1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



16 вересня 2019 року

м. Київ



справа № 922/2209/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Багай Н. О. - головуючого, Зуєва В. А., Случа О.В.,



розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу заступника прокурора Харківської області



на постанову Східного апеляційного господарського суду від 09.04.2019 (судді: Барабашова С. В., Пелипенко Н. М., Пушай В. І.) і рішення Господарського суду Харківської області від 28.11.2018 (суддя Новікова Н. А.) у справі

за позовом Керівника Харківської місцевої прокуратури № 6 Харківської області в інтересах держави в особі Липецької сільської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сельхозпродукт"

про стягнення заборгованості за договором оренди землі від 15.03.2018 у розмірі 398 448,87 грн,



ВСТАНОВИВ:



1. Короткий зміст позовних вимог



1.1. Керівник Харківської місцевої прокуратури № 6 Харківської області в інтересах держави в особі Липецької сільської ради Харківського району Харківської області звернувся до господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сельхозпродукт" (далі - ТОВ "Сельхозпродукт") про стягнення заборгованості за Договором оренди землі від 15.03.2018 (далі - Договір оренди землі) у розмірі 398448,87 грн, яка складається з 323180, 85 грн - основного боргу, 10707, 65 грн - пені, 51227, 37 грн - інфляційних, 13333, 00 грн - 3% річних.



1.2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ТОВ "Сельхозпродукт" не в повному обсязі сплачувало орендні платежі за 2016-2018 роки та має заборгованість у сумі 323180,85 грн. У зв`язку з неналежним виконанням відповідачем умов Договору, йому на підставі п. 13 Договору, положень статті 625 Цивільного кодексу України нараховано пеню, інфляційні та 3 % річних.



2. Короткий зміст судових рішень



2.1. Рішенням Господарського суду Харківської області від 28.11.2018 позов задоволено частково. Стягнуто з ТОВ "Сельхозпродукт" на користь Липецької сільської ради 32083, 54 грн - суму боргу по сплаті орендної плати, 7516, 99 грн - втрат від інфляції, 1814, 99 грн - 3 % річних, а також витрати по сплаті судового збору в розмірі 621, 23 грн. В решті позову - відмовлено.



2.2. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 09.04.2019 рішення Господарського суду Харківської області від 28.11.2018 в частині стягнення судового збору у сумі 621,23 грн з ТОВ "Сельхозпродукт" на користь Липецької сільської ради змінено. Стягнуто з ТОВ "Сельхозпродукт" на користь Прокуратури Харківської області 621,23 грн витрат по сплаті судового збору за подачу позовної заяви. В іншій частині рішення Господарського суду Харківської області від 28.11.2018 залишено без змін.



2.3. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, стосовно вимог позивача про стягнення заборгованості за 2016 - 2017 роки, виходив із того, що орендна плата за землю згідно з Договором оренди землі встановлена у фіксованій сумі - 24579,36 грн на рік. В договорі відсутні посилання на рішення, яким встановлено податок на землю, що став основою для здійснення розрахунку розміру орендної плати, а також у Договорі не передбачено автоматичного перерахунку орендної плати в разі зміни розміру податку на землю. При цьому, суд вказав, що сплата орендної плати за 2016 - 2017 рік повинна здійснюватися у розмірі, визначеному Договором, але цей розмір не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України. Посилаючись на статтю 289 Податкового кодексу України та пункт 11 Договору оренди землі, враховуючи розмір сплаченої відповідачем на підставі декларацій сум, суд розрахував розмір орендної плати та встановив суму недоплат з орендної плати відповідачем лише у 2016 році.



Щодо заборгованості, заявленої за 2017 рік та січень-березень 2018 року, суд першої інстанції, враховуючи укладення 28.12.2017 між сторонами у справі Додаткової угоди до Договору оренди землі від 15.03.2012 та з огляду на встановлення річного розміру орендної плати у грошовій формі в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням коефіцієнту її індексації, зазначив про відсутність заборгованості зі сплати орендної плати за вказаний період. Суд апеляційної інстанції, зазначив, що зміни до Договору, які викладені у Додатковій угоді від 28.12.2017 в законну силу не вступили, оскільки Додаткова угода не була зареєстрована у встановленому порядку. Тому відповідач мав сплатити до місцевого бюджету за 2016-2017 роки та за січень - березень 2018 року орендну плату з урахуванням коефіцієнтів інфляції з її щомісячним внесенням в розмірі 1/12 частини, як це передбачено умовами пунктів 9, 11 Договору.



Суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції про те, що у 2016 році відповідачем не було внесено до місцевого бюджету 32083,54 грн орендної плати, а у 2017 та 2018 роках - сплачено орендну плату в розмірі, встановленому законодавством. Посилаючись на положення статей 625, 526, 525 Цивільного кодексу України, суди визначили, що за відповідач повинен сплатити борг з урахуванням індексу інфляції та 3 % річних. Наголошуючи, що пеня, нарахована позивачем на орендну плату, яка сплачувалася відповідачем своєчасно, суди відмовили у її задоволенні.



3. Короткий зміст касаційної скарги та заперечень на неї



3.1. Не погодившись із рішенням Господарського суду Харківської області від 28.11.2018 та постановою Східного апеляційного господарського суду від 09.04.2019, заступник прокурора Харківської області звернувся до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Східного апеляційного господарського суду від 09.04.2019 та рішення Господарського суду Харківської області від 28.11.2018, ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги прокурора в повному обсязі.



3.2. В обґрунтування касаційної скарги заявник посилається на невірне застосування судами норм матеріального та процесуального права, а саме, статті 289 Податкового кодексу України, статті 134 Земельного кодексу України, статей 86, 236 Господарського процесуального кодексу України.



Скаржник вказує на те, що судами не взято до уваги того, що відповідно до положень пункту 9 Договору оренди землі орендна плата вноситься орендарем в розмірі трикратного податку на землю на рік, що узгоджується з вимогами статті 288.5.1 Податкового кодексу України. Законодавцем визначена лише нижня межа річної суми орендної плати, а тому трикратність розміру земельного податку відповідає пункту 9 Договору оренди землі та не суперечить закону.



3.3. ТОВ "Сельхозпродукт" подало відзив на касаційну скаргу, в якому зазначило про безпідставність касаційної скарги та у зв`язку із цим просило її залишити без задоволення. Відповідач наголошує, що судами вірно встановлено обставини справи та всім доказам надано правову оцінку, норми матеріального права застосовано правильно. Зазначає, що орендна плата за землю здійснювалася ним з урахуванням умов договору оренди, положень Податкового кодексу України та рішень місцевої ради. Вважає, що здійснений позивачем розрахунок заборгованості по орендній платі за 2016-2018 роки є помилковим, оскільки при його здійсненні були застосовані розміри річної орендної плати - 9% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням індексації, які не передбачені ані умовами Договору, ані положеннями чинного законодавства України, що визначають обов`язкову для орендарів нижню граничну межу розміру платежу по орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності.



4. Розгляд касаційної скарги та обставини, встановлені судами



4.1. Між Липецькою сільською радою та ТОВ "Сельхозпродукт" 15.03.2012 укладено Договір оренди землі, відповідно до пункту 1 якого орендодавець на підставі рішення ХІV сесії VI скликання Липецької сільської ради від 27.09.2011 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування комплексу по виробництву сільськогосподарської продукції за рахунок земель житлової та громадської будови, яка розташована в межах населеного пункту с. Липці вул. Пушкінська, 20/1 на території Липецької сільської ради Харківського району Харківської області.



4.2. Пунктом 2 Договору оренди землі встановлено, що в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 0,5252 га, яка знаходиться в с. Липці по вул. Пушкінська, 20/1 на території Липецької сільської ради Харківського району Харківської області (далі - земельна ділянка).



4.3. Відповідно до пункту 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена.



4.4. Відповідно до пункту 40 Договору оренди землі він набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. Договір оренди землі зареєстрований у Міськрайонному управлінні Держкомзему у м. Люботин Харківському районі Харківської області, про що до Державного реєстру земель внесено запис від 19.07.2012 за № 632518204000906.



Згідно з пунктом 8 Договору оренди землі строк дії Договору становить 50 років. Станом на момент розгляду справи Договір оренди землі від 15.03.2012 є чинним.



4.5. Відповідно до пункту 9 Договору оренди землі плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Липецької сільської ради в розмірі трикратного податку на землю в сумі 24 579, 36 грн на рік.



Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної чи комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, затверджених Кабінетом Міністрів України, нормами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункту 10 Договору).



Пунктом 11 Договору визначено, що орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати протягом 30 календарних, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.



4.6. Відповідно до акта приймання-передачі від 20.07.2012 Липецька сільська рада передала, а ТОВ "Сельхозпродукт" прийняло земельну ділянку. Згідно з актом встановлення в натурі меж земельної ділянки від 02.04.2008, кадастровий номер орендованої земельної ділянки 6325182001:00:019:0049.



4.7. Рішенням Липецької сільської ради Харківського району Харківської області ХХІV сесії VІ скликання від 19.04.2012 вирішено затвердити нормативну грошову оцінку земель, розташованих в межах с. Липці, Липецької сільської ради Харківського району Харківської області згідно з технічною документацією.



Відповідно до витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 192 станом на 01.01.2014 нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 6325182001:00:019:0049, загальною площею 0,5252 га, яка знаходиться за адресою: с. Липці, вул. Пушкінська, 20/1 на території Липецької сільської ради Харківського району Харківської області складає 1 140 734, 40 грн.



