ПОСТАНОВА
Іменем України
26 вересня 2019 року
Київ
справа №803/1831/16
касаційне провадження №К/9901/33524/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Саприкіної І.В.
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 29.12.2016 (головуючий суддя: Костюкевич С.Ф., судді: Андрусенко О.О., Плахтій Н.Б.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.04.2017 (головуючий суддя: Старунський Д.М., судді: Багрій В.М., Рибачук А.І.) у справі №803/1831/16 за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
У грудні 2016 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ; позивач) звернувся до суду з позовом до Міністерства внутрішніх справ України (далі - МВС України; відповідач), в якому просив:
визнати протиправною бездіяльність МВС України щодо не надіслання Пенсійному фонду України повідомлення про зміни в грошовому забезпеченні співробітників Міністерства внутрішніх справ України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" для перерахунку пенсії ОСОБА_1 ;
зобов`язати МВС України надіслати до Пенсійного фонду України повідомлення про зміни в грошовому забезпеченні співробітників Міністерства внутрішніх справи України для перерахунку пенсії ОСОБА_1
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він є пенсіонером, якому пенсія призначена відповідно до Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-XII). На думку позивача, у зв`язку з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015 № 988 (далі - Постанова №988), останній набув право на перерахунок пенсії та відповідно у відповідача виник обов`язок надіслати до пенсійного органу інформацію про зміну грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсії.
Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 29.12.2016, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.04.2017, адміністративний позов задоволено.
Приймаючи таке рішення, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходили з того, що збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичне складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції. Про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі ст. 63 Закону №2262-XII уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк повідомити про це орган, що призначає пенсії.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, МВС України подало касаційну скаргу, у якій з посиланням на порушення судами норм матеріального права просить суд касаційної інстанції скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову в повному обсязі. Касаційна скарга обґрунтована тим, що МВС України листом від 03.02.2017 №1461/05/22-2017 повідомило Пенсійний фонд України про наявність підстав для перерахунку пенсії особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, в т.ч. і позивачу, а також про готовність уповноважених органів МВС подати до ГУПФ довідки для перерахунку пенсій у порядку та в терміни, визначені законодавством. Отже, відповідач у повному обсязі виконав покладені на нього законодавцем обов`язки.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 19.06.2017 відкрито касаційне провадження у справі.
15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким КАС України викладено в новій редакції.
Підпунктом 4 п. 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції згаданого Закону передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
У березні 2018 року цю справу передано на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
В порядку ст. 31 КАС України, п. 15 Перехідних положень КАС України за результатами повторного автоматизованого розподілу від 19.06.2019 визначений новий склад суду.
Ухвалою Верховного Суду від 23.09.2019 справу прийнято до провадження та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до вимог ст.345 КАС України.
Позивач правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористався.
Верховний Суд переглянув оскаржені судові рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог ст. 341 КАС України з`ясував повноту фактичних обставин справи встановлених судами, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є пенсіонером органів внутрішніх справ, якому пенсія призначена відповідно до Закону №2262-XII.
07.10.2016 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області з заявою щодо перерахунку йому пенсії у зв`язку із прийняттям Урядом Постанови №988, якою встановлено розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ.
Листом від 13.12.2016 №715/П-01 Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області відмовило позивачу у такому перерахунку, з посиланням на те, що до органу, який призначає пенсію від уповноважених структурних підрозділів не надходило жодних повідомлень про зміну розміру грошового забезпечення ОСОБА_1
Позивач звернувся до МВС України із зверненням, у якому ставилось питання про вжиття відповідачем заходів спрямованих на здійснення перерахунку його пенсії у зв`язку із зміною грошового утримання осіб, працюючих за відповідною посадою, яку позивач обіймав до звільнення з лав МВС.
Листом від 01.11.2016 №22/6-П-1732 МВС України відмовило позивачу в направленні до органу, який призначає пенсію інформації про зміну розміру грошового забезпечення ОСОБА_1, обґрунтовуючи це тим, що позивачу призначена та виплачується пенсія відповідно до Закону №2262-XII як колишньому працівнику органів внутрішніх справ, а Постанова №988, якою збільшено грошове забезпечення поліцейських Національної поліції України, не може бути підставою для перерахунку пенсії позивачу, як пенсіонеру із числа колишніх працівників внутрішніх справ, оскільки вказана постанова прийнята до внесення Законом України від 23.12.2015 №900-VIII змін до статті 63 Закону №2262-XII. У той же час, з 29.12.2015 Урядом не приймалось будь-яких рішень щодо зміни чи введення нових видів грошового забезпечення поліцейських.
Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з такого.
Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону №2262-XIII перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених для поліцейських.