1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2019 року

м. Київ

Справа № 912/48/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Случ О. В. - головуючий, Волковицька Н. О, Могил С. К.,

за участю секретаря судового засідання - Мазуренко М. В.

за участю представників:

позивача - не з`явилися

відповідача - Міхальова В. В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Служби автомобільних доріг у Кіровоградській області

на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 24.04.2019 (суддя Кабакова В. Г.)

і постанову Центрального апеляційного господарського суду від 08.08.2019 (головуючий суддя Березкіна О. В., судді Дармін М. О., Широбокова Л. П.)

у справі № 912/48/19

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецтрансбуд"

до Служби автомобільних доріг у Кіровоградській області

про стягнення 7 530 917,05 грн,

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Спецтрансбуд" (далі - позивач, ТОВ "Спецтрансбуд") звернулося до Господарського суду Кіровоградської області з позовом до Служби автомобільних доріг у Кіровоградській області (далі - відповідач, Служба) про стягнення заборгованості з оплати вартості виконаних робіт за договором підряду від 31.01.2012 № 354 на реконструкцію автомобільної дороги Стрий-Тернопіль-Кіровоград-Знам`янка (через Вінницю) на ділянці км 631+200-км 636+200 (завершення робіт) у розмірі 4 537 337 грн основної заборгованості, 812 494,10 грн пені, 1 773 844,42 грн інфляційних втрат, 407 241,53 грн 3% річних.

2. Позовні вимоги аргументовано неналежним виконанням відповідачем умов договору підряду в частині оплати виконаних позивачем робіт.

Короткий зміст рішення судів першої і апеляційної інстанцій

3. Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 24.04.2019, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 08.08.2019, позов задоволено частково, стягнуто з відповідача на користь позивача 4 537 337 грн основної заборгованості, 1 773 844,42 грн інфляційних втрат, 407 241,53 грн 3% річних. У задоволенні позовної вимоги про стягнення 812 494,10 грн пені відмовлено.

4. Судові рішення аргументовано тим, що в матеріалах справи наявні докази на підтвердження того, що ТОВ "Спецтрансбуд" виконало, а Служба прийняла без заперечень роботи за договором підряду від 31.01.2012 № 354, що підтверджується довідкою про вартість виконаних робіт (форма КБ-3) за квітень 2013 року на загальну суму 4 570 141,94 грн, актами приймання виконаних будівельних робіт №№ 1-6 (форма КБ-2в), підписаним сторонами актом звірки розрахунків за виконані роботи станом на 31.12.2014 на суму боргу 4 537 337,00 грн. Разом з тим, в матеріалах справи відсутні і відповідачем не надано документального підтвердження повної чи часткової оплати за виконані роботи за договором підряду від 31.01.2012 № 354.

5. Суди відмовили у застосуванні позовної давності до основної вимоги і вимог про сплату інфляційних втрат і 3% річних з огляду на те, що строк позовної давності переривався у зв`язку із вчиненням відповідачем дій, що свідчать про визнання боргу.

6. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині стягнення пені, суди виходили з того, що позивач пропустив строк позовної давності для стягненні пені.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції і постанову суду апеляційної інстанції скасувати в частині задоволення позовних вимог, прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (узагальнено)

8. Скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій не звернули увагу на те, що договір підряду від 31.01.2012 № 354 укладений на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України, фінансування робіт за договором здійснюється за рахунок бюджетних коштів, відповідач не є "замовником" в розумінні господарського зобов`язання, оскільки в даному випадку відповідач є лише учасником Договору, зобов`язаним вчинити певні дії для отримання результату робіт, враховуючи обставини які передували укладенню правочину (розпорядження Кабінету Міністрів України, проведення процедури державних закупівель) і зміст укладеного договору підряду. Відповідач не є власником об`єкта реконструкції, не експлуатує зазначений об`єкт, а також прибутків від користування не отримує. На підтвердження своєї позиції скаржник посилається на позицію Верховного Суду, викладену у постановах у справах № 918/33/17, № 923/563/17.

9. Скаржник зазначає, що фінансування договору підряду відбувається за бюджетні кошти, відповідач вчинив всі залежні від нього дії для здійснення оплати вартості робіт за договором, а отже у відповідача відсутня вина у затримці бюджетного відшкодування по проведенню розрахунків за виконані роботи, що виключає застосування до нього відповідальності за невиконання умов договору.

10. Скаржник посилається на неправильне застосування судами частини першої статті 530, частини четвертої статті 879 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) і зазначає, що суди не визначили з якого моменту почалося прострочення виконання відповідачем зобов`язань за договором підряду.

11. Скаржник посилається на неправильне застосування частин першої, п`ятої статті 261 Цивільного кодексу України і зазначає, що суди невірно визначили початок перебігу позовної давності.

