ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2019 року
м. Київ
Справа № 927/805/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
головуючого - Пєскова В.Г.,
суддів: Банаська О.О., Катеринчук Л.Й.,
за участю секретаря судового засідання - Хмельовського В.О.,
учасники справи:
позивач - Чернігівська міська рада,
представник позивача в судове засідання не з`явився,
відповідачі: Управління освіти Чернігівської міської ради, Публічне акціонерне товариство "Укртелеком",
представник Управління освіти Чернігівської міської ради - Количева О.Ю.,
представник Публічного акціонерного товариства "Укртелеком" - Полегенько К.А.,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Управління капітального будівництва Чернігівської міської ради,
представник третьої особи в судове засідання не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Чернігівської міської ради
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 24.06.2019
у складі колегії суддів: Чорної Л.В. (головуючий), Іоннікової І.А., Михальської Ю.Б.
та на рішення Господарського суду Чернігівської області від 24.01.2019
у складі судді Федоренка Ю.В.
у справі за позовом Чернігівської міської ради
до Управління освіти Чернігівської міської ради та Публічного акціонерного товариства "Укртелеком",
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління капітального будівництва Чернігівської міської ради,
про визнання недійсним договору оренди в частині,
ВСТАНОВИВ
Обставини справи встановлені судами першої та апеляційної інстанції
1. Територіальна громада міста Чернігова є власником частини приміщення загальною площею 426,5 кв.м. за адресою: м. Чернігів, вул. Коцюбинського, 50А.
2. Власником іншої частини приміщення загальною площею 2292,4 кв.м. за цією ж адресою є Публічне акціонерне товариство "Укртелеком" (далі - ПАТ "Укртелеком").
3. 16.06.2014 Рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради №177 затверджено та надано містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки Управлінню капітального будівництва Чернігівської міської ради для реконструкції нежитлової будівлі по вул. Коцюбинського, 50 а для улаштування дитячого дошкільного закладу за згодою фонду комунального майна Чернігівської міської ради, витяг із рішення.
4. 07.07.2014 Рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради № 193 "Про надання згоди на передачу нежилого приміщення" надано згоду на передачу з оперативного управління фонду комунального майна міської ради в оперативне управління Управлінню освіти Чернігівської міської ради нежилого приміщення, загальною площею 426,5 кв.м., розташованого за адресою: м. Чернігів, вул. Коцюбинського, 50а для забезпечення можливості влаштування дитячого дошкільного закладу.
5. 08.07.2014 листом Чернігівська філія ПАТ "Укртелеком" надала згоду на розроблення проекту реконструкції нежитлової будівлі по вул. Коцюбинського, 50 а в м. Чернігові для улаштування дитячого дошкільного закладу.
6. 02.02.2015 між ПАТ "Укртелеком" (надалі - орендодавець) та Управлінням освіти Чернігівської міської ради (надалі - орендар) укладено договір № 748107-34-14/108 оренди нерухомого майна товариства, за умовами якого орендодавець передає, а орендар бере у строкове платне користування нерухоме майно (далі - майно) - частину адмінбудівлі, загальною площею 2292,4 кв.м., за адресою: м. Чернігів, вул. Коцюбинського, 50-А для розміщення дошкільного навчального закладу.
7. Згідно з пунктом 1.3. договору сторони домовляються про те, що на їхні договірні відносини не поширюються норми Закону України "Про оренду державного та комунального майна" і Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна", затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 № 786.
8. Згідно з пунктом 2.1. договору передача орендареві майна в користування здійснюється одночасно з підписанням повноважними представниками сторін Акта приймання-передачі майна (додаток 1), вказаного в пункті 1.1 цього Договору. При цьому ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження майна переходить до орендаря з відповідними наслідками.
9. Відповідно до пункту 5.2.3. договору орендар має право з письмового дозволу орендодавця здійснювати поліпшення орендованого майна, проводити реконструкцію, технічне переобладнання, капітальний ремонт, що зумовлюють підвищення його вартості за рахунок коштів орендаря. Виконувати всі роботи щодо пристосування приміщень до особливостей діяльності орендаря.
10. Пунктом 12.1. договору сторони визначили, що цей договір укладено на період з 02.02.2015 до 01.02.2016. Сторони зобов`язані протягом 20 днів після закінчення строку дії цього Договору здійснити остаточні розрахунки за ним. При відсутності заяви хоча б однієї зі сторін про припинення або зміну умов договору по закінченні строку, він вважається продовженим на той же строк і на тих же умовах, які були передбачені договором.
