ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2019 року
м. Київ
Справа № 904/341/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Бенедисюка І.М. (головуючий), Булгакової І.В., Колос І.Б.
за участю секретаря судового засідання Ковалівської О.М.,
представників учасників справи:
позивача - Донченка О.С.,
відповідача 1 - Ізвєкова К.В., Федорчука О.В.,
відповідача 2 - Савельїчева О.В.,
третьої особи 1 - не з`явився,
третьої особи 2 - не з`явився,
розглянув у відкритому судовому засіданні
касаційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Електронні інновації" та
Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях
на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 25.04.2019 та
постанову Центрального апеляційного господарського суду від 01.07.2019
за позовом Акціонерного товариства "Дніпровський машинобудівний завод"
до: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях;
Товариства з обмеженою відповідальністю "Електронні інновації"
про визнання недійсним результатів приватизації об`єкта малої приватизації,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Товарна біржа "Катеринославська";
Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Інформаційні технології".
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Стислий виклад позовних вимог
1. Акціонерне товариство "Дніпровський машинобудівний завод" (далі - АТ "ДМЗ") звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про визнання недійсними результатів приватизації об`єкта малої приватизації - державного пакета акцій (25 %+1 акція) статутного капіталу АТ "ДМЗ", які оформлені протоколом про результати електронного аукціону від 04.01.2019 № UA-PS-2018-12-11-000017-1 та наказами Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області від 14.01.2019 № 12/01-01-РП, 12/01-02-РП (далі - Протокол про результати електронного аукціону від 04.01.2019, Відділення ФДМ, Накази №12/01-01-РП, 12/01-02-РП).
Стислий виклад судових рішень
2. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 25.04.2019 (суддя Євстигнеєва Н.М.) позов задоволено.
3. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 01.07.2019 (колегія суддів: Білецька Л.М., Коваль Л.А., Чередко А.Є.) рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Стислий виклад вимог касаційних скарг
4. Відділення ФДМ та Товариство з обмеженою відповідальністю "Електронні інновації" (далі - ТОВ "Електронні інновації") звернулись із касаційними скаргами, в яких просять рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Аргументи учасників справи
Аргументи Відділення ФДМ, зазначені в касаційній скарзі
5. Відділення ФДМ зазначає, що суди не надали оцінки його аргументам, що протягом визначеної законом процедури приватизації та продажу державного пакета акцій АТ "ДМЗ" фактична кількість акцій не змінювалась.
6. Опубліковане повідомлення щодо продажу державного пакета акцій АТ "ДМЗ" 25 % + 1 акція мало інформативний та застережливий характер для потенційних покупців.
7. Суди не врахували, що аукціон не відбувся. Продаж об`єкта приватизації було здійснено шляхом викупу. На час прийняття Відділенням ФДМ рішення про продаж державного пакета акцій АТ "ДМЗ" покупець - ТОВ "Електронні інновації", надав інформацію про кінцевого бенефіціарного власника.
8. Відповідно до положень Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" лише у разі продажу об`єктів великої приватизації орган ФДМ наділений повноваженнями не допустити до участі в аукціоні учасника у зв`язку із застереженнями, передбаченими цим Законом.
Аргументи ТОВ "Електронні інновації", зазначені у касаційній скарзі
9. ТОВ "Електронні інновації" зазначає, що висновки судів не відповідають фактичним обставинам справи, тому вони порушили норми процесуального права та неправильно застосували норми матеріального права.
10. У скарзі, зокрема, зазначено, що ТОВ "Електронні інновації" для участі в електронних торгах подало всі необхідні документи, передбачені частинами сьомою та восьмою статті 14 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна". Інші документи організатори аукціону витребувати не вправі. Водночас листом від 04.01.2019 організатори аукціону були поінформовані про кінцевого бенефіціарного власника ТОВ "Електронні інновації". Але в судових рішеннях ці обставини не відображені.
11. Результати аукціону у жодному разі не порушили права позивача, оскільки йому було відомо про приватизацію державного пакета акцій, але він не виявив намірів брати участь в аукціоні.
Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
12. АТ "ДМЗ" засноване на базі майна різних форм власності, зокрема державної.
Статутний капітал АТ "ДМЗ" складається з 142 609 000 простих іменних акцій. Державі належить 35 652 251 акція, тобто 25 % + 1 акція.
13. Наказом Фонду державного майна України (далі - ФДМ) від 27.03.2018 № 447 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2018 році" до переліку об`єктів приватизації віднесено державний пакет акцій ПАТ "ДМЗ" у розмірі 25 % статутного капіталу. Отже, згідно з цим наказом підлягали приватизації 35 652 250 акцій АТ "ДМЗ", які належать державі.
14. 16.11.2018 о 14:43 в мережі Інтернет через електронний майданчик оператора -Товарної біржі "Катеринославська", в електронній торговій системі було розміщено інформаційне повідомлення про продаж на аукціоні об`єкта малої приватизації - державного пакета акцій АТ "ДМЗ" у кількості 35 652 251 акцій, що становить 25 % +1 акція статутного капіталу АТ "ДМЗ".
Отже, в цій інформації зазначено про продаж державного пакета акцій АТ "ДМЗ", який на одну акцію більший, ніж пакет акцій, включений до переліку об`єктів приватизації, затверджений наказом ФДМ від 27.03.2018 № 447.
Аукціон призначено на 12.12 2018.
