ПОСТАНОВА
Іменем України
18 вересня 2019 року
Київ
справа №804/6426/17
адміністративне провадження №К/9901/49218/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., Чиркіна С.М., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Національної поліції України, Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій поліцейських, державних службовців та інших представників Національної поліції України, Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області про зобов`язання вчинити певні дії за касаційною скаргою Національної поліції України на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду у складі колегії суддів Кононенка О.В., Верба І.О., Сидоренка Д.В. від 07 листопада 2017 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Чепурнова Д.В., Шлай А.О., Смілянця Е.С. від 03 квітня 2018 року,
В С Т А Н О В И В :
І. Суть спору:
1. У жовтні 2017 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Національної поліції України (далі також - відповідач 1), Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів (далі також - відповідач 2) та Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області (далі також - відповідач 3, ГУНП в Дніпропетровській області), у якому просив:
1.1 - зобов`язати ГУНП в Дніпропетровської області надати матеріали стосовно ОСОБА_1, що направлялись на розгляд Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших представників Національної поліції України;
1.2 - визнати протиправними дії Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших представників Національної поліції України у відмові встановлення статусу учасника бойових дій ОСОБА_1 ;
1.3 - зобов`язати Національну поліцію України в особі Комісії Національної поліції України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни поліцейських, державних службовців та інших представників Національної поліції України надати ОСОБА_1 статус учасника бойових дій.
2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що він був відряджений до зони проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей для виконання трудових обов`язків та завдань діловодом полку патрульної служби поліції особливого призначення "Дніпро-1". Хоча позивач не має спеціального звання, присягу поліцейського не складав, однак у відповідності з пунктом 19 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" учасниками бойових дій визнаються, зокрема працівники Міністерства внутрішніх справ України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередньо участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.
3. Відповідач позов не визнав. У запереченні проти позову зазначив щодо безпідставності останнього та просив відмовити в його задоволенні.
ІІ. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
4. 07 листопада 2015 року позивач призначений діловодом полку патрульної служби поліції особливого призначення" Дніпро-1" ГУНП в Дніпропетровській області.
5. З 25 лютого 2016 року по 09 квітня 2016 року на підставі наказу ГУНП в Дніпропетровській області від 24 лютого 2016 року №47 приймав участь в антитерористичній операції у м. Бахмут Донецької області, що підтверджується довідкою від 13 квітня 2016 року № 25/698.
6. 11 липня 2016 року ГУНП в Дніпропетровській області направлено до Департаменту кадрового забезпечення Національної поліції України матеріали на працівників, які приймали участь в проведенні антитерористичної операції.
7. Листом ГУНП в Дніпропетровській області від 27 липня 2017 року позивача повідомлено, що матеріали щодо надання йому статусу учасника бойових дій повернуті на доопрацювання.
8. Листом Департаменту кадрового забезпечення Національної поліції України від 28 липня 2017 року № с-765/12/1/3/03-2017 позивача повідомлено, що він перебував на посадах, що заміщуються цивільними особами в полку Патрульної служби поліції особливого призначення "Дніпро-1" Головного управління Національної поліції України у зв`язку із чим матеріали повернуто на доопрацювання.
9. Не погоджуючись з рішенням Департаменту кадрового забезпечення Національної поліції України, позивач звернувся до суду з даним позовом.
ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
10. Дніпропетровський окружний адміністративний суд постановою від 07 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 03 квітня 2018 року, позов задовольнив.
11. Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у позивача є право на отримання статусу учасника бойових дій як особи, яка безпосередньо приймала участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, у складі полку патрульної служби поліції особливого призначення "Дніпро - 1" з 25 лютого 2016 року по 09 квітня 2016 року, що підтверджується довідкою від 11 липня 2016 року та наказами Головного управління Національної поліції у Дніпропетровській області від 25 лютого 2016 року № 47о/с дск та від 09 квітня 2016 року № 85о/с дск, Першого заступника керівника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України від 26 лютого 2016 року № 57 та від 11 квітня 2016 року № 102 (строком більше 30 календарних днів).
IV. Провадження в суді касаційної інстанції
12. Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Національна поліція України подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду першої інстанції та постанову апеляційного суду та ухвалити нове, яким відмовити у задоволені позову.
13. Касаційна скарга обґрунтована тим, що відповідно до пункту 19 частини 1 статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та пункту 2 Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 413, статус учасника бойових дій у системі Національної поліції України надається виключно поліцейським. Позивач у період відрядження в райони проведення антитерористичної операції перебував на посаді діловода полку патрульної служби поліції особливого призначення "Дніпро - 1" ГУНП в Дніпропетровській області без присвоєння спеціального звання та складання присяги поліцейського.
14. Відзиву на касаційну скаргу не надходило.
V. Висновок Верховного Суду
15. Згідно з частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного суду України (далі також - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
16. За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
17. Спеціальним законом, який визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них, є Закон України від 22 жовтня 1993 року №3551-ХІІ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі також - Закон №3551-ХІІ).
18. Відповідно до статті 4 Закону №3551-ХІІ ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, інваліди війни, учасники війни.
19. Статтею 5 Закону №3551-ХІІ учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.
20. Відповідно до пункту 19 частини 1 статті 6 Закону №3551-ХІІ, в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин, учасниками бойових дій визнаються військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.
Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб та терміни їх участі (забезпечення проведення) в антитерористичній операції, а також райони антитерористичної операції визначає Кабінет Міністрів України. Порядок позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, зазначених в абзаці першому цього пункту, визначає Кабінет Міністрів України.
21. Постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 413 затверджено Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення (далі також - Порядок №413).
22. Зокрема, пунктом 2 зазначеного Порядку визначено, що статус учасника бойових дій надається військовослужбовцям (резервістам, військовозобов`язаним) та працівникам Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військово-службовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, Державної кримінально-виконавчої служби, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.
23. Пунктом 4 Порядку №413 закріплено, що підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є такі документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення: витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, документи про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення.
24. Відповідно до пункту 5 Порядку №413 рішення про надання статусу учасника бойових дій приймається: комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними, зокрема, в ДФС; міжвідомчою комісією з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", яка утворюється Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, у разі виникнення спірних питань, що потребують міжвідомчого врегулювання.
25. Для надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзацах другому та третьому пункту 2 Порядку № 413, командири (начальники) військових частин (органів, підрозділів) або інші керівники підприємств, установ та організацій у місячний строк після завершення особами виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення (після видання відповідного наказу керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ) зобов`язані подати на розгляд комісії, утвореної міністерством, центральним органом виконавчої влади чи іншим державним органом, у підпорядкуванні яких перебували військові частини (органи, підрозділи), установи та заклади, у складі яких проходили службу чи працювали особи, довідки за формою згідно з додатком 1 та документи із зазначених у пункті 4 цього Порядку, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій. У разі коли місце постійної дислокації військової частини (органу, підрозділу) або підприємства, установи та організації розташоване безпосередньо у районі проведення антитерористичної операції, документи командирами (начальниками) або іншими керівниками підприємств, установ та організацій подаються на розгляд комісії не раніше ніж через 30 календарних днів після зарахування осіб до списків військової частини (органу, підрозділу) або підприємства, установи та організації чи призначення їх на відповідні посади (абзац 1 пункту 6 Порядку).