ПОСТАНОВА
Іменем України
20 вересня 2019 року
Київ
справа №344/12444/17
адміністративне провадження №К/9901/24695/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Желєзного І.В.,
суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М.,
розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу № 344/12444/17
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Кушнерика М.П., Мікули О.І., Курильця А.Р. від 17 січня 2018 року,
В С Т А Н О В И В :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У вересні 2017 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до Павлоградського міськрайонного суду Дніпропетровської області з позовом до Павлоградського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Дніпропетровської області, третя особа Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради, в якому просив:
- визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області щодо відмови в перерахунку пенсії з часу її призначення із врахуванням всіх складових грошового забезпечення за останні 24 календарні місяці служби перед звільненням, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, протиправними;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області здійснити перерахунок пенсії з часу її призначення із врахуванням всіх складових грошового забезпечення за останні 24 календарні місяці служби перед звільненням, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а саме: одноразову премію у 2013 році в розмірі 866,02 грн; за 2014-2015 роки: індексацію в розмірі 3604,69 грн, матеріальну допомогу в розмірі 27464,09 грн, одноразову премію в розмірі 1042,75 грн та одноразову грошову допомогу при звільненні в розмірі 124481,18 грн, на загальну суму 157458,73 грн і виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії;
- визнати бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про відмову в перерахунку пенсії з 01 січня 2016 року у зв`язку із прийняттям Закону України "Про національну поліцію" та нормативно - правових актів, які регулюють грошове забезпечення поліцейських, протиправною;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області провести перерахунок пенсії з 01 січня 2016 року відповідно до Закону України "Про національну поліцію" та нормативно-правових актів, які регулюють грошове забезпечення поліцейських, за нормами, чинними станом на 01 січня 2016 року, відповідно до поданої від 30 червня 2017 року за № 3094/108/05/8-17 Довідки ліквідаційної комісії УМВС України в Івано-Франківській області та виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати пенсії.
На обґрунтування вказаних вимог позивач зазначав, що згадані вище суми додаткових видів грошового забезпечення, з яких сплачено страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.
Проте відповідачем відмовлено у перерахунку пенсії посилаючись на те, що вищевказані виплати не є складовими щомісячних додаткових видів грошового забезпечення.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Постановою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 25 жовтня 2017 року позов задоволено.
31 жовтня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою про ухвалення додаткового рішення, оскільки судом не вирішено питання судових витрат.
Додатковою постановою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 06 листопада 2017 року заяву задоволено. Стягнуто з Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача витрати по оплаті судового збору у розмірі 640,00 грн.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань, одноразова грошова винагорода за безперервну військову службу, індексація грошового забезпечення та одноразові грошові премії, з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.
Крім того, суд першої інстанції визнав протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01 січня 2016 року у зв`язку із прийняттям Закону України "Про національну поліцію" та нормативно-правових актів, які регулюють грошове забезпечення поліцейських, оскільки збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача як колишнього працівника міліції на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова № 988).
Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 17 січня 2018 року постанову Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 25 жовтня 2017 року та додаткову постанову Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 06 листопада 2017 року у справі № 344/12444/17 скасовано та ухвалено нову постанову, якою позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо відмови ОСОБА_1 в проведенні перерахунку пенсії із врахуванням одноразових додаткових видів грошового забезпечення, а саме: матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати, одноразової грошової допомоги при звільненні; зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області провести ОСОБА_1 перерахунок пенсії з 01 вересня 2017 року відповідно до поданої Довідки ліквідаційної комісії УМВС України в Івано-Франківській області від 30 червня 2017 року за №3094/108/05/8-17, де зазначено посадовий оклад 3600,00 грн, оклад за військовим (спеціальним) званням - 2400,00 грн, надбавку за стаж служби - 2700,00 грн та з врахуванням всіх складових грошового забезпечення за останні 24 календарні місяці служби перед звільненням, з яких справлялися страхові внески на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а саме: одноразову премію у 2013 році в розмірі 866,02 грн, за 2014-2015 роки: індексацію в розмірі 3604,69 грн, матеріальну допомогу в розмірі 27464,09 грн, одноразову премію в розмірі 1042,75 грн та одноразову грошову допомогу при звільненні в розмірі 124481,18 грн, а всього на загальну суму 157458,73 грн та виплатити різницю недоплаченої суми пенсії; в решті вимог відмовлено.
