1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Рішення



РІШЕННЯ

Іменем України



19 вересня 2019 року

Київ

справа №9901/276/19

адміністративне провадження №П/9901/276/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Губської О. А., Кашпур О. В., Радишевської О. Р., Уханенка С. А.,

за участі:

секретаря судового засідання - Лещенко Т.П.,

представника третьої особи - Манойленко К. В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Вищої ради правосуддя про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

встановив:

У травні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовною заявою до Вищої ради правосуддя (далі - ВРП), у якій просить:

визнати протиправною бездіяльність ВРП щодо непризначення ОСОБА_1 на посаду Голови Державної судової адміністрації України;

зобов`язати ВРП на найближчому пленарному засіданні призначити ОСОБА_1 на посаду Голови Державної судової адміністрації України.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 15 лютого 2019 року Комісія з питань вищого корпусу державної служби в системі правосуддя (далі - Комісія) визначила переможцем конкурсу на зайняття посади державної служби категорії "А" в системі правосуддя Голови Державної судової адміністрації України ОСОБА_1 . Оголошення щодо цього рішення опубліковано 15 лютого 2019 року. Позивач вважає, що після цього Комісія вичерпала свої повноваження і будь-яких обставин, які б перешкоджали ВРП призначити ОСОБА_1 на зазначену посаду немає. Невжиття дій для того, щоб призначити ОСОБА_1 на посаду Голови Державної судової адміністрації України, як і відсутність дотепер відповідного рішення щодо призначення його на цю посаду, позивач трактує як протиправну бездіяльність, у зв`язку з чим заявлено цей позов.

Ухвалою від 28 травня 2019 року Верховний Суд відкрив провадження у справі за вказаним позовом і призначив її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін. Тією самою ухвалою суд надав відповідачу строк для надання відзиву на позовну заяву.

На виконання вимог суду ВРП подала відзив, у якому, з-поміж іншого, зазначила, що питання про призначення ОСОБА_1 на посаду Голови Державної судової адміністрації України внесено до порядку денного засідання ВРП на 14 травня 2019 року, однак на засіданні прийнято рішення відкласти розгляд цього питання. ВРП пояснила, що у провадженні Окружного адміністративного суду міста Києва є справа № 640/2298/19 за позовом ОСОБА_3 до Комісії про визнання протиправними дій та рішення, скасування рішення та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій. Ухвалою від 13 березня 2019 року цей суд задовольнив заяву ОСОБА_3 про забезпечення позову та зупинив дію рішення Комісії, прийнятого за результатами розгляду пункту 9 порядку денного засідання, закріпленого Протоколом № 2 від 15 лютого 2019 року, яким визначено переможцем конкурсу на посаду Голови Державної судової адміністрації України ОСОБА_1 Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 16 липня 2019 року залишив зазначену ухвалу суду першої інстанції без змін.

На дату подання цього відзиву розгляд справи не завершено і вжиті заходи забезпечення позову не скасовано.

Крім того, зазначив відповідач, у провадженні Верховного Суду є справа № 9901/72/19 за позовом ОСОБА_3, ОСОБА_5 до ВРП, третя особа - Комісія, про визнання нечинним і скасування рішення ВРП від 17 січня 2019 року № 142/0/15-19 "Про оголошення конкурсу на зайняття посад державної служби категорії "А" у Державній судовій адміністрації України", розгляд якої теж не завершено.

З урахуванням повідомлених обставин відповідач просить відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 .

У своєму відзиві ВРП також просить суд розглядати цю справу без участі її представника.

Ухвалою від 20 серпня 2019 року суд залучив до участі у розгляді цієї справи ОСОБА_3 як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

Від третьої особи надійшли письмові пояснення по суті спору, у яких їх автор просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

У судовому засіданні представник третьої особи таку позицію підтримала, просила відмовити у задоволенні позовних вимог з мотивів, зазначених у поясненнях.

Представники сторін у судове засідання 19 вересня 2019 року не з`явилися, але про місце дату і час розгляду справи повідомлені належним чином.

У раніше поданому відзиві відповідач зазначив про розгляд справи без участі його представника. Щодо позивача, то в матеріалах справи є його клопотання, у якому він теж просить розглядати цю справу без його участі.

Заслухавши думку представника третьої особи колегія суддів дійшла висновку про можливість розгляду справи без участі сторін, відтак на підставі наявних у справі документів встановила таке.

ВРП своїм рішенням від 17 січня 2019 року №142/0/15-19 оголосила конкурс на зайняття вакантних посад державної служби категорії "А" в системі правосуддя: Голови Державної судової адміністрації України та заступника Голови Державної судової адміністрації України, а також затвердила умови проведення конкурсу, що оформлено додатком до рішення, зокрема кваліфікаційні вимоги.

Вказане рішення ВРП ОСОБА_3 та ОСОБА_5 . оскаржили до Верховного Суду, який ухвалою від 13 лютого 2019 року відкрив провадження у справі № 9901/72/19.

15 лютого 2019 року відбулося засідання Комісії щодо конкурсу на зайняття посад державної служби категорії "А" в системі правосуддя: Голови Державної судової адміністрації України та його заступника, оголошеного рішенням ВРП від 17 січня 2019 року №142/0/15-19. Перебіг цього засідання та результат розгляду питань порядку денного зафіксовано у Протоколі № 2 від 15 лютого 2019 року.

