ПОСТАНОВА
Іменем України
24 вересня 2019 року
Київ
справа №818/312/16
адміністративне провадження №К/9901/13385/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління Держпраці у Сумській області на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 11.07.2016 у справі №818/312/16 за позовом Державного підприємства "Конотопський авіаремонтний завод "Авіакон" до Управління Держпраці у Сумській області про скасування наказу,
УСТАНОВИВ:
В березні 2016 року Державне підприємство "Конотопський авіаремонтний завод "Авіакон" (далі - ДП "Конотопський авіаремонтний завод "Авіакон") звернулось до суду з позовом, в якому просило скасувати наказ Управління Держпраці у Сумській області № 80-ОД від 01.03.2016 р. "Про проведення перевірки" .
Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 05 травня 2016 року у задоволенні позову відмовлено.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 липня 2016 року скасовано постанову Сумського окружного адміністративного суду від 05 травня 2016 року та прийнято нову постанову про задоволення позову.
Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить її скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
Касаційна скарга мотивована тим, що суд апеляційної інстанції помилково застосував до спірних правовідносин норми Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", оскільки дія цього закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення. Крім того, зазначає, що суд апеляційної інстанції неправильно трактував положення Закону України "Про звернення громадян", оскільки звернення ОСОБА_1 мало всі реквізити, необхідні для його розгляду, а на день видання спірного наказу Управління не знало і не могло знати про існування листа відділу містобудування та архітектури Конотопської міської ради Сумчської області № 136 від 18.04.2016.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 01 вересня 2016 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
Справу передано до Верховного Суду.
Позивач у запереченні на касаційну скаргу просив відмовити відповідачу у задоволенні касаційної скарги.
У зв`язку із відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, ця справа розглядалася в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до пункту 1 частини першої статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Заслухавши суддю - доповідача, перевіривши доводи та вимоги касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.
Судами встановлено, що 15.02.2016 від Державної служби України з питань праці надійшов лист № 1390/4/4.1-ДП-16 від 12.02.2016, яким на розгляд Управління Держпраці у Сумській області направлено звернення ОСОБА_1 від 29.01.2016 та надано згоду, у разі необхідності, провести перевірку додержання законодавства про працю на ДП "Конотопський авіаремонтний завод "Авіакон". Зазначено про необхідність повідомлення результатів розгляду звернення автора звернення та Державну службу України з питань праці до 07.03.2016.
Згідно з копією заяви ОСОБА_1 звертався до Генерального директора державного концерну "Укроборонпром", Міністра оборони України, Міністра соціальної політики України як представник трудового колективу Конотопського авіаремонтного заводу "Авіакон" із заявою щодо порушення трудового законодавства на цьому підприємстві.
01 березня 2016 року Управлінням Держпраці у Сумській області видано наказ № 80-ОД про проведення позапланової перевірки ДП "Конотопський авіаремонтний завод "Авіакон" у термін з 03 по 04 березня 2016 року. Однак, інспектора Управління Держпраці у Сумській області не було допущено до проведення перевірки.
Позивач, не погодившись із вказаним наказом, звернувся до суду з даним позовом.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що Управлінням Держпраці у Сумській області дотримано норм законодавства України при винесені оскаржуваного наказу.
Скасовуючи постанову суду першої інстанції та задовольняючи позов, суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскільки звернення ОСОБА_1 не є зверненням фізичної особи, законні права якої порушені і є анонімним, то на дату винесення оскаржуваного наказу були відсутні визначені ч. 1 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" підстави для проведення позапланової перевірки питань, викладених у зверненні.
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (в редакції від 01.09.2015 року) дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів: контролю органами державної фіскальної служби; валютного контролю; державного експортного контролю; контролю за дотриманням бюджетного законодавства; банківського нагляду; державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції; державного нагляду за дотриманням вимог ядерної безпеки; державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації; при проведенні оперативно-розшукової діяльності, дізнання, прокурорського нагляду, досудового слідства і правосуддя; державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду); державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 № 96 (далі - Положення № 96) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Основними завданнями Держпраці є: 1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; 2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні; 3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки; 4) організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об`єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об`єктів Єдиної газотранспортної системи (пункт 3 Положення № 96).
Відповідно до пункту 6 Положення №96 Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право, зокрема, безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об`єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Держпраці.
Порядок проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів, затверджений Наказом Міністерства соціальної політики України від 02.07.2012 № 390 (далі - Порядок №390)
Згідно з пунктом 1 Порядку проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 02.07.2012 № 390 (далі - Порядок №390) цей Порядок встановлює процедуру проведення Державною інспекцією України з питань праці (далі - Держпраці України) та її територіальними органами перевірок додержання законодавства з питань праці у межах повноважень, визначених Конвенціями Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, ратифікованою Законом України від 08 вересня 2004 року № 1985-IV, та № 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві, ратифікованою Законом України від 08 вересня 2004 року № 1986-IV, Законом України „Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2010 року № 1059 „Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб`єктами господарювання у частині додержання вимог законодавства про працю та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю)", Положенням про Державну інспекцію України з питань праці, затвердженим Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 386.