1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



02 жовтня 2019 року

м.Київ

справа №804/215/18

провадження №К/9901/56585/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Стрелець Т.Г., Желєзного І.В.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України

на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14.06.2018 (головуючий суддя Юрко І.В., судді Чабаненко С.В., Чумак С.Ю.)

у справі № 804/215/18

за позовом Державної служби геології та надр України

до Приватного підприємства "Восход"

про зобов`язання вчинити певні дії,

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. У січні 2018 року Державна служба геології та надр України звернулася до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Приватного підприємства "Восход", в якій просила суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 11.07.2003 №3054, виданого Приватному підприємству "Восход".

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач порушив законодавство у сфері надрокористування та не усунув порушення.

3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.02.2018 у справі №804/215/18 позов задоволено у повному обсязі, припинено право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 11.07.2003 №3054, виданого Приватному підприємству "Восход".

4. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14.06.2018 у справі №804/215/18 рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.02.2018 у справі №804/215/18 скасовано, у задоволенні позову відмовлено повністю.

5. Державна служба геології та надр України з постановою суду апеляційної інстанції не погодилася, тому звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить суд постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14.06.2018 у справі №804/215/18 скасувати, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.02.2018 у справі №804/215/18 залишити в силі.

6. Ухвалою Верховного Суду від 17.09.2018 (головуючий суддя Гімон М.М., судді Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.) відкрито касаційне провадження у справі №804/215/18.

У зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати головуючого судді Гімона М.М., на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду, було проведено повторний автоматизований розподіл справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Єзерова А.А., суддів Стрелець Т.Г., Желєзного І.В.

7. До Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу від Приватного підприємства "Восход", в якому відповідач просить суд залишити без задоволення касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14.06.2018

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Приватне підприємство "Восход" зареєстровано 15.05.1992, є юридичною особою, основним видом діяльності підприємства: добування піску, гравію, глін та каоліну.

9. 11.07.2003 Державною службою геології та надр України Приватному підприємству "Восход" надано спеціальний дозвіл на користування надрами №3054 на видобування пісків, придатних для виготовлення кладочних і штукатурних розчинів та використання в якості дрібного заповнювача для бетонів на Мар`є-Дмитрівському родовищі, розташованому в 4,0 км на північ від залізничної станції Девладово Софіївського району Дніпропетровської області. Строк дії спеціального дозволу на користування надрами подовжений на 11 років до 11.07.2024.

10. 29.10.2013 між Державною службою геології та надр України та Приватним підприємством "Восход" укладено Угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 29.10.2013 №3054, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами і визначає умови користування ділянкою надр.

11. В період з 20.10.2015 по 21.10.2015 Південним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України проведено планову перевірку Приватного підприємства "Восход" з питань дотримання вимог законодавства у сфері видобування надрокористування, за наслідками якої 21.10.2015 складено акт №77/3054-Д, згідно з яким під час державного геологічного контролю виявлені наступні порушення законодавства:

- не внесені зміни до спеціального дозволу від 11.07.2003 №3054 та Угоди про умови користування надрами у зв`язку з не проведенням з 01.01.2015 згідно з п.5 особливих умов спеціального дозволу №3054 обов`язкового моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до абз. 3 п. 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі - Порядок №615), що є порушенням п.17 Порядку №615;

- не виконується п. 7.1 Угоди №3054 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 29.10.2013, а саме: не надана за 2014 рік до Держгеонадр інформація щодо стану виконання Програми робіт за формою згідно з законодавством, що є порушенням ст.24 Кодексу України №132/94 "Про надра";

- відсутній акт списання запасів корисних копалин з обліку гірничодобувного підприємства за 2014 рік, що є порушенням ст. 53 Кодексу України №132/94 "Про надра";

- відсутня книга обліку списання запасів корисних копалин, що є порушенням ст.53 Кодексу України №132/94 "Про надра".

12. 23.10.2015 позивачем винесено Припис №77, яким зобов`язано Приватне підприємство "Восход" у строк до 23.11.2015 усунути виявлені в ході планової перевірки порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Південного міжрегіонального відділу матеріали, які підтверджують стан усунення.

13. Листом від 04.04.2016 вих.№5307/13/14-16 Держгеонадра України повідомила Приватне підприємство "Восход", що підприємство як власник спецдозволу від 11.07.2003 №3054 на родовище Мар`є-Дмитрівське не подало на повторну державну експертизу матеріали геолого-економічної оцінки родовища корисних копалин, у зв`язку з чим зобов`язав підприємство у місячний термін повідомити Держгеонадра України про дату розгляду Державною комісією України по запасах корисних копалин поданих надрокористувачем матеріалів геолого-економічної оцінки родовища корисних копали для повторної державної оцінки.

14. У зв`язку з непроведенням Приватним підприємством "Восход" повторної державної експертизи, позивачем 01.09.2016 прийнято наказ №287 про встановлення термінів для усунення порушень законодавства про надра, та надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення порушення п.25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 №865.

15. Приватне підприємство "Восход" листом від 28.09.2016 за вих.№185 просило Держгеонадра України відтермінувати проведення повторної державної експертизи до 2018 року.

