1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



17 вересня 2019 року

Київ

справа №810/64/15

адміністративне провадження №К/9901/5661/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,

розглянувши в судовому засіданні без повідомлення сторін касаційну скаргу Ірпінської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області на постанову Київського окружного адміністративного суду від 21.04.2015 (суддя - Кушнова А.О.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16.06.2015 (головуючий суддя - Безименна Н.В., судді: Аліменко В.О., Бєлова Л.В.) у справі № 810/64/15 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Смакава" до Ірпінської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -



встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Смакава" (далі - ТОВ "Смакава") звернулося до Київського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Ірпінської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області (далі - Ірпінська ОДПІ) від 03.10.2014 №0002042203, згідно з яким до позивача застосовано штрафну (фінансову) санкцію в розмірі 32535,00 грн. та №0002052203 про застосування штрафної (фінансової) санкції в розмірі 680,00 грн.



Постановою Київського окружного адміністративного суду від 21.04.2015, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 16.06.2015, позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 03.10.2014 №00020422032; визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 03.10.2014 №0002052203 в частині застосування до ТОВ "Смакава" штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 340,00 грн. В задоволені решти позовних вимог відмовлено.



При прийнятті зазначених судових рішень суди попередніх інстанцій виходили з того, що не зберігаючи фіскальні звітні чеки від 17.09.2014 та 18.09.2014 у книзі обліку розрахункових операцій, позивачем вчинено одне триваюче правопорушення, а тому податковим органом неправомірно двічі було застосовано до ТОВ "Смакава" штрафні фінансові санкції за одне й те саме правопорушення; не зберігання фіскальних звітних чеків у книзі обліку розрахункових операцій не є неоприбуткуванням або неповним оприбуткуванням готівки, оскільки не призводить до приховування виручки, а наявні у позивача фіскальні чеки від 17.09.2014 № 560 та від 18.09.2014 № 561 є належним підтвердженням повного та своєчасного оприбуткування готівки в сумі 6507,00 грн. Крім того, звернуто увагу на те, що належним підтвердженням своєчасного та повного оприбуткування готівки в сумі 6507 грн., є проведення даних готівкових коштів через зареєстрований РРО із роздрукуванням Z-звітів від 17.09.2014 № 560 та від 18.09.2014 № 561, натомість несвоєчасне вклеювання даних звітів до книги обліку розрахункових операцій свідчить лише про порушення позивачем порядку її ведення, що у відповідності до пункту 4 статті 17 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" тягне за собою накладення фінансових санкцій у розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.



Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, Ірпінська ОДПІ оскаржила їх у касаційному порядку.



У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Київського окружного адміністративного суду від 21.04.2015, ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16.06.2015 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.



В обґрунтування своїх вимог Ірпінська ОДПІ посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, а саме - пункту 2.6 розділу ІІ Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 №637, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 13.01.2005 за №40/10320; пунктів 6 та 9 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг".



Зокрема, зазначає, що за наслідками проведеної перевірки встановлено, що підприємством не забезпечено зберігання та відсутність записів у книгах обліку розрахункових операцій в розділі 2 на підставі фіскальних чеків №560 від 17.09.2014 на суму 3257,00 грн., №561 від 18.09.2014 на суму 3250,00 грн.; на момент перевірки поточна та попередньо використана книга обліку розрахункових операцій були відсутні, фіскальні чеки зберігались біля реєстратора розрахункових операцій, що свідчить про обґрунтованість прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.



Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.



Як встановлено попередніми судовими інстанціями, Ірпінською ОДПІ проведено фактичну перевірку кафе-бару, що розташоване за адресою: АДРЕСА_1.



За результатами проведеної перевірки складено акт від 19.09.2014 №1772/1000/22/36293072, в якому зафіксовано те, що позивачем у період з 17.09.2014 по 18.09.2014 не забезпечено зберігання фіскальних звітних чеків у розділі 1 книги обліку розрахункових операцій та неоприбутковано готівкових коштів на загальну суму 6507,00 грн., що виразилось у не внесенні до розділу 2 книги обліку розрахункових операцій інформації про суму готівки, що надійшла до каси на підставі денних Z-звітів РРО №560 та 561 у період з 17.09.2014 по 18.09.2014.



Відповідач дійшов висновку про порушення ТОВ "Смакава" пункту 2.6 розділу ІІ Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 №637, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 13.01.2005 за №40/10320; пунктів 6 та 9 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг".



На підставі названого акту перевірки Ірпінською ОДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення від 03.10.2014 №0002052203, згідно з яким до позивача застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 680,00 грн. та податкове повідомлення-рішення від 03.10.2014 №0002042203, згідно з яким до позивача застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 32535,00 грн.



Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг регулює Закон України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг".



Так, відповідно до пункту 9 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" суб`єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов`язані щоденно друкувати на РРО (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) фіскальні звітні чеки і забезпечувати їх зберігання в книгах обліку розрахункових операцій.



Згідно з пунктом 4 статті 17 цього Закону у разі невиконання щоденного друку фіскального звітного чеку або його незберігання в книзі обліку розрахункових операцій за рішенням відповідних органів державної податкової служби України до суб`єктів підприємницької діяльності застосовується фінансова санкція у розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.



Аналіз змісту цих норм дає підстави для висновку, що зазначена фінансова санкція встановлена за порушення суб`єктами підприємницької діяльності вимоги закону щоденно друкувати фіскальний звітний чек та зберігати його в книзі обліку розрахункових операцій.



Не виконуючи протягом певного періоду обов`язок щодня друкувати фіскальний звітний чек, суб`єкт підприємницької діяльності вчиняє продовжуване порушення.



Враховуючи, що згідно зі статтею 61 Конституції України ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення, за дії (бездіяльність), які у своїй сукупності складають єдине продовжуване правопорушення, можливо притягнути до відповідальності лише один раз.


................
Перейти до повного тексту