ПОСТАНОВА
Іменем України
01 жовтня 2019 року
Київ
справа №404/1271/19(2-а/404/67/17)
адміністративне провадження №К/9901/25173/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І. В.,
суддів - Шишова О. О., Яковенка М. М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції на ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 09 серпня 2019 року у справі №404/1271/19(2-а/404/67/17) за позовом ОСОБА_1 до інспектора Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції лейтенант поліції Моргонюка Миколи Васильовича, третя особа - Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції, про визнання протиправною та скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення, -
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до інспектора Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції лейтенант поліції Моргонюка Миколи Васильовича, третя особа - Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції, про визнання протиправною та скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення від 08 лютого 2019 року НК №583767, згідно якої на позивача накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в сумі 510,00 грн за порушення пункту 12.9 ПДР України, за що передбачена адміністративна відповідальність за частиною третьою статті 122 Кодексу України про адміністраивні правопорушення.
Рішенням Кіровського районного суду м. Кіровограда від 10 червня 2019 року позов задоволено повністю. Визнано протиправною та скасовано постанову по справі про адміністративне правопорушення від 08 лютого 2019 року НК №583767 відносно ОСОБА_1, винесену інспектором Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції лейтенант поліції Моргонюком М. В. про накладення стягнення у вигляді штрафу в сумі 510,00 грн, провадження закрито в зв`язку із відсутністю в діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого частиною третьою статті 122 Кодексу України про адміністраивні правопорушення.
Супровідний лист суду першої інстанції щодо направлення на адресу учасників справи копій вказаного рішення датовано 10 червня 2019 року. Відповідно до повідомлення про вручення поштового відправлення копію вказаного рішення суду першої інстанції вручено відповідачеві та третій особі 20 червня 2019 року.
27 червня 2019 року Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції оскаржило вказане рішення в апеляційному порядку.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2019 року апеляційну скаргу залишено без руху з підстав не зазначенням в апеляційній скарзі засобів зв`язку, коду ЄДПОРУ, та порушення строку подання апеляційної скарги, встановленого статті 286 Кодексу адміністративного судочинства України. Заявнику апеляційної скарги надано десятиденний строк з дня вручення копії даної ухвали для усунення недоліків.
На виконання вимог ухвали до суду від апелянта надійшла нова редакція апеляційної скарги з зазначенням в ній засобів зв`язку та коду ЄДПОРУ заявника апеляційної скарги та заява про поновлення строку звернення до суду з апеляційною скаргою. В обґрунтування підстав для поновлення апелянт зазначає про те, що судом першої інстанції справу було розглянуто без його участі та тільки після отримання тексту судового рішення апелянт мав можливість звернутися з апеляційною скаргою. Крім того, апелянт зазначає про те, що статтею 286 Кодексу адміністративного судочинства України, як спеціальною нормою, не врегульовано порядок та підстави поновлення строків звернення з апеляційною скаргою, а тому вказане питання має визначатись на загальних підставах у відповідності до статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 09 серпня 2019 року відмовлено у відкритті апеляційного провадження з мотивів пропуску строку апеляційного оскарження і визнання судом неповажними наведених апелянтом підстав для його поновлення.
У касаційній скарзі Управління патрульної поліції в Одеській області Департаменту патрульної поліції, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права, просить скасувати ухвалу від 09 серпня 2019 року та направити справу для продовження апеляційного розгляду.
Відзив на касаційну скаргу до суду касаційної інстанції не надходив.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню.
Завданням адміністративного судочинства в силу частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частин першої, другої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Пункт 8 частини другої статті 129 Конституції України серед основних засад судочинства закріплює забезпечення права на апеляційний перегляд справи. Цим конституційним положенням кореспондують норми статті 14 Закону України від 02 червня 2016 року №1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" і статті 13 Кодексу адміністративного судочинства України.
Згідно з частиною першою статті 293 Кодексу адміністративного судочинства України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України встановлені загальні правила обчислення строку на апеляційне оскарження.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Частиною другою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
При цьому за приписами частини першої статті 121 Кодексу адміністративного судочинства України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.
Відповідно до частини третьої статті 298 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга залишається без руху також у випадку, якщо вона подана після закінчення строків, установлених статтею 295 цього Кодексу, і особа, яка її подала, не порушує питання про поновлення цього строку, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані неповажними. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду апеляційної інстанції з заявою про поновлення строку або вказати інші підстави для поновлення строку.