1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



17 вересня 2019 року

м. Київ

справа №825/589/16

касаційне провадження №К/9901/19197/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шипуліної Т.М.,

суддів: Бившевої Л.І., Хохуляка В.В.

розглянув у судовому засіданні без повідомлення сторін касаційну скаргу Державного підприємства "Добрянське лісове господарство" на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 07.07.2016 (головуючий суддя - Грибан І.О., судді: Беспалов О.О., Парінов А.Б.) у справі № 825/589/16 за позовом Державного підприємства "Добрянське лісове господарство" до Державної податкової інспекції у Ріпкинському районі Головного управління ДФС у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення та рішення про нарахування пені,



В С Т А Н О В И В:



Державне підприємство "Добрянське лісове господарство" звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Ріпкинському районі Головного управління ДФС у Чернігівській області, в якому просило визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення від 04.11.2015 № 0005271500, а також рішення про нарахування пені, оформлене листом від 04.11.2015 № 393/10/15-105.

Чернігівський окружний адміністративний суд постановою від 20.04.2016 позов задовольнив у повному обсязі.

Вирішуючи спір, суд дійшов висновку про те, що при обчисленні сум рентної плати Державне підприємство "Добрянське лісове господарство" правильно виходило з обсягів фактично заготовленої ним деревини, а видані позивачу лісорубні квитки є за своєю сутністю документами, які надають право на заготівлю деревини, але не підтверджують факт її заготівлі, вони не є первинними документами, відтак і підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій із заготівлі деревини бути не можуть.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 07.07.2016 постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 20.04.2016 скасував та прийняв нову - про відмову в задоволенні позовних вимог.

Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, Державне підприємство "Добрянське лісове господарство" оскаржило його в касаційному порядку.

В касаційній скарзі позивач просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 07.07.2016 та залишити в силі постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 20.04.2016.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на порушення судом норм матеріального права, а саме: пункту 22.1 статті 22, пункту 23.1 статті 23, пункту 29.1 статті 29, пункту 50.1 статті 50, пункту 120.2 статті 120, підпункту 129.1.2 пункту 129.1 статті 129, підпункту 256.2.1 пункту 256.2, підпункту 256.11.4 пункту 256.11 статті 256 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Зокрема, зазначає, що при обчисленні сум рентної плати необхідно відповідно до пункту 256.1 статті 256 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) враховувати лише обсяги фактично заготовленої деревини.

Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанції норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що контролюючим органом проведено камеральну перевірку даних, задекларованих Державним підприємством "Добрянське лісове господарство" в податковому розрахунку (декларації) рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів за перше півріччя 2015 року, результати якої оформлено актом від 20.10.2015 № 331/15-115/00993509.

За її наслідками відповідач дійшов висновку про порушення позивачем вимог пункту 50.1 статті 50, підпунктів 256.11.1, 256.11.6 пункту 256.11 статті 256 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) з огляду на невключення до податкового розрахунку рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів за перший квартал 2015 року рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів державного значення (рубки головного користування) за лісорубними квитками, виписаними до 01.04.2015, в повному обсязі в сумі 5442459,00 грн.

Зокрема, в першому кварталі 2015 року підприємством сплачено рентну плату від обсягу фактично заготовленої деревини: сосна (ділова 19673 м. куб, сума рентної плати 2725890,88 грн.; дрова 2133 м. куб, сума рентної плати 7785,45 грн.); дуб (ділова 414 м. куб, сума рентної плати 135435,96 грн.; дрова 782 м. куб, сума рентної плати 4918,78 грн.); береза (ділова 1015 м. куб, сума рентної плати 21812,35 грн.; дрова 1172 м. куб, сума рентної плати 5906,88 грн.); вільха (ділова 114 м. куб, сума рентної плати 2527,38 грн.; дрова 124 м. куб, сума рентної плати 608,84 грн.); інші (ділова 42 м. куб, сума рентної плати 538,02 грн.; дрова 544 м. куб, сума рентної плати 1985,60 грн.), що підтверджується довідкою Державного підприємства "Добрянське лісове господарство" про кількість деревини, заготовленої в першому кварталі 2015 року, тобто в меншому розмірі ніж зазначено в лісорубних квитках.

На підставі зазначеного акта перевірки органом доходів і зборів прийнято податкове повідомлення-рішення від 04.11.2015 № 0005271500, згідно з яким збільшено суму грошового зобов`язання з рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів у розмірі 272122,95 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями.

Крім того, Державною податковою інспекцією у Ріпкинському районі Головного управління ДФС у Чернігівській області на підставі підпункту 129.1.2 пункту 129.1, пункту 129.4 статті 129 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) та Інструкції про порядок нарахування та погашення пені за платежами, що контролюються органами державної податкової служби, затвердженої наказом Державної податкової адміністрації України від 17.12.2010 № 953 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), нараховано позивачу пеню в розмірі 226546,31 грн.

Відповідно до статті 67 Лісового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) у порядку спеціального використання можуть здійснюватися такі види використання лісових ресурсів: заготівля деревини; заготівля другорядних лісових матеріалів; побічні лісові користування; використання корисних властивостей лісів для культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, потреб мисливського господарства, проведення науково-дослідних робіт.

За правилами статті 69 Лісового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом - лісорубний квиток або лісовий квиток, що видається безоплатно.

Згідно з підпунктом 9.1.6 пункту 9.1 статті 9 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) рентна плата належить до загальнодержавних податків та зборів.

Підпунктом 14.1.217 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що рентна плата - це загальнодержавний податок, який справляється за користування надрами для видобування корисних копалин; за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин; за користування радіочастотним ресурсом України; за спеціальне використання води; за спеціальне використання лісових ресурсів; за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами природного газу та аміаку територією України.


................
Перейти до повного тексту