Позиція позивача, викладена у відзиві на касаційну скаргу

12. Позивач не надав відзив на касаційну скаргу, що відповідно до частини третьої статті 295 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) не перешкоджає перегляду оскаржуваних судових рішень.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. 31.01.2012 між Службою (замовник) і ТОВ "Спецтрансбуд" (підрядник) укладено Договір підряду № 354 на реконструкцію автомобільної дороги Стрий-Тернопіль-Кіровоград-Знам`янка (через Вінницю) на ділянці км 631+200 - км 636+200 (завершення робіт) (далі - Договір) за результатами проведеної процедури державних закупівель з врахуванням змісту пропозиції конкурсних торгів переможця відповідно до вимог Закону України "Про здійснення державних закупівель", Типового договору про закупівлю товарів (робіт або послуг) за державні кошти та Інструкції щодо заповнення Типового договору про закупівлю товарів (робіт та послуг) за державні кошти затверджених Наказом Мінекономіки від 27.07.2010 №925.

14. Згідно з пунктами 1, 2 Договору замовник доручає, а підрядник забезпечує відповідно до проектної документації та умов Договору виконання будівельно-монтажних робіт, пов`язаних з реконструкцією автомобільної дороги Стрий -Тернопіль-Кіровоград-Знам`янка (через Вінницю) (далі- обєкт) на ділянці км 631+200-км 636+200 (завершення робіт). Адреса розташування об`єкта: Кіровоградська область, Маловисківський та Добровеличківський райони. Основні параметри об`єкта реконструкції: потужність - 5 км.

15. Обсяг закупівлі робіт може бути зменшено залежно від реального фінансування видатків. Склад та обсяги робіт, що доручаються до виконання Підряднику, визначені проектною документацією, яка є невід`ємною частиною Договору (пункт 3 Договору).

16. Договірна ціна робіт визначається пропозицією конкурсних торгів переможця і складає 20 556 187,27 грн. У випадку зменшення обсягів закупівлі відповідно до фактичного обсягу видатків замовника договірна ціна може бути зменшена. У випадку зменшення обсягів закупівлі відповідно до фактичного обсягу видатків замовника договірна ціна може бути зменшена (пункт 9 Договору).

17. Договірна ціна є динамічною і визначається на основі приблизного кошторису. Зміна договірної ціни обґрунтовується розрахунками і оформляється сторонами шляхом укладання додаткових угод у порядку передбаченому чинним законодавством (пункт 10,11 Договору).

18. Фінансування робіт (реконструкції об`єкта) здійснюється за рахунок державних коштів і складає 20 556 187,27 грн (пункт 42 Договору).

19. Згідно з пунктом 43 Договору у разі затримки бюджетного призначення не з вини замовника, оплата за виконані роботи здійснюється протягом п`яти банківських днів з дати отримання замовником бюджетного фінансування на свій реєстраційний рахунок, а у разі зміни бюджетного фінансування замовник письмово повідомляє підрядника, який зобов`язаний негайно призупинити роботи з моменту отримання повідомлення.

20. Розрахунки за виконанні роботи здійснюються щомісячно на підставі акта приймання виконаних робіт (форма КБ-2в) та довідки про вартість виконаних підрядних робіт та витрат (форма КБ-3), підписаних уповноваженими представниками сторін. Термін оплати за виконані роботи може бути перенесено у разі відсутності бюджетного фінансування замовника. Замовник може здійснювати подекадно проміжні платежі за фактично виконані роботи в межах наявних фінансових ресурсів. Підрядник визначає обсяги та вартість виконаних робіт, що підлягають оплаті, та готує відповідні документи і подає їх для підписання замовнику за 5 робочих днів до завершення звітного періоду. Замовник зобов`язаний підписати подані Підрядником документи, що підтверджують виконання робіт, або обґрунтувати причини відмови від їх підписання протягом трьох днів з дня одержання. Оплата виконаних робіт здійснюється після підписання документів замовником, в триденний термін після отримання коштів, в межах не більш як 95 відсотків від їх загальної вартості за договірною ціною (пункти 44, 45 Договору).

21. Договір набирає чинності з моменту підпису повноважними представниками сторін і діє до 31.12.2012 (пункт 71 Договору).

22. Сторони підписали Договірну ціну, Графік фінансування та Календарний графік робіт, які є невід`ємними частинами Договору.

23. 21.10.2013 між Службою і, зокрема, ТОВ "Спецтрансбуд" підписано п`ятисторонню угоду до договорів підряду на будівництво, реконструкцію, капітальний та поточний середній ремонт автомобільних доріг загального користування мережі доріг Кіровоградської області, якою відповідно до постанови КМУ від 20.03.2013 № 219 "Про затвердження переліку об`єктів будівництва, реконструкції, капітального та поточного ремонту автомобільних доріг загального користування у 2013 році за кредитами, залученими під державні гарантії", скоригованих планів робіт та зважаючи на результати аналізу надходження кредитних коштів, сторони погодили призупинити виконання робіт на об`єктах.

