1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



12 вересня 2019 року

м. Київ

справа №343/2161/15-а

адміністративне провадження №К/9901/14026/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку попереднього розгляд у касаційній інстанції адміністративну справу № 343/2161/15-а

за позовом Публічного акціонерного товариства (далі - ПАТ) "Укрнафта" до Долинської міської ради Івано-Франківської області (далі - Долинська міськрада) про визнання протиправними та скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ПАТ "Укрнафта"

на постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від 13.04.2016, ухвалену у складі головуючого судді Тураша В.А. та

ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 02.06.2016, постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Матковської З.М., суддів Затолочного В.С., Каралюса В.М., -

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 15.10.2015 ПАТ "Укрнафта" звернулось до суду із позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Долинської міськради від 13.07.2015 №2086-64/2015 "Про внесення змін у рішення міської ради від 11.02.2010 №1748-42/2010 "Про орендну плату за землю в місті Долина"".

В обґрунтування позовних вимог ПАТ "Укрнафта" вказувалj на те, що Долинською міськрадою, як регуляторним органом, до компетенції якого віднесено прийняття регуляторних актів у формі рішень, грубо порушено основні принципи здійснення регуляторної діяльності, а саме: доцільність, адекватність, ефективність, прозорість та врахування громадської думки, у зв`язку з чим оскаржуване рішення суперечить статтям 5, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 36 Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 1160-IV), порушує права позивача та підлягає скасуванню.

2. Долинський районний суд Івано-Франківської області постановою від 13.04.2016, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 02.06.2016, відмовив у задоволенні позовних вимог.

3. 14.06.2016 ПАТ "Укрнафта" звернулось до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від 13.04.2016 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 02.06.2016, ухвалити нове рішення - про задоволення позовних вимог.

4. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 29.06.2016 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.

5. 25.07.2016 від відповідача до суду касаційної інстанції надійшли заперечення на вказану касаційну скаргу, в яких Долинська міськрада просить залишити останню без задоволення, а оскаржувані позивачем судові рішення - без змін.

6. 15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

7. Пунктом 4 частини першої розділу VII Перехідних положень КАС України передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

8. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частина третя статті 3 КАС України).

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. У справі, яка розглядається суди встановили, що рішенням Долинської міськради від 11.02.2010 №1748-42/2010 "Про орендну плату за землю в м. Долина", встановлено розмір орендної плати за земельні ділянки при укладенні договорів оренди залежно від її нормативної грошової оцінки згідно з додатком.

Згідно зі додатком до зазначеного вище рішення Долинської міськради для добувної, нафтової, газової та нафтопереробної промисловості (з гірничими відводами, з об`єктами виробничої інфраструктури) розмір орендної плати за земельні ділянки в м. Долина становить 7 відсотків, від нормативної грошової оцінки (пункт 2.3).

Рішенням Долинської міськради від 13.07.2015 №2086-64/2015 внесено зміни в пункт 2.3 додатку до рішення міської ради від 11.02.2010 №1748-42/2010 "Про орендну плату за землю в м. Долина", змінено відсоток від нормативної грошової оцінки з " 7" на " 12".

Також судами встановлено, що між ПАТ "Укрнафта" та Долинською міськрадою укладено ряд договорів оренди земельних ділянок з цільовим призначенням - обслуговування свердловин та інших виробничих об`єктів.

Рішенням Долинської міськради від 10.07.2014 №1621-48/2014 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту м. Долина, якою розраховано базову вартість, що становить 72.68 грн/кв.м, а також визначено грошову оцінку земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон (грн за 1 кв.м) згідно з додатком. Застосувати затверджену нормативну грошову оцінку земель в м. Долина вирішено з 01.01.2015.

Згідно із рішеннями від 23.12.2010 №322, від 18.02.2014 №14, від 25.03.2015 № 38 Долинською міськрадою проводилась перевірка стану надходження платежів за користування землею від фізичних та юридичних осіб за відповідні роки.

