ПОСТАНОВА
Іменем України
19 вересня 2019 року
Київ
справа №816/238/16
адміністративне провадження №К/9901/9846/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 15 березня 2016 року у складі колегії суддів: Удовіченка С.О., Ясиновського І.Г., Єресько Л.О. та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 18 травня 2016 року у складі колегії суддів: Лях О.П., Старосуда М.І., Яковенка М.М. у справі за позовом Компанії "Регал Петроліум Корпорейшн Лімітед" в особі представництва "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу, -
УСТАНОВИВ:
Компанія "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед", від імені якої діє Представництво "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед", (надалі по тексту - позивач) звернулась до суду із позовом до Державної служби геології та надр України, в якому просила визнати протиправним та скасувати з моменту прийняття наказ відповідача від 18.02.2016 №65 "Щодо анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень", в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами Свиридівського родовища від 01.07.2004 №3334.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 15.03.2016, яка залишена без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 18.05.2016, визнано протиправним та скасовано з моменту прийняття наказ Державної служби геології та надр України від 18.02.2016 №65 "Щодо анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень", в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами Свиридівського родовища від 01.07.2004 №3334.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані рішення та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що оскільки на момент винесення спірного наказу та на момент винесення оскаржуваної постанови, постанова Полтавського окружного адміністративного суду від 23.12.2015 у справі № 816/4591/15 не набрала законної сили, тому спірний наказ у даній справі був винесений правомірно.
У поданому відзиві позивач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
У ході розгляду справи судами встановлено, що компанія "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед", від імені якої діє Представництво "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед", є власником спеціального дозволу №3334 від 01.07.2004 на вид користування надрами "видобування" з метою "видобування вуглеводнів" Свиридівського родовища, вид корисних копалин: "газ природній, конденсат, супутні компоненти: етан, пропан, бутани" (далі - Дозвіл № 3334). Термін дії спеціального дозволу на користування надрами складає 20 років.
За результатами розгляду на засіданні від 12.02.2016 Робочої групи Державної служби геології та надр України для попереднього розгляду питань продовження строку дії, переоформлення, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до угоди про умови користування надрами, зупинення, поновлення дії, анулювання спеціального дозволу на користування надрами т.в.о. Голови Державної служби геології та надр України видано наказ №65 від 18.02.2016 "Щодо анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень", пунктом 2 якого зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами, в тому числі, Свиридівського родовища.
Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції, з доводами якого погодився і апеляційний суд, дійшов висновку про протиправність оскаржуваного наказу.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пунктів 1, 7 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента від 06.04.2011 №391/2011, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр; здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої міжрегіональні територіальні органи (повноваження яких поширюються на декілька областей), які є структурними підрозділами апарату Держгеонадр України.
Держгеонадра України здійснюють державний геологічний контроль, процедура та механізм якого визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" №877-V від 05.04.2007 (далі - Закон №877), та Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1294 від 14.12.2011 (далі - Порядок №1294).
За змістом абзаців 3 та 6 ст.1 Закону №877 заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій, а способом здійснення державного нагляду (контролю) є процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону №877 державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Згідно з ч.6 ст.7 Закону №877 за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Отже, акт є офіційним документом, складеним кількома уповноваженими на те особами для об`єктивного відображення (фіксування) фактів, пов`язаних з певною подією.
Згідно з п.12 Порядку №1294 у разі недопущення посадових осіб органів державного геологічного контролю до проведення перевірки за наявності підстав, визначених законом для її проведення, посадовими особами органу державного геологічного контролю складається акт про недопущення до перевірки за формою, затвердженою Держгеонадрами.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Наказом Держгеонадр України від 24.06.2015 № 173 затверджено План проведення перевірок користувачів надр у ІІІ кварталі 2015 року, із якого слідує, що у серпні 2015 року з датою початку перевірки - 10.08.2015, терміном проведення 15 днів, заплановано проведення перевірки діяльності надрокористувача Представництво "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" при використанні спеціального дозволу №3334 від 01.07.2004 (родовище Свиридівське, Полтавська область).
Крім того, наказом Держгеонадр України №174 від 25.06.2015 "Про проведення планових перевірок надрокористувачів у ІІІ кварталі 2015 року" визначено предмет перевірки позивача - дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (горючі газоподібні та рідкі корисні копалини).
17.08.2015 Північним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України видано направлення №22 на проведення перевірки Представництва "Регал Петролеум Корпорейшн Лімітед" в період з 25 по 31 серпня 2015 року.
25.08.2015 посадовими особами Північного Міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України разом із залученими спеціалістами, згідно направлення на проведення перевірки від 17.08.2015 №22, здійснено виїзд за адресою: АДРЕСА_1
При цьому, за твердженням відповідача, фактичного допуску перевіряючих до проведення перевірки 25.08.2015 позивачем не було здійснено, у зв`язку з чим перевіряючі були змушені покинути приміщення надрокористувача.