодавством, що регулює спірні правовідносини.

12. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 07 грудня 2017 року постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 15 серпня 2017 року скасовано та прийнято нову, якою в позові відмовлено.

13. Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд, скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про відмову в позові, прийшов до висновку про правомірність оскаржуваного наказу щодо звільнення позивача із займаної посади, оскільки судовим рішенням у справі № 808/7220/15 відмовлено ОСОБА_1 у поновленні на займаній посаді, тому під час прийняття оскаржуваного наказу відповідач діяв в порядку та у спосіб, передбачений чинним законодавством.

IV. Касаційне оскарження

14. Позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

15. В обґрунтування касаційної скарги вказує на неврахування судом апеляційної інстанції неправомірних дій відповідача, які полягають у незаконному звільненні через скорочення штатів з 06 листопада 2015 року, чим позбавлено можливості реалізувати законне право на подальше проходження служби в поліції. Крім того при вирішенні питання щодо звільнення за скороченням штату начальник органу прямо зобов`язаний розглянути можливість подальшого використання на службі особи, що звільняється, проте відсутні докази щодо пропонування позивачу будь-яких посад.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

16. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

17. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

18. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.


................
Перейти до повного тексту