1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



30 вересня 2019 року

Київ

справа №0840/3534/18

адміністративне провадження №К/9901/18507/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 31.01.2019 у складі судді Калашник Ю.В. та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 30.05.2019 у складі колегії суддів: Іванова С.М. (головуючий), Панченко О.М., Чередниченка В.Є. у справі №0840/3534/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агротіс" до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування припису

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Агротіс" (далі - ТОВ "Агротіс") звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі - ГУ Держгеокадастру) про визнання протиправним і скасування припису від 20.08.2018 №311/0/92-18ДК/0008Пр/03/01/-18.

2. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 31.01.2019, яке залишене без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 30.05.2019, позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано припис від 20.08.2018 №311/0/92-18ДК/0008Пр/03/01/-18.

3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено, що:

3.1. 07.06.2018 до ГУ Держгеокадастру надійшов лист від гр. ОСОБА_1, яким останній повідомив, що на території, в минулому ферм с. Степанівка Перша, директор ТОВ "Агротіс" ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 ) обробляє земельні ділянки без правовстановлюючих документів.

3.2. У зв`язку з цим, ГУ Держгеокадастру звернулось до ОСОБА_2 з вимогою від 12.06.2018 №б/н про надання пояснень щодо використання зазначених земельних ділянок, у відповідь на яку листом від 13.06.2018 вх. №3577/0/1-18 повідомлено про неможливість надання ОСОБА_2 пояснень, оскільки останньому не надано для ознайомлення матеріали за листом від 12.06.2018 №б/н і незрозуміло стосовно яких земельних ділянок йому необхідно надати пояснення.

3.3. Поряд з цим, ГУ Держгеокадастру прийнято наказ від 11.06.2018 №311-ДК, згідно з яким вирішено у строк з 11.06.2018 по 11.07.2018 здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості грантів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства стосовно земельних ділянок, як об`єкта перевірки, що знаходяться на території Степанівської сільської ради Приморського району Запорізької області.

3.4. На підставі даного наказу, державним інспектором ГУ Держгеокадастру проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок на території Новокостянтинівської та Степанівка Перша сільських рад Приазовського району Запорізької області, за результатами якої складено акт від 15.06.2018 №311/0/92-18-ДК/550/АП/09/01/-18.

3.5. Як зафіксовано в акті, під час перевірки встановлено наступне:

1) Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-2304360032018 від 12.06.2018 земельна ділянка з кадастровим номером 2324583900:03:003:0074, яка розташована на території Новокостянтинівської сільської ради Приазовського району Запорізької області, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, державної форми власності, загальною площею 16,7830 га. Земельна ділянка з кадастровим номером 2324583900:03:003:0074, знаходиться в прибережній захисній смузі Азовського моря.

2) Земельна ділянка без кадастрового номеру, загальною площею 9,5 га, яка суміжна з земельною ділянкою з кадастровим номером 2324583900:03:003:0074, державної форми власності обробляється ТОВ "Агротіс" та засіяна сільськогосподарською культурою за відсутністю відповідного рішення про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за відсутністю вчиненого правочину щодо неї. Земельна ділянка з кадастровим номером, знаходиться в прибережній захисній смузі Азовського моря.

3) Земельна ділянка без кадастрового номеру, загальною площею 15,4 га, яка суміжна з земельною ділянкою з кадастровим номером 2374586200:02:003:0125, державної форми власності, яка розташована на території Степанівської сільської ради Приазовського району Запорізької області обробляється ТОВ "Агротіс" та засіяна сільськогосподарською культурою за відсутністю відповідного рішення про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за відсутністю вчиненого правочину щодо неї. Земельна ділянка з кадастровим номером, знаходиться в прибережній захисній смузі Азовського моря.

4) Земельна ділянка без кадастрового номеру, загальною площею 14,8 га, яка суміжна з земельною ділянкою з кадастровим номером 2324586200:02:003:0016, державної форми власності, яка розташована на території Степанівської сільської ради Приазовського району Запорізької області обробляється ТОВ "Агротіс" та засіяна сільськогосподарською культурою за відсутністю відповідного рішення про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за відсутністю вчиненого правочину щодо неї. Земельна ділянка з кадастровим номером, знаходиться в прибережній захисній смузі Азовського моря.

5) Земельна ділянка без кадастрового номеру, загальною площею 21,0 га, яка суміжна з земельною ділянкою з кадастровим номером 2324586200:02:003:0130, державної форми власності, яка розташована на території Степанівської сільської ради Приазовського району Запорізької області обробляється ТОВ "Агротіс" та засіяна сільськогосподарською культурою за відсутністю відповідного рішення про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за відсутністю вчиненого правочину щодо неї. Земельна ділянка з кадастровим номером, знаходиться в прибережній захисній смузі Азовського моря.

За результатами візуального обстеження земельна ділянка з кадастровим номером 2324583900:03:003:0074, загальною площею 16,7830 га та земельна ділянка без кадастрового номеру, загальною площею 9,5 га, яка суміжна з земельною ділянкою з кадастровим номером 2324583900:03:003:0074, земельна ділянка без кадастрового номеру, загальною площею 15,4 га, яка суміжна з земельною ділянкою з кадастровим номером 2324586200:02:003:0125, земельна ділянка без кадастрового номеру, загальною площею 14,8 га, яка суміжна з земельною ділянкою з кадастровим номером 2324586200:02:003:0016, земельна ділянка без кадастрового номеру, загальною площею 21,0 га, яка суміжна з земельною ділянкою з кадастровим номером 2324586200:02:003:0130 обробляються ТОВ "Агротіс" та засіяні сільськогосподарськими культурами за відсутністю відповідного рішення про її передачу у власність або надання у користування (оренду) та за відсутністю вчиненого правочину щодо неї.