В судовому засіданні встановлено, що 05.06.2015 у віснику Долинської міськради газета "Добра справа" №23(584) було опубліковано проект рішення Долинської міськради від 03.06.2015 про внесення змін в рішення міської ради від 11.02.2010 №1748-42/2010 "Про орендну плату за землю в м. Долина".

У віснику Долинської міськради газета "Добра справа" від 12.06.2015 №24(585) було опубліковано проект регуляторного акта - рішення Долинської міськради від 03.06.2015 про внесення змін в рішення міської ради від 11.02.2010 №1748-42/2010 "Про орендну плату за землю в м. Долина". В цьому номері разом з проектом регуляторного акта, опубліковано аналіз регуляторного впливу рішення міської ради, а також розпорядження міського голови м. Долина від 09.06.2015 за №42 "Про проведення громадських слухань з обговорення орендної плати за землю в м. Долина".

Листом від 16.06.2015 №11/555 міський голова м. Долина, з метою одержання зауважень та пропозиції, повідомив голову правління ПАТ "Укрнафта" та начальника Нафтогазовидобувне управління "Долинанафтогаз" ПАТ "Укрнафта" (далі - НГВУ "Долинанафтогаз") про ініціативу прийняття регуляторного акта, назву друкованого засобу, в якому опубліковано проект регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу, а також дату його опублікування.

Відповідно до вказаного вище листа ПАТ "Укрнафта" запропоновано прийняти активну участь в його обговоренні перед остаточним розглядом та затвердження в цілому на сесії міської ради, а також надати свої пропозиції. В даному листі повідомлено ПАТ "Укрнафта" про дату розгляду зазначеного питання на сесії Долинської міськради та додано: копію рішення Долинської міськради від 11.02.2010 №1748-42/2010 "Про орендну плату за землю в м. Долина; копію рішення Долинської міськради від 10.07.2014 №1621-48/2014 "Про затвердження технічної документації з нормативної оцінки земель населеного пункту м. Долина; проект рішення "Про внесення змін в рішення міської ради від 11.02.2010 №1748-42/2010 "Про орендну плату за землю в м. Долина"; копію публікації з оприлюднення проекту рішення "Про внесення змін в рішення міської ради від 11.02.2010 №1748-42/2010 "Про орендну плату за землю в м. Долина", аналіз регуляторного впливу та оголошення щодо проведення громадських слухань.

Цей лист отриманий ПАТ "Укрнафта" та НГВУ "Долинанафтогаз", про що свідчать повідомлення про отримання поштового відправлення.

Жодних зауважень, пропозицій до Долинської міськради до прийняття оспорюваного регуляторного акта, з сторони позивача не надійшло.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що оспорюване рішення Долинської міськради від 13.07.2015 №2086-64/2015 "Про внесення змін в рішення міської ради від 11.02.2010 №1748-42/2010 "Про орендну плату за землю в м. Долина" є правомірним, прийняте з дотриманням процедури, не виходить за межі компетенції органу місцевого самоврядування і не порушує прав позивача. Також суди вказали на те, що це рішення стосується встановлення ставки податку в межах Податкового кодексу України (далі - ПК України) для одного суб`єкта господарювання, що виключає можливість порушення антимонопольного законодавства.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

11. Касаційна скарга мотивована, зокрема тим, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення. При цьому, жодного звіту про відстеження результативності рішення Долинської міськради від 11.02.2010 № 1748-42/2010 "Про орендну плату за землю в м. Долина", в якому б обґрунтовано наводилось необхідність зміни регуляторного акта відповідачем ні оприлюднено, ні прийнято не було.

12. У запереченнях на касаційну скаргу відповідач вказав на те, що вирішення питання щодо встановлення місцевих податків на майно, якою є плата за землю відповідно до статті 265 ПК України є виключною компетенцією органу місцевого самоврядування, що свідчить про законність оспорюваного позивачем рішення, прийняття його у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

13. Верховний Суд заслухав у попередньому судовому засіданні доповідь судді- доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а оскаржуваної постанови суду апеляційної інстанцій - без змін, з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

14. Частиною другою статті 19 Конституції України та частиною третьою статті 24 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.


................
Перейти до повного тексту