Постанова
Іменем України
19 вересня 2019 року
м. Київ
справа № 522/5392/17
провадження № 61-45297св18
Верховний Суд у складі постійної колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду: Кузнєцова В. О. (суддя-доповідач), Жданової В. С., Ігнатенка В. М.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1,
відповідачі: Одеська міська рада, Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕДВАНСМЕНТ",
третя особа - Департамент комунальної власності Одеської міської ради
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 в особі представника ОСОБА_2 на рішення Приморського районного суду м. Одеси від 04 серпня 2017 року у складі судді Бойчук А. Ю., та постанову Апеляційного суду Одеської області від 05 вересня 2018 року у складі колегії суддів: Цюри Т. В., Сегеди С. М., Кононенко Н. А.,
ВСТАНОВИВ:
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У березні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Одеської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕДВАНСМЕНТ" (далі - ТОВ "ЕДВАНСМЕНТ"), третя особа - Департамент комунальної власності Одеської міської ради, про визнання незаконними рішень та визнання недійсним договору оренди землі.
Позовні вимоги ОСОБА_1 мотивовані тим, що при надані дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 2,9 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, для експлуатації та обслуговування торговельного ринку та благоустрою прилеглої території та при формуванні земельної ділянки з кадастровим номером 5110137500:34:003:0024 площею 2,3859 га відбулася зміна цільового призначення земельної ділянки.
Позивач зазначав, що у порушення вимог частини п`ятої статті 20 ЗК України відсутня містобудівна документація, яка передбачала розміщення на Старосінній площі в м. Одесі торговельного ринку, а отже рішення Одеської міської ради від 16 березня 2016 року №484 та від 30 червня 2016 року №1023 є такими, що прийняті з порушенням вимог чинного законодавства, а тому мають бути визнані незаконними.
Також позивач вказував, що у відповідача не було передбачених частиною другою статті 134 ЗК України повноважень для передачі ТОВ "ЕДВАНСМЕНТ" в оренду земельної ділянки без земельної торгівлі (аукціону). Так як рішення №484 та №1023 прийняті з порушенням чинного на той час законодавства України, то укладений на виконання рішення договір оренди землі також є недійсним, оскільки ці рішення є правовою підставою для укладання договору оренди, а сам договір оренди є їх безпосереднім наслідком.
З урахуванням наведеного позивач просив суд визнати незаконним пункт 2 рішення Одеської міської ради від 16 березня 2016 року № 484-VII, визнати незаконним рішення Одеської міської ради №1023-VII від 30 червня 2016 року, та визнати недійсним договір оренди землі від 19 серпня 2016 року, укладений між Одеською міською радою та ТОВ "ЕДВАНСМЕНТ", посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Чужовською Н. Ю., зареєстрований в реєстрі № 1995.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Приморського районного суду м. Одеси від 04 серпня 2017 року в позові ОСОБА_1 відмовлено.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що позивачем не доведено у чому саме полягають порушення прав позивача. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не надано суду належних та допустимих доказів, які б підтверджували ту обставину, що його права та свободи взагалі будь-ким порушені чи не визнаються, або оспорюються, не навів доказів у чому полягають порушення його прав. Також суд першої інстанції зауважив, що порушення вимог закону діями суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушення його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями.
Крім того, суд першої інстанції зауважив, що оскільки відмовляється у задоволенні позовних вимог в частині визнання незаконним пункту 2 рішення Одеської міської ради від 16 березня 2016 року № 484-VII, незаконним рішення Одеської міської ради від 30 червня 2016 року №1023-VII, підстав для визнання недійсним договору оренди немає.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
Постановою апеляційного суду Одеської області від 05 вересня 2018 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення.
