ПОСТАНОВА
Іменем України
26 вересня 2019 року
м. Київ
справа № 804/1732/16
адміністративне провадження № К/9901/13002/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :
Судді-доповідача Саприкіної І. В.,
суддів Єзерова А. А., Чиркіна С. М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Автотранспортне підприємство № 32" на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду (у складі головуючого судді Олійника В. М.) від 19 квітня 2016 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду (колегія у складі головуючого судді Прокопчук Т. С., суддів Шлай А. В., Чабаненко С. В.) від 23 листопада 2016 року у справі за позовом Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "Автотранспортне підприємство № 32" про стягнення пені,
УСТАНОВИВ:
У березні 2016 року Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі - Дніпропетровське ОВ ФСЗІ) звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Автотранспортне підприємство № 32" (далі - ТОВ "АТП № 32"), у якому просило стягнути з відповідача пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 42 611,80 грн.
На обґрунтування позову Дніпропетровське ОВ ФСЗІ зазначило, що ТОВ "АТП № 32" у строк до 15 квітня 2012 року та до 15 квітня 2013 року повинно було самостійно сплатити адміністративно-господарські санкції у розмірі 12 732,11 грн та 42 513,00 грн відповідно, які були стягнуті з товариства в судовому порядку. Разом з цим, фактична сплата вказаних сум надійшла на реєстраційний рахунок позивача лише 28 січня 2016 року, а тому Дніпропетровське ОВ ФСЗІ вважає, що з ТОВ "АТП № 32" підлягає стягненню нарахована пеня в загальному розмірі 42 611,80 грн.
Дніпропетровський окружний адміністративний суд постановою від 19 квітня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2016 року, позов задовольнив. Стягнув з ТОВ "АТП № 32" на користь Дніпропетровського ОВ ФСЗІ пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у загальному розмірі 42 611,80 грн.
Не погодившись з такими судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, у грудні 2016 року ТОВ "АТП № 32" подало до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, у якій просило скасувати постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2016 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2016 року і прийняти нову постанову про відмову в задоволенні адміністративного позову.
Обґрунтовуючи касаційну скаргу, товариство зазначило, що суди попередніх інстанцій порушили норми матеріального та процесуального права і не дослідили належним чином усі обставини справи.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 13 грудня 2016 року відкрив провадження у цій справі за вказаною касаційною скаргою.
15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (далі - Закон № 2147-VII), яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.
Відповідно до підп. 4 п. 1 розд."Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду ухвалою від 25 вересня 2019 року прийняв цю справу до провадження та призначив її до розгляду.
Відповідно до ч. 1 ст. 341 КАС України (у редакції Закону № 2147-VIII) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.
Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи та перевіривши матеріали справи, колегія суддів встановила таке.
Постановами Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2015 року у справі № 804/613/15 (набрала законної сили 08 червня 2015 року) та від 04 березня 2015 року у справі № 804/622/15 (набрала законної сили 28 липня 2015 року) з ТОВ "АТП № 32" стягнуто адміністративно-господарські санкції на підставі Закону України від 21 березня 1991 року № 875-XII "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (далі - Закон № 875-XII) за 2011 рік у розмірі 12 732,11 грн та за 2012 рік у розмірі 42 513,00 грн.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "АТП № 32" сплатило стягнуті суми 28 січня 2016 року, що підтверджується витягом з Єдиного інформаційного автоматизованого банку даних щодо реєстрації роботодавців та даних про зайнятість та працевлаштування інвалідів.
За порушення відповідачем термінів сплати відповідних адміністративно-господарських санкцій за 2011 та 2012 роки, Дніпропетровське ОВ ФСЗІ відповідно до складеного розрахунку станом на 17 березня 2016 року здійснило нарахування товариству пені в загальному розмірі 42 611,80 грн., і стосовно законності стягнення такої пені звернулося до суду з цим позовом.
Судові рішення, ухвалені за результатом розгляду цього позову, є предметом касаційного перегляду в даній справі.
Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи, перевіривши матеріали справи і заслухавши суддю-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов таких висновків.
При ухваленні оскаржуваних судових рішень суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що Дніпропетровське ОВ ФСЗІ правомірно нарахувало ТОВ "АТП № 32" суми пені за 2011 рік (період з 17 квітня 2012 року по 28 січня 2016 року включно) у розмірі 12 317,04 грн, а також за 2012 рік (період з 16 квітня 2012 року по 28 січня 2016 року включно) у розмірі 30 294,76 грн, оскільки товариство сплатило адміністративно-господарські санкції за 2011 та 2012 роки лише 28 січня 2016 року.
Колегія суддів погоджується з такими висновками судів першої та апеляційної інстанцій з огляду на таке.
Відповідно до ст. 18 Закону № 875-ХІІ підприємства, установи, організації, фізичні особи, як використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
За приписами ст. 19 Закону № 875-ХІІ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.