ПОСТАНОВА
Іменем України
19 вересня 2019 року
Київ
справа №825/2235/15-а
адміністративне провадження №К/9901/13395/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Сумської товарної біржі "Сумиагропромбіржа" на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 17.03.2016 у складі судді Кашпур О.В. та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16.06.2016 у складі колегії суддів: Горяйнова А.М., Вівдиченко Т.Р., Хрімлі О.Г. у справі №825/2235/15-а за позовом Сумської товарної біржі "Сумиагропромбіржа" до Головного управління Держгеокадастру України у Чернігівській області, третя особа - Приватне підприємство ʼʼДесна-Експерт-Мʼʼ про визнання протиправним та скасування рішення,
УСТАНОВИВ:
Сумська товарна біржа "Сумиагропромбіржа" (надалі по тексту - позивач) звернулась до суду з позовом, в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення конкурсної комісії Головного управління Держгеокадастру України у Чернігівській області, викладене у протоколі засідання конкурсної комісії по закупівлі послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів Головного управління Держземагентства у Чернігівській області від 31.01.2015 за № 2 та наказ Головного управління Держземагентства у Чернігівській області від 10.02.2015 № 13 про затвердження результатів конкурсів.
Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 17 березня 2016 року, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 16 червня 2016 року, відмовлено в задоволенні позову.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані рішення та ухвалити нове, яким позов задовольнити в повній мірі.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що відповідно до п. 2.3 Порядку закупівлі послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурентних засадах передбачено, що учасник конкурсу разом з підтвердними документами подає до конкурсної комісії інформації про кількість проданих лотів, стартову ціну їх продажу порівняно з стартовою, тобто, ту кількість, яка була продана ним за увесь період проведення земельних торгів. Наголошує, що самовільне застосування непередбачуваних законодавством обмежень (у тому числі часових), під час проведення конкурсного відбору, матиме своїм наслідком порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Відзиву на касаційну скаргу відповідачем до суду не подано.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
У ході розгляду справи судами встановлено, на офіційному сайті Державного агентства земельних ресурсів Україні було розміщено оголошення про проведення Головним управлінням Держземагентства у Чернігівській області (організатор земельних торгів) 31.01.2015 конкурсу з відбору виконавців послуг з виконання земельних торгів, а саме:
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 75,0 га, що розташована за межами населеного пункту на території Великолиственської сільської ради Городнянського району Чернігівської області;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 70,0 га, що розташована за межами населених пунктів на території Вихвостівської сільської ради Городнянського району Чернігівської області;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 90,0 га, що розташована за межами населених пунктів на території Тупичівської сільської ради Городнянського району Чернігівської області;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 25,0 га, що розташована за межами населених пунктів на території Хотівлянської сільської ради Городнянського району Чернігівської області;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 45,0 га, що розташована за межами населених пунктів на території Хотівлянської сільської ради Городнянського району Чернігівської області;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 50,0 га, що розташована за межами населених пунктів на території Хотівлянської сільської ради Городнянського району Чернігівської області;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 30,0 га, що розташована за межами населених пунктів на території Володимирівської сільської ради Городнянського району Чернігівської області;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 40,0 га, що розташована за межами населених пунктів на території Володимирівської сільської ради Городнянського району Чернігівської області;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 55,0 га, що розташована за межами населених пунктів на території Володимирівської сільської ради Городнянського району Чернігівської області;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 80,0 га, що розташована за межами населених пунктів на території Жовтневської сільської ради Коропського району Чернігівської області;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 22,0 га, що розташована за межами населених пунктів на території Шабалинівської сільської ради Коропського району Чернігівської області;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 75,0 га, що розташована за межами населених пунктів на території Шабалинівської сільської ради Коропського району Чернігівської області;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 20,0 га, що розташована за межами населених пунктів на території Шабалинівської сільської ради Коропського району Чернігівської області;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 40,0 га, що розташована за межами населеного пункту на території Жовтневської сільської ради Менського району Чернігівської області;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 35,0 га, що розташована за межами населеного пункту на території Жовтневської сільської ради Менського району Чернігівської області;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 125,0 га, що розташована за межами населених пунктів на території Ленінівської сільської ради Менського району Чернігівської області;
Згідно п. 3 оголошення визначено умови проведення конкурсу, а саме конкурсна пропозиція претендентів подається в запечатаному конверті, на якому, крім поштових реквізитів, робиться відмітка "На конкурс з відбору виконавця земельних торгів" із зазначенням об`єкту та дати проведення конкурсу.
