1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Рішення



РІШЕННЯ

Іменем України

12 вересня 2019 року

м. Київ

справа №800/560/14

адміністративне провадження №П/9901/208/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Гімон М.М., Коваленко Н.В., Кравчук В.М., Чиркін С.М.

секретар судового засідання - Іванова Н.П.,

за участю: позивача, представника відповідача, представника третьої особи

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Президента України, третя особа Міністерство юстиції України про зміну формулювання підстав звільнення, -

в с т а н о в и в :

У листопаді 2014 року ОСОБА_1 звернувся до Вищого адміністративного суду України як суду першої інстанції з позовом, в якому просив:

- змінити формулювання причин звільнення з посади голови Глухівської районної державної адміністрації з "Звільнити ОСОБА_1 з посади голови Глухівської районної державної адміністрації Сумської області з підстав, передбачених Законом України "Про очищення влади" (пункт 7-2 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України") на "Звільнити ОСОБА_1 з посади голови Глухівської районної державної адміністрації Сумської області згідно з поданою ним заявою" або "Звільнити ОСОБА_1 з посади голови Глухівської районної державної адміністрації Сумської області";

- зобов`язати Міністерство юстиції України вилучити інформацію щодо нього в Єдиному державному реєстрі осіб, щодо яких застосовано положення Закону України "Про очищення влади".

- поновити його на посаді судді Слов`янського міськрайонного суду Донецької області.

В обгрунтування позовних вимог посилався на те, що розпорядження Президента України №1226/2014-рп від 30.10.2014р. в частині звільнення його з підстав, передбачених Законом України "Про очищення влади" (пункт 7-2 частини 1 статті 36 КЗпП України) суперечить Конституції України, Законам України та міжнародним правовим нормам, оскільки до набрання чинності зазначеним Законом, а саме 27.06.2014р. він написав заяву про звільнення його за власним бажанням з посади голови Глухівської районної державної адміністрації, а тому саме з цих підстав він мав бути звільнений з посади.

Також посилався на те, що оскільки голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду на час повноважень Президента України, а тому в разі обрання нового Президента України він підлягав звільненню у зв?язку із закінченнм повноважень попереднього Президента України.

Заперечуючи проти позову, відповідач просив у задоволенні позову відмовити.

Посилався на те, що оскільки на момент видання спірного розпорядження існували підстави для звільнення позивача відповідно до Закону України "Про очищення влади", Президент України мав звільнити ОСОБА_1 саме з вказаних у розпорядженні підстав. Таким чином, на думку відповідача, позивачем не доведено факту порушення його прав, спірне розпорядження видано за наявностів відповідних правових підстав, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 17.12.2014р. відкрито провадження у даній справі, а ухвалою від 29.01.2015р. зупинено провадження у справі №800/560/14 до вирішення Конституційним Судом України справи за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частин третьої, шостої статті 1, частин першої, другої, третьої, четвертої, восьмої статті 3, пункту 2 частини п`ятої статті 5, пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про очищення влади".

15.12.2017р. набрав чинності Закон України від 03.10.2017р. №2147-VІІІ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (далі - Закон №2147-VІІІ).

Згідно з підпунктом 5 пункту 1 Перехідних положень КАС позовні заяви та апеляційні скарги на судові рішення в адміністративних справах, які подані до Вищого адміністративного суду України як суду першої або апеляційної інстанції та розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Ухвалою Верховного Суду від 15.01.2018р. справу №800/560/14 прийнято до провадження.

Ухвалою від 18.07.2019р. Верховний Суд поновив провадження в адміністративній справі №800/560/14 та призначив справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з викликом (повідомленням) сторін.

В судовому засіданні 12.09.2019р. суд відмовив у прийнятті та повернув позивачу заяву від 07.05.2019р. про зміну предмету позову з підстав передбачених частиною 7 статті 47 КАС України.

Крім того, в судовому засіданні 12.09.2019р. позивачем подано заяву про зменшення позовних вимог.

Ухвалою Верховного Суду від 12.09.2019р. заяву задоволено частково.

Позовні вимоги про зобов`язання Міністерства юстиції України вилучити інформацію щодо ОСОБА_1 з Єдиного реєстру осіб, щодо яких застосовано положення Закону України "Про очищення влади" залишено без розгляду. В частині виключення Міністерства юстиції України з числа учасників справи відмовлено.

Позивач в судовому засіданні позовні вимоги щодо зміни формулювання причин звільнення підтримав та просив суд їх задовольнити з мотивів, викладених в позовній заяві.

Представник відповідача та представник третьої особи позовні вимоги не визнали, просили відмовити в задоволенні позову.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення позивача, представників відповідача та третьої особи, дослідивши докази, суд дійшов висновку, що позовна заява задоволенню не підлягає з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Так, питання призначення на посади голів місцевих державних адміністрацій та припинення їх повноважень врегульовано статтею 118 Конституції України та статтями 8, 9 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999р. №586-XIV (далі - Закон №586-XIV).

Відповідно до частини 4 статті 118 Конституції України голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду і звільняються з посади Президентом України за поданням Кабінету Міністрів України.

В ході розгляду справи судом встановлено, що розпорядженням Президента України №778/2010-рп від 14.05.2010р. ОСОБА_1 призначено головою Глухівської районної державної адміністрації Сумської області.

18.06.2014р. новообраний Президент України ОСОБА_2 звернувся до Прем`єр-міністра України з листом №1-1/467, у якому просив внести на його розгляд подання про звільнення голів місцевих державних адміністрацій у зв`язку із закінченням повноважень Президента України.

На виконання зазначеного листа Кабінет Міністрів України вніс Президентові України подання від 20.06.2014р. №7875/0/2-14 про звільнення голів районних, районних в місті Києві державний адміністрацій у зв`язку з закінченням строку повноважень Президента України, в тому числі й ОСОБА_1

16.10.2014р. набрав чинності Закон України "Про очищення влади" від 16.09.2014р. №1682-VII (далі - Закон №1682-VІІ), відповідно до якого, серед іншого, підлягали звільненню з посад голови районних державних адміністрацій, які обіймали сукупно не менше одного року посаду у період з 25 лютого 2010 року по 22 лютого 2014 року.


................
Перейти до повного тексту