1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



01 жовтня 2019 року

Київ

справа №826/873/17

адміністративне провадження №К/9901/34556/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Жука А. В.,

суддів: Мартинюк Н. М., Мельник-Томенко Ж. М.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України про визнання незаконною та нечинною постанови в частині,

за касаційною скаргою ОСОБА_2, який діє в інтересах ОСОБА_3 - голови Громадської організації "Кримська правозахисна група" на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 січня 2017 року (суддя - Літвінова А.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2017 року (головуючий - Степанюк А.Г., судді: Кузьменко В.В., Шурко О.І.).

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2016 року представник позивачки ОСОБА_1, яка є громадянином України та зареєстрована та постійно проживає у в Автономній Республіці Крим, звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати незаконними та нечинними абзаци 3 та 4 пункту 3 Порядку в`їзду на тимчасово окуповану територію України на виїзду з неї, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 року №367.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Подільського районного суду м. Києва від 18.11.2016 року у справі №758/13940/16-ц задоволено заяву позивача та встановлено факт народження дитини на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим. Позивачці стало відомо, що за правилами п. 3 Порядку в`їзду на тимчасово окуповану територію України на виїзду з неї, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 року № 367 для перетину адміністративного кордону з тимчасово окупованою територією обов`язковим є пред`явлення нотаріально засвідченої згоди батька.

3. Позивач звернулася за правовою допомогою до громадської організації "Кримська правозахисна група".

4. Громадська організація "Кримська правозахисна група" звернулася з листом до Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо правових підстав перетину тимчасово окупованої території.

5. Листом Адміністрації Державної прикордонної служби України від 07.12.2016 року №23/С-6085/С-6088 вказану громадську організацію повідомлено про встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 року №367 Порядок в`їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзд з неї.

6. Вважаючи вимоги абзаци 3 та 4 пункту 3 Порядку в`їзду на тимчасово окуповану територію України на виїзду з неї, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 року №367 протиправними, позивач звернулась до суду з даним позовом.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

7. Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 16 січня 2017 року позовну заяву залишено без розгляду на підставі ст. 100 КАС України.

Не погодившись із рішенням першої інстанції позивачем подано апеляційну скаргу.

8. Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2017 року зазначена апеляційна скарга залишена без задоволення, а ухвала Окружного адміністративного суду м. Києва від 16 січня 2017 року без змін.

9. Рішення судів мотивовані тим, що позивачем на момент звернення до суду із позовом 29 грудня 2016 року пропущено строк звернення до суду, встановлений частиною другою статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки позивач мала можливість ознайомитись з оскаржуваним Порядком з дня його опублікування у виданнях "Офіційний вісник України" та "Урядовий кур`єр" з червня 2015 року.

10. Також суди виходили з того, що питання правомірності пункту 3 Порядку в`їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 року №367 було предметом судового розгляду у справі №826/12316/15, про що у липні 2015 року в "Офіційному віснику України" надруковано відповідне оголошення.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та заперечень на неї

11. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, представник Громадської організації "Кримська правозахисна група" подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати, направивши справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

12. В обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що у позивачки були поважні причини пропуску строку на оскарження Порядку в`їзду на тимчасово окуповану територію України на виїзду з неї, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 року № 367, оскільки з часу її прийняття до листопада 2016 року позивачці не було відомо про існування спірного нормативно-правового акту, а тому строки на його оскарження позивачем не пропущено.

РУХ АДМІНІСТРАТИВНОЇ СПРАВИ В СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

13. 14 червня 2018 року касаційна скарга ОСОБА_2, який діє в інтересах ОСОБА_3 - голови Громадської організації "Кримська правозахисна група" надійшла до Верховного Суду.

14. Ухвалою Верховного Суду від 04.09.2017року відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_2, який діє в інтересах ОСОБА_3 - голови Громадської організації "Кримська правозахисна група" на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 січня 2017 року.

15. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівником секретаріату Касаційного адміністративного суду від 31.06.2019 №558/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до складу іншої судової палати судді-доповідача Білоуса О.В..

16. Протоколом повторного автоматизованого розподілу справ між суддями від 05.06.2019 визначено новий склад суду: суддя-доповідач Жук А.В., судді Мартинюк Н.М., Мельник - Томенко Ж.М.

17. Ухвалою судді Верховного Суду від 26.09.2019 дану адміністративну справу прийнято до провадження в складі зазначеної колегії та призначено її до попереднього касаційного розгляду.

ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ

18. Згідно ч. 1 ст. 99 КАС України (в редакції, яка була чинною на момент звернення з позовом у цій справі) адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

19. Частиною 2 ст. 99 КАС України (в редакції, яка була чинною на момент звернення з позовом у цій справі) встановлено, що для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

20. Згідно з ч. 1 ст. 100 КАС України (в редакції, яка була чинною на момент звернення з позовом у цій справі) адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд на підставі позовної заяви та доданих до неї матеріалів не знайде підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала.

21. У відповідності до положень ч. 2 ст. 100 КАС України (в редакції, яка була чинною на момент звернення з позовом у цій справі) позовна заява може бути залишена без розгляду як на стадії вирішення питання про відкриття провадження в адміністративній справі без проведення судового засідання, так і в ході підготовчого провадження чи судового розгляду справи.

22. Відповідно до положень частини третьої та шостої статті 171 КАС України (в редакції, яка була чинною на момент звернення з позовом у цій справі), у разі відкриття провадження в адміністративній справі щодо оскарження нормативно-правового акта суд зобов`язує відповідача опублікувати оголошення про це у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений.

23. У частині шостій статті 171 КАС України (в редакції, яка була чинною на момент звернення з позовом у цій справі) встановлено, що якщо оголошення опубліковано своєчасно, вважається, що всі заінтересовані особи належним чином повідомлені про судовий розгляд справи. Скарги на судові рішення в цій справі таких осіб, якщо вони не брали участі у справі, залишаються без розгляду.

24. Відповідно до п. 1 Порядку офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності, затвердженого Указом Президента України від 10.06.1997 року №503/97, закони України, інші акти Верховної Ради України, акти Президента України, Кабінету Міністрів України не пізніш як у п`ятнадцятиденний строк після їх прийняття у встановленому порядку і підписання підлягають оприлюдненню державною мовою в офіційних друкованих виданнях. Офіційними друкованими виданнями є: "Офіційний вісник України"; газета "Урядовий кур`єр".


................
Перейти до повного тексту