16. 11.01.2017 позивачем прийнято наказ №5 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 11.07.2003 за №3054 з 01.03.2017 року та листом від 24.01.2017 за вих.№1422/13/14-17 повідомлено Приватне підприємство "Восход" про своє рішення зупинити дію спеціального дозволу з 01.03.2017 в разі не надання інформації про проведення експертизи.

17. Приватне підприємство "Восход" надіслало позивачу лист від 22.02.2017 вх.4547/02/14-17, яким повідомило, що підприємством була проведена геологічна експертиза по видобуванню пісків на Мар`є-Дмитрівському родовищі Софіївського району Дніпропетровської області, експертний висновок від 13.06.2013 №339-Е згідно з п.27 Порядку № 615, у зв`язку з чим вважає доцільним проведення експертизи у 2018 році.

18. 09.12.2016 Південним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України проведено планову перевірку відповідача, за результатами якої складено акт №168/3054-Д, яким встановлено: не виконання припису попередньої перевірки, а саме не внесені зміни до спеціального дозволу від 11.07.2003 №3054 та Угоди про умови користування надрами у звязку з не проведенням з 01.01.2015 згідно з п.5 особливих умов спеціального дозволу №3054 обов`язкового моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до абз. 3 п. 26 Порядку №615; не проведення повторної державної експертизи та оцінку запасів родовищ корисних копалин (порушення постанови Кабінету Міністрів України №865).

19. 09.12.2016 Південним міжрегіональним відділом Держгеонадра України прийнято припис №168/3054-Д про усунення виявлених порушень до 09.01.2017.

20. 30.01.2017 Південним міжрегіональним відділом до Держгеонадра України направлено подання №289-14/03 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 11.07.2007 №3054.

21. 13.03.2017 т.в.о. голови Державної служби геології та надр України прийнято наказ №123 з відповідним додатком, яким зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами Приватному підприємству "Восход" та надано відповідачу строк до 01.05.2017 для усунення порушень, про що 03.04.2017 повідомлено останнього листом.

22. Державна служба геології та надр України своїм листом повідомила позивача про необхідність надання у 15 денний строк власної пропозиції (згоди/незгоди) на припинення права користування надрами згідно зі спеціальним дозволом на користування надрами, про що 14.08.2017 повідомлено Приватне підприємство "Восход".

23. Тривале не усунення відповідачем порушень законодавства у сфері надрокористування стало підставою для звернення Державної служби геології та надр України з відповідним позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

24. Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що доказів внесення змін до спеціального дозволу від 11.07.2003 №3054 та Угоди про умови користування надрами у зв`язку з не проведенням з 01.01.2015 обов`язкового моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до абз. 3 п. 26 Порядку №615, відповідачем не надано, а також не надано і доказів проведення другої повторної державної експертизи і оцінку запасів родовищ корисних копалин у відповідності до вимог ст.25 Порядку №865, з урахуванням тієї обставини, що повторна державна експертиза та оцінка запасів родовищ корисних копалин провадиться через кожні п`ять років експлуатації ділянки надр, а спеціальний дозвіл на користування надрами № 3054 виданий відповідачу в 2003 році. Тож, упродовж двох років відповідачем не усунуті порушення законодавства у сфері надрокористування і наразі обставини, що стали підставою звернення до суду, не перестали існувати.

25. Суд апеляційної інстанції з висновком окружного адміністративного суду не погодився і, приймаючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, виходив з того, що анулювання документа дозвільного характеру з підстав, не передбачених законом, забороняється, а з тексту адміністративного позову вбачається, що позивач, посилаючись на норми ст. 26 Кодексу України про надра, не визначає підстави для припинення права користування надрами.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

26. У касаційній скарзі позивач посилається на те, що судом апеляційної інстанції не вірно було застосовано ч. 1 ст. 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", ст. 26 Кодексу України про надра.

Скаржник посилається на те, що анулювання дозволу має бути здійснено на підставі п. 5 ст. 26 Кодексу України про надра та п.2 ч. 7 ст. 4-1 Закону України "Про довільну систему у сфері господарської діяльності".

27. У відзиві на касаційну скаргу відповідач зазначає про передчасність позовних вимог. Так, абз. 3 п. 26 Порядку №615 було виключено на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 28.01.2015 №42, тому у відповідача не було обов`язку здійснювати моніторинг на підставі цього пункту.

28. Приватне підприємство "Восход" зазначає, що відповідно до п.25 Положення №865 повторна державна експертиза та оцінка запасів родовищ корисних копалин проводиться через кожні 5 років. Підприємство здійснювало державну експертизу родовища у 2013 році, що підтверджується Експертним висновком від 13.06.2013 №339-Е, тому наступна така експертиза мала проводитись у 2018 році, а не у 2015 році.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

29. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.

30. Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частина 1 ст. 19 Кодексу України про надра встановлює, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

31. Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності, встановлення порядку діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та державних адміністраторів визначає Закон України "Про довільну систему у сфері господарської діяльності".

Згідно з ч. 1 ст. 4-1 вказаного Закону порядок видачі документів дозвільного характеру або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.


................
Перейти до повного тексту