ПОСТАНОВА
Іменем України
12 вересня 2019 року
Київ
справа №235/6160/16-а
адміністративне провадження №К/9901/24051/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу № 235/6160/16-а
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду, прийняту 23 лютого 2017 року у складі колегії суддів: головуючого - Василенко Л.А., суддів Гайдара А.В., Ханової Р.Ф., -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі - ГУ ПФУ в Донецькій області), в якому просив:
визнати протиправними дії ГУ ПФУ в Донецькій області щодо прийняття рішення про відмову у включенні в розрахунок пенсії доплату за роботу в нічний час, матеріальної допомоги, індексації заробітної плати та грошової винагороди особам рядового і начальницького складу під час проведення антитерористичної операції, на які нараховано та сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування;
скасувати рішення ГУ ПФУ в Донецькій області від 15 серпня 2016 року № 37 про відмову у включенні в розрахунок пенсії доплати за роботу в нічний час, матеріальної допомоги, індексації заробітної плати та грошової винагороди особам рядового і начальницького складу під час проведення антитерористичної операції;
зобов`язати ГУ ПФУ в Донецькій області з 22 серпня 2015 врахувати, згідно інформації листів № 7/212, № 7/213 та довідок до них, суми доплати за роботу в нічний час в розмірі 426,18 гривень, суми матеріальної допомоги в розмірі 1760,00 гривень, суми індексації заробітної плати в розмірі 1784,25 гривень, суми грошової винагороди особам рядового і начальницького складу під час проведення антитерористичної операції в розмірі 42729,48 гривень, як невід`ємну частину складової грошового забезпечення, з якої проводиться нарахування пенсії при виникненні права на черговий перерахунок пенсії відповідно до чинного законодавства України;
зобов`язати ГУ ПФУ в Донецькій області включити в розрахунок пенсії з дати виникнення права на пенсію доплати за роботу в нічний час в сумі 403,34 грн., матеріальної допомоги в сумі 1760,00 гривень, індексації заробітної плати в сумі 1784,25 гривень, та грошової винагороди особам рядового і начальницького складу під час проведення антитерористичної операції в сумі 42729,48 гривень, на які нараховано та сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування;
зобов`язати ГУ ПФУ в Донецькій області здійснити перерахунок пенсії з дати виникнення права на пенсію з урахуванням отриманої доплати за роботу в нічний час в сумі 403,34 гривень, матеріальної допомоги в сумі 1760,00 гривень, індексації заробітної плати в сумі 1784,25 гривень та грошової винагороди особам рядового і начальницького складу під час проведення антитерористичної операції в сумі 42729,48 гривень, на які нараховано та сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Постановою Красноармійського міськрайонного суду Донецької області від 08 грудня 2016 року (з урахуванням ухвали Красноармійського міськрайонного суду Донецької області від 26 грудня 2016 року про виправлення описки) зазначений позов ОСОБА_1 задоволений частково, а саме:
визнано протиправними дії ГУ ПФУ в Донецькій області щодо відмови в перерахунку пенсії ОСОБА_1 щодо включення в розрахунок пенсії доплати за роботу в нічний час, матеріальної допомоги, індексації заробітної плати та грошової винагороди особам рядового і начальницького складу під час проведення антитерористичної операції, на які нараховано та сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування;
скасовано рішення ГУ ПФУ в Донецькій області від 15 серпня 2016 року № 37 про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 щодо включення в розрахунок пенсії доплати за роботу в нічний час, матеріальної допомоги, індексації заробітної плати та грошової винагороди особам рядового і начальницького складу під час проведення антитерористичної операції;
зобов`язано ГУ ПФУ в Донецькій області з 22 серпня 2015 року врахувати, згідно інформації Листів № 7/212, № 7/213 та довідок до них, суми доплати за роботу в нічний час в розмірі 426,18 гривень, суми матеріальної допомоги в розмірі 1760,00 гривень, суми індексації заробітної плати в розмірі 1784,25 гривень, суми грошової винагороди особам рядового і начальницького складу під час проведення антитерористичної операції в розмірі 42729,48 гривень як невід`ємну частину складової грошового забезпечення ОСОБА_1, з якої проводиться нарахування ОСОБА_1 пенсії при виникненні права на черговий перерахунок пенсії відповідно до чинного законодавства України;
зобов`язано ГУ ПФУ в Донецькій області включити в розрахунок пенсії ОСОБА_1 з 22 серпня 2015 року доплати за роботу в нічний час в сумі 403,34 гривень, матеріальної допомоги в сумі 1760,00 гривень, індексації заробітної плати в сумі 1784,25 гривень, та грошової винагороди особам рядового і начальницького складу під час проведення антитерористичної операції в сумі 42729,48 гривень, на які нараховано та сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування;
зобов`язано ГУ ПФУ в Донецькій області здійснити перерахунок пенсії з 22.08.2015 пенсії з урахуванням отриманої доплати за роботу в нічний час в сумі 403,34 гривень, матеріальної допомоги в сумі 1760,00 гривень, індексації заробітної плати в сумі 1784,25 гривень, та грошової винагороди особам рядового і начальницького складу під час проведення антитерористичної операції в сумі 42729,48 гривень, на які нараховано та сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 23 лютого 2017 року вирішено:
Постанову Красноармійського міськрайонного суду Донецької області від 8 грудня 2016 року у справі № 235/6160/16-а за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії скасувати.
Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 15 серпня 2016 року № 37 про відмову в перерахунку пенсії за вислугу років ОСОБА_1 .
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області повторно розглянути заяву про перерахунок пенсії ОСОБА_1 від 11 серпня 2016 року.
У задоволенні решти позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.
Суди встановили, що позивач звернувся до пенсійного органу про перерахунок пенсії з заявою від 11 серпня 2016 року, оскільки вважає, що йому неправильно обрахований розмір пенсії при її призначенні і з заявою надав інші довідки про складові додаткових видів грошового забезпечення (відмінні від наданих структурним підрозділом МВС для призначення пенсії), про нараховані та виплачені суми індексації довільної форми.
Пенсія призначена і обрахована на підставі заяви позивача від 28 грудня 2015 року № 157101 та на підставі пакету документів, які надійшли з ГУ МВС України в Донецькій області, зокрема, подання для призначення пенсії від 28 грудня 2015 року № 157/101, заяви про призначення пенсії від 03 грудня 2015 року, наказу від 31 липня 2015 року № 153 по особовому складу про звільнення у запас, розрахунку вислуги років на пенсію, грошовий атестат №1 48, довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення від 25 вересня 2015 року № 5/3804, копії посвідчення учасника бойових дій, копії рішення комісії МВС з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій працівників органів внутрішніх справ України.
На підставі наданих документів призначено пенсію з наступних складових:
580,0 грн. - посадовий оклад;
60,0 грн. - оклад за військове звання;
256,0 грн. - надбавка за вислугу років 40%;
2258,09 грн. - середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці ( у т.ч. надбавка за виконання особливо важливих завдань та премія);
основний розмір пенсії склав: 2207,86 грн. (70% грошового забезпечення з розрахунку вислуги років 31 рік).
До основного розміру пенсії встановлені наступні надбавки:
311,75 грн. - учасник АТО;
40,00 грн. - учасник бойових дій.
Загальний розмір пенсії склав -2559,60грн.
Позивач вважаючи, що йому безпідставно не включено до розміру грошового забезпечення, з якого обчислювався розмір пенсії, доплату за роботу в нічний час, матеріальну допомогу, індексацію заробітної плати та грошову винагороду особам рядового і начальницького складу під час проведення антитерористичної операції, на які нараховано та з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, і, які на думку позивача, повинні враховуватися при обчисленні розміру пенсії, надав до пенсійного органу нові довідки.
Відповідач вищенаведеним спірним рішенням від 15 серпня 2016 року № 37відмовив позивачеві в перерахунку пенсії з урахуванням матеріальної допомоги, грошової винагороди особам рядового і начальницького складу під час проведення АТО, індексації заробітної плати та доплати за роботу в нічний час, на які нараховано та утримано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, оскільки зазначені складові грошового забезпечення не мають постійного характеру.
У касаційній скарзі позивач заявив вимогу про скасування рішення суду апеляційної інстанцій та залишення в силі рішення суду першої інстанції.
В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права.
Суд, переглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами судові рішення, дійшов висновку про часткове задоволення касаційної скарги.
За змістом частини 3 статті 341 КАС, суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено неправильне застосування норм матеріального права.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2011-XII) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Згідно з частинами другою, третьою статті 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових:
1) посадовий оклад;
2) оклад за військовим званням;
3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення;
4) одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Частиною першою статті 15 Закону № 2011-ХІІ визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону № 2262-ХІІ.
Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.
Так, частиною третьою статті 43 Закону № 2262-ХІІ визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.