1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



20 вересня 2019 року

Київ

справа №420/6226/18

адміністративне провадження №К/9901/18173/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Калашнікової О.В.,

суддів - Губської О.А., Єресько Л.О.

розглянувши в попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу № 420/6226/18

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про скасування наказу, поновлення на посаді

за касаційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Яковлєва О.В., суддів: Градовського Ю.М., Крусяна А.В.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У листопаді 2018 року ОСОБА_1 (надалі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області (надалі - відповідач, ГУ ДФС в Одеській області), в якому просив скасувати наказ ГУ ДФС в Одеській області від 18 жовтня 2018 року № 819-о, поновити ОСОБА_1 на посаді старшого оперуповноваженого другого оперативного відділу оперативного управління ГУ ДФС в Одеській області.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2019 року у задоволенні позову відмовлено.

3. Вказане рішення вмотивовано тим, що позивача правомірно звільнено з ГУ ДФС в Одеській області у зв`язку з досягненням ним граничного віку перебування на службі.

4. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2019 року рішення Одеського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2019 року скасовано, прийнято у справі нове рішення, яким адміністративний позов ОСОБА_1 до ГУ ДФС в Одеській області задоволено. Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ ДФС в Одеській області від 18 жовтня 2018 року № 819-о "Про звільнення підполковника податкової міліції ОСОБА_1 ". Поновлено ОСОБА_1 на посаді старшого оперуповноваженого другого оперативного відділу оперативного управління Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області з 30 жовтня 2018 року.

5. Суд апеляційної інстанції вказав, що звільнення позивача відбулося з порушенням встановленого порядку звільнення особи зі служби і як наслідок наказ ГУ ДФС в Одеській області є протиправним та підлягає скасуванню.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. 01 липня 2019 року до Верховного Суду надійшла касаційна ГУ ДФС в Одеській області.

7. У касаційній скарзі скаржник просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2019 року та залишити в силі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2019 року.

8. Ухвалою від 11 липня 2019 року Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду відкрито касаційне провадження за скаргою Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2019 року

II. АРГУМЕНТИ СТОРІН

9. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (відповідача у справі):

9.1. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права просить скасувати оскаржуване судове рішення, та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

9.2 Відповідач вказує, що оскаржуваний наказ прийнятий правомірно, та не порушує прав позивача, оскільки підставою для звільнення особи рядового і начальницького складу у відставку згідно пункту 64 "а" (за віком) Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України, затвердженого 29 липня 1991 року № 114 є юридичний факт досягнення такою особою граничного віку перебування на службі органах внутрішніх справ, а подальше проходження такої служби є виключно правом начальника.

9.3. Також скаржник вказав, що ОСОБА_1 власноруч подав рапорт про звільнення, у якому вияв своє бажання щодо звільнення з займаної посади на підставі пункту 64 "а" (за віком) Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України.

10. Позивач відзиву на касаційну скаргу не надавав

IІI. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі наказу № 29-о від 19 січня 2000 року ОСОБА_1 прийнятий на службу в органи податкової міліції і в подальшому займав відповідні посади в структурних підрозділах ГУ ДФС в Одеській області.

12. На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 року № 296 "Про реформування територіальних органів Державної фіскальної служби" 20 серпня 2018 року ГУ ДФС в Одеській області письмово повідомлено ОСОБА_1 про наступне вивільнення у зв`язку з проведенням реорганізації ДПІ у Малиновському районі ГУ ДФС в Одеській області, шляхом приєднання до ГУ ДФС в Одеській області.

13. В попереджені зазначено, що протягом двох місяців з моменту вручення цього повідомлення, згідно чинного законодавства, за результатами засідання атестаційної комісії позивачу запропонують вакантну посаду з урахуванням його кваліфікаційного рівня.

14. У встановлений строк ОСОБА_1 запропоновано посаду старшого оперуповноваженого другого оперативного відділу оперативного управління Головного управління ДФС в Одеській області.

15. 12 жовтня 2018 року наказом № 791-о "Про призначення співробітників податкової міліції" ОСОБА_1 призначено на посаду старшого оперуповноваженого другого оперативного відділу оперативного управління Головного управління ДФС в Одеській області.

16. Наказом ГУ ДФС в Одеській області № 819-о від 18 жовтня 2018 року "Про звільнення підполковника податкової міліції ОСОБА_1 " підполковника податкової міліції, старшого оперуповноваженого другого оперативного відділу оперативного управління ГУ ДФС в Одеській області ОСОБА_1 звільнено із займаної посади згідно з підпунктом "а" пункту 64 (за віком) Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справі України, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 1991 року № 114.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

17. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

18. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19. Відповідно до пункту 348.1 статті 348 Податкового кодексу України, податкова міліція складається із спеціальних підрозділів по боротьбі з податковими правопорушеннями, що діють у складі відповідних контролюючих органів, і здійснює контроль за додержанням податкового законодавства, виконує оперативно-розшукову, кримінально-процесуальну та охоронну функції.

20. Згідно пункту 353.1 статті 353 Податкового кодексу України, особи начальницького і рядового складу податкової міліції проходять службу у порядку, встановленому законодавством для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ.

21. Підпунктом 353.4.2 пункту 353.4 статті 353 Податкового кодексу України встановлено, що особам, яких прийнято на службу до податкової міліції на посади старшого начальницького складу, присвоюються такі спеціальні звання: полковник податкової міліції; підполковник податкової міліції; майор податкової міліції.

22. Пунктом 5 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ від 29 липня 1991 року № 114 (надалі - Положення) встановлено, що особи рядового і молодшого начальницького складу в органах внутрішніх справ перебувають: чоловіки - до 45-річного віку, жінки - до 40-річного віку. При необхідності та за згодою цих осіб, за умови їх придатності до служби, строк служби може бути продовжено їм до п`яти років начальниками, яким надано право призначати на посади рядового і молодшого начальницького складу.

23. Пунктом 7 Положення встановлено, що особи середнього і старшого начальницького складу, за винятком полковників міліції та полковників внутрішньої служби, перебувають на службі в органах внутрішніх справ до 45 років.

24. Відповідно до пункту 8 Положення, особи середнього, старшого і вищого начальницького складу, які досягли встановленого для них пунктом 7 цього Положення віку, підлягають звільненню в запас з постановкою на військовий облік або у відставку.

При необхідності на службі в органах внутрішніх справ можуть бути залишені на строк до п`яти років: особи середнього і старшого начальницького складу до полковника міліції та полковника внутрішньої служби включно - начальниками, яким надано право призначати їх на посаду.


................
Перейти до повного тексту