1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

Іменем України



12 вересня 2019 року

Київ

справа №803/611/16

адміністративне провадження №К/9901/19613/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Юрченко В.П., суддів - Васильєвої І.А., Пасічник С.С., розглянувши у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу

Державної фіскальної служби України

на постанову

Волинського окружного адміністративного суду від 17.05.2016 (колегія суддів у складі:В.І. Смоковим, Т.М. Димарчук, С.Ф. Костюкевич)

та ухвалу

Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.08.2016 (колегія суддів у складі: Затолочний В.С., Костів М.В., Большакова О.О.)

у справі

803/611/16 (876/4184/16)

за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "Тигрес-Люкс"

до

Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Волинській області, Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області

про

визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:



Товариство з обмеженою відповідальністю "Тигрес-Люкс" звернулося в суд з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Волинській області, Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області про визнання протиправною бездіяльності по незабезпеченню автоматичного збільшення суми, на яку товариство має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язання збільшити у системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Обґрунтовуючи заявлений адміністративний позов, позивача зазначив, що всупереч вимог Податкового кодексу України та Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість" від 16.07.2015 року № 643-VIII, з урахуванням заяви та уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з ПДВ за червень 2015 року, відповідачем допущена протиправна бездіяльність по не забезпеченню своєчасного відображенню в системі електронного адміністрування ПДВ.

Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 17.05.2016, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.08.2016, позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України по незабезпеченню автоматичного збільшення суми, на яку товариство має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на величину від`ємного значення за червень 2015 року у розмірі 2159711 грн. у системі електронного адміністрування податку на додану вартість у визначений термін; зобов`язано Державну фіскальну службу України збільшити у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму, на яку товариство має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на величину від`ємного значення за червень 2015 року у розмірі 2159711 грн. та відобразити відповідне збільшення у витязі з системи електронного адміністрування податку на додану вартість.

В задоволенні вимог до відповідачів Головного управління ДФС у Волинській області, Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області відмовлено.

При цьому, суди виходили з того, що ДФС України, отримавши уточнюючі податкові декларації з податку на додану вартість за червень 2015 року, які були прийняті у встановленому законом порядку, повинен був забезпечити відображення їх показників у системі електронного адміністрування ПДВ, оскільки заборони щодо зміни реєстраційної суми у зв`язку з уточненням показників податкової звітності положення ПК України не містять.

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій в задоволеній частині позовних вимог, Державна фіскальна служба України подала касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати в цій частині та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог повністю, оскільки вважає, що постанову та ухвалу було прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права. Відповідно до пункту 34 підрозділу 2 розділу XX Кодексу після "обнуління" показників формули реєстраційна сума збільшується на суму від`ємного значення що задекларована платником податків виключно у рядках 24 та 31 одноразово за результатами податкової звітності за червень 2015 року та не підлягає перерахунку внаслідок уточнення показників такої звітності.

В письмовому запереченні на касаційну скаргу позивач, посилаючись на те, що вимоги касаційної скарги є необґрунтовані та не можуть бути задоволені, просить в задоволенні касаційної скарги відмовити, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій залишити без змін.

Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про обґрунтованість позовних вимог та дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Тигрес-Люкс" 20 липня 2015 року подано податкову декларацію з податку на додану вартість (далі - ПДВ) за червень 2015 року.

А також товариством подано наступні уточнюючі розрахунки:

1) 13 липня 2015 року подано уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок із зазначенням у рядку 03 "Звітний податковий період, за який виправляються помилки" 2015 року 02 місяць та уточненим Додатком 2 "Розрахунок суми залишку від`ємного значення попередніх податкових періодів до 01 лютого 2015 року (Д2)". Товариство просить на суму залишку від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів у розмірі 2 101 502 грн. збільшити розмір суми податку на яку матимуть право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Цю суму також вказано в рядок 31 "Сума непогашеного від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів на кінець поточного звітного (податкового) періоду уточнюючого розрахунку;

2) 17 серпня 2015 року подано уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок із зазначенням у рядку 03 "Звітний податковий період", за який виправляються помилки" 2015 року 06 місяць. Уточнено рядок 23.2 декларації "підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку" в розмірі 54 525 грн. та рядок 24 "сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду";

3) 24 листопада 2015 року подано уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок із зазначенням у рядку 03 "Звітний податковий період", за який виправляються помилки" 2015 року 06 місяць. Уточнено рядок 12.1.1 декларації "основною ставкою" колонка Б у розмірі 3 684 грн. та рядок 24 "сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду".

Дані уточнюючі розрахунки були прийняті ДФС України, що підтверджується квитанціями № 2 від 13 липня 2015 року, 18 серпня 2015 року та 24 листопада 2015 року.

ГУ ДФС у Волинській області та ДФС України листами від 06 листопада 2015 року № 6968/10/03-20-15.0/09 та від 20 січня 2016 року № 990/6/99-99-19-03-02-15 повідомили позивачу, що відповідно до пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу після "обнуління" показників формули реєстраційна сума збільшується на суму від`ємного значення, що задекларована платником податків виключно у рядках 24 та 31 податкової декларації з ПДВ за червень 2015 року, одноразово та не перераховується надалі у зв`язку з уточненням показників такої звітності.

Основні принципи функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість (далі ПДВ) визначено статтею 200-1 розділу V Податкового кодексу України, якою було доповнено вказаний Кодекс згідно Закону України від 28.12.2014 №71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", що набрав чинності з 01.01.2015 року.

Згідно пп. 200-1.1, 200-1.2 ст. 200-1 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України. Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

На виконання приписів вказаної норми Податкового кодексу України постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 року №569 було затверджено Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - Порядок №569), яким визначено механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі по тексту - податок), особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних (далі по тексту - розрахунки коригування) у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків.

Згідно п. 1 Порядку №569 система електронного адміністрування податку запроваджується поетапно: на перехідний період (до 1 липня 2015 р. або іншої дати, визначеної окремим рішенням Верховної Ради України про скорочення такого періоду) - у тестовому режимі; із зазначеної дати - на постійній основі.

При цьому в силу п. 34 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України в редакції, яка діяла до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість", період з 1 лютого 2015 року до 1 липня 2015 року є перехідним періодом, протягом якого реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється без обмеження сумою податку, обчисленою за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.

Відповідно до визначення, закріпленого у п. 2 Порядку №569, рахунок у системі електронного адміністрування податку (далі по тексту - електронний рахунок) - рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти з власного поточного рахунка у сумі, необхідній для досягнення розміру суми, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Реєстр), а також у сумі, необхідній для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань. Кошти з такого рахунка підлягають перерахуванню до бюджету та/або на спеціальний рахунок.

Згідно п. 200-1.3 ст. 200-1 Податкового кодексу України (в редакції до 29.07.2015 року) платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (SНакл), обчислену за такою формулою:

SНакл = SНаклОтр + SМитн + SПопРах - SНаклВид - SВідшкод - SПеревищ, де:

SНаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних;

SМитн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України;


................
Перейти до повного тексту