Відмовляючи частково у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідач правомірно не проводив перерахунок пенсії допоки не отримав довідку ліквідаційної комісії УМВС в Івано-Франківській області про розмір грошового забезпечення, а тому позовні вимоги про бездіяльність пенсійного органу щодо відмови в проведенні перерахунку пенсії позивачу з 01 січня 2016 року у зв`язку із прийняттям Закону України "Про національну поліцію" та нормативно-правових актів, які регулюють грошове забезпечення поліцейських, не підлягають задоволенню, оскільки перерахунок пенсії позивачу як колишньому працівнику МВС України у зв`язку із набранням чинності Постанови № 988 проводиться після надання пенсійному органу ліквідаційною комісією УМВС в Івано-Франківській області довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за встановленою формою.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області звернулось із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та відмовити у задоволенні позову.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційну скаргу подано до суду 16 лютого 2018 року.
Ухвалою Верховного Суду від 27 березня 2018 року відкрито касаційне провадження у справі № 344/12444/17, витребувано матеріали справи.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03 липня 2019 року для розгляду цієї справи визначено новий склад колегії суддів, суддею-доповідачем визначено суддю Желєзного І.В., суддів Берназюка Я.О. та Чиркіна С.М.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Під час розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач з 06 листопада 2015 року є пенсіонером органів внутрішніх справ України, позивачу призначена пенсія відповідно до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі -Закон №2262-ХІІ) та такий перебуває на обліку у відповідача.
11 вересня 2017 року позивач звернувся з заявою до відповідача про проведення перерахунку йому пенсії.
Листом від 14 вересня 2017 № ПУ-37 Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області повідомило позивача, що відповідно до частини третьої статті 63 Закону № 2262-XII, листа Міністерства внутрішніх справ України від 22 березня 2017 року № 4019/02/22-2017 щодо перерахунку пенсій особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ України (міліції) з урахуванням грошового забезпечення, установленого для поліцейських згідно з Постановою № 988, усі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за формою, встановленою додатком 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", для подальшого проведення перерахунку пенсії колишнім працівникам МВС України ліквідаційною комісією УМВС в Івано-Франківській області надані головному управлінню Фонду в області. Оскільки у видатковій частині бюджету Пенсійного фонду України на 2017 рік додаткові кошти для здійснення виплат перерахованих пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України не передбачені, перерахунок та виплата пенсій будуть проведені після виділення додаткових коштів з Державного бюджету України.
18 вересня 2017 року позивач звернувся з заявою до відповідача про проведення перерахунку йому пенсії, до складу якої просив включити усі види грошового забезпечення, з яких сплачувались страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Листом від 20 вересня 2017 року № 744/Х-15 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області позивача повідомлено про відсутність підстав для перерахунку пенсії, посилаючись на те, що будь - які матеріальні допомоги чи індексація, навіть якщо з них було сплачено страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, не відносяться до додаткових видів грошового забезпечення, що включаються при обчисленні пенсії.
Вважаючи, що його права та законні інтереси порушені, позивач звернувся до суду першої інстанції з адміністративним позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційна скарга обґрунтована тим, що положеннями частини третьої статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", пункту 7 Постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей" (далі - Постанова № 393) встановлюють виключний перелік видів грошового забезпечення, з яких обраховується пенсія відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та який не включає для призначення чи перерахунку пенсії матеріальну допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань та індексацію, що мають разовий характер.
Натомість суди самостійно визначили, з яких саме видів грошового забезпечення обчислюється пенсія та порядок їх обчислення, що є порушенням норм законодавства. Тому, на думку відповідача, підстави для задоволення позову відсутні, а судове рішення апеляційної інстанції підлягає скасуванню.
Від ОСОБА_1 надійшов відзив на касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, у якому вказується на безпідставність вимог касаційної скарги та законність рішення суду апеляційної інстанцій.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2018 року відповідає не повністю, а вимоги касаційної скарги є частково обґрунтованими з огляду на наступне.
Частиною другої статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2011-ХІІ) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Згідно з частинами другою, третьою статті 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових:
1) посадовий оклад;
2) оклад за військовим званням;
3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення;