1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



26 вересня 2019 року

Київ

справа №712/8834/17

адміністративне провадження №К/9901/36032/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І.В.,

суддів Мельник-Томенко Ж. М., Шишова О.О.,

розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанова Соснівського районного суду міста Черкаси від 16.11.2017 у складі судді Пироженко В. Д. та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 08.02.2018 у складі колегії суддів: Парінова А. Б., Бабенка К. А., Федотова І. В. у справі № 712/8834/17 за позовом ОСОБА_1 до Черкаської міської ради про визнання протиправними дії та бездіяльності, визнання публікації проекту регуляторного акта такою, що не має правових наслідків,



ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом до Черкаської міської ради в якому просив:

- визнати протиправними дії відповідача щодо здійснення публікації проекту рішення Черкаської міської ради "Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси" в газеті "Черкаський край" № 18 (20158) за 05.05.2017, оскільки цей засіб масової інформації не є офіційним друкованим виданням Черкаської міської ради;

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не оприлюднення шляхом їх публікації в офіційному друкованому виданні Черкаської міської ради проекту рішення Черкаської міської ради "Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси" з відповідними додатками - положеннями:

1) Положення про податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території міста Черкаси;

2) Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси;

3) Положення про транспортний податок на території містаЧеркаси;

4) Положення про особливості справляння єдиного податку суб`єктами господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності на території міста Черкаси;

5) Положення про туристичний збір на території міста Черкаси;

6) Положення про збір за місця паркування транспортних засобів на території міста Черкаси.

- визнати публікацію проекту рішення Черкаської міської ради "Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси" у газеті "Черкаський край" від 05.05.2017 такою, що не несе правових наслідків, та не має статусу офіційного оприлюднення даного проекту рішення органу місцевого самоврядування.

2. Постановою Соснівського районного суду міста Черкаси від 16.11.2017 у задоволенні позовних вимог відмовлено в повному обсязі.

2.1. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 08.02.2018 апеляційну скаргу позивача залишено без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін.

3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

3.1. Відповідачем 05.05.2017 було опубліковано повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта у газеті "Черкаський край" № 18 (20158).

3.2. Змістом проекту зазначено: проект рішення "Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси".

Спосіб оприлюднення: текст проекту рішення розміщений у газеті "Черкаський край", на веб-сторінках Черкаської міської ради в розділі "Регуляторна політика/Оприлюднення проектів регуляторних актів". Також міститься посилання на інтернет-сторінку Черкаської міської ради, а також поштову та електронну адресу розробника. Вказано також, що зауваження та пропозиції щодо проекту рішення можуть бути подані протягом місяця з моменту опублікування проекту регуляторного акту.

3.3. Текст проекту рішення "Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси" розміщено в газеті "Черкаський край".

3.4. Як встановлено судами попередніх інстанцій, вказаним проектом регуляторного акта затверджено місцеві податки: податок на майно, єдиний податок; та місцеві збори: збір за місця для паркування транспортних засобів та туристичний збір.

3.5. Згідно з пунктом 3 проекту рішення вирішено затвердити:

- Положення про податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території м. Черкаси;

- Положення про встановлення плати за землю на території м. Черкаси;

- Положення про транспортний податок на території м. Черкаси;

- Положення про особливості справляння єдиного податку суб`єктами господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності на території м. Черкаси;

- Положення про туристичний збір на території м. Черкаси;

- Положення про збір за місця паркування транспортних засобів на території м. Черкаси.

3.6. Текст зазначених положень у публікації відсутній, натомість, в оголошенні міститься посилання на Інтернет-сторінку Черкаської міської ради, на якій можна ознайомитися з проектами вказаних Положень.

3.7. Позивач звернувся до адміністративного суду із вказаним позовом оскільки вважає, що газета "Черкаський край" не є офіційним друкованим виданням Черкаської міської ради, крім того, в оголошенні, опублікованому у вказаному друкованому виданні, не викладено повний текст проекту регуляторного акта.

4. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, вказав на те, що спірне оголошення про оприлюднення проекту регуляторного акта було розміщене в газеті "Черкаський край" та в мережі Інтернет, що відповідає вимогам статті 13 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". Разом з тим, судами встановлено, що Регламентом Черкаської міської ради передбачено можливість здійснення публікації шляхом розміщення в інформаційному віснику Черкаської міської ради "Місто" або в іншому друкованому виданні, а тому відсутні підстави вважати, що в діях відповідача наявні порушення.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Позивачем подано касаційну скаргу, в якій він просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та постановити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повновму обсязі.

5.1. Доводи касаційої скарги, полягають в тому, що регуляторні акти відповідача мають бути опубліковані лише в офіційному виданні, яким, на переконання позивача, є інформаційний вісник Черкаської міської ради "Місто".

6. Відповідачем подано відзив на касаційну скаргу, в якому викладено незгоду з доводами скаржника з підстав правильного, на думку відповідача, дослідження судами першої та апеляційної інстанцій обставин справи. Відповідач просить суд залишити без задоволення касаційну скаргу, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. Частиною другою статті 19 Конституції України від 28.06.1991 № 254к/96-ВР визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

8. Частиною дванадцятою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

9. Разом з тим, положеннями статті 1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" від 11.09.2003 № 1160-IV (далі - Закон № 1160-IV) встановлено, що регуляторний акт - це:

- прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання;

- прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.

10. Як правильно встановлено судами попередніх інстанцій, проект рішення Черкаської міської ради "Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси" є регуляторним актом.

11. Разом з тим, статтею 9 Закону № 1160-IV визначено, що кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.


................
Перейти до повного тексту