ПОСТАНОВА
Іменем України
26 вересня 2019 року
Київ
справа №826/3354/14
адміністративне провадження №К/9901/39201/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Cаприкіної І.В., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дівоча башта - 20011" до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування постанов за касаційною скаргою Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва у складі колегії суддів: Огурцова О.П., Арсірія Р.О., Кузьменка В.А. від 22 грудня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Пилипенко О.Є., Глущенко Я.Б. та Шелест С.Б. від 11 квітня 2017 року,
В С Т А Н О В И В :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У березні 2014 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Дівоча башта - 20011" (далі - ТОВ "Дівоча башта - 20011", позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративними позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі - ДАБІ України, відповідач), в якому просило:
- визнати протиправними дії Інспекції щодо складання та винесення протоколів про порушення у сфері містобудівної діяльності, припису, акта перевірки від 07 листопада 2013 року, постанов про накладення штрафів від 26 листопада 2013 року;
- визнати протиправними та скасувати постанови Інспекції про накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 26 листопада 2013 року №№ З-2611/1-7/10-90/2611/08/04, З-2611/2-7/10-91/2611/08/08, З-2611/3-7/10-92/2611/08/04.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач за результатами перевірки не пред`явив (не направив) позивачу акт перевірки, протокол про порушення у сфері містобудівної діяльності та припис про усунення порушень, у зв`язку з чим позивач був позбавлений можливості подати зауваження щодо змісту даних рішень та пояснення з доказами щодо відсутності правопорушення. Позивач стверджує, що виявлені порушення спростовуються сертифікатом відповідності № 00001794, виданим Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області 28 січня 2011 року, згідно з яким закінчене будівництво об`єкта Ресторанний комплекс "Бакінський бульвар" відповідає проектній документації та вимогам державних стандартів, будівельних норм та правил і який підтверджує готовність об`єкта до експлуатації, що свідчить про протиправність постанов про накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 22 грудня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року, адміністративний позов задоволено частково, зокрема: визнано протиправними та скасовано постанови Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 26 листопада 2013 року № З-2611/1-7/10-90/2611/08/04, № З-2611/2-7/10-91/2611/08/08, № З-2611/3-7/10-92/2611/08/04.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що позовні вимоги щодо визнання протиправними дій відповідача є необґрунтованими та не підлягають задоволенню; щодо позовних вимог про визнання протиправними та скасування постанов про накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності за наслідками розгляду матеріалів справи, з урахуванням висновку експерта ПП "Науково-дослідна лабораторія судових експертиз" Вець В.В. № 49 від 12 травня 2015 року, суди дійшли висновку про спростовання тверджень відповідача про порушення позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 22 грудня 2016 року та ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права і порушення норм процесуального права, Державна архітектурно-будівельна інспекція України в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області звернувся з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та винести нову постанову, якою відмовити у задоволенні адміністративного позову.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційну скаргу подано 10 травня 2017 року.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 29 червня 2017 року відкрито касаційне провадження у справі № 826/3354/14, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу.
Ухвалою Верховного Суду від 25 вересня 2019 року прийнято до свого провадження касаційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 22 грудня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року суддею-доповідачем Берназюком Я.О.
Учасники справи письмових клопотань не заявляли.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено на підставі наявних у матеріалах справи доказів, що Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області у присутності адміністратора ОСОБА_1 та на підставі звернення Головного Управління Служби безпеки України у м. Києві та Київській області № 51/31-848 від 02 жовтня 2013 року, направлення від 20 вересня 2013 року № 4350.13/08/01 була проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил ТОВ "Дівоча башта - 20011", яке зареєстроване за адресою: 08710, Київська обл., Обухівський район, с. Підгірці, вул. Столичне шосе, 15, за результатами якої складено акт від 07 листопада 2013 року, в якому відображено наступне: "Станом на 07 листопада 2013 року на земельній ділянці загальною площею 1,4294 га за адресою: 08710, Київська обл., Обухівський район, с. Підгірці, вул. Столичне шосе, 15, яка належить на підставі договору оренди земельної ділянки площею 0,32 га від 08 листопада 2006 року, зареєстрованого у Підгірцівській сільській раді за № 24 від 16 травня 2007 року, договору оренди земельної ділянки площею 0,3004 га від 21 березня 2006 року, зареєстрованого у Підгірцівській сільській раді № 25 від 15 вересня 2007 року та державного акта на право власності Серія ЯЖ № 691815 від 15 червня 2006 року, зареєстрованого в книзі записів реєстрації державних актів № 010991600772 побудований у 2011 році та експлуатується ресторанний комплекс "Бакінський бульвар". Цільове призначення земельних ділянок "Будівництво готельно-ресторанного комплексу". Замовник будівництва - ТОВ "Дівоча башта - 20011".