11. Відповідно до пункту 12.5. договору у разі розірвання чи закінчення терміну дії договору поліпшення орендованого майна, які можуть бути відокремлені без його пошкодження, здійснені орендарем за рахунок власних коштів з дозволу орендодавця, визнаються власністю орендаря. Вартість поліпшень орендованого майна, які зроблені орендарем і які неможливо відокремити без його пошкодження, не підлягає компенсації орендодавцем.
12. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що орендодавець передав, а орендар прийняв відповідно до умов договору №7481074-34-14/108 від 02.02.2015 частину адмінбудівлі, загальною площею 2 292,4 кв.м., за адресою: м. Чернігів, вул. Коцюбинського, 50-А по акту приймання-передачі майна від 02.02.2015.
13. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що протягом строку дії договору орендар за погодженням з орендодавцем організував, через замовника будівництва - Управління капітального будівництва Чернігівської міської ради виконання частини робіт з реконструкції майна на суму 9 278 897,76 грн.
14. 12.03.2015 підпунктом 2.3 пункту 2 рішення сорок дев`ятої сесії шостого скликання Чернігівської міської ради надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі: ураховуючи договір оренди нерухомого майна від 02.02.2015 №748107-34-14/108, Управлінню капітального будівництва Чернігівської міської ради на земельну ділянку, орієнтованою площею 0,5727 га по вул. Коцюбинського, 50а для обслуговування приміщення з подальшим наданням ділянки в постійне користування.
15. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.07.2015 № 766-р "Про затвердження переліку інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися у 2015 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку" затверджено перелік інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися у 2015 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, у тому числі тих, що фінансуються з метою погашення кредиторської заборгованості, зареєстрованої органами Державної казначейської служби станом на 1 січня 2015 року в якому зазначена: 8000 - нежитлова будівля по вул. Коцюбинського, 50а, м. Чернігів - реконструкція для улаштування дошкільного навчального закладу.
16. 20.07.2015 рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради № 181 "Про затвердження проектно-кошторисної документації" розглянувши подання Управління капітального будівництва міської ради про затвердження проектно-кошторисної документації та експертного звіту ТОВ "СІВЕРЕКСПЕРТ" від 17.07.2015 № 02/246/15, відповідно до підпункту 1 пункту "а" статті 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчий комітет міської ради вирішив затвердити робочий проект "Реконструкція нежитлової будівлі по вул. Коцюбинського, 50а для улаштування дитячого дошкільного закладу в м. Чернігові", кошторисною вартістю 13 718 534 грн.
17. 07.10.2015 листом Чернігівська філія ПАТ "Укртелеком" погодила початок робіт по реконструкції вказаної нежитлової будівлі відповідно до затвердженої проектної документації.
18. 09.10.2015 між Управлінням капітального будівництва Чернігівської міської ради (замовник) та Дочірнім підприємством "УкрСіверБуд" ЗАТ "ДСК" (підрядник) було укладено договір №49 підряду на будівництво, за умовами якого Підрядник, в межах узгодженої та прийнятої до виконання проектно-кошторисної документації по об`єкту "реконструкція нежитлової будівлі по вул. Коцюбинського, 50-А для улаштування дитячого дошкільного закладу в м. Чернігові" виконує та здає в установлені договором підряду строки закінчені роботи, а Замовник приймає та оплачує їх.
19. На виконання ухвали Господарського суду Чернігівської області від 06.11.2018 по справі №927/805/18 слідчим управлінням Головного управління національної поліції в Чернігівській області супровідним листом від 19.11.2018 №12105/124/07/2018 на адресу Господарського суду Чернігівської області надійшли копії платіжних доручень про оплату УКБ Чернігівської міськради на рахунок ДП "УкрСіверБуд" ЗАТ "ДСК" з призначенням платежу "по рекон. неж/б по вул. Коцюбинського, 50-А для улаштув. ДДЗ", а саме: № 386 від 16.12.2015 на суму 563 887,20 грн, №387 від 16.12.2015 на суму 465 582,20 грн, №452 від 30.12.2015 на суму 5 571 992,64 грн №418 від 25.12.2015 на суму 428 961,97 грн, №432 від 28.12.2015 на суму 64 845,23 грн, №448 від 30.12.2015 на суму 787 082,31 грн, №309 від 29.10.2015 на суму 98 899,20 грн, №453 від 30.12.2015 на суму 632 831,76 грн, №450 від 30.12.2015 на суму 89 446,89 грн.
