ПОСТАНОВА
Іменем України
18 вересня 2019 року
Київ
справа №825/1248/18
адміністративне провадження №К/9901/60669/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Желєзного І.В., судді Саприкіної І.В., судді Чиркіна С.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" Стрюкової Ірини Олександрівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, про зобов`язання вчинити певні дії за касаційною скаргою Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" Стрюкової Ірини Олександрівни на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду у складі судді Падій В.В. від 22 травня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Василенка Я.М., Кузьменка В.В., Шурка О.І. від 14 серпня 2018 року,
В С Т А Н О В И В :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У лютому 2018 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" Стрюкової Ірини Олександрівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, про зобов`язання вчинити певні дії, у якому просив зобов`язати уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" Стрюкову Ірину Олександрівну внести додаткову інформацію щодо ОСОБА_1 до переліку вкладників, які мають право на отримання відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, у розмірі вкладу позивача в сумі 30 783,17 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач послався на положення Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", згідно з якими, на його думку, йому має бути виплачена гарантована сума відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб. Крім того, зазначив, що відповідачем у порушення вимог чинного законодавства не включено ОСОБА_1 до переліку вкладників Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра", які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб за договором банківського вкладу.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 травня 2018 року, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2018 року, позовні вимоги задоволено частково, зобов`язано Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" Стрюкову Ірину Олександрівну подати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб додаткову інформацію щодо ОСОБА_1 як вкладника, який має право на відшкодування коштів за вкладом у Публічному акціонерному товаристві "Комерційний банк "Надра" за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, у сумі 30475,34 грн, у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що держава гарантує фізичним особам, які на момент прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних, мали у такому банку вклад, відшкодування суми коштів, розміщених на цьому вкладі, включаючи нараховані відсотки, за рахунок коштів Фонду гарантування у межах суми, встановленої адміністративною радою Фонду, яка не може бути меншою 200000,00 грн. Фактична виплата гарантованої суми відшкодування здійснюється Фондом гарантування відповідно до затверджених виконавчою дирекцією Фонду реєстрів вкладників, сформованих на підставі переліку вкладників з визначенням суми відшкодування для кожного з них, що складаються уповноваженою особою Фонду.
Підставою для поширення на особу гарантій, передбачених Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" щодо відшкодування вкладу, є наявність у такої особи залишку коштів на банківському рахунку, що відкритий на її ім`я, тобто наявність вкладу та статусу вкладника у особи. При цьому положення чинного законодавства не пов`язують визначення статусу вкладника банку та виникнення у нього права на отримання гарантованої суми відшкодування вкладу із походженням на відповідному вкладному (депозитному, поточному) рахунку коштів.
Враховуючи вищевикладене, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку про те, що позивач є вкладником у розумінні приписів статті 2 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", вклад розміщено на рахунку в ПАТ "КБ "Надра" до запровадження тимчасової адміністрації, а тому підпадає під дію гарантій відшкодування коштів за вкладом на підставі статті 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб". При цьому відповідачем не наведено правових підстав для невключення позивача до переліку вкладників ПАТ "КБ "Надра", які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до приписів Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 травня 2018 року та постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2018 року, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права, Уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" Стрюкова Ірина Олександрівна звернулась з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та відмовити в задоволенні адміністративного позову.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційна скарга подана до суду 31 серпня 2018 року.
Ухвалою Верховного Суду від 11 вересня 2018 року відкрито касаційне провадження у справі № 825/1248/18.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25 червня 2019 року для розгляду цієї справи визначено склад колегії суддів, а саме: суддю-доповідача - Желєзного І.В., суддів: Чиркіна С.М., Саприкіну І.В.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 29 грудня 2014 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "ПВК "КБ Пожспецмаш" (позикодавець) та ОСОБА_1 (позичальник) укладено договір № 2912/14 про надання поворотної фінансової допомоги (позики), у відповідності до пункту 1 якого позикодавець надає позичальнику кошти у вигляді поворотної фінансової допомоги (позики), а позичальник зобов`язується повернути надані грошові кошти в порядку та на умовах, передбачених цим договором. Згідно з пунктом 2.1 договору поворотна фінансова допомога надається в національній валюті України у сумі 40 000,00 грн та не пізніше, ніж через 40 календарних днів із дати підписання договору. Поворотна фінансова допомога надається шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок позичальника з розрахункового рахунку позикодавця (пункт 2.3 Договору).