У конверті мають міститися підтвердні документи з їх описом та окремий запечатаний конверт з конкурсною пропозицією.
Конкурсна пропозиція претендентів подається в запечатаному конверті та має містити, для оцінки найкращого претендента:
- інформацію про сумарну кількість проданих лотів на земельних торгах за 2013 та відповідний період поточного року (на день подачі заяви);
- найкращу ціну продажу лота на земельних торгах порівняно зі стартовою ціною у гривнях в 2013 році та відповідний період поточного року (на день подачі заяви), що наповнила відповідний бюджет, із зазначенням дати проведення земельних торгів та кадастрового номеру земельної ділянки (лоту).
В пункті 4 оголошення встановлена вимога, що разом з підтвердними документами учасники конкурсу повинні подати інформацію про продані лоти: кількість, стартова ціна, ціна їх продажу порівняно зі стартовою ціною.
Маючи намір взяти участь в конкурсному відборі, позивач підготував та направив на адресу конкурсної комісії Головного управління Держземагентства у Чернігівській області конверт з підтвердними документами та конкурсною пропозицію.
В своїй конкурсній пропозиції позивач вказав загальну кількість проданих лотів на земельних торгах, починаючи з 2008 року та на день подачі заяви - 733 (земельних ділянок), їх стартову ціну та ціну продажу порівняно зі стартовою.
Згідно протоколу засідання конкурсної комісії по закупівлі послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів Головного управління № 2 від 31.01.2015 до участі в конкурсі було допущено три учасника: Сумську товарну біржу "Сумиагропромбіржа", Приватне підприємство "Аксіома", Приватне підприємство "Десна-Експерт-М".
Як свідчить протокол, під час вивчення пропозицій учасників встановлено Учасник №1 (ПП "Аксіома"): кількість проданих лотів - 1, ціна продажу лотів порівняно зі стартовою ціною - 105 %: - Учасник № 2 (СТБ "Сумиагропромбіржа"): кількість проданих лотів - 27, ціна продажу лотів порівняно зі стартовою ціною - 133,3 %,; Учасник № 3 (ПП "Десна-Експерт-М" ): кількість проданих лотів - 43, ціна продажу лотів порівняно зі стартовою ціною - 1104,5%.
Згідно відомості підсумків оцінки конкурсних пропозицій щодо відбору виконавця: послуг з виконання земельних торгів, позивач отримав 4 бали, Приватне підприємство "Аксіома" - 1 бал, а Приватне підприємство "Десна-Експерт-М" - 6 балів.
Враховуючи наведене, члени комісії визначили учасника конкурсу, який зайняв перше місце, ПП "Десна-Експерт-М", пропозиція якого набрала найбільшу кількість балів, та учасника конкурсу який зайняв друге місце - СТБ "Сумиагропромбіржа".
Наказом від 10.02.2015 № 13 Головного управління Держземагенства у Чернігівській області затверджено протокол № 2 конкурсу з відбору виконавців послуг з виконання земельних торгів, проведеного 31.01.2015 конкурсною комісією по закупівлі послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів.
Позивач вважає, що конкурсна комісія допустила порушення під час оцінки конкурсних пропозицій, у зв`язку з чим звернулася до суду з даним позовом.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і апеляційний суд, вказав, що до виключної компетенції конкурсної комісії Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області належить визначення умов проведення конкурсу відповідно до пунктів 1.4, 2.1, 3.2, 3.3 Порядку закупівлі послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурентних засадах, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.09.2012 № 579. Виключно конкурсна комісія оцінює конкурсні пропозиції учасників торгів, відповідно до критеріїв оцінки та визначає бали, що набрали учасників торгів та за умови подання пропозиції, що найліпше відповідає критеріям конкурсного відбору визначає переможця проведених торгів. Також судом вказано, що позивач не оскаржував ані повноваження конкурсної комісії щодо визначення умов проведення конкурсу, ані дії (рішення) комісії щодо визначення умов конкурсу, навпаки, надіславши до участі конкурсну пропозицію, позивач фактично погодився із визначеними умовами.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до ч. 6 ст. 136 Земельного кодексу України закупівля послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель у процесі підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на земельних торгах та визначення виконавця земельних торгів організатором земельних торгів здійснюється у порядку, визначеному законодавством про здійснення державних закупівель, а у разі, якщо законодавство про здійснення державних закупівель не застосовується, - на конкурентних засадах у порядку, що визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин.