1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



18 вересня 2019 року

м. Київ



Справа № 915/1471/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Бенедисюка І.М. (головуючий), Колос І.Б., Малашенкової Т.М.

здійснивши розгляд у письмовому провадженні

касаційної скарги ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS (Балтійос Лаіву Валдимас)

на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.06.2019

за заявою ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS (Балтійос Лаіву Валдимас)

особа, щодо якої вжито заходи забезпечення позову: LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP (ЛЕЙМАРК ІНДАСТРІАЛ ЛІМІТЕД ПАРТНЕРШІП)



У зв`язку з відпусткою судді Селіваненко В.П. склад судової колегії Касаційного господарського суду змінився, що підтверджується Витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями від 17.09.2019, який наявний в матеріалах справи.



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Стислий виклад позовних вимог



1. ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS (Балтійос Лаіву Валдимас) звернулось до Господарського суду Миколаївської області із заявою про забезпечення позову у вигляді арешту морського судна, в якій просило суд:

- накласти арешт на морське судно GINGER (IMO 6521915, прапор Танзанії, власником якого є - LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP (ЛЕЙМАРК ІНДАСТРІАЛ ЛІМІТЕД ПАРТНЕРШІП), з місцезнаходженням: апартаменти № 260; 2323-32 Авеню Н.Е., Калгарі, Альберта Т2Е 6Z3, Канада), яке знаходиться в акваторії Миколаївського морського торговельного порту Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (вул. Заводська 23, Миколаїв, 54020, Україна), шляхом обмеження в його пересуванні в Миколаївському морському торговельному порту Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" та заборони виходу з акваторії Миколаївського морського торговельного порту Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України".

- ухвалу про арешт морського судна GINGER (ІМО 6521915, прапор Танзанії, власником якого є - LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP (ЛЕЙМАРК ІНДАСТРІАЛ ЛІМІТЕД ПАРТНЕРШІП), з місцезнаходженням: апартаменти № 260; 2323-32 Авеню Н.Е., Калгарі, Альберта Т2Е 6Z3, Канада), направити для негайного виконання Капітану Миколаївського морського торговельного порту (54002, м. Миколаїв, вул. Заводська, 23, harbmast@nik.uspa.gov.com), Миколаївській філії ДП "Адміністрація морських портів України" (54002, м. Миколаїв, вул. Заводська, 23, ел. пошта: mf@nik.uspa.gov.ua), Херсонському прикордонному загону Державної прикордонної служби України (75000, м.Херсон, вул. Перекопська, 175, ел. пошта: herson zagin@dpsu.gov.ua), Миколаївській митниці Державної фіскальної служби України (54017, м. Миколаїв, вул. Московська 57-а, ел. пошта: mk@customs.sfs.gov.ua).



2. Заяву про вжиття заходів забезпечення позову мотивовано тим, що у ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS (Балтійос Лаіву Вальдимас ) виникла морська вимога до LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP (ЛЕЙМАРК ІНДАСТРІАЛ ЛІМІТЕД ПАРТНЕРШІП) у розмірі 50 000,00 доларів США та 31072,16 Євро, що еквівалентно 2 211 195,00 гривень, в результаті неоплати Судновласником вищезазначеної суми за надання послуг Заявником з технічного управління судном GINGER (ІМО 6521915) у вигляді поставки запасних частин для судна згідно з умовами укладеної між сторонами Стандартної Угоди про надання послуг з управління судном (назва коду 98) від 15.05.2017.



3. Заява про забезпечення позову обґрунтована заявником нормами статей 30, 136, 137, 139, 140, 144, 365, 366 Господарського процесуального кодексу України, Міжнародною конвенцією з уніфікації деяких правил щодо накладення арешту на морські судна від 10.05.1952 та практикою ЄСПЛ.



Короткий зміст ухвали суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції



4. Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 24.05.2019 заяву ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS (Балтійос Лаіву Вальдимас) (вх. № 8497/19 від 23.05.2019 року) про забезпечення позову у вигляді арешту морського судна задоволено, накладено арешт на морське судно GINGER (IMO 6521915, прапор Танзанії, власником якого є - LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP (ЛЕЙМАРК ІНДАСТРІАЛ ЛІМІТЕД ПАРТНЕРШІП), з місцезнаходженням: апартаменти № 260; 2323-32 Авеню Н.Е., Калгарі, Альберта Т2Е 6Z3, Канада), яке знаходиться в акваторії Миколаївського морського торговельного порту Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (вул. Заводська 23, Миколаїв, 54020, Україна), шляхом обмеження в його пересуванні в Миколаївському морському торговельному порту Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" та заборони виходу з акваторії Миколаївського морського торговельного порту Миколаївської філії Державного підприємства "Адміністрація морських портів України".



5. Ухвалу про арешт морського судна GINGER (ІМО 6521915, прапор Танзанії, власником якого є - LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP (ЛЕЙМАРК ІНДАСТРІАЛ ЛІМІТЕД ПАРТНЕРШІП), з місцезнаходженням: апартаменти №260; 2323-32 Авеню Н.Е., Калгарі, Альберта Т2Е 6Z3, Канада), направлено для негайного виконання Капітану Миколаївського морського торговельного порту (54002, м. Миколаїв, вул. Заводська, 23, harbmast@nik.uspa.gov.com), Миколаївській філії ДП "Адміністрація морських портів України" (54002, м. Миколаїв, вул. Заводська, 23, ел. пошта: mf@nik.uspa.gov.ua), Херсонському прикордонному загону Державної прикордонної служби України (75000, м.Херсон, вул. Перекопська, 175, ел. пошта: herson zagin@dpsu.gov.ua), Миколаївській митниці Державної фіскальної служби України (54017, м. Миколаїв, вул. Московська 57-а, ел. пошта: mk@customs.sfs.gov.ua).



6. Місцевий господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог заявника та наявність підстав для забезпечення позову у вигляді арешту морського судна, оскільки у заявника виникла морська вимога щодо судна GINGER (ІМО 6521915, попередня назва "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ"), власником якого є компанія LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP (особа, щодо якої заявник просить вжити заходи забезпечення позову).



7. Суд першої інстанції зазначив, що викладені у заяві обставини підтверджені належними доказами та дійсно існує реальна загроза порушення прав заявника, оскільки за умов відсутності будь-якого іншого майна, належного судновласнику на території України, єдиним можливим законним засобом захисту порушених прав заявника є арешт судна GINGER (IMO 6521915), який полягає в обмеженні його пересування.



8. Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.06.2019 (у складі колегії суддів: Принцевської Н.М., Ярош А.І., Савицького Я.Ф.) зазначену ухвалу місцевого суду від 24.05.2019 зі справи скасовано та відмовлено в задоволенні заяви ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS (Балтійос Лаіву Вальдимас) про забезпечення позову.



9. Постанову суду зі справи з посиланням на приписи статті 136 ГПК України мотивовано тим, що суд першої інстанції не з`ясував, а заявником не наведено жодної обставини та не додано належних та допустимих доказів на підтвердження того, що судновласником здійснюються дії, які можуть призвести до утруднення виконання або невиконання рішення господарського суду в разі невжиття таких заходів.



10. До того ж суд першої інстанції, вирішуючи питання про забезпечення позову шляхом накладення арешту на морське судно, не врахував що в матеріалах справи відсутні будь-які належні та допустимі докази, які б свідчили про вжиття заходів щодо залишення цим судном території України.



11. Крім того, апеляційний суд відзначав, що у матеріалах справи відсутні докази, з яких би вбачалося вжиття ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS ( Балтійос Лаіву Валдимас ) заходів щодо повідомлення власника судна про існування заборгованості та будь-яких вимог до останнього, а також спроби заявника вирішити спір щодо повернення заборгованості з 2017 року.



Стислий виклад вимог касаційної скарги



12. ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS (Балтійос Лаіву Вальдимас), посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, подало касаційну скаргу, в якій просить суд касаційної інстанції постанову апеляційного господарського суду зі справи скасувати повністю, а ухвалу місцевого суду від 24.05.2019 залишити в силі.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу



13. ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS (Балтійос Лаіву Вальдимас) зазначає, що апеляційним судом було розглянуто справу за відсутності Заявника, належним чином не повідомленого про дату, час і місце судового засідання. При цьому, судом апеляційної інстанції було порушено принцип змагальності сторін, а саме право Заявника на надання суду відзиву на апеляційну скаргу. Скаржник також зазначає, що суд апеляційної інстанції під час розгляду справи порушив правила дослідження та подання доказів.



14. ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS (Балтійос Лаіву Вальдимас) посилається на безпідставність застосування судом апеляційної інстанції у тексті своєї постанови положень Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 №16, в той час як Міжнародна конвенція з уніфікації деяких правил щодо накладення арешту на морські судна від 10.05.1952, яка набула чинності для України 16.05.2012, повністю змінила суть та порядок арешту морських суден в Україні.



15. Скаржник також вказує на те, що апеляційний суд помилково застосував частину другу статті 136 ГПК України, яка містить загальні вимоги до підстав для забезпечення позову, в той час як застосуванню підлягає спеціальна норма, а саме частина третя статті 139 ГПК України, яка містить спеціальні вимоги для забезпечення позову. Так, відповідно до частини третьої статті 139 ГПК України законодавець не покладає на заявника (під час подання заяви про забезпечення позову у вигляді арешту морського судна) обов`язок доказування необхідності забезпечення позову.



Доводи інших учасників справи



16. Відзивів на касаційну скаргу не надходило.

Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій

17. 15.05.2017 ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS, в ролі оператора, та LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP, в ролі Власника, уклали Стандартну Угоду про надання послуг з управління судном (назва коду Shipman 98) від 15.05.2017 року (далі - Угода).



18. Відповідно до пункту 2 Частини II цієї Угоди починаючи з дати початку строку дії Угоди від 15.05.2017 та до моменту її припинення - 15.05.2022, як зазначено в Угоді (графа 17), Власники даним призначають Операторів, а Оператори даним погоджуються виступати в ролі Операторів Судна . Угода, складається з Частини І та Часттини II, а також Додатків "А" (Дані Судна), "В" (Дані Екіпажу), "С" (Бюджет) та "О" (Пов`язані судна).



19. Відповідно до Додатку А (Дані Судна) до Угоди, назва судна, яке було надано в управління - САМОВІДВАНТАЖНИЙ ДНОПОГЛИБЛЮВАЛЬНИЙ ЗЕМЛЕСОС SEVERODVINSKIY ("СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ", ІМО 6521915, прапор Танзанії). Назва судна змінена на GINGER.



20. Пунктом 3 Частини II цієї Угоди встановлює, що відповідно до положень та умов даного документу, протягом строку дії даної Угоди Оператори зобов`язуються надавати Послуги з управління відносно Судна у якості агентів в інтересах та від імені Власників. Оператори мають право здійснювати такі дії, які вони можуть час від часу на власний розсуд вважати необхідними для виконання цієї Угоди відповідно до належної практики управління суднами.



21. Відповідно до пункта 3.2. "Технічне управління" Частини II цієї Угоди Оператори зобов`язані забезпечити технічне управління, що включає в себе з-поміж іншого наступні функції:

(іі) організація та нагляд за сухими стикуваннями, ремонтними роботами, змінами та утриманням Судна відповідно до стандартів, що вимагаються Власниками, за умови, що Оператори мають право нести необхідні витрати для забезпечення відповідності Судна законодавству держави прапора судна і місць, де воно здійснює торгівлю, а також всім вимогам і рекомендаціям класифікаційного товариства;

(ііі) організація постачання необхідних запасів, запасних частин і мастил.



22. Відповідно до пункта 8.1. Частини II Угоди власники зобов`язані сплатити Операторам вартість їх послуг, що надаються ними у якості Операторів за даною Угодою, щорічну плату за управління, зазначену у Графі 15, що сплачується рівними щомісячними платежами наперед.



23. Пунктом 5.1. Частини II Угоди встановлює, що Власники зобов`язуються виплачувати всі суми, що належать виплаті Операторам, вчасно та відповідно до умов даної Угоди.

Відповідно до Додаткової угоди до Угоди, підписаної 01.02.2018, сторони домовилися, що всі суперечки або претензії, що виникають у зв`язку з цією Угодою, включаючи укладення, тлумачення, виконання, порушення, розірвання/припинення чи недійсність, підлягають вирішенню Морською арбітражною комісією при Торгово-промисловій палаті України відповідно до її Регламенту. Ця Угода регулюється матеріальним правом України.



24. 01.10.2017 від капітана морського судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ" (ІМО 6521915) в інтересах та від імені LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP, власника судна, надійшла специфікація заявки до ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS на поставку запасних частин для головного двигуна Mirrlees KSSM-6 судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ", а саме 6 поршней та 6 втулок.

На долучених до матеріалів заяви копіях замовлення (мовою оригіналу) наявні печатки та підписи сторін угоди.

25. 01.10.2017 капітаном морського судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ" (ІМО 6521915) в інтересах та від імені LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP, власника судна, та ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS був підписаний Протокол доставки для забезпечення запасних частин для головного двигуна Mirrlees KSSM-6 судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ", а саме 6 поршней та 6 втулок, з погодженою вартістю забезпечення 29 400, 00 доларів США. В Протоколі доставки для забезпечення зазначено, що описані запасні частини були доставлені на борт судна.

26. 01.10.2017 заявник виставив судновласнику Рахунок № 005 за надані послуги щодо поставки запасних частин для головного двигуна Mirrlees KSSM-6 судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ", а саме 6 поршней та 6 втулок у відповідності до умов Угоди на суму 29 400,00 доларів США, який мав бути оплачений до 31.10.2017 (копія рахунку додана до матеріалів заяви).

Докази оплати рахунку судновласником відсутні.



27. 01.10.2017 від капітана морського судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ" (ІМО 6521915) в інтересах та від імені LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP, власника судна, надійшла специфікація заявки до ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS на поставку запасних частин для допоміжного двигуна TLA-5 судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ", а саме 5 поршней та 5 втулок.

На долучених до матеріалів заяви копіях замовлення (мовою оригіналу) наявні печатки та підписи сторін угоди.



28. 01.10.2017 капітаном морського судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ" (ІМО 6521915) в інтересах та від імені LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP, власника судна, та ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS був підписаний Протокол доставки для забезпечення запасних частин для допоміжного двигуна TLA-5 судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ", а саме 5 поршней та 5 втулок, з погодженою вартістю забезпечення 20600,00 доларів США. В Протоколі доставки для забезпечення зазначено, що описані запасні частини були доставлені на борт судна.



29. 01.10.2017 заявник виставив судновласнику Рахунок № 006 за надані послуги щодо поставки запасних частин для допоміжного двигуна TLA-5 судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ", а саме 5 поршней та 5 втулок у відповідності до умов Угоди на суму 20600,00 доларів США, який мав бути оплачений до 31.10.2017 (копія рахунку додана до матеріалів заяви).

Докази оплати рахунку судновласником відсутні.



30. 15.10.2017 року від капітана морського судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ" (ІМО 6521915) в інтересах та від імені LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP, власника судна, надійшла специфікація заявки до ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS на поставку запасних частин для головного двигуна Mirrlees KSSM-6 судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ", а саме - К-7879 насадка H135U47H353P5 (20 штук), К-2939 блок -21/194F (12 штук), К-11628 нагнітальний клапан паливного насоса складається з наступних частин: Клапан подачі - 21/125D (12 штук), DV пружина - 21/127 (12 штук), Сальник - 21/139 (12 штук), Ущільнювальне кільце - 359/142 (12 штук), та К-18172 ущільнююче кільце поршня (50 штук), К-18157 ущільнююче кільце поршня (20 штук), К-18171 ущільнююче кільце поршня (20 штук).

На долучених до матеріалів заяви копіях замовлення (мовою оригіналу) наявні печатки та підписи сторін угоди.



31. 15.10.2017 року капітаном морського судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ" (ІМО 6521915) в інтересах та від імені LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP, власника судна, та ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS підписаний Протокол доставки для забезпечення запасних частин для головного двигуна Mirrlees KSSM-6 судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ", а саме - К-7879 насадка H135U47H353P5 (20 штук), К-2939 блок -21/194F (12 штук), К-11628 нагнітальний клапан паливного насоса складається з наступних частин: Клапан подачі - 21/125D (12 штук), DV пружина - 21/127 (12 штук), Сальник - 21/139 (12 штук), Ущільнювальне кільце - 359/142 (12 штук), та К-18172 ущільнююче кільце поршня (50 штук), К-18157 ущільнююче кільце поршня (20 штук), К-18171 ущільнююче кільце поршня (20 штук), з погодженою вартістю забезпечення 17162,00 Євро. В Протоколі доставки для забезпечення зазначено, що описані запасні частини були доставлені на борт судна.

32. 15.10.2017 заявник виставив судновласнику Рахунок №030 за надані послуги щодо поставки запасних частин для головного двигуна Mirrlees KSSM-6 судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ", а саме- К-7879 насадка H135U47H353P5 (20 штук), К-2939 блок -21/194F (12 штук), К-11628 нагнітальний клапан паливного насоса складається з наступних частин: Клапан подачі - 21/125D (12 штук), DV пружина - 21/127 (12 штук), Сальник - 21/139 (12 штук), Ущільнювальне кільце - 359/142 (12 штук), та К-18172 ущільнююче кільце поршня (50 штук), К-18157 ущільнююче кільце поршня (20 штук), К-18171 ущільнююче кільце поршня (20 штук) у відповідності до умов Угоди на суму 17162,00 Євро, який мав бути оплачений до 14.11.2017 (копія рахунку додана до матеріалів заяви).

Докази оплати рахунку судновласником відсутні.



33. 15.10.2017 від капітана морського судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ" (ІМО 6521915) в інтересах та від імені LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP, власника судна, надійшла специфікація заявки до ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS на поставку запасних частин для допоміжного двигуна Mirrlees TLA-5 судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ", а саме - Т-7055 насадка H130T30F372P3 (24 штуки), Т-573 ущільнююче кільце поршня (Тор) (10 штук), Т-565 маслознімне поршневе кільце (10 штук), Т-6863 маслознімне поршневе кільце (10 штук), Т-566В ущільнююче кільце поршня (20 штук).

На долучених до матеріалів заяви копіях замовлення (мовою оригіналу) наявні печатки та підписи сторін угоди.



34. 15.10.2017 капітаном морського судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ" (ІМО 6521915) в інтересах та від імені LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP, власника судна, та ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS був підписаний Протокол доставки для забезпечення запасних частин для допоміжного двигуна Mirrlees TLA-5 судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ", а саме - Т-7055 насадка H130T30F372P3 (24 штуки), Т-573 ущільнююче кільце поршня (Тор) (10 штук), Т-565 маслознімне поршневе кільце (10 штук), Т-6863 маслознімне поршневе кільце (10 штук), Т-566В ущільнююче кільце поршня (20 штук), з погодженою вартістю забезпечення 7388 Євро. В Протоколі доставки для забезпечення зазначено, що описані запасні частини були доставлені на борт судна.

35. 15.10.2017 заявник виставив судновласнику Рахунок №031 за надані послуги щодо поставки запасних частин для допоміжного двигуна Mirrlees TLA-5 судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ", а саме - Т-7055 насадка H130T30F372P3 (24 штуки), Т-573 ущільнююче кільце поршня (Тор) (10 штук), Т-565 маслознімне поршневе кільце (10 штук), Т-6863 маслознімне поршневе кільце (10 штук), Т-566В ущільнююче кільце поршня (20 штук) у відповідності до умов Угоди на суму 7388 Євро, який мав бути оплачений до 14.11.2017 року (копія рахунку додана до матеріалів заяви).

Докази оплати рахунку судновласником відсутні.



36. 10.12.2017 від капітана морського судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ" (ІМО 6521915) в інтересах та від імені LEYMARK INDUSTRIAL LIMITED PARTNERSHIP, власника судна, надійшла специфікація заявки до ЗАТ BALTIJOS LAIVU VALDYMAS на поставку 2-х запасних частин SIMPLEX-COMPACT розмір ущільнення 240 для судна "СЕВЕРОДВІНСЬКИЙ".

На долучених до матеріалів заяви копіях замовлення (мовою оригіналу) наявні печатки та підписи сторін угоди.


................
Перейти до повного тексту