04 лютого 2015 року між ОСОБА_1 та Публічним акціонерним товариством "Комерційний банк "Надра" укладено договір про комплексне банківське обслуговування фізичних осіб у Публічному акціонерному товаристві "Комерційний банк "Надра", пакет послуг - "Вільні кошти". Невід`ємною частиною договору про комплексне банківське обслуговування фізичних осіб у Публічному акціонерному товаристві "Комерційний банк "Надра" є анкета-заява клієнта від 04 лютого 2015 року та виписка-повідомлення від 04 лютого 2015 року.
Згідно з випискою-повідомленням від 04 лютого 2015 року до анкети-заяви від 04 лютого 2015 року, договору про комплексне банківське обслуговування фізичних осіб у Публічному акціонерному товаристві "Комерційний банк "Надра", ОСОБА_1 проведено відкриття наступних поточних (карткових) рахунків: у гривні (поточний рахунок № НОМЕР_1, поточний (новий накопичувальний) рахунок № НОМЕР_2 ); у доларах США (поточний рахунок № НОМЕР_3, поточний (новий накопичувальний) рахунок № НОМЕР_4 ); у євро (поточний рахунок № НОМЕР_5, поточний (новий накопичувальний) рахунок № НОМЕР_6 ).
Цього ж дня, 04 лютого 2015 року, платіжним дорученням № 179 товариством з обмеженою відповідальністю "ПВК "КБ Пожспецмаш" (р/р № НОМЕР_7 ) перераховано фінансову допомогу у розмірі 30 783, 17 грн на картковий рахунок ОСОБА_1 № 82794741.
Згідно з поточним звітом за операціями по поточному (картковому) рахунку з 26 грудня 2014 року по 14 березня 2018 року (номер рахунку 82794741, валюта - гривня) 04 лютого 2015 року на поточний (картковий) рахунок позивача № 82794741 надійшли грошові кошти у сумі 30 783, 17 грн., з яких 307,83 грн списано як комісію за поповнення рахунку.
Також судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 05 лютого 2015 року постановою Правління Національного банку України № 83 "Про віднесення публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" до категорії неплатоспроможних" банк віднесено до категорії неплатоспроможних.
В свою чергу, рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 05 лютого 2015 № 26 "Про запровадження тимчасової адміністрації у публічному акціонерному товаристві "Комерційний банк "Надра" розпочато з 06 лютого 2015 року процедуру виведення публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" з ринку, шляхом запровадження у ньому тимчасової адміністрації строком на три місяці - з 06 лютого 2015 року по 05 травня 2016 року (включно) та призначено уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації у публічному акціонерному товаристві "Комерційний банк "Надра" Стрюкову Ірину Олександрівну.
23 квітня 2015 року рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб № 85 продовжено здійснення тимчасової адміністрації у публічному акціонерному товаристві "Комерційний банк "Надра" по 05 червня 2015 року включно та продовжено повноваження уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації у публічному акціонерному товаристві "Комерційний банк "Надра" Стрюкової Ірини Олександрівни по 05 червня 2015 року включно.
Постановою Правління Національного банку України від 04 червня 2015 року № 356 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" відкликано банківську ліцензію Публічного акціонерного товариства "КБ "Надра".
Рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 05 червня 2015 року № 113 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "КБ "Надра" та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку" розпочато процедуру ліквідації ПАТ "КБ "Надра" з 05 червня 2015 року і призначено уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "КБ "Надра" Стрюкову Ірину Олександрівну строком на 1 рік з 05 червня 2015 року по 04 червня 2016 року включно.
Рішеннями виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 28 квітня 2016 року № 616 та від 03 листопада 2016 року № 2342 "Про продовження строків здійснення процедури ліквідації ПАТ "КБ "Надра" та делегування повноважень ліквідатора" продовжено строки здійснення процедури ліквідації ПАТ "КБ "Надра" на два роки по 04 червня 2018 року включно та на два роки з 04 червня 2018 року по 03 червня 2020 року включно і продовжено повноваження ліквідатора ПАТ "КБ "Надра" Стрюкової Ірини Олександрівни строком на два роки по 04 червня 2018 року включно та на два роки з 04 червня 2018 року по 03 червня 2020 року включно відповідно.
17 червня 2015 року позивач звернувся із заявою до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "КБ "Надра" Стрюкової Ірини Олександрівни щодо надання роз`яснення про відсутність його у реєстрі виплат коштів, які знаходяться на його картковому рахунку № НОМЕР_1 у ПАТ "КБ "Надра" у сумі 30 475,34 грн.