Зокрема, відповідно до цього Протоколу, за результатами розгляду пункту 9 порядку денного переможцем конкурсу на посаду Голови Державної судової адміністрації України визначено ОСОБА_1 .

Позивач вважає, що з прийняттям вказаного рішення (оформленого Протоколом № 2 від 15 лютого 2019 року) ВРП мала б призначити його на цю посаду і жодних обставин, які б завадили це зробити, немає. Однак дотепер ВРП такого рішення не прийняла, що позивач трактує як протиправну бездіяльність, у зв`язку з чим заявлено цей позов.

При прийнятті рішення суд керувався таким.

Відповідно до частини першої статті 21 Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII "Про державну службу" (далі - Закон № 889-VIIІ) вступ на державну службу здійснюється шляхом призначення громадянина України на посаду державної служби за результатами конкурсу.

Згідно з частиною другою статті 21 Закону № 889-VIIІ прийняття громадян України на посади державної служби без проведення конкурсу забороняється, крім випадків, передбачених цим Законом.

Відповідно до частини першої статті 22 Закону № 889-VIIІ з метою добору осіб, здатних професійно виконувати посадові обов`язки, проводиться конкурс на зайняття вакантної посади державної служби (далі - конкурс) відповідно до Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби (далі - Порядок проведення конкурсу), що затверджується Кабінетом Міністрів України.

За змістом частини другої статті 22 Закону № 889-VIIІ особливості проведення конкурсу державних службовців на посади в органах судової влади визначаються законом.

Згідно з частиною третьою статті 22 Закону № 889-VIIІ порядок проведення конкурсу визначає: 1) умови проведення конкурсу; 2) вимоги щодо оприлюднення інформації про вакантну посаду державної служби та оголошення про проведення конкурсу; 3) склад, порядок формування та повноваження конкурсної комісії; 4) порядок прийняття та розгляду документів для участі в конкурсі; 5) порядок проведення тестування, співбесіди, інших видів оцінювання кандидатів на зайняття вакантних посад державної служби; 6) методи оцінювання кандидатів на зайняття вакантних посад державної служби.

Відповідно до частини першої статті 31 Закону № 889-VIIІ на посаду державної служби призначається переможець конкурсу.

Згідно з пунктом 1 частини другої статті 31 Закону № 889-VIIІ рішення про призначення приймається: на посаду державної служби категорії "А" - суб`єктом призначення, визначеним Конституцією та законами України, у порядку, передбаченому Конституцією України, цим та іншими законами України.

Відповідно до частини третьої статті 31 Закону № 889-VIIІ рішення про призначення на посаду державної служби приймається після закінчення строку оскарження результатів конкурсу, а в разі оскарження результатів конкурсу - після прийняття рішення за скаргою суб`єктом розгляду скарги (органом, уповноваженим на розгляд скарги), але не пізніше 30 календарних днів після оприлюднення інформації про переможця конкурсу, якщо інше не передбачено законом. Таке рішення приймається на підставі протоколу засідання конкурсної комісії.

Відповідно до частин першої, другої статті 151 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" (далі - Закон № 1402-VIII) Державна судова адміністрація України є державним органом у системі правосуддя, який здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади у межах повноважень, установлених законом.

Державна судова адміністрація України підзвітна Вищій раді правосуддя у межах, визначених законом.

Згідно з частиною четвертою статті 151 Закону № 1402-VIII правовий статус посадових осіб Державної судової адміністрації України, її територіальних управлінь визначається Законом України "Про державну службу".

Відповідно до частини першої статті 153 Закону № 1402-VIII Державну судову адміністрацію України очолює Голова Державної судової адміністрації України.

За частиною другою статті 153 Закону № 1402-VIIІ Голова Державної судової адміністрації України призначається на посаду і звільняється з посади Вищою радою правосуддя.

Призначення Голови Державної судової адміністрації України здійснюється на конкурсній основі.

Згідно з частиною першою статті 150 Закону № 1402-VIIІ призначення на посади державних службовців, працівників, які виконують функції з обслуговування, оплата праці та соціальні гарантії працівників апаратів місцевих, апеляційних судів, вищих спеціалізованих судів, апарату Верховного Суду, секретаріатів Вищої ради правосуддя і Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Державної судової адміністрації України регулюються нормами законодавства про державну службу з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

За частиною другою статті 150 Закону № 1402-VIIІ при Вищій раді правосуддя діє Комісія з питань вищого корпусу державної служби в системі правосуддя, яка утворюється відповідно до закону.

Комісія з питань вищого корпусу державної служби в системі правосуддя здійснює повноваження Комісії з питань вищого корпусу державної служби, визначені Законом України "Про державну службу", щодо питань державної служби в системі правосуддя.

Згідно з пунктом 13 частини першої статті 3 Закону України від 21 грудня 2016 року № 1798-VIII "Про Вищу раду правосуддя" (далі - Закон № 1798-VIII) Вища рада правосуддя затверджує Положення про Єдину судову інформаційну (автоматизовану) систему, Положення про Державну судову адміністрацію України та типове положення про її територіальні управління, Положення про Службу судової охорони, Положення про проведення конкурсів для призначення на посади державних службовців у судах, органах та установах системи правосуддя, Положення про Комісію з питань вищого корпусу державної служби в системі правосуддя, Порядок ведення Єдиного державного реєстру судових рішень.


................
Перейти до повного тексту