1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

13 вересня 2019 року

Київ

справа №802/1211/17-а

адміністративне провадження №К/9901/19110/18, К/9901/35837/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Тацій Л.В.,

суддів: Стрелець Т.Г., Стеценка С.Г.,



розглянувши в порядку письмового провадження касаційні скарги Міністерства юстиції України і Товариства з обмеженою відповідальністю "Краєвид Поділья" на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 06 листопада 2017 року та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16 січня 2018 року по справі № 802/1211/17-а за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Надія" до Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України (Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації), Міністерства юстиції України, треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору, на стороні позивача: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_22, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_46, ОСОБА_47, ОСОБА_48, ОСОБА_49, ОСОБА_50, ОСОБА_51, ОСОБА_52, ОСОБА_53, ОСОБА_54, ОСОБА_55, ОСОБА_56, ОСОБА_57, ОСОБА_58, ОСОБА_59, ОСОБА_60, ОСОБА_61, ОСОБА_62, ОСОБА_63, ОСОБА_64, ОСОБА_65, ОСОБА_66, ОСОБА_67, ОСОБА_68, ОСОБА_69, ОСОБА_70, ОСОБА_71, ОСОБА_72, ОСОБА_73, ОСОБА_74, ОСОБА_75, ОСОБА_76, ОСОБА_77, ОСОБА_78, ОСОБА_79, ОСОБА_80, ОСОБА_81, ОСОБА_82, ОСОБА_83, ОСОБА_84, ОСОБА_85, ОСОБА_86, ОСОБА_87, ОСОБА_88, ОСОБА_89, ОСОБА_90, ОСОБА_91, ОСОБА_92, ОСОБА_93, ОСОБА_94, ОСОБА_95, ОСОБА_96, ОСОБА_97, ОСОБА_98, ОСОБА_99, ОСОБА_100, ОСОБА_101, ОСОБА_102, ОСОБА_103, ОСОБА_104, ОСОБА_105, ОСОБА_106, ОСОБА_107, ОСОБА_108, ОСОБА_109 , ОСОБА_110, ОСОБА_111, ОСОБА_112, ОСОБА_113, ОСОБА_114, ОСОБА_115, ОСОБА_116, ОСОБА_117, ОСОБА_118, ОСОБА_119, ОСОБА_120 , ОСОБА_121, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю "Краєвид Поділья" про визнання протиправним та скасування наказів,-

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Надія" (далі - позивач, СТОВ "Надія") звернувся до суду з адміністративним позовом до Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України (Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації) (далі - Відповідач-1), Міністерства юстиції України (далі - Відповідач-2), в якому просив визнати протиправними та скасувати накази Міністерства юстиції України "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" №2297/5 від 19 липня 2017 року, №2299/5 від 19 липня 2017 року, №2300/5 від 19 липня 2017 року, №2315/5 від 20 липня 2017 року, № 2317/5 від 20 липня 2017 року.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що СТОВ "Надія" орендує земельні ділянки, розташовані на території Гармаківської сільської ради Барського району Вінницької області на підставі договорів оренди землі, укладених між СТОВ "Надія" і третіми особами.

Оскаржуваними Наказами скасовано державну реєстрацію права оренди СТОВ "Надія" на земельні ділянки.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 06 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16 січня 2018 року, позов СТОВ "Надія" задоволено у повному обсязі.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачем при прийнятті оскаржуваних наказів не враховано, що усі колективні скарги третіх осіб, які є власниками земельних ділянок написані із грубим порушенням строку на оскарження. Належним способом захисту права позивача, а також із метою усунення порушень, допущених відповідачем у спірних правовідносинах, є визнання протиправними та скасування наказів Міністерства юстиції України про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №2297/5 від 19 липня 2017 року, №2299/5 від 19 липня 2017 року, №2300/5 від 19 липня 2017 року, №2315/5 від 20 липня 2017 року, № 2317/5 від 20 липня 2017 року.

Суть даного позову зводиться до того, що, на думку позивача, оскаржуваними наказами порушені його права, як орендаря земельних ділянок.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, Міністерство юстиції України і Товариство з обмеженою відповідальністю "Краєвид Поділья" звернулися до Верховного Суду з касаційними скаргами, в яких, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, а також невірну оцінку наявних у матеріалах справи доказів, просять скасувати постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 06 листопада 2017 року та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16 січня 2018 року по справі № 802/1211/17-а.

В доводах касаційних скарг заявники зазначили, що суди попередніх інстанції, задовольняючи позовні вимоги, не встановили та не з`ясували обставини правомірності винесення оскаржуваних у справі рішень, а лише послались на нібито формальні порушення допущені під час прийняття наказів відповідачем.

Міністерство юстиції України та Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України надіслали до Верховного Суду відзиви на касаційну скаргу, відповідно до яких проти задоволення касаційної скарги заперечують в повному обсязі.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Верховний Суд ухвалою від 19 лютого 2018 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ТОВ "Краєвид Поділья", ухвалою від 16.03.2019 - за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 06 листопада 2017 року та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16 січня 2018 року.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01 липня 2019 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Стрелець Т.Г., Стеценко С.Г., справу передано головуючому судді.

Ухвалою Верховного Суду від 13.09.2019 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що СТОВ "Надія" орендує земельні ділянки, розташовані на території Гармаківської сільської ради Барського району Вінницької області на підставі договорів оренди землі, укладених між СТОВ "Надія" і третіми особами.

17 липня 2017 року засобами поштового зв`язку СТОВ "Надія" отримало повідомлення Міністерства юстиції України від 07.07.2017 року за №2/18919-0-33-17/19К, №2/18925-0-33-17/19К, №2/18924-0-33-17/19К, №2/18921-0-33-17/19К, №2/18922-0-33-17/19К, в яких зазначено, що до Міністерства юстиції України звернулись громадяни - власники земельних ділянок, розташованих на території Гармаківської сільської ради Барського району Вінницької області зі скаргами про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме скасування рішень про реєстрацію договорів оренди земельних ділянок, укладених зі СТОВ "Надія", зокрема:

Скарги мотивовані тим, що жоден із власників земельних ділянок не укладав у 2014 році із СТОВ "Надія" договорів оренди земельних ділянок, а державні реєстратори, в свою чергу, протиправно провели державну реєстрацію прав оренди за СТОВ "Надія".

Розглянувши подані скарги, Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України винесла висновки від 14.07.2017, якими скарги задовольнила.

Наказами Міністерства юстиції України від 19 липня 2017 року №2297/5, від 19 липня 2017 року № 2299/5, від 19 липня 2017 року №2300/5, від 20 липня 2017 року №2315/5, від 20 липня 2017 року №2317/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень", прийнятими на підставі вищезазначених висновків комісії, скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (право оренди) на 144 земельних ділянки.

Позивач вважає, що такі накази Міністерства юстиції України, якими скасовано державну реєстрацію права оренди за СТОВ "Надія" на земельні ділянки, які знаходяться на території Гармаківської сільської ради Барського району Вінницької області, є протиправними та підлягають скасуванню, що і слугувало підставою для звернення до суд з даним адміністративним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Розглядаючи справу по суті заявлених позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій керувалися тим, що спір у цій справі є публічно-правовим та належить до юрисдикції адміністративних судів.

З такими висновками судів колегія не погоджується з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад спірних правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України (у редакції, чинній на час ухвалення рішення судом першої інстанції) до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Частиною 1 ст. 2 КАС України (в редакції, чинній після 15.12.2017) передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 3 КАС України суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Згідно із частиною другою статті 4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.


................
Перейти до повного тексту