1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



20 вересня 2019 року

Київ

справа №0340/1931/18

адміністративне провадження №К/9901/19419/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Білоуса О.В.,

суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 16 січня 2019 року (головуючий суддя Плахтій Н.Б.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 травня 2019 року (головуючий суддя Бруновська Н.В., судді - Затолочний В.С., Матковська З.М.) у справі за адміністративним позовом Приватно-орендної агрофірми "Колос" до Головного управління ДФС у Волинській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

У С Т А Н О В И В:

У вересні 2018 року Приватно-орендна агрофірма "Колос" (далі - ПОА "Колос") звернулася до суду з позовом до Головного управління ДФС у Волинській області (далі - ГУ ДФС у Волинській області) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 19 червня 2018 року: №0005901404, яким зменшено суму від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на додану вартість у розмірі 59233 грн; №0005911404, яким збільшено суму грошового зобов`язання по податку на додану вартість на суму 3932863,25 грн (в тому числі: за податковим зобов`язанням 3144874 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 787989,25 грн; №0005931404, яким застосовано штрафні санкції по податку на додану вартість на суму 1888388 грн; №0005941405, яким застосовано штрафні санкції за порушення законодавства про патентування, норм регулювання обігу готівки та застосування реєстраторів розрахункових операцій на суму 28563,10 грн.

Позов позивачем обґрунтовано тим, що висновки податкового органу, зроблені під час проведених планової та позапланової виїзних документальних перевірок про нереальність господарських операцій при реалізації та придбанні товарів, наданні послуг із контрагентами ТОВ "Будинок тканин", ТОВ "Дівіна", ТОВ "Зміна", ТОВ "Скайап", ТОВ "Експо Планбуд", ТОВ "Юкрейніан Сейл Кей", ПП "ДАСк-Центр", ТОВ "Новінол", ТОВ "Гравіойл", ТОВ "ВВ Агро" та ТОВ "Зернотраст груп" на підставі укладених договорів не відповідають фактичним обставинам справи. Зокрема, здійснення господарських операцій із вказаними контрагентами підтверджується належним чином оформленими документами первинного бухгалтерського та податкового обліку, які були надані під час проведення перевірок.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 16 січня 2019 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 травня 2019 року, позов задоволено повністю. Визнано протиправними та скасовано оскаржувані податкові повідомлення-рішення ГУ ДФС у Волинській області від 19 червня 2018 року: №0005901404, №0005911404, №0005931404, №0005941405. Стягнуто на користь ПОА "Колос" за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС у Волинській області судові витрати у сумі 41462,20 грн.

Задовольняючи позовні вимоги ПОА "Колос", суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що ГУ ДФС у Волинській області оскаржувані податкові повідомлення-рішення прийняті за результатами перевірки, проведеної на підставі наказу керівника контролюючого органу, який скасовано у судовому порядку.

Не погодившись з ухваленими у справі судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у Волинській області звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просив рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про відмову у задоволенні касаційної скарги.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що на підставі Наказу ГУ ДФС у Волинській області від 21 лютого 2018 року №812 "Про проведення документальної планової виїзної перевірки ПОА "Колос"" у період з 5 березня 2018 року по 3 квітня 2018 року посадовими особами податкового органу проведено планову виїзну документальну перевірку ПОА "Колос" з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 1 січня 2015 року по 31 грудня 2017 року, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 1 січня 2015 року по 31 грудня 2017 року. За результатами вказаної перевірки 16 квітня 2018 року відповідачем складено Акт №5906/14-04/5478203.

В Акті зазначено, що позивачем порушено 1) п. 44.1 ст. 44, п.185.1 ст. 185, п.189.1 ст. 189, п. 198.1, 198.2, 198.3, 198.5 ст. 198, п. 209.6, 209.7, 209.11 ст. 209 Податкового кодексу України (далі - ПК України) у результаті чого встановлено:

- заниження ПДВ, що підлягає, сплаті всього у сумі 3151957 грн, у тому числі за квітень 2015 року у сумі 56067 грн, за травень 2015 року - 2100 грн., за червень 2015 року - 17500 грн, за липень 2015 року - 32900 грн, за серпень 2015 року - 2450 грн, за вересень 2015 року - 146825 грн, за жовтень 2015 року - 349430 грн, за листопад 2015 року - 775363 грн, за березень 2016 року - 262443 грн, за червень 2016 року - 884142 грн, за березень 2017 року - 24088 грн, за травень 2017 року - 52981 грн, за червень 2017 року - 43954 грн, за липень 2017 року - 16483 грн, за серпень 2017 року - 148216 грн, за жовтень 2017 року - 631 грн та за грудень 2017 року - 336384 грн;

