ПОСТАНОВА
Іменем України
11 вересня 2019 року
м. Київ
справа №826/6689/15
адміністративне провадження №К/9901/3492/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.08.2015р. (суддя - Келеберда В.І.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 05.10.2015р. (судді - Мєзєнцев Є.І., Старова Н.Е., Файдюк В.В.) у справі за позовом Виробничо-енергетичного об`єднання "Вітроенергопром", Товариства з обмеженою відповідальністю "Вітряний парк Новоазовський", Товариства з обмеженою відповідальністю "Вітряний парк Краснодонський", Товариства з обмеженою відповідальністю "Вітряний парк Лутугинський" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, треті особи - Державне підприємство "Енергоринок", Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, про визнання протиправною та скасування постанови,
встановив:
У квітні 2015р. ТОВ "Вітряний парк Лутугинський", ТОВ "Вітряний парк Краснодонський", ТОВ "Вітряний парк Новоазовський", Виробничо-енергетичне об`єднання "Вітроенергопром", звернулись до суду з позовами, в яких, з врахуванням заяв про збільшення позовних вимог, просили:
- визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сфері енергетики та комунальних послуг від 01.04.2015р. №1173 "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики від 21.12.2011р. №2 "Про алгоритм розподілу коштів з поточного рахунку із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії";
- зобов`язати відповідача розглянути питання щодо внесення змін до алгоритму Оптового ринку електричної енергії, що передбачають перерахування Державним підприємством "Енергоринок" відносно позивачів як виробників електричної енергії з альтернативних джерел енергії, коштів накопичених протягом дії постанови НКРЕКП №1173 від 01.04.2015р., за період з 01.04.2015р. по 30.04.2015р. у розмірі вартості фактично проданої позивачами електроенергії а договорами №5745/01 від 27.10.2009р., № 9876/02 від 28.08.2013р., № 10383/17 від 04.04.2014р., № 7074/04 від 09.06.2011р. та актів купівлі-продажу електроенергії за відповідні періоди.
В обгрунтування позовних вимог посилались на те, що прийняття оскаржуваної постанови порушує їх права, зокрема щодо рівних з іншими виробниками електричної енергії (енергогенеруючими компаніями) умов оплати електроенергії, оскільки приймаючи рішення про алгоритм розподілу коштів з поточного рахунку із спеціальним режимом використання оптового постачальника енергії відповідач фактично зупинив розрахунок з учасниками оптового ринку енергії, зокрема, позивачами.
Крім того посилались на те, що територія на якій розташовано енергетичне устаткування та обладнання останніх не віднесена розпорядженням Кабінету Міністрів України №1085-р до територій, на яких органи державної влади України тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, а тому на думку позивачів, у відповідача відсутні правові підстави для призупинення розрахунків за вироблену та продану в ОРЕ електроенергію.
Також посилались на відсутність у Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг повноважень щодо обмеження або зупинення розрахунків з виробниками електричної енергії, а також на незаконність їх виключення із алгоритму розподілу коштів між учасниками оптового ринку електроенергії (ОРЕ) та як наслідок порушення їх прав в частині оплати за відпущену в ОРЕ електроенергію з 01.04.2015р.
Ухвалами Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.04.2015р. (справа №826/6692/15), від 17.04.2015р. (справа №826/6695/15), від 17.04.2015р. (справа №826/6702/15) та від 21.04.2015р. (справа №826/6689/15) відкрито провадження у вказаних адміністративних справах.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.05.2015р. об`єднано в одне провадження адміністративні справи №826/6689/15, №826/6692/15, №826/6695/15, №826/8702/15, з присвоєнням об`єднаним справам №826/6689/15.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 13.08.2015р., залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 05.10.2015р., позов задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 01.04.2015р. №1173 "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, від 21.12.2011р. №2".
Зобов`язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг розглянути питання щодо внесення змін до алгоритму Оптового ринку електричної енергії, що передбачають перерахування Державним підприємством "Енергоринок" відносно позивачів як виробників електричної енергії з альтернативних джерел енергії, коштів накопичених протягом дії постанови НКРЕКП №1173 від 01.04.2015р., за період з 01.04.2015 по 30.04.2015 року у розмірі вартості фактично проданої позивачами електроенергії за договорами №5745/01 від 27.10.2009 року, №9876/02 від 28.08.2013 року, №10383/17 від 04.04.2014 року, №7074/04 від 09.06.2011р. та актів купівлі-продажу електроенергії за відповідні періоди.
Відповідач не погодився з рішеннями судів попередніх інстанцій, звернувся з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просив їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
В обгрунтування касаційної скарги посилається на те, що під час розгляду справи судами не з`ясовано всіх обставин справи, які мають значення для ухвалення законного рішення, в свою чергу спірна постанова прийнята відповідачем в межах повноважень, з чітким дотриманням норм матеріального права.
Зокрема посилався на безпідставність висновків судів попередніх інстанцій на те, що спірна постанова прийнята на підставі наказів Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 12.02.2015р. №88 та від 18.02.2015р. №100, якими позивачів було віднесено до переліку учасників оптового ринку електроенергії, обладнання (устаткування) яких знаходиться на території, що віднесена до такої, на яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, в той час коли такі накази, в частині що стосується відповідачів, скасовано судовими рішенням, що набрало законної сили.