3.6. З огляду на це, в акті перевірки відображені висновки про те, що у діях ТОВ "Агротіс" вбачаються ознаки правопорушення, що кваліфікується як самовільне заняття земельної ділянки та є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), відповідальність за яке передбачена пунктом "б" статті 211 ЗК України та статті 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та частиною 2 статті 197-1 Кримінального кодексу України.

3.7. 22.06.2018 адвокатом Яценко Д.В., що діє в інтересах ОСОБА_2, надані письмові пояснення (№3794/0/1-18 від 22.06.2018) на вимогу ГУ Держгеокадастру, викладену в листі від 12.06.2018 №б/н, в яких зазначено, що він не володіє і не користується земельними ділянками з місцем розташування, позначеним на роздруківках №1-4 Публічної кадастрової карти України. Деякі земельні ділянки, місце розташування яких приблизно позначено на роздруківках №1-2 перебувають на праві постійного користування у відповідних громадян, з якими ТОВ "Агротіс плюс" укладено договори про спільну діяльність, що не суперечить приписам статті 204 Цивільного кодексу України. Разом з тим, наголошено, що в наданих для ознайомлення роздруківках з Публічної кадастрової карти України відсутні кадастрові номери земельних ділянок та точні координати поворотних точок, а заштриховані контури дають підстави лише приблизно встановити місце розташування земельних ділянок, про які йдеться. Тому, більш детальні пояснення можливо надати лише в разі надання більш точної інформації про землі, про які йдеться в листі ГУ Держгеокадастру.

3.8. 15.08.2018 державним інспектором ГУ Держгеокадастру складено протокол про адміністративне правопорушення №311/0/92/-18-ДК/0115П/07/01/-18, яким встановлено, що земельні ділянки, загальною площею 77,4830 га самовільно зайняті головою ТОВ "Агротіс" ОСОБА_2, що є правопорушенням, відповідальність за яке передбачена пунктом "б" статті 211 ЗК України та статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

3.9. 20.08.2018 державним інспектором ГУ Держгеокадастру винесено постанову №311/0/92-18-ДК/0005По/08/01/-18, якою за наслідками розгляду протоколу про адміністративне правопорушення встановлено, що у порушеннях допущених ТОВ "Агротіс" в особі голови ОСОБА_2 є ознаки злочину, відповідальність за який передбачена частиною 1 статті 197-1 Кримінального кодексу України, тому, вирішено на підставі пункту 1 статті 247 Кодексу України про адміністративні правопорушення справу про адміністративне правопорушення закрити, а матеріали даної справи передати до Головного управління Національної поліції у Запорізькій області.

3.10. 20.08.2018 ГУ Держгеокадастру винесено припис №311/0/92-18ДК/0008Пр/03/01/-18 стосовно ТОВ "Агротіс" в особі голови Чубенка О.В., який містить вимогу про усунення в 30-денний термін виявленого порушення згідно з чинним законодавством України. Також, відповідно до припису, складено розрахунки розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільно зайнятих земельних ділянок, якими нараховано шкоду на загальну суму 300392,38 грн.

4. Суди попередніх інстанцій, задовольняючи позовні вимоги, виходили з того, що факт самовільного зайняття ТОВ "Агротіс" в особі голови ОСОБА_2 . земельних ділянок не знайшов свого підтвердження на основі досліджених під час судового розгляду справи доказів. При цьому, судами відхилені посилання відповідача на судове рішення у справі №325/1316/18, в межах якого перевірялась правомірність постанови про ГУ Держгеокадастру від 20.08.2018 про закриття справи №311/0/92-18-ДК/0005По/08/01/-18 та пояснення ОСОБА_2 від 22.06.2018.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Відповідач подав касаційну скаргу на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 31.01.2019 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 30.05.2019, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати і ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.

5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права. Зокрема, зазначає про те, що судовим рішенням у справі №325/1316/18 встановлено, що усі матеріали про адміністративне правопорушення складені відносно ТОВ "Агротіс" в особі голови ОСОБА_2 . у відповідності до норм чинного законодавства, то відповідно і оспорюваний припис є таким, що винесений за наявності для цього достатніх підстав. Крім того, скаржник наголошує, що дія вказаного припису вичерпалася із закінченням строку його виконання, тому, на разі неможливо стверджувати про наявність у позивача порушених прав, свобод та інтересів.

6. Позивач до закінчення встановленого судом строку подав відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін. На обґрунтування відзиву позивач посилається на правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

7. Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

8. Згідно зі статтею 188 ЗК України, державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

9. Статтею 2 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 №963-IV (далі - Закон №963-IV) передбачено, що основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, окрім іншого, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України (абзац 2) та запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення (абзац 4).

10. Статтею 4 Закону №963-IV визначено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

11. Частиною 1 статті 5 Закону №963-IV встановлено, що державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

12. При цьому, за змістом пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, вона є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

13. Отже, ГУ Держгеокадастру, як територіальний орган Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, є органом уповноваженим на здійснення державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності.


................
Перейти до повного тексту