Проектною документацією, яка надана замовником будівництва - ТОВ "Дівоча башта - 20011" передбачено будівництво ресторану площею 1100,8 кв. м, готелю площею 238,3 кв. м, адміністрації площею 35,9 кв. м, доготовчого цеху для літніх залів комплексу площею 96,5 кв. м, залу для мало-мобільних верств населення площею 44,98 кв. м, літнього залу № 1 площею 73,2 кв. м, будинку охорони площею 10,6 кв. м, котельні площею 12,9 кв. м, громадської вбиральні площею 26,7 кв. м, альтанки площею 20,2 кв. м, опорного пункту пожежного приміщення площею 67,2 кв. м. Проектна документація на будівництво ресторанного комплексу "Бакінський бульвар" розроблена ТОВ ВВП "Термо". Головним архітектором проекту ОСОБА_2 ДП "Укрдержбудекспертиза" виданий позитивний висновок № 178-2010/АБ від 16 грудня 2010 року щодо проекту "Будівництво ресторанного комплексу "Бакінський бульвар". Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області 28 січня 2011 року видано сертифікат відповідності № 00001794.
Будівлі готелю побудовано з порушенням затверджених проектних рішень, а саме, відповідно до проектної документації, розробленої ТОВ ВВП "Термо" та затвердженої замовником, готель на 12 місць (поз. № 13 по ГП) прямокутної форми, розмірами між осями 7,0х40,27 м і складається з однієї одноповерхової будівлі, а по факту побудовано три окремі одноповерхові будівлі з мансардою загальною площею 238,3 кв. м, чим порушено статтю 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
У 2011 році замовником будівництва - ТОВ "Дівоча башта - 20011" виконані будівельні роботи з будівництва 4-ї будівлі готелю площею 75,04 кв. м на підставі проектної документації, розробленої ТОВ ВВП "Термо" та декларації про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованій в Інспекції № КС08311027588 від 11 серпня 2011 року. 08 грудня 2011 року Інспекцією зареєстровано декларацію про готовність об`єкта до експлуатації з добудови приміщень готелю ресторанного комплексу "Бакінський бульвар" № КС14311097252 .
За результатами перевірки Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області складено протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 07 листопада 2013 року № 1-Л-З-0711/1858, № 1-Л-З-0711/1964, № 1-Л-З-0711/1857.
26 листопада 2013 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Київській області винесено постанови про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, а саме:
- № З-2611/1-7/10-90/2611/08/04, якою ТОВ "Дівоча башта - 20011" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом четвертим пункту 4 частини другої статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", та накладено штраф у сумі 103230 грн;
- № З-2611/2-7/10-91/2611/08/08, якою ТОВ "Дівоча башта - 20011" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого пунктом 8 частини третьої статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", та накладено штраф у сумі 51651 грн;
- № З-2611/3-7/10-92/2611/08/04, якою ТОВ "Дівоча башта - 20011" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом четвертим пункту 6 частини другої статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", та накладено штраф у сумі 103230 грн.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
У касаційній скарзі скаржник вказує на те, що судами першої та апеляційної інстанцій не надано належної правової оцінки тому, що під час перевірки встановлено суттєві розбіжності фактично збудованого об`єкта з вимогами технічної документації, відтак, вважає, що судами допущено неправильне застосування норм матеріального права, оскільки виявлені порушення є підставою для застосування штрафних санкцій.
Також скаржник зазначає, що висновок експерта за результатами будівельно-технічної експертизи № 49 від 12 травня 2015 року, який прийнято до уваги судами попередніх інстанцій, є хибним та таким, що не відповідає дійсним обставинам справи.
Від інших учасників справи заперечення або відзиву на касаційну скаргу ДАБІ України не надходило, що відповідно до частини четвертої статті 338 КАС України не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій у касаційному порядку.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини третьої статті 211 КАС України (у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) та частини четвертої статті 328 КАС України (у редакції, чинній після 15 грудня 2017 року) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 159 КАС (у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) та частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України (у редакції, чинній після 15 грудня 2017 року) судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України (у редакції, чинній після 15 грудня 2017 року) встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 22 грудня 2016 року та ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року відповідають, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є неприйнятні з огляду на наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з положеннями частини третьої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Повноваження ДАБІ України у спірних правовідносинах регулюються, зокрема, законами України "Про регулювання містобудівної діяльності", "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" (тут і далі - у редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до частини другої статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з положеннями частини третьої статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Пунктом 2 частини четвертої статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності встановлено, що посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону.
Відповідно до пункту 1 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; Порядок № 553), державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється Держархбудінспекцією та її територіальними органами.
Згідно з пунктом 7 Порядку № 553 позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи інспекції.
Підставами для проведення позапланової перевірки є: подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням чи письмової заяви про проведення перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов`язаної з будівництвом об`єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні та декларації про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні та декларації про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів інспекцій; перевірка виконання суб`єктом господарювання вимог інспекції щодо усунення порушень ліцензіатом ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов`язаної з будівництвом об`єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Підпунктом 3 пункту 11 Порядку № 553 визначено, що посадові особи інспекцій під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю мають право видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.