- завищення ПДВ, що підлягає сплаті у сумі 7083 грн, у тому числі за грудень 2015 року у сумі 696 грн, за січень 2016 року - 508 грн, за лютий 2016 року - 523 грн, за квітень 2016 року - 509 грн, за травень 2016 року - 853 грн, за липень 2016 року - 350 грн, за серпень 2016 року - 340 грн, за вересень 2016 року - 952 грн, за жовтень 2016 року - 440 грн, за листопад 2016 року - 553 грн, за грудень 2016 року - 1359 грн;

- завищення суми від`ємного значення з ПДВ за грудень 2017 року у розмірі 59233 грн.

2) п. 2.8, 2.9, 2.10 гл. 2, п. 3.5, 3.8 гл. 3 постанови Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року №637 "Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні", чинного на момент вчинення порушення (з врахуванням вимог пункту 7.24 глави 7 Положення №637) та ст. 27 розділу III постанови Правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року №148 "Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні", внаслідок чого встановлено перевищення встановленого ліміту залишку готівки у касі на загальну суму 14281,55 грн;

3) п. 168.1.1, 168.1.2, 168.1.4, 168.1.5, 168.1.6 п. 168.1 ст. 168,п. 176.2 ст. 176 ПК України, внаслідок чого позивачем несвоєчасно перераховано податок на доходи фізичних осіб за грудень 2017 року на суму 197989,24 грн.

Позивач не погодившись з висновками Акту перевірки від 16 квітня 2018 року, подав на цей Акт заперечення від 26 квітня 2018 року №26/04-10. На підставі поданих ПОА "Колос" заперечень, начальником ГУ ДФС у Волинській області 21 травня 2018 року видано наказ №1872 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПОА "Колос"".

ГУ ДФС у Волинській області на підставі вказаного наказу 21 травня 2018 року відповідно до підпункту 78.1.5 пункту 78.1 статті 78 ПК України проведено позапланову виїзну документальну перевірку позивача з питань, вказаних у запереченнях. За результатами перевірки відповідачем 8 червня 2018 року складено Акт №9097/14-04/5478203.

Висновки акту перевірки від 8 червня 2018 року №9097/14-04/5478203 щодо встановлених порушень є тотожними висновкам, які викладені в акті перевірки від 16 квітня 2018 року №5906/14-04/5478203.

На підставі висновків Акту перевірки від 8 червня 2018 року №9097/14-04/5478203 податковим органом було прийнято податкові повідомлення-рішення:

- від 18 червня 2018 року №0308201307, яким до позивача застосовано штрафні санкції у сумі 510 грн за платежем податок з доходів фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати та №0308211307, яким визначено суму з податку на доходи фізичних осіб за штрафними санкціями у розмірі 49497,31 грн;

- від 19 червня 2018 року: №0005901404, яким зменшено розмір від`ємного значення суми ПДВ у розмірі 59233 грн; №0005911404, яким збільшено суму грошового зобов`язання з ПДВ на 3932863,25 грн (з яких: збільшення податкового зобов`язання 3144874 грн, штрафні (фінансові) санкції 787989,25 грн); №0005931404, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції за платежем ПДВ у розмірі 1888388 грн; №0005941404, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) у розмірі 28563,10 грн.

ПОА "Колос" на зазначені податкові повідомлення-рішення було подано скаргу до Державної фіскальної служби України.

Рішенням Державної фіскальної служби України про результати розгляду скарги від 30 вересня 2018 року №27900/6/99-99-11-01-01-25, скаргу позивача задоволено частково. Скасовано податкове повідомлення-рішення від 18 червня 2018 року №0308211307, яким визначено суму з податку на доходи фізичних осіб за штрафними санкціями у розмірі 49497,31 грн. В іншій частині скаргу ПОА "Колос" залишено без задоволення, а оскаржувані податкові повідомлення-рішення без змін.

При цьому, судами попередніх інстанцій встановлено, що не погодившись з Наказом ГУ ДФС у Волинській області від 21 травня 2018 року №1872 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПОА "Колос"" та діями податкового органу щодо її проведення, позивач оскаржив їх у судовому порядку.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 17 вересня 2018 року у справі № 0340/1502/18, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 3 грудня 2018 року, позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано Наказ ГУ ДФС у Волинській області від 21 травня 2018 року №1872 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПОА "Колос"".


................
Перейти до повного тексту