Листом від 23 червня 2015 року директор відділення ПАТ "КБ "Надра" Чернігівського регіонального управління Черевик С. Б . повідомив позивача про те, що виплата грошових коштів по його рахунку тимчасово обмежена. Також зазначив, що після отримання від правоохоронних органів відповідної правової оцінки операцій по рахунку позивача уповноваженою особою Фонду у стислі терміни будуть вжиті усі необхідні заходи із зняття встановлених обмежень та включення ОСОБА_1 до переліку вкладників, які мають право на одержання відшкодування коштів за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
05 жовтня 2017 року адвокатом в інтересах ОСОБА_1 подано до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "КБ "Надра" адвокатський запит щодо надання інформації про вжиті заходи із зняття встановлених обмежень та включення ОСОБА_1 до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
10 жовтня 2017 року уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "КБ "Надра" Стрюкова Ірина Олександрівна повідомила адвоката, який представляє ОСОБА_1, що правоохоронними органами проводиться перевірка правомірності операцій по рахунку ТОВ "ПВК "КБ "Пожспецмаш" і після отримання відповідної правової оцінки по вказаному рахунку Уповноваженою особою Фонду у стислі терміни будуть вжиті усі необхідні заходи із зняття встановлених обмежень та включення ОСОБА_1 до переліку вкладників, які мають право на одержання відшкодування коштів за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Позивач, вважаючи протиправними висновки відповідача щодо невключення його до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, звернувся до суду першої інстанції з даним позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначив, що Уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" Стрюкова Ірина Олександрівна діяла у межах та у спосіб, передбачений чинним законодавством України, оскільки підставою для застосування до рахунку позивача тимчасового обмеження у здійсненні виплати відшкодування гарантованої суми коштів за вкладами вкладників неплатоспроможних банків став факт перерахування товариством з обмеженою відповідальністю "ПВК "КБ Пожспецмаш" коштів на рахунок ОСОБА_1 у безготівковій формі з призначенням платежу "фінансова допомога" на суму 30 783,17 грн. Також скаржник вважає, що посадові особи товариства з обмеженою відповідальністю "ПВК "КБ Пожспецмаш" мали намір отримати гарантовану Фондом гарантування вкладів фізичних осіб виплату у розмірі 200000,00 грн, яка виплачується, згідно з чинним законодавством України, лише вкладникам банку, якими є фізичні особи.
26 вересня 2018 року до суду надійшов відзив Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на касаційну скаргу Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Надра" Стрюкової Ірини Олександрівни, в якому третя особа зазначає, що рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 травня 2018 року та постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2018 року є незаконними та необґрунтованими, прийняті з порушенням застосування норм матеріального права, тому просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та відмовити в задоволенні адміністративного позову.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону рішення судів першої та апеляційної інстанцій відповідають значеним вимогам процесуального закону не у повному обсязі, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є частково обґрунтованими з огляду на наступне.
Статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Соціальний захист є конституційною гарантією громадян України відповідно до статті 46 Конституції України.
Приписами частини першої статті 3 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" визначено, що Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків у випадках, встановлених цим Законом.
Згідно з пунктом 4 частини першої статті 2 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" вкладником є фізична особа (у тому числі фізична особа - підприємець), яка уклала або на користь якої укладено договір банківського вкладу (депозиту), банківського рахунку або яка є власником іменного депозитного сертифіката.
Відповідно до частини першої статті 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на цей день, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000,00 грн. Адміністративна рада Фонду не має права приймати рішення про зменшення граничної суми відшкодування коштів за вкладами.
Щодо порядку визначення вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами, то відповідно до частини першої статті 27 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Уповноважена особа Фонду складає перелік рахунків вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку.
Нарахування відсотків за вкладами припиняється у день початку процедури виведення Фондом банку з ринку (у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", - у день прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку).
Уповноважена особа Фонду протягом 15 робочих днів з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку формує:
1) перелік рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню;
2) перелік рахунків вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до пунктів 4-6 частини четвертої статті 26 цього Закону;
3) переліки рахунків, за якими вкладники на індивідуальній основі отримують від банку відсотки за договорами, укладеними на умовах, що не є поточними ринковими умовами відповідно до статті 52 Закону України "Про банки і банківську діяльність", або мають інші фінансові привілеї від банку та осіб, які використовують вклад як засіб забезпечення виконання іншого зобов`язання перед цим банком, що не виконане;