24. Окрім того, сторони підписали ряд Додаткових угод до Договору за умовами яких погоджено наступне:

- Додатковою угодою від 29.12.2012 № 1 продовжено термін дії Договору до 31.12.2013;

- Додатковою угодою від 12.04.2013 № 2 внесено зміни до пунктів 9 та 42 Договору, які викладено у наступній редакції: "п. 9. Договірна ціна робіт визначається пропозицією конкурсних торгів переможця і складає 20 556 187,27 грн, в тому числі в 2013 році за рахунок кредитних коштів залучених Укравтодором - 20 556 187,27 грн. У випадку зменшення обсягів закупівлі відповідно до фактичного обсягу видатків Замовника, договірна ціна може бути зменшена. п.42. Фінансування робіт (реконструкції об`єкта) здійснюється за рахунок державних коштів і складає 20 556 187,27 грн, в тому числі в 2013 році за рахунок кредитних коштів залучених Укравтодором - 20 556 187,27 грн. Зобов`язання сторін щодо фінансування визначаються положеннями Загальних умов та узгодженого сторонами плану фінансування будівництва (Додаток 3)";

- Додатковою угодою від 29.12.2013 № 3 продовжено термін дії Договору до 31.12.2014 та внесено зміни до пункту 42 Договору, який викладено у наступній редакції: "42. Фінансування робіт (реконструкції об`єкта) здійснюється за рахунок державних коштів і складає 20 556 187,27 грн. В 2013 році фінансування не передбачено. Зобов`язання сторін щодо фінансування визначаються положеннями Загальних умов та узгодженого сторонами плану фінансування будівництва (Додаток 3)";

- Додатковою угодою від 05.03.2014 № 4 внесено зміни до пунктів 9 та 42 Договору, які викладено у наступній редакції: "п.9. Договірна ціна робіт визначається пропозицією конкурсних торгів переможця і складає 20 556 187,27 грн. У випадку зменшення обсягів закупівлі відповідно до фактичного обсягу видатків Замовника, договірна ціна може бути зменшена. п.42. Фінансування робіт (реконструкції об`єкта) здійснюється за рахунок державних коштів і складає 20 556 187,27 грн, в тому числі в 2014 році за рахунок кредитних коштів залучених Укравтодором - 4 537 337,00 грн. В 2013 році фінансування не передбачено. Зобов`язання сторін щодо фінансування визначаються положеннями Загальних умов та узгодженого сторонами плану фінансування будівництва (Додаток 3)". До додаткової угоди №4 підписано Графік фінансування на 2014 рік;

- Додатковою угодою від 12.12.2014 № 5 доповнено банківські реквізити підрядника;

- Додатковою угодою від 29.12.2014 № 6 продовжено термін дії Договору до 31.12.2015 та внесено зміни до пункту 42 Договору який викладено у наступній редакції: "42. Фінансування робіт (реконструкції об`єкта) здійснюється за рахунок державних коштів і складає 20 556 187,27 грн, в тому числі в 2014 році - 0,00 грн. (зменшено на 4 537 337грн за рахунок кредитних коштів залучених Укравтодором). В 2013 році фінансування не передбачено. Зобов`язання сторін щодо фінансування визначаються положеннями Загальних умов та узгодженого сторонами плану фінансування будівництва (Додаток 3)";

- Додатковою угодою від 26.11.2015 № 7 продовжено термін дії Договору до 31.12.2015, внесено зміни до Графіку фінансування на 20115 рік, пункт 42 Договору викладено у наступній редакції: "42. Фінансування робіт (реконструкції об`єкта) здійснюється за рахунок державних коштів і складає 20 556 187,27 грн. В тому числі в 2013 році - фінансування не передбачено, у 2014 році - фінансування не передбачено, в 2015 році за рахунок кредитних коштів залучених Укравтодором, фінансування складає - 4 537 337,00 грн";

- Додатковою угодою №8 від 02.12.2015 доповнено банківські реквізити підрядника.

25. Постановою Кабінету міністрів України від 17.06.2015 № 498 "Деякі питання використання у 2016 році коштів, залучених у попередні роки під державні гарантії Держаним агентством автомобільних доріг" затверджено перелік об`єктів будівництва, реконструкції, капітального та поточного ремонту автомобільних доріг загального користування державного і місцевого значення, роботи на яких виконано у 2010- 2014 роках, та обсяги їх фінансування у 2016 році за рахунок коштів, залучених у попередні роки під державні гарантії Державним агентством автомобільних доріг, згідно з Додатком № 2, у якому, зокрема, зазначений спірний об`єкт по Договору.

26. Постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 №373 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 №498" з Переліку об`єктів будівництва, реконструкції, капітального та поточного ремонту автомобільних доріг загального користування державного і місцевого значення, роботи на яких виконано у 2010-2014 роках, та обсяги їх фінансування у 2016 році за рахунок коштів, залучених у попередні роки під державні гарантії спірний об`єкт - фінансування послуг з реконструкції автомобільної дороги Стрий -Тернопіль - Кіровоград - Знам`янка км 631+200 - км 636+200, вилучений.


................
Перейти до повного тексту