ПОСТАНОВА
Іменем України
25 вересня 2019 року
м.Київ
справа №826/16045/18
адміністративне провадження №К/9901/19079/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Головуючої судді - Желтобрюх І.Л.,
суддів: Білоуса О.В., Блажівської Н.Є.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Трастфактор" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 березня 2019 року (суддя: Арсірій Р.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 червня 2019 року (судді: Костюк Л.О., Бужак Н.П., Пилипенко О.Є.) у справі №826/16045/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Трастфактор" до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРАСТФАКТОР" (далі - ТОВ "Трастфактор", позивач) звернулося до Окружного адміністративного суду м.Києва з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві (далі - ГУ ДФС у м. Києві, відповідач) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 21.03.2018 №№ 1562615147, 1542615147, 1552615147, 1582615147, 1572615147.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 18 березня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 червня 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій позивач подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати такі рішення та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції. В обґрунтування вимог касаційної скарги посилається на те, що судами попередніх інстанцій не було у повному обсязі досліджено зібрані у справі докази, помилково витребувано докази, які не стосуються предмету даного спору, що унеможливило встановлення фактичних обставин справи, що мають істотне значення для вирішення справи.
Так, зокрема, скаржник звертає увагу на те, що витребовуючи первинні бухгалтерські документи, вилучені у товариства в межах кримінального провадження, судом були вказані помилкові підстави вилучення таких документів, неправильні номер кримінального провадження та суб`єкт вилучення, що призвело до невиконання відповідачем ухвали суду, та, як наслідок, невстановлення фактичних обставин справи і недослідження відповідних доказів судом.
Відзиву на касаційну скаргу до суду не надходило.
Судами попередніх інстанцій було встановлено, що Головним управлінням ДФС у м.Києві на виконання наказу ГУ ДФС у м. Києві від 31.01.2018 № 1633 та рішення ГУ ДФС у м. Києві від 29.01.2018 №4158/10/26-15-14-07-02-15 про призначення позапланової виїзної документальної перевірки, проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ "Трастфактор" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 31.10.2017, за результатами якої складено Акт від 23.02.2018 №47/26-15-14-07-02/3939593.
Відповідно до п.85.2. п.85.4 ст. 85 Податкового кодексу України (далі - ПК України), в ході перевірки представнику ТОВ "Трастфактор" були вручені запити від 13.02.2018 №1, від 15.02.2018 № 2 та від 16.02.2018 №3 про надання оригіналів всіх наявних документів, даних бухгалтерського та податкового обліку за період з 01.01.2016 по 31.10.2017, без уточнення підстав та переліку конкретних контрагентів.
В свою чергу, ТОВ "Трастфактор" листами від 13.02.2018 № 33 та від 16.02.2018 № 37, повідомило ГУ ДФС у м. Києві про неможливість надати запитувані документи, оскільки частина з них 16.01.2018 року була викрадена невідомими особами із квартири директора ТОВ "Трастфактор" ОСОБА_1, за фактом чого Дарницьким управлінням поліції ГУ Національної поліції України відкрито кримінальне провадження від 17.01.2018 № 12018100020000454.
Також, листом від 15.12.2017 № 141 ТОВ "Трастфактор" повідомило, що за господарськими операціями з ТОВ "БК "Вільнос" та ТОВ "Голд світ" оригінали первинних документів були витребувані старшим слідчим Генеральної прокуратури України Дмитренком С. на підставі запиту від 19.06.2017 № 07/1/1-36469-16 в межах кримінального провадження від 18.02.16 №42016000000000525 та надані листом від 30.08.2017 № 93.
Листом від 14.12.2017 № 21696/9/26-15-14-07-02-14 контролюючий орган звернувся до Генеральної прокуратури України про надання доступу до відповідних документів ТОВ "Трастфактор", однак відповіді не отримав.
Внаслідок цього в ході перевірки орган ДФС дійшов висновку про порушення позивачем п.44.1, п.44.6 ст. 44, ст. 134, п.135.1 ст. 135 пп.140.4.2 п.140.4 ст. 140 ПК України, в результаті чого завищено від`ємне значення об`єкта оподаткування податком на прибуток за 2016 рік у сумі 284 600 грн та занижено податок на прибуток у загальній сумі 684 680 грн за 2016 рік; п.44.1, п.44.6 ст. 44, п.185.1 ст. 185, п.198.1, п.198.2, п.198.3, п.198.6 ст. 198 ПКУ, в результаті чого занижено податок на додану вартість в загальній всього у сумі 4 219 084 грн.
В подальшому, контролюючим органом прийнято податкові повідомлення-рішення від 21.03.2018 №№ 1562615147, 1542615147, 1552615147, 1582615147, 1572615147.
Вважаючи вищеозначені податкові повідомлення-рішення протиправними позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції, з мотивами якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскільки позивачем ані в ході проведення податкової перевірки, ані в ході судового розгляду справи не надано первинних бухгалтерських документів за взаємовідносинами зі спірними контрагентами та не надано доказів вчинення дій на відновлення таких документів, відповідачем обґрунтовано були прийняті оскаржувані податкові повідомлення-рішення.
Переглянувши судові рішення в межах доводів касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.
Підпунктом 16.1.12 п. 16.1 ст. 16 ПК України визначено, що платник податків зобов`язаний забезпечувати збереження документів, пов`язаних з виконанням податкового обов`язку, протягом строків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених у пункті 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не менш як 1095 днів з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а у разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності (п. 44.3 ст. 44 ПК України).
У разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації. Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу. У разі неможливості проведення перевірки платника податків у випадках, передбачених цим підпунктом, терміни проведення таких перевірок переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах визначених цим підпунктом строків (п. 44.5 ст. 44 ПК України).
У разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому пункту 44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності (абз. 1 п. 44.6 ст. 44 ПК України).
У разі коли до початку або під час проведення перевірки оригінали первинних документів, облікових та інших регістрів, фінансової та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів, а також виконання вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, були вилучені правоохоронними та іншими органами, зазначені органи зобов`язані надати для проведення перевірки контролюючому органу копії зазначених документів або забезпечити доступ до перевірки таких документів.
Такі копії, засвідчені печаткою та підписами посадових (службових) осіб правоохоронних та інших органів, якими було здійснено вилучення оригіналів документів, або яким було забезпечено доступ до перевірки вилучених документів, повинні бути надані протягом трьох робочих днів з дня отримання письмового запиту контролюючого органу.