1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

Іменем України



12 вересня 2019 року

Київ

справа №826/27145/15

адміністративне провадження №К/9901/19635/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Юрченко В.П., суддів - Васильєвої І.А., Пасічник С.С., розглянувши у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу

Державної фіскальної служби України

на постанову

Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.07.2016 (колегія суддів у складі: Арсірій Р.О., Кузьменко В.А., Огурцов О.П.)

та ухвалу

Київського апеляційного адміністративного суду від 18.10.2016 (колегія суддів у складі: Степанюка А.Г., Кузьменко В.В., Шурко О.І.)

у справі

826/27145/15

за позовом

Державного підприємства "Сєвєродонецька теплоелектроцентраль"

до

Державної фіскальної служби України

про

визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:



Державне підприємство "Сєвєродонецька теплоелектроцентраль" звернулося до суду з позовом до Державної фіскальної служби України про:

- визнання протиправною бездіяльності ДФС України щодо невідображення в Системі електронного адміністрування податку на додану вартість відомостей уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 23.07.2015 року за звітний період, за яким виправляються помилки - лютий 2015 року та відомостей уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 23.07.2015 за звітний період, за яким виправляються помилки - червень 2015 року, а саме відсутності факту збільшення суми податку (ЕНакл), обчисленої за формулою відповідно до ст. 200-1.3 Податкового Кодексу України, на яку ДП "Сєвєродонецька теплоелектроцентраль" має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на суму непогашеного станом на 01.07.2015 року від`ємного значення податку на додану вартість, що виникло в період до 01.02.2015 року, в розмірі 5 424 820,00 грн.;

- зобов`язання Відповідача відобразити в Системі електронного адміністрування податку на додану вартість відомостей уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 23.07.2015 року за звітний період, за яким виправляються помилки - лютий 2015 року та відомостей уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 23.07.2015 року за звітний період, за яким виправляються помилки - червень 2015 року, а саме збільшити суму податку (ЕНакл), обчислену за формулою відповідно до ст. 200-1.3 Податкового Кодексу України, на яку ДП "Сєвєродонецька теплоелектроцентраль" має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на суму непогашеного станом на 01.07.2015 року від`ємного значення податку на додану вартість, що виникло в період до 01.02.2015 року, в розмірі 5 424 820,00 грн.

Обґрунтовуючи заявлений адміністративний позов представник позивача зазначив, що всупереч вимог Податкового кодексу України та Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість" від 16.07.2015 року № 643-VIII, з урахуванням заяви та уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з ПДВ за червень 2015 року, відповідачем допущена протиправна бездіяльність по не забезпеченню своєчасного відображенню в системі електронного адміністрування ПДВ заявлених 23.07.2015 відомостей.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 29.07.2016, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 18.10.2016, позов задоволено повністю. При цьому суди виходили з того, що ДФС України, отримавши уточнюючу податкову декларацію з податку на додану вартість за червень 2015 року, яка була прийнята у встановленому законом порядку, повинен був забезпечити відображення її показників у системі електронного адміністрування ПДВ, оскільки заборони щодо зміни реєстраційної суми у зв`язку з уточненням показників податкової звітності положення ПК України не містять.

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки вважає, що постанову та ухвалу було прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права. Відповідно до пункту 34 підрозділу 2 розділу XX Кодексу після "обнуління" показників формули реєстраційна сума збільшується на суму від`ємного значення що задекларована платником податків виключно у рядках 24 та 31 одноразово за результатами податкової звітності за червень 2015 року та не підлягає перерахунку внаслідок уточнення показників такої звітності.

Відзив або заперечення на касаційну скаргу не надходили, що не перешкоджає її розгляду по суті.

Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про обґрунтованість позовних вимог та дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 23.07.2015 позивачем, як платником податку на додану вартість, подано податкову декларацію з податку на додану вартість за червень 2015 року з уточнюючими розрахунками у складі таких декларацій, яка прийнята на рівні ДФС України, про що свідчить квитанція №2.

Відповідно до уточнюючих розрахунків податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за лютий 2015 року, який поданий разом з податковою декларацією за червень 2015 року, позивачем задекларовано суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового періоду) в розмірі 5 425 501,00 грн.

З метою збільшення реєстраційної суми, на яку платник має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні та/або розрахунки коригування на суму задекларованого від`ємного значення відповідно до поданої декларації з ПДВ за червень 2015 року, ТОВ "Сєвєродонецька теплоелектроцентраль" 08.09.2015 звернулося з листом № №02-59-256/1160 до ДФС України, в якому просило надати індивідуальну податкову консультацію з питання відсутності факту збільшення контролюючим органом суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначених п. 200-1.3 ст. 200-1 ПК України на суму від`ємного значення ПДВ, непогашеного станом на 01.07.2015 року та задекларованого Позивача у рядку 24 уточнюючої податкової декларації з ПДВ за червень 2015 року відповідно до пп. 4 п. 34 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України.

Листом від 29.10.2015 №23010/6/99-99-19-03-02-15 ДФС України повідомила позивача, що після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість" та після "обнуління" показників формули відповідно до вимог підпункту 4 пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України "реєстраційна сума" збільшується на суму від`ємного значення, що зазначено в податковій звітності з податку на додану вартість за червень 2015 року та не перераховується надалі у зв`язку з уточненням показників такої звітності. Результати уточнення показників звітності за червень 2015 року в частині збільшення рядка 24 декларації з ПДВ підлягають відображенню в податковій декларації того звітного періоду, в який було подано уточнюючий розрахунок (тобто в декларації за липень 2015 року).

Основні принципи функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість (далі ПДВ) визначено статтею 200-1 розділу V Податкового кодексу України, якою було доповнено вказаний Кодекс згідно Закону України від 28.12.2014 №71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", що набрав чинності з 01.01.2015 року.

Згідно пп. 200-1.1, 200-1.2 ст. 200-1 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України. Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

На виконання приписів вказаної норми Податкового кодексу України постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 року №569 було затверджено Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - Порядок №569), яким визначено механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі по тексту - податок), особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних (далі по тексту - розрахунки коригування) у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків.

Згідно п. 1 Порядку №569 система електронного адміністрування податку запроваджується поетапно: на перехідний період (до 1 липня 2015 р. або іншої дати, визначеної окремим рішенням Верховної Ради України про скорочення такого періоду) - у тестовому режимі; із зазначеної дати - на постійній основі.

При цьому в силу п. 34 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України в редакції, яка діяла до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість", період з 1 лютого 2015 року до 1 липня 2015 року є перехідним періодом, протягом якого реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється без обмеження сумою податку, обчисленою за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.

Відповідно до визначення, закріпленого у п. 2 Порядку №569, рахунок у системі електронного адміністрування податку (далі по тексту - електронний рахунок) - рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти з власного поточного рахунка у сумі, необхідній для досягнення розміру суми, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Реєстр), а також у сумі, необхідній для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань. Кошти з такого рахунка підлягають перерахуванню до бюджету та/або на спеціальний рахунок.

Згідно п. 200-1.3 ст. 200-1 Податкового кодексу України (в редакції до 29.07.2015 року) платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (SНакл), обчислену за такою формулою:

SНакл = SНаклОтр + SМитн + SПопРах - SНаклВид - SВідшкод - SПеревищ, де:

SНаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних;

SМитн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України;

SПопРах - загальна сума поповнення рахунку в системі електронного адміністрування податку з поточного рахунку платника;


................
Перейти до повного тексту