ПОСТАНОВА
Іменем України
18 вересня 2019 року
Київ
справа №520/11598/18
адміністративне провадження №К/9901/19926/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стеценка С.Г.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 520/11598/18
за позовом ОСОБА_1
до Харківської міської ради
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою Харківської міської ради на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13 березня 2019 року (головуючий суддя Старосєльцева О.В.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 03 червня 2019 року (колегія у складі: головуючого судді Бегунца А.О., суддів: Лях О.П., Бартош Н.С.)
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. В грудні 2018 року ОСОБА_1 звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Харківської міської ради, в якому просила: - визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не прийняття рішення про зміну та впорядкування адреси належної ОСОБА_1 земельної ділянки (кадастровий номер 6325185000:03:008:0105), розташованої за адресою: Харківська область, Харківський район, селищна рада Циркунівська, на території, яка включена до межі міста Харкова; - зобов`язати відповідача винести на розгляд сесії проект рішення та прийняти рішення про зміну та впорядкування адреси належної ОСОБА_1 земельної ділянки (кадастровий номер 6325185000:03:008:0105), розташованої за адресою: Харківська область, Харківський район, Циркунівська селищна рада, на території, яка включена до меж міста Харкова.
2. В обґрунтування своїх вимог ОСОБА_1 зазначає, що 06.09.2012 Верховною Радою України прийнято постанову № 5215-VІ "Про зміну і встановлення меж міста Харкова, Дергачівського і Харківського районів Харківської області", якою збільшено територію міста Харкова на 4.450,58 га, в тому числі за рахунок 208,98 га земель Циркунівської сільської ради Харківського району, до яких входить земельна ділянка, що належить позивачу на праві приватної власності на підставі договору купівлі-продажу № 408 від 16.04.2018. У зв`язку з чим, виникла необхідність зміни та впорядкування адреси даної земельної ділянки. Позивач звернулася до Харківського міського голови з заявою про впорядкування та присвоєння адреси земельній ділянці. До заяви надала всі передбачені вимогами чинного законодавства документи. Однак, відповідачем не було прийнято рішення за її заявою, незважаючи на її неодноразові запити з цього приводу.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Харківський окружний адміністративний суд рішенням від 13 березня 2019 року позов задовольнив частково. Визнав протиправною бездіяльність Харківської міської ради щодо не прийняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 12.06.2018 про зміну та впорядкування адреси земельної ділянки (кадастровий номер 6325185000:03:008:0105), розташованої за адресою: Харківська область, Харківський район, Циркунівська селищна рада, на території, яка включена до межі міста Харкова. Зобов`язав Харківську міську раду винести на розгляд сесії проект рішення за заявою ОСОБА_1 від 12.06.2018 про зміну та впорядкування адреси земельної ділянки (кадастровий номер 6325185000:03:008:0105), розташованої за адресою: Харківська обл., Харківський район, Циркунівська селищна рада, на території, яка включена до межі міста Харкова. В решті вимог позов залишив без задоволення.
4. Другий апеляційний адміністративний суд постановою від 03 червня 2019 року залишив без змін рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13 березня 2019 року.
5. Суди виходили з відсутності підстав для відмови заступника міського голови з питань правового забезпечення у візуванні проекту рішення.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. 12 липня 2019 року Харківська міська рада звернулася до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13 березня 2019 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 03 червня 2019 року, в якій просить скасувати вказані рішення судів попередніх інстанцій та постановити нове рішення, яким направити справу на новий розгляд.
7. В обґрунтування своїх вимог зазначає, що судами попередніх інстанцій не були враховані всі обставини справи, оскільки не прийнятий до уваги лист заступника міського голови з питань правового забезпечення від 18.12.2018 № 08-14/3430/2-18 до Управління, на підставі якого повернуто без погодження проект рішення 24 сесії Харківської міської ради 7 скликання "Про зміну та впорядкування адрес земельних ділянок", в частині питання щодо впорядкування та зміни адреси земельної ділянки, яка належить фізичній особі ОСОБА_1 . Крім того, зазначає, що звернення позивача розглянуто, однак питання про присвоєння адреси не винесено на розгляд сесії у зв`язку з тим, що проект рішення не був завізований заступником міського голови з питань правового забезпечення, оскільки до заяви ОСОБА_1 в якості правовстановлюючого документу наданий договір купівлі-продажу від 16.04.2018, предметом якого є земельна ділянка загальною площею 2,0000 га, що розташована за адресою: Харківська область, Харківський район, Циркунівська сільська рада, кадастровий номер 6325185000:03:008:0105. Проте, станом на дату укладення договору ця земельна ділянка входила до меж міста Харкова і не могла мати місцезнаходження: Харківська область, Харківський район, Циркунівська сільська рада. Таким чином, даний договір містить ознаки неправдивої інформації, у зв`язку з чим, не може бути прийнятий до уваги та має бути перевірений компетентними органами.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. 15.07.2019 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.
9. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено колегію суддів для розгляду касаційної скарги у складі судді-доповідача Стеценка С.Г., суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.
10. Ухвалою Верховного Суду від 22.07.2019 відкрито касаційне провадження у справі.
11. Ухвалою Верховного Суду від 16.09.2019 закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і ухвалено провести розгляд справи в порядку письмового провадження з 18.09.2019.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
12. На підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки 16.04.2018 ОСОБА_1 належить земельна ділянка площею 2,0000 га, розташована на території Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області (кадастровий номер: 6325185000:03:008:0105).
13. Постановою Верховної Ради України від 06.09.2012 № 5215-VІ "Про зміну і встановлення меж міста Харкова, Дергачівського і Харківського районів Харківської області" були змінені межі міста Харкова, через що територія міста збільшилась на 4450,58 гектара земель, в тому числі за рахунок 208,98 га земель Циркунівської сільської ради Харківського району.
14. Новий план зовнішньої межі міста Харкова був затверджений Додатком до зазначеної постанови Верховної Ради України. Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, земельна ділянка, землевласником якої є ОСОБА_1 віднесена до меж міста Харкова.
15. 12.06.2018 позивач звернулася до Голови Харківської міської ради із заявою про впорядкування та присвоєння адреси земельної ділянки з кадастровим номером: 6325185000:03:008:0105, яка належить їй на праві приватної власності.
16. До заяви надані документи, які визначені у Розпорядженні Харківського міського голови від 02.07.2013 № 72 "Про перелік документів, які надаються фізичною особою для підготовки проекту рішення міської ради про зміну та впорядкування адреси земельній ділянці на території, що включена до меж міста Харкова", а саме: копія паспорту, копія довідки про присвоєння податкового номеру фізичної особи, копію договору купівлі-продажу земельної ділянки, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.
17. Листом Харківської міської ради від 10.07.2018 № ІІІ-5-2-26860/1-18.08-31 повідомлено позивача, що за дорученням керівництва Харківської міської ради Управлінням містобудування та архітектури розглянуто заяву від 12.06.2018. Повідомлено, що Управлінням містобудування і архітектури готує і виносить на сесію Харківської міської ради проекти рішень про зміну і впорядкування адрес земельним ділянкам на території, яка включена в межі м. Харкова. Відповідно до регламенту проведення сесії Харківської міської ради, після узгодження в установленому порядку проекту рішення по зазначеному питанню буде винесений на розгляд сесії Харківської міської ради.
18. Позивач через свого представника неодноразово зверталась до Харківського міського голови із інформаційними запитами щодо стану розгляду заяви ОСОБА_1 від 12.06.2018.
19. Листами Харківської міської ради позивачу повідомлено про те, що проект рішення про зміну і впорядкування адрес земельних ділянок, на території, яка включена в межі м. Харкова, відносно заяви гр. ОСОБА_1 був підготовлений, однак не був завізований заступником міського голови з питань правового забезпечення, у зв`язку з чим, дане питання було виключено із проекту рішення та не було винесене на розгляд сесії Харківської міської ради (від 22.10.2018 № 7976/0/27-18, від 24.10.2018 № 21230/0/226-18, від 14.11.2018 № 22591/0/226-18, від 07.11.2018 № 22176/0/226-18, від 28.11.2018 № 9193/0/27-18).
20. Вважаючи бездіяльність Харківської міської ради щодо не прийняття рішення про зміну та впорядкування адреси належної ОСОБА_1 земельної ділянки протиправною, позивач звернулася до суду з вищевказаним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
21. Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
22. Згідно з ч. 3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
23. Положеннями п. 41 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо прийняття рішень з питань адміністративно-територіального устрою в межах і порядку, визначених цим та іншими законами.
24. Відповідно до ст. 37 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі власні (самоврядні) повноваження: 1) підготовка і внесення на розгляд ради питань щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території відповідного населеного пункту; 2) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо питань адміністративно-територіального устрою в порядку і межах повноважень, визначених законом.
25. Порядок діяльності, основні правила і процедури роботи Харківської міської ради (далі міська рада), її органів і посадових осіб, у тому числі порядок скликання сесії міської ради, підготовки і розгляду нею питань, прийняття рішень міської ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії, порядок організації роботи постійних комісій та тимчасових контрольних комісій ради встановлено Регламентом Харківської міської ради 7 скликання, затвердженим рішенням Харківської міської ради від 23.12.2015 № 20/15 Про затвердження Регламенту Харківської міської ради 7 скликання (із змінами та доповненнями, внесеними згідно з рішенням 13 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 21.06.2017 № 665/17) (далі - Регламент № 20/15).