П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 серпня 2019 року
м. Київ
Справа № 809/556/16
Провадження № 11-354апп19
Велика Палата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Золотнікова О. С.,
суддів Антонюк Н. О., Анцупової Т. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Кібенко О. Р., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.
розглянула в порядку письмового провадженнякасаційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 20 жовтня 2016 року(судді Яворський І. О., Дякович В. П., Онишкевич Т. В.) у справі № 809/556/16 за позовом ОСОБА_1 до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення ліквідації Публічного акціонерного товариства "Дельта банк" Кадирова Владислава Володимировича (далі - уповноважена особа, Фонд, АТ "Дельта банк" відповідно), третя особа - Фонд, про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії та
ВСТАНОВИЛА:
Короткий зміст позовних вимог
1. У травні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до уповноваженої особи, у якому просив:
- визнати протиправним і скасувати рішення відповідача в частині застосування наслідків нікчемності договору банківського вкладу (депозиту) "Найкращий від Миколая" у гривнях від 20 січня 2015 року № 009-08502-200115;
- зобов`язати уповноважену особу надати Фонду додаткову інформацію про збільшення переліку вкладників, яким необхідно здійснити виплату відшкодування коштів за вкладами в АТ "Дельта банк" за рахунок Фонду, щодо ОСОБА_1, який має право на відшкодування коштів згідно з договором банківського вкладу (депозиту) "Найкращий від Миколая" у гривнях від 20 січня 2015 року № 009-08502-200115.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2. Івано-Франківський окружний адміністративний суд постановою від 29 червня 2016 року задовольнив позов повністю: визнав протиправним і скасував наказ уповноваженої особи від 16 вересня 2015 року № 813 "Щодо заходів, пов`язаних із наслідками виявлення нікчемних правочинів (договорів) за вкладними операціями" в частині застосування наслідків нікчемності договору банківського вкладу (депозиту) "Найкращий від Миколая" у гривнях за № 009-08502-200115, укладеного 20 січня 2015 року між ОСОБА_1 і АТ "Дельта банк"; зобов`язав відповідача подати до Фонду інформацію щодо ОСОБА_1 як вкладника, який має право на відшкодування коштів за вкладами в АТ "Дельта банк" за рахунок Фонду із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню за договором банківського вкладу (депозиту) "Найкращий від Миколая" у гривнях від 20 січня 2015 року № 009-08502-200115, укладеним між позивачем і АТ "Дельта банк".
3. Львівськийапеляційний адміністративний суд ухвалою від 20 жовтня 2016 року апеляційну скаргу уповноваженої особи задовольнив частково: скасував постановусуду першої інстанції; провадження у справі закрив на підставі пункту 1 частини першої статті 157 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
4. Задовольняючи позовні вимоги ОСОБА_1 , суд першої інстанції виходив, зокрема, з того, що цей позов підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства України.
5. Скасовуючи постанову суду першої інстанції та закриваючи провадження в адміністративній справі, апеляційний суд керувався висновком Верховного Суду України, викладеним в його постановах від 16 лютого 2016 року (справа № 21-4846а15) та від 15 червня 2016 року (справа № 21-286а16), про те, що на спори, які виникають на стадії ліквідації (банкрутства) банку, не поширюється юрисдикція адміністративних судів.
Короткий зміст та обґрунтування наведених у касаційній скарзі вимог
6. Не погодившись із зазначеною ухвалою суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржувану ухвалу та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
7. Доводи своєї касаційної скарги обґрунтовує, зокрема, тим, що оскаржувану ухвалу постановлено з порушенням норм процесуального права. На думку скаржника, суд помилково визначив, що цей спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства, оскільки правом на звернення до господарського суду володіють суб`єкти підприємницької діяльності, а також громадяни - фізичні особи у випадках, передбачених законом (для цього спору закон не робить такого винятку). Також суд апеляційної інстанції помилково послався на правову позицію, викладену в постанові Верховного Суду України від 15 червня 2016 року у справі № 21-286а16, оскільки спір у цій справі спричинило рішення про нікчемність вкладу, прийняте відповідачем задовго до постанови Національного банку України про відкликання ліцензії банку.
Позиція інших учасників справи
8. На час розгляду справи відповідач і третя особа відзивів на касаційну скаргу не надіслали.
Рух касаційної скарги
9. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 27 лютого 2017 року відкрив касаційне провадження в цій справі.
10. 15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким КАС України викладено в новій редакції.
11. Підпунктом 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції згаданого Закону передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
12. У лютому 2018 року касаційну скаргу ОСОБА_1 передано на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
13. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду ухвалою від 04 квітня 2019 року передав цю справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду відповідно до частини шостої статті 346 КАС України, мотивувавши це тим, що учасник справи оскаржує судове рішення з підстав порушення правил предметної юрисдикції.
14. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 19 квітня 2019 року прийняла та призначила цю справу до касаційного розгляду в порядку письмового провадження без виклику її учасників згідно з пунктом 3 частини першої статті 345 КАС України, оскільки предметом перегляду в цій справі є ухвала суду апеляційної інстанції, а характер спірних правовідносин не вимагає участі сторін у судовому засіданні.
Обставини справи, установлені судами попередніх інстанцій
15. 20 січня 2015 року між АТ "Дельта банк" і ОСОБА_1 було укладено договір № 009-08502-200115банківського вкладу (депозиту) "Найкращий від Миколая" у гривні.
16. Відповідно до пунктів 1.2, 1.3 зазначеного договору сума вкладу складає 195 тис. грн, який залучається банком на строк із моменту зарахування вкладу на рахунок, вказаний у пункті 1.6 цього договору, та до 20 квітня 2015 року включно.
17. Крім того, 20 січня 2015 року сторонами згаданого договору укладено додаткову угоду № 1 до договору від 20 січня 2015 року № 009-08502-200115 банківського вкладу (депозиту) "Найкращий від Миколая" у гривнях, якою внесені зміни до пункту 1.8 договору, що визначає порядок зарахування вкладу на рахунок вкладника.
18. Згідно з випискою по особовому рахунку ОСОБА_2 здійснено перерахування грошових коштів ОСОБА_1 у розмірі 195 тис. грн.
19. На підставі постанови Правління Національного банку України від 02 березня 2015 року № 150 "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Дельта банк" до категорії неплатоспроможних" виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення від 02 березня 2015 року № 51 "Про запровадження тимчасової адміністрації в Публічному акціонерному товаристві "Дельта банк", згідно з яким з 03 березня 2015 року запроваджено тимчасову адміністрацію та призначено уповноважену особу Фонду на здійснення тимчасової адміністрації в AT "Дельта банк".
20. Постановою Правління Національного банку України від 02 жовтня 2015 року № 664 відкликано банківську ліцензію та ліквідовано AT "Дельта банк".
21. Рішенням виконавчої дирекції Фонду від 02 жовтня 2015 року № 181 розпочато процедуру ліквідації AT "Дельта банк" з 05 жовтня 2015 року по 04 жовтня 2017 року включно.
22. Наказом уповноваженої особи від 16 вересня 2015 року № 813 "Щодо заходів, пов`язаних із наслідками виявлення нікчемних правочинів (договорів) за вкладними операціями" застосовано наслідки нікчемності договорів банківського вкладу (депозиту), що є нікчемними з підстав, визначених пунктом 7 частини третьої статті 38 Закону України від 23 лютого 2012 року № 4452-VI "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (далі - Закон № 4452-VI), зокрема, до договору банківського вкладу (депозиту) від 20 січня 2015 року № 009-08502-200115, укладеного між АТ "Дельта банк" і ОСОБА_1
23. У вересні 2015 року позивач отримав від тимчасової адміністрації АТ "Дельта банк" лист, яким повідомлено про нікчемність договору банківського вкладу (депозиту) від 20 січня 2015 року № 009-08502-200115.
24. Не погодившись з рішенням уповноваженої особи, що оформлено наказом від 16 вересня 2015 року № 813, в частині спірного доровору, а також із тим, що його не включено до переліку вкладників, яким необхідно здійснити виплату відшкодування коштів за вкладами в АТ "Дельта банк" за рахунок Фонду, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування. Оцінка висновків судів, рішення яких переглядаються, та аргументів учасників справи
25. Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
26. Згідно із частиною другою статті 2 КАС України (тут і далі - у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваних рішень) до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
27. На підставі пункту 7 частини першої статті 3 КАС України суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
28. Відповідно до частини другої статті 4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
29. Пунктом 1 частини другої статті 17 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
30. Наведені норми узгоджуються з положеннями статей 2, 4 та 19 КАС України (у редакції, чинній з 15 грудня 2017 року), якими визначено завдання та основні засади адміністративного судочинства, зміст публічно-правового спору та справи, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів.
31. Велика Палата Верховного Суду неодноразово висловлювала свою правову позицію щодо правил розмежування предметної юрисдикції, а також критеріїв, які при цьому потрібно враховувати.
32. До компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
33. Як установлено матеріалами справи, ОСОБА_1 звернувся до адміністративного суду з позовом до уповноваженої особи про визнання протиправним і скасування рішення уповноваженої особи в частині застосування наслідків нікчемності договору банківського вкладу (депозиту) "Найкращий від Миколая" у гривнях від 20 січня 2015 року № 009-08502-200115 та зобов`язання відповідача подати до Фонду додаткову інформацію про збільшення переліку вкладників, яким необхідно здійснити виплату відшкодування коштів за вкладами в АТ "Дельта банк" за рахунок Фонду, щодо ОСОБА_1, який має право на відшкодування коштів згідно з договором банківського вкладу (депозиту) "Найкращий від Миколая" у гривнях від 20 січня 2015 року № 009-08502-200115.
34. Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлюються Законом № 4452-VI. Цим Законом також регулюються відносини між Фондом, банками, Національним банком України, визначаються повноваження та функції Фонду щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків. Цей Закон є спеціальним у регулюванні спірних правовідносин.
35. Відповідно до пункту 17 частини першої статті 2 зазначеного Закону уповноважена особа Фонду - працівник Фонду, який від імені Фонду та в межах повноважень, передбачених цим Законом та/або делегованих Фондом, виконує дії із забезпечення виведення банку з ринку під час здійснення тимчасової адміністрації неплатоспроможного банку та/або ліквідації банку.
36. За змістом статті 3 Закону № 4452-VI Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків у випадках, встановлених цим Законом. Фонд є юридичною особою публічного права, має відокремлене майно, яке є об`єктом права державної власності і перебуває у його господарському віданні.
37. Згідно із частиною першою статті 4 вказаного Закону основним завданням Фонду є забезпечення функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
38. Для цього Фонд наділено відповідними функціями, визначеними частиною другою статті 4 Закону № 4452-VI, серед яких, зокрема: ведення реєстру учасників Фонду; здійснення заходів щодо організації виплат відшкодувань за вкладами в разі прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку; здійснення заходів щодо інформування громадськості про функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, захисту прав та охоронюваних законом інтересів вкладників.
39. На підставі частин першої та другої статті 6 зазначеного Закону в межах своїх функцій та повноважень Фонд здійснює нормативне регулювання системи гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку. Фонд приймає нормативно-правові акти з питань, віднесених до його повноважень, які є обов`язковими до виконання банками, юридичними та фізичними особами.
40. За приписами частини першої статті 54 Закону № 4452-VI рішення, що приймаються відповідно до цього Закону Національним банком України, Фондом, працівниками Фонду, що виконують функції, передбачені цим Законом, у тому числі у процесі здійснення тимчасової адміністрації, ліквідації банку, виконання плану врегулювання, можуть бути оскаржені до суду.
41. Таким чином, нормативно-правове регулювання статусу Фонду та його місце в системі гарантування вкладів фізичних осіб дозволяє зробити висновки, що Фонд у цих відносинах є суб`єктом публічного права, створений з метою реалізації публічних інтересів держави у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку, здійснює нормативне регулювання, тобто наділений владними управлінськими функціями та є суб`єктом владних повноважень у розумінні КАС України.