1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



24 вересня 2019 року

Київ

справа №826/22540/15

адміністративне провадження №К/9901/14935/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Комунального підприємства "Київблагоустрій" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва в складі судді Погрібнічека І.М. від 21 квітня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Ганечко О.М., Короткого А.Ю., Федотова І.В. від 07 липня 2016 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради, Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради про визнання протиправними та скасування рішень, -

УСТАНОВИВ:

У вересні 2015 року ОСОБА_1 звернувся в Окружний адміністративний суд м. Києва з адміністративним позовом до Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради, Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати припис №1503537 від 05.05.2015р.

- визнати протиправним та скасувати доручення від 19.08.2015р. №286/08-15 в частині нежитлового будинку, який належить на праві власності ОСОБА_1 та знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (АДРЕСА_2) .

- визнати протиправними дії Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по демонтажу та знесенню нежитлового будинку, який належить на праві власності ОСОБА_1 та знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (АДРЕСА_2 ).

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 21 квітня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 07 липня 2016 року, позов задоволено.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, КП "Київблагоустрій" подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

Касаційна скарга мотивована, зокрема, тим, що суди дійшли помилкових висновків про доведеність факту належності спірного об`єкта позивача до нерухомого майна. При цьому позивачем не надано доказів присвоєння поштової адреси спірному об`єкту та доказів володіння земельною ділянкою під цим об`єктом, що є обов`язковими атрибутами нерухомого майна.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 28 липня 2016 року відкрито касаційне провадження.

У запереченні на касаційну скаргу позивач просить залишити судові рішення без змін, а скаргу - без задоволення.

Справу передано до Верховного Суду.

Касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.

У ході розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено, що Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради 05 травня 2015 року проведено перевірку правомірності встановлення (розміщення) тимчасової споруди за адресою: АДРЕСА_1 (АДРЕСА_2 ).

У зв`язку із встановленим порушенням пункту 20.1.1 Правил благоустрою міста Києва інспектором запропоновано позивачу надати проектно-дозвільну документацію протягом семи днів, а в разі відсутності документів демонтувати МАФ власними силами, про що складено припис №1503537.

У зв`язку із невиконанням зазначеного припису, Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради прийнято рішення, яке оформлено дорученням №286/08-15 від 19.08.2015, яким відповідно до Положення про Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та п. 13.3.2 Правил благоустрою міста Києва, доручено вжити КП "Київблагоустрій" заходи шляхом демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою, зокрема щодо павільйону належного позивачу за адресою: АДРЕСА_2 .

У подальшому, Комунальним підприємством "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради, на виконання вказаного доручення, 16.09.2015, розпочато демонтаж зазначеного вище павільйону.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач відповідно до договору купівлі-продажу нежитлового будинку від 01.09.2005 придбав нежилий будинок - торгівельний павільйон (в літ. А), розташований за адресою: АДРЕСА_1, загальна площа 41,2кв.м.

Вказаний об`єкт зареєстровано на праві приватної власності за ОСОБА_2 (продавець) на підставі свідоцтва про право власності на нежилий будинок НОМЕР_1 від 24.10.2001, на підставі наказу "Про оформлення права власності на об`єкт нерухомого майна" від 24.10.2001, записано в Реєстрову книгу №49П-95, за реєстровим № 4993П.

Договір оренди на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1, укладений з попереднім власником нежитлового приміщення ОСОБА_2, 15.09.2000, терміном дії на 10 років.

У 2005 році в зв`язку із зміною власника нежитлового приміщення позивач звернувся до Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради із заявою про переоформлення договору оренди вказаної земельної ділянки.

05.10.2011 позивач звернувся до Головного Управління земельних ресурсів із заявою про внесення зміни до бази даних земельного кадастру за ділянкою № 78:013:002 в частині користувача земельної ділянки в зв`язку з переходом права власності на нежитловий будинок за адресою: АДРЕСА_1 .

Також судами попередніх інстанцій встановлено, що позивачем сплачено земельний податок за користування зазначеною вище земельною ділянкою.

Позитивний висновок Київської міської служби української державної інвестиційної експертизи "Київдержекспертиза" від 25.10.2000 та акт про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта зареєстровано 03.09.2001, зазначений павільйон у металевому каркасі, стіни цегляні, внутрішня поверхня стін оздоблена гіпсокартонною системою, порожнини стін заповнені мінералватними плитами, столярка - алюмінієва, стелі - підвісні системи, стіни санвузлу обличковані керамічною плиткою.

Окрім цього, з копії облікової справи за вказаним об`єктом вбачається, що його загальна площа складає - 41,2 кв.м., з яких 37,6 кв.м. - основна та 3,6 кв.м. - допоміжна, а основні елементи будинку виконані, зокрема: фундамент - бутовий стрічковий, стіни та перегородки - керамзитобетонні, перекриття - залізобетонні.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з висновком якого погодився й апеляційний суд, виходив з того, що торгівельний павільйон, розташований за адресою: АДРЕСА_1, не підпадає під визначення тимчасової споруди, тому, прийняті відповідачем рішення відповідно до приписів розділів ХІІІ, ХІХ та ХХ Правил благоустрою міста Києва не можуть застосовуватись до вказаного торгівельного павільйону.

Колегія суддів Верховного Суду погоджується з рішеннями судів попередніх інстанцій з огляду на таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Тож суди попередніх інстанцій мали з`ясувати, чи були оскаржувані дії та рішення Департаменту міського благоустрою КМР та КП "Київблагоустрій" вчинені та прийняті в межах повноважень, відповідно до закону та з дотриманням встановленої процедури, а також, чи були такі дії та рішення здійсненні та прийняті на законних підставах, пропорційно та добросовісно.

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів, заходи створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини визначено Законом України від 06 вересня 2005 року № 2807-IV "Про благоустрій населених пунктів" (далі - Закон №2807-IV).

Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 2807-IV благоустрій населених пунктів - це комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращення мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля. В той же час, заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень (стаття 5 Закону № 2807-IV).

Відповідно до статті 34 Закону № 2807-IV правила благоустрою території населеного пункту - це нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування. Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Правила включають, зокрема, порядок розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності; порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів (пункти 1, 7, 8 частини другої статі 34 Закону № 2807-IV).

Відповідно до підпункту 6.7 пункту 6 Положення про Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 27 січня 2011 року № 94, Департамент має право здійснювати у встановленому порядку демонтаж та очищення території міста від безхазяйного майна, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою, рекламних носіїв, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів тощо.

Рішенням Київської міської ради ІІ сесії VI скликання від 25 грудня 2008 року №1051/1051 затверджені Правила благоустрою, які визначають правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста і спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Згідно з положеннями розділу І Правил благоустрою тимчасова споруда - це споруда функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльності), декоративно-технологічного призначення, в тому числі мала архітектурна форма, яка виготовляється з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.

Підпунктом 19.1.1 пункту 19.1 зазначених Правил передбачено, що контроль за станом благоустрою міста, а також контроль за дотриманням та здійсненням заходів, спрямованих на виконання вимог Закону України "Про благоустрій населених пунктів", цих Правил здійснюється Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яке виконує функції інспекції з питань благоустрою в м. Києві, та управліннями (відділами) контролю за благоустроєм виконавчих органів районних у м. Києві рад (районних у м. Києві державних адміністрацій), а також Головним управлінням МВС України в м. Києві, іншими структурними підрозділами виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в межах наданих повноважень, комунальними підприємствами, установами та організаціями, які несуть відповідальність за належне утримання об`єктів благоустрою.


................
Перейти до повного тексту