Рішення Приморського районного суду м. Одеси від 04 серпня 2017 року залишено без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що висновки суду першої інстанції повністю відповідають встановленим обставинам справи, неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права судом першої інстанції не допущено.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів
У жовтні 2018 року ОСОБА_1 в особі представника ОСОБА_2 подав до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
Касаційна скарга мотивована тим, що заявник має право на оскарження рішення органу місцевого самоврядування, як член територіальної громади міста Одеси та має право самостійно вирішувати певні питання місцевого значення, оскільки Одеська міська рада є представницьким органом, який наділений правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення.
Також у касаційній скарзі заявник на підтвердження доводів щодо порушеного права посилається на правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду України від 05 жовтня 2016 року № 3-604гс16, де зазначено, що правовідносини, пов`язані з вибуттям об`єкта із комунальної власності (тобто об`єкта комунальної власності), становлять суспільний публічний інтерес, а незаконність рішення органу місцевого самоврядування, на підставі якого об`єкт вибув із комунальної власності, такому суспільному інтересу не відповідає. Отже, ця справа, на думку заявника, враховуючи, що має місце розпорядження об`єктом комунальної власності, складає суспільний інтерес.
Крім того касаційна скарга в частині посилання заявника на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права мотивована доводами, викладеними у позовній заяві.
Ухвалою Верховного Суду від 20 листопада 2018 року відкрито касаційне провадження у вказаній справі та надано строк для надання відзиву.
Узагальнений виклад позицій інших учасників справи
У грудні 2018 року Одеська міська рада на адресу Верховного Суду надіслала відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1, у якому посилаючись на правильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та дотримання норм процесуального права, просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.
Мотивувальна частина
Позиція Верховного Суду
Відповідно до вимог частин першої і другої статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.
Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.
Згідно із положенням частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Встановлено, і це вбачається з матеріалів справи, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій постановлено з правильним застосуванням норм матеріального права та додержанням норм процесуального права, а доводи касаційної скарги висновків судів не спростовують.
Фактичні обставини справи встановлені судами
Судами встановлено, що 16 березня 2016 року Одеською міською радою було прийнято рішення № 484-VII, пунктом 2 якого надано дозвіл ТОВ "ЕДВАНСМЕНТ" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтованою площею 2,9 га, за адресою: АДРЕСА_1, для експлуатації та обслуговування торговельного ринку та благоустрою території.
Рішенням Одеської міської ради № 1023-VII від 30 червня 2016 року, серед іншого, було вирішено:
- затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 5110137500:34:003:0024), площею 2,3859 га (категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови), за адресою: АДРЕСА_1 .
- надати ТОВ "ЕДВАНСМЕНТ" земельну ділянку, вказану в пункті 1 цього рішення, в оренду терміном на 25 років, для експлуатації та обслуговування торговельного ринку та благоустрою прилеглої території.
- затвердити проект договору оренди землі між Одеською міською радою ТОВ "ЕДВАНСМЕНТ".
19 серпня 2016 року між Одеською міською радою та ТОВ "ЕДВАНСАМЕНТ" було укладено договір оренди землі, предметом якого є спірна земельна ділянка площею 2,3859 га. За змістом цього договору ця земельна ділянка складається у тому числі по угіддях: капітальна одноповерхова - 0,1105 га; капітальна трьох і більше поверхова забудова - 0,0179 га; під спорудами - 0,0182 га; під проїздами, проходами та площадками - 1,0735 га; під зеленими насадженнями - 0,4747 га; під залізницями - 0,6911га.
Мотиви з яких виходить Верховний Суд та застосовані норми права
Відповідно до статті 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Згідно з частиною третьою статті 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Частиною першою статті 3 Закону України "Про місцеве самоврядування в України" передбачено, що громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад.
Відповідно до частини другої статті 6 Закону України "Про місцеве самоврядування в України" територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.
Частиною першою статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно з частиною п`ятою статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Територіальна громада, як власник об`єкту комунальної власності, делегує відповідному органу місцевого самоврядування (раді) повноваження щодо здійснення права власності від її (громади) імені в її інтересах, виключно у спосіб та в межах повноважень передбачених законодавством.