1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



03 жовтня 2019 року

Київ

справа №725/3250/17

адміністративне провадження №К/9901/30595/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу департаменту праці та соціального захисту населення Чернівецької міської ради на постанову Першотравневого районного суду міста Чернівці від 26 вересня 2017 року (суддя - Войтун О.Б.) та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2017 року (колегія суддів: Біла Л.М., Габ Л.С., Гонтарук В.М.) у справі за позовом ОСОБА_1 до департаменту праці та соціального захисту населення Чернівецької міської ради, треті особи - ОСОБА_2, управління соціального захисту населення Першотравневого району м. Чернівці при департаменті праці та соціального захисту населення Чернівецької міської ради, про визнання протиправними дій, -

УСТАНОВИВ:

Позивач звернулася до суду з адміністративним позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просила: визнати неправомірними дії Департаменту праці та соціального захисту населення Чернівецької міської ради щодо проведення перерахунку та повернення державної допомоги ОСОБА_1 в наслідок надмірно виплачених коштів по державній допомозі малозабезпеченим сім`ям в сумі - 21 304,29 грн. і зобов`язання її, повернути в термін до 25 березня 2017 року на реєстраційний рахунок Департаменту праці та соціального захисту населення дані кошти, а також в позбавленні права призначення допомоги на наступний термін з 01.01.2017 року по 30.06.2017 року; визнати неправомірними дії Департаменту праці та соціального захисту населення Чернівецької міської ради, щодо проведення відрахувань в рахунок переплати в розмірі 20% від призначеної допомоги, а саме в сумі 447,43 грн.; зобов`язати Департамент праці та соціального захисту населення Чернівецької міської ради повторно розглянути подану ОСОБА_1 інформацію щодо отримання соціальної допомоги, як малозабезпеченої сім`ї у період з 01.01.2017 року і по 30.06.2017 року, а також, щодо надмірності виплачених ОСОБА_1 коштів за період 01.07.2016 року по 31.12.2016 року; зобов`язати Департамент праці та соціального захисту населення Чернівецької міської ради не проводити будь-яких щомісячних відрахувань з призначеної ОСОБА_1 державної соціальної допомоги як малозабезпеченим сім`ям в рахунок переплати в розмірі 20% від призначеної суми, а саме 447,43 грн. за період з 01.07.2017 року і терміном на шість місяців.

Постановою Першотравневого районного суду міста Чернівці від 26 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2017 року, позов задоволено.

У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що провівши перевірку, відповідачем встановлено невідповідність поданої позивачем довідки про доходи чоловіка, припинивши за наслідками такої повірки виплати та зобов`язавши позивача повернути переплату, а тому на підставі ст. 7 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" та п. 25 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 250 від 24.02.2003 року, відповідачем правомірно зобов`язано позивача повернути отриману допомогу.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити касаційну скаргу без задоволення.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 13 грудня 2017 року відкрито касаційне провадження.

Справу передано до Верховного Суду.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судами встановлено, що з липня 2016 року ОСОБА_1 отримувала державну соціальну допомогу, яка призначається малозабезпеченим сім`ям. На початку 2017 року для продовження виплати такої допомоги позивач подала відповідачу необхідний пакет документів, серед яких була довідка, яка видана ФОП ОСОБА_3 про середню заробітну плату (дохід) її чоловіка - ОСОБА_2

Листом від 07.02.2017 № 2 департамент праці та соціального захисту населення Чернівецької міської ради року повідомив позивача, що в результаті перевірки поданих нею документів у липні 2016 року було виявлено, що нею надано недостовірну інформацію про доходи чоловіка, оскільки довідка, яка видана ФОП ОСОБА_3 про розмір доходу не підтверджена фіскальною службою України. Крім того, відповідач роз`яснив, що позивач позбавляється права отримувати соціальну допомогу з 01.01.2017 по 30.06.2017 та має повернути надміру виплачені кошти по державній допомозі малозабезпеченим сім`ям в сумі 21304,29 грн.

В подальшому, 11.09.2017 відповідач направив на адресу ОСОБА_1 повідомлення про те, що з нарахованої їй соціальної допомоги, яка виплачується з 01.07.2017 терміном на 6 місяців, будуть проводитись відрахування в розмірі 20 % від призначеної суми з метою погашення переплати.

Не погоджуючись з діями відповідача, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, з яким і погодився апеляційний суд, що відповідачем не доведено наявності передбачених ст. 7 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" порушень з боку позивача, які виразились в навмисному поданні недостовірної інформації про доходи її чоловіка або в їх приховуванні.

Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини, зазначає наступне.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" № 1768-III (далі - Закон № 1768-III) державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.

Положеннями ст. 4 вказаного Закону передбачено, що до заяви про надання державної соціальної допомоги, яка подається уповноваженим представником сім`ї до місцевої державної адміністрації або до виконавчого комітету сільської, селищної ради додаються: документ, що посвідчує особу, довідка про склад сім`ї, декларація про доходи та майно осіб, які входять до складу сім`ї, довідка про наявність та розмір земельної частки (паю), довідка встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції.


................
Перейти до повного тексту