18. Після оголошення 16.11.2018 електронного аукціону, призначеного на 12.12.2018, наказом ФДМ від 23.11.2018 № 1496 внесені зміни до наказу ФДМ від 27.03.2018 № 447 та визначено, що приватизації підлягають 25 % +1 акція статутного капіталу АТ "ДМЗ".
15. 11.12.2018 електронний аукціон, призначений на 12.12.2018, визнано таким, що не відбувся.
16. На 08.01.2019 призначено електронний аукціон зі зниженням стартової ціни на 50 %. Для участі в цьому аукціоні зареєструвався один учасник - ТОВ "Електронні інновації".
17. Наказом Відділення ФДМ від 14.01.2019 №12/01-01-РП затверджено протокол про результати електронного аукціону № UA-PS-2018-12-11-000017-1 від 04.01.2019 за лотом: державний пакет акцій АТ "ДМЗ" у розмірі 25 % + 1 акція статутного капіталу.
18. Наказом Відділення ФДМ від 14.01.2019 № 12/01-02-РП аукціон, призначений на 08.01.2019, визнано таким, що не відбувся. Наказано здійснити приватизацію державного пакета акцій АТ "ДМЗ" шляхом викупу за ціною 4 456 531, 38 грн.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Закон України "Про приватизацію державного і комунального майна"
19. Стаття 10
Порядок приватизації державного і комунального майна передбачає:
формування та затвердження переліків об`єктів, що підлягають приватизації;
опублікування переліку об`єктів, що підлягають приватизації, в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації, на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України, на офіційних сайтах місцевих рад та в електронній торговій системі;
прийняття рішення про приватизацію;
прийняття місцевою радою рішення про приватизацію об`єкта комунальної власності;
опублікування інформації про прийняття рішення про приватизацію об`єкта та у випадках, передбачених цим Законом, інформації про вивчення попиту для визначення стартової ціни;
проведення інвентаризації та оцінки відповідно до законодавства;
проведення у випадках, передбачених законом, аудиту, екологічного аудиту об`єкта приватизації;
перетворення державного або комунального підприємства в господарське товариство у процесі приватизації у випадках, передбачених цим Законом;
затвердження плану розміщення акцій акціонерних товариств, створених у процесі приватизації, у випадках, передбачених цим Законом, та його виконання;
затвердження у випадках, передбачених цим Законом, умов продажу об`єктів приватизації, розроблених аукціонною комісією;
опублікування інформації про умови продажу, в тому числі стартову ціну об`єкта приватизації;
проведення аукціону, укладення договору купівлі-продажу;
укладення договору купівлі-продажу в разі приватизації об`єкта шляхом викупу;
опублікування інформації про результати приватизації;
прийняття рішення про завершення приватизації.
20. Частина десята статті 11
Державні органи приватизації щороку до 15 січня поточного року забезпечують оприлюднення переліків об`єктів, що підлягають приватизації на відповідний рік, в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації, на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України. Якщо протягом року у передбаченому цією статтею порядку приймаються рішення про включення додаткових об`єктів права державної власності до переліків об`єктів, що підлягають приватизації, Фонд державного майна України має включити такі об`єкти до відповідного переліку та оприлюднити відповідний змінений перелік об`єктів, що підлягають приватизації, в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації, на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України.
21. Частина перша статті 15
Об`єкти малої приватизації продаються виключно на електронних аукціонах. Порядок проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та Порядок відбору операторів електронних майданчиків для організації проведення електронних аукціонів з продажу об`єктів малої приватизації, авторизації електронних майданчиків, розмір та порядок сплати плати за участь, визначення переможця за результатами електронного аукціону, а також порядок визначення додаткових умов продажу затверджуються Кабінетом Міністрів України.
22. Частина восьма статті 15
Продаж об`єктів на аукціоні, крім аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій, здійснюється за наявності не менше двох учасників аукціону та вважається таким, що відбувся, у разі здійснення на аукціоні не менше одного кроку аукціону на підвищення стартової ціни.
У разі якщо для участі в аукціоні подано заяву на участь в аукціоні від одного покупця, аукціон визнається таким, що не відбувся, а орган приватизації приймає рішення про приватизацію зазначеного об`єкта шляхом викупу безпосередньо такому покупцеві за запропонованою ним ціною, але не нижче стартової ціни.
23. Частина дев`ята статті 15
У разі якщо об`єкт, який пропонувався для продажу на аукціоні, не продано, крім випадку, передбаченого частиною восьмою цієї статті, проводиться повторний аукціон із зниженням стартової ціни на 50 відсотків.
24. Частина десята статті 15
Якщо повторний аукціон зі зниженням стартової ціни визнається таким, що не відбувся, у разі якщо для участі у такому аукціоні подано заяву на участь від одного покупця, то орган приватизації приймає рішення про приватизацію зазначеного об`єкта шляхом викупу безпосередньо такому покупцеві за запропонованою ним ціною, але не нижче стартової ціни, з урахуванням зниження стартової ціни відповідно до частини дев`ятої цієї статті.
25. Пункт 10 частини другої статті 8
Не можуть бути покупцями юридичні особи, інформація про бенефіціарних власників яких не розкрита в порушення вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
26. Частина перша статті 14
Потенційні покупці зобов`язані подати разом із заявою у довільній формі інформацію і документи на участь у приватизації, визначені:
частиною другою цієї статті, - для об`єктів великої приватизації;
частиною сьомою цієї статті, - для об`єктів малої приватизації.