4.8. Рішенням Липецької сільської ради Харківського району Харківської області VІ сесії VІІ скликання від 28.01.2016 встановлено ставки земельного податку по населеному пункту Липецької сільської ради на 2016 рік згідно з нормативною грошовою оцінкою земель населених пунктів сільської ради та установлено, що до податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) станом на 01.01.2016, застосовуються ставки земельного податку, встановлені статтями 274, 277 Податкового кодексу України. Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 3 % від їх нормативної грошової оцінки.



4.8. Рішенням Липецької сільської ради Харківського району Харківської області ХХІ сесії VІІ скликання від 24.02.2016 вирішено у Договорі оренди землі ТОВ "Сельхозпродукт" (запис від 19.07.2012 за № 632518204000906) встановити орендну плату в розмірі 3 (три) % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2014, що згідно з Витягом № 192 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 0,5252 га. становить 1140734, 40 грн. Орендна плата на 2017 рік становить: 64 926,25 грн/рік.



4.9. Рішенням Липецької сільської ради Харківського району Харківської області ХХ сесії VІІ скликання від 25.01.2017 встановлено ставки земельного податку по населеному пункту Липецької сільської ради на 2017 рік згідно з нормативною грошовою оцінкою земель населених пунктів сільської ради та установлено, що до податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) станом на 01.01.2016, застосовуються ставки земельного податку, встановлені ст. 274, 277 ПК України. Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 3 % від їх нормативної грошової оцінки.



4.10. Рішенням Липецької сільської ради Харківського району Харківської області ХХХ сесії VІІ скликання від 02.11.2017 встановлено ставку земельного податку на 2018 рік згідно з додатком 1, а саме ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 3 % від їх нормативної грошової оцінки.



4.11. Між Липецькою сільською радою Харківського району Харківської області та ТОВ "Сельхозпродукт" 28.12.2017 укладено Додаткову угоду до Договору оренди землі від 15.03.2012, в якій пункти 5, 9 Договору виклали в наступній редакції: "Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2014, згідно Витягу № 192 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 0,5252 га. становить 1 140 734, 40 грн. Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 (три) % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням коефіцієнту її індексації, розрахованого відповідно до вимог чинного законодавства України".



4.12. Судами встановлено, що Липецька сільська рада 07.07.2014 направила на адресу керівника ТОВ "Сельхозпродукт" лист № 928 від 07.07.2014 про встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2014 у розмірі 1140734, 40 грн та повідомила, що розмір орендної плати складає 34222, 08 грн/рік або 2851, 84 грн/місяць.



У подальшому позивачем надсилались листи № 166, № 455, № 1165 від 16.02.2017, 12.04.2017, 31.10.2017 з повідомленням про заборгованість з орендної плати станом на 01.02.2017 у сумі 40521, 76 грн, станом на 01.04.2017 у сумі 41134, 28 грн. Крім того, позивач просив розглянути акт взаєморозрахунків станом на 01.10.2017 до Договору оренди землі, підписати його та оплатити заборгованість.



4.13. Липецька сільська рада листом № 6 від 27.07.2018 повідомила заступника керівника Харківської місцевої прокуратури про існування заборгованості ТОВ "Сельхозпродукт" за Договором оренди землі від 15.03.2012 у розмірі 323 180, 85 грн за період з 01.01.2016 по 31.03.2018, надала розрахунок штрафних санкцій за невиконання умов договору, а саме: пені за період з 01.09.2017 по 31.03.2018 у сумі 10707, 65 грн, інфляційного збільшення за період з 01.01.2016 по 31.03.2018 у сумі 51227, 37 грн та 3 % річних за період з 01.01.2016 по 31.03.2018 у сумі 13333, 00 грн.



4.14. Спір виник у зв`язку з неповною сплатою, на думку скаржника, відповідачем орендних платежів за договором оренди у визначеному Договором оренди розмірі, що спричинило ненадходження до бюджету коштів.



5. Позиція Верховного Суду



5.1. Перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про часткове задоволення касаційної скарги.



5.2. Предметом спору у цій справі є вимоги позивача до відповідача про стягнення заборгованості з орендної плати, пені, інфляційних та 3 % річних. Підставою позову є неналежне виконання відповідачем обов`язків щодо внесення орендної плати за 2016 - 2017 роки, січень - березень 2018 року у розмірі 398448,87 грн, з них: 323180,85 грн - сума основного боргу (орендна плата), 10707, 65 грн - пеня, 51227,37 грн - інфляційне збільшення, 13333,00 грн - 3% річних.



5.3. Частиною 1 статті 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.



Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").



Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.



5.4. Відповідно до пункту 288.1. статті 288 Податкового кодексу України (у редакції Закону від 19.01.2012) підставою для нарахування орендної плати за земельну

ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.



Пунктом 288.4. статті 288 Податкового кодексу України (у редакції Закону від 19.01.2012) визначалося, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. При цьому, відповідно до підпунктів 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5. цієї ж статті розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.


................
Перейти до повного тексту