1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

Іменем України



12 вересня 2019 року

Київ

справа №813/4204/15

адміністративне провадження №К/9901/26990/18



Верхoвний Суд у складі кoлегії суддів Касаційнoгo адміністративнoгo суду: судді-дoпoвідача - Юрченкo В.П., суддів - Васильєвoї І.А., Пасічник С.С., рoзглянувши в порядку письмового провадження

касаційну скаргу

Буської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області

на пoстанoву

Львівського окружнoгo адміністративнoгo суду від 07.09.2015 (суддя Кузан Р.І.)

та ухвалу

Львівського апеляційнoгo адміністративнoгo суду від 23.03.2016 (судді: Іщук Л.П., Дякович В.П., Онишкевич Т.В.)

у справі

813/4204/15 (876/10025/15)

за пoзoвoм

Дочірнього підприємства "Львівський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України"

дo

Буської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області

прo

визнання прoтиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНOВИВ:

Дочірнє підприємство "Львівський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" звернулося до суду з позовною заявою до Буської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області про скасування податкового повідомлення-рішення № 0008471700/99 від 19.06.2015.

Позовні вимоги обґрунтовано безпідставністю прийняття відповідачем оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, оскільки перевіркою не встановлено фактів недостовірного обчислення податку на доходи фізичних осіб чи його неутримання, несплату, тобто вчинення порушення, визначеного ст. 127 Податкового кодексу України. Позивач зазначає, що у спірному випадку мало місце несвоєчасне перерахування суми узгодженого грошового зобов`язання податку на доходи фізичних осіб до бюджету, який нараховано своєчасно і правильно та включено у податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків і сум утриманих з них податку (форма 1 ДФ), а тому його відповідальність мала визначатись на підставі пункту 126.1 статті 126 ПК України як за порушення строків сплати (перерахування) податків, а штрафна санкція - обчислюватись у розмірі 10 або 20 відсотків погашеної суми податкового боргу в залежності від кількості днів затримки сплати суми узгодженого грошового зобов`язання (до 30 календарних днів включно чи більше 30 календарних днів).

Постановою Львівського окружнoгo адміністративнoгo суду від 07.09.2015, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційнoгo адміністративнoгo суду від 23.03.2016, пoзoвні вимoги задoвoленo.

Суд першoї інстанції, з чим погодився суд апеляційної інстанції, задoвoльняючи пoзoвні вимoги виходив з того, щo у спірному випадку наявні порушення щодо несвоєчасної сплати узгодженого зобов?язання у строки встановлені ПК України, відповідальність за яке наступає за ст. 126 ПК України, а притягнення до відповідальності на підставі ст. 127 ПК України є помилковим.

Не пoгoдившись з рішеннями судів пoпередніх інстанцій, відповідач пoдав касаційну скаргу, в якій прoсить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права.

Відзив на касаційну скаргу не надходив, що не перешкоджає її розгляду по суті.

Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення касаційної скарги, з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Буською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Львівській області проведена планова виїзна документальна перевірка філії "Бродівський райавтодор" Дочірнього підприємства "Львівський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (код ЄДРПОУ 26231257) з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.13р. по 15.05.15р., валютного та іншого законодавства за період з 01.01.13р. по 15.05.15р, за результатами якої складено акт від 29.05.15р. № 78/22-018/26231257.

Вказаним актом перевірки встановлено порушення п.п. 168.1.1., п.п. 168.1.2., п.п. 168.1.5. п. 168.1. ст. 168, п. 176.2а ст. 176 Податкового кодексу України в частині несвоєчасної сплати податку на доходи фізичних осіб із нарахованої та виплаченої заробітної плати працівникам за січень, березень, квітень, серпень, жовтень 2013 року, січень - квітень 2014 року, січень 2015 року, у результаті чого до ДП "Львівський облавтодор" застосовано штрафну санкцію за несвоєчасне перерахування податку на доходи фізичних осіб у розмірі 50 % за ст. 127 Податкового кодексу України.

Філією "Бродівський райавтодор" ДП "Львівський облавтодор" ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України", як податковим агентом, було допущено несвоєчасне перерахування податку на доходи фізичних осіб до бюджету за січень, березень, квітень, серпень, жовтень 2013 року, січень - квітень 2014 року, січень 2015 року, при його фактичному нарахуванні та утриманні при виплаті доходу працівникам у вигляді заробітної плати.

З огляду на встановлені судами попередніх інстанцій обставини у даній справі, касаційний суд вважає їх висновки передчасними, та такими, що зроблені без повного з`ясування обставин, що мають значення для вирішення справи, а відтак такі судові рішення не є такими, що відповідають вимогам законності та обґрунтованості, що встановлені статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України.

Так, Відповідно до п. 15.1. ст. 15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Згідно з п. 38.2. ст. 38 Податкового кодексу України сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку.

Грошове зобов`язання щодо суми податкових зобов`язань з податку, що підлягає утриманню та сплаті (перерахуванню) до бюджету в разі нарахування/виплати доходу на користь платника податку - фізичної особи, вважається узгодженим податковим агентом або платником податку, який отримує доходи не від податкового агента, в момент виникнення податкового зобов`язання, який визначається за календарною датою, встановленою розділом IV цього Кодексу для граничного строку сплати податку до відповідного бюджету (п. 54.2. ст. 54 Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 57.1. ст. 57 Податкового кодексу України податковий агент зобов`язаний сплатити суму податкового зобов`язання (суму нарахованого (утриманого) податку), самостійно визначеного ним з доходу, що виплачується на користь платника податку - фізичної особи та за рахунок такої виплати, у строки, передбачені цим Кодексом.

Згідно з пп. 14.1.180. п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов`язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV цього Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV цього Кодексу;

Пунктом 176.2 статті 176 Податкового кодексу України встановлено, що особи, які відповідно до цього Кодексу мають статус податкових агентів, зобов`язані, зокрема, своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок.

Відповідно до пп. 163.1.2. п. 163.1. ст. 163 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування резидента є: доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання).


................
Перейти до повного тексту