20. Судами попередніх інстан2цій встановлено, що відповідно до довідки Управління капітального будівництва, яка підписана заступником начальника управління Макаровим О.В. та начальником фінансово-економічного відділу Сморгуновою Ю.В. про фактичну вартість виконаних робіт та про фактичні витрати по об`єкту: "Реконструкція нежитлової будівлі по вул. Коцюбинського, 50-А для улаштування ДДЗ в м. Чернігові" виконано станом на 10.10.2018 - 9 278 897,76 грн. Довідкою фінансового управління Чернігівської міської ради від 05.12.2018 підтверджується, що з міського бюджету протягом 2015-2016 років були профінансовані видатки за об`єктом "Реконструкція нежитловою будівлі по вул. Коцюбинського, 50а для улаштування дитячого дошкільного закладу" на загальну суму 1 189 047,08 грн.
21. Судами також встановлено, сторонами не було погоджено продовження терміну дії договору оренди на новий строк, а тому договір припинив свою дію з 02.02.2016 по закінченню строку, на який його було укладено.
22. 13.07.2018 Управління освіти Чернігівської міської ради направило лист № 01-11/1420 на адресу ПАТ "Укртелеком", в якому просило надати офіційну позицію щодо тлумачення договірних умов, зокрема: чи передбачає договір від 02.02.2015 № 748107-34-14/108 перехід права власності на здійсненні орендарем (або за його дорученням третіми особами) невід`ємні поліпшення відносно об`єкта оренди безоплатно у власність орендодавця (ПАТ "Укртелеком")? чи визнає орендодавець (ПАТ "Укртелеком") себе власником об`єкта реконструкції, включаючи ті невід`ємні поліпшення, які виконав орендар (треті особи за дорученням орендаря)?
23. 21.08.2018 ПАТ "Укртелеком" листом №14-18/323 зазначило, що по першому питанню - перехід права власності на невід`ємні поліпшення не відбувається, оскільки ці поліпшення є частиною орендованого майна, власником якого є ПАТ "Укртелеком". По другому питанню - ПАТ "Укртелеком" визнає себе власником невід`ємних поліпшень, які були зроблені орендарем і які неможливо відокремити без його пошкодження.
24. 03.10.2018 Управління освіти Чернігівської міської ради звернулося до позивача із проханням вжити заходів щодо недопущення набуття ПАТ "Укртелеком" права власності на невід`ємні поліпшення.
Обґрунтування позову та відзиву на позовну заяву
25. У листопаді 2018 року Чернігівська міська рада звернулася до господарського суду з позовом до Управління освіти Чернігівської міської ради та ПАТ "Укртелеком", в якому просить суд визнати недійсним з моменту укладення пункт 12.5 Договору оренди нерухомого майна товариства № 748107-34-14/108 від 02.02.2015 укладений між ПАТ "Укртелеком" та Управлінням освіти Чернігівської міської ради в частині наступного тексту: "Вартість поліпшень орендованого майна, які зроблені орендарем і які неможливо відокремити без його пошкодження, не підлягають компенсації орендодавцем". Позивач вважає. що вказаний пункт договору суперечить частини третій статті 778 Цивільного кодексу України, оскільки передбачає відмову Управління від надходження коштів до місцевого бюджету м. Чернігова у вигляді компенсації невід`ємних поліпшень, а також частині п`ятій статті 16, пунктам 27, 30 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", оскільки Управління не має повноважень вчиняти правочини, спрямовані на безоплатне відчуження майна територіальної громади.
26. 20.11.2018 Управлінням освіти Чернігівської міської ради до суду першої інстанції подано відзив, в якому відповідач повністю визнав позовні вимоги Чернігівської міської ради та просив задовольнити позов.
27. 26.11.2018 від ПАТ "Укртелеком" також надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому останній просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог з підстав пропущення строку позовної давності.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови апеляційного господарського суду
28. 24.01.2019 рішенням Господарського суду Чернігівської області у справі № 927/805/18 у позові відмовлено повністю.
29. 24.06.2019 постановою Північного апеляційного господарського суду у справі № 927/805/18 апеляційну скаргу Чернігівської міської ради залишено без задоволення, а рішення Господарського суду Чернігівської області від 24.01.2019 - без змін. Матеріали справи № 927/805/18 повернуто до місцевого господарського суду.