Відповідач посилався на те, що по-перше, оскаржувана постанова не приймалась на підставі зазначених наказів, по-друге, накази Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 12.02.2015р. №88 та від 18.02.2015р. №100 скасовані не у повному обсязі, а лише в частині, що стосується ВЕО Вітроенергопром та Новоазовської ВЕО, а не всіх позивачів у даній справі, а тому скасування їх у зазначеній частині не може слугувати підставою для скасування спірної постанови.
Заперечуючи проти касаційної скарги позивачі просили у її задоволенні відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах доводів касаційної скарги на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Виробниче об`єднання "Вітроенергопром" є учасником ринку електроенергетики України та з 23.07.2009р. виробляє електроенергію на вітряній електростанції потужністю 30,53 МВт. і реалізує її за "зеленим" тарифом.
Постановою НКРЕ від 23.07.2009р. №859 "Про затвердження "зеленого тарифу" Виробничому енергетичному об`єднанню "Вітроенергопром" затверджено "зелений тариф" з 01.08.2009р. до 01.01.2030р.
ТОВ "Вітряний парк Краснодонський" є учасником оптового ринку електроенергетики України та з червня 2013р. виробляє електроенергію на вітряних електростанціях потужністю 25 МВт. та реалізує її за "зеленим" тарифом.
Постановою НКРЕ від 15.08.2013р. №1114 "Про затвердження "зеленого тарифу" ТОВ "Вітряний парк Краснодонський" затверджено "зелений тариф" до 01.01.2030р.
ТОВ "Вітряний парк Новоазовський" є учасником оптового ринку електроенергетики України та з липня 2011р. виробляє електроенергію на вітряній електростанції потужністю 57,5 МВт. і реалізує її за "зеленим" тарифом.
Постановою НКРЕ від 09.06.2011р. №990 "Про затвердження "зеленого тарифу" ТОВ "Вітряний парк Новоазовський" затверджено "зелений тариф" 09.06.2011р. по 01.01.2030р.
ТОВ "Вітряний парк Лутугинський" є учасником оптового ринку електроенергетики України та виробником електричної енергії за регульованим тарифом та з 2014р. виробляє електричну енергію з альтернативних джерел з використанням вітру на збудованій вітряній електростанції потужністю 25 МВт.
Постановою НКРЕ від 27.02.2014р. №189 "Про затвердження "зеленого тарифу" ТОВ "Вітряний парк Лутугинський" затверджено "зелений тариф" до 01.01.2030р.
На виконання вищевказаних постанов НКРЕ про затвердження "зелених" тарифів, позивачами з Державним підприємством "Енергоринок" укладено договори купівлі-продажу електроенергії (№5745/01 від 27.05.2009р.; №7074/04 від 09.06.2011р.; №9876/02 від 28.08.2013р.; №10383/17 від 04.04.2014р.), відповідно до умов яких ВАД зобов`язуються продавати, а ДПЕ зобов`язується купувати електроенергію, вироблену ВАД, та здійснювати її оплату відповідно до умов цих договорів. У випадку введення надзвичайної ситуації в ОРЕ, сторони керуються відповідною постановою НКРЕ щодо введення надзвичайної ситуації в ОРЕ, виданою в межах компетенції НКРЕ.
Указом Президента України від 14.04.2014р. №405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки та оборони України від 13.04.2014р. "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" та розпочато проведення антитерористичної операції на сході України, зокрема на території Луганської та Донецької областей.
Враховуючи рішення Ради Національної безпеки і оборони України від 04.11.2014р. "Про невідкладні заходи щодо стабілізації соціально-економічної ситуації в Донецькій та Луганській областях", позивачами було змінено місцезнаходження (юридичну адресу) з території Донецької та Луганської областей на місто Київ.
Пунктом 9 рішення Ради національної безпеки і оборони України від 25.01.2015р. "Про надзвичайні заходи протидії російській загрозі та проявам тероризму, підтримуваним Російською Федерацією" введеного в дію Указом Президента України від 14.02.2015р. №85/2015, НКРЕКП, за участю державного підприємства "Енергоринок" запропоновано вжити заходів щодо виключення із розрахунків на ринку електричної енергії підприємств, які виробляють електричну енергію на тимчасово неконтрольованій території.
З метою забезпечення надійної, безперебійної (стабільної) роботи об`єднаної енергетичної системи України, запобігання аварійним ситуаціям та пошкодженню електроенергетичних-установок, їх елементів та споруд Кабінетом Міністрів України було прийнято розпорядження від 31.03.2015р. №280-р "Про вжиття тимчасових надзвичайних заходів на ринку електричної енергії", підпунктом 1 пункту 1 якого було визначено забезпечити Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, за зверненням Міністерства енергетики та вугільної промисловості: коригування тарифів на виробництво електричної енергії, зокрема виробникам, які працюють за ціновими заявками (шляхом встановлення обмеження граничної ціни системи, показників, що використовуються для визначення цін за маневреність та робочу потужність тощо), та величин "зеленого тарифу"; встановлення додаткових платежів (надбавки, знижки) виробникам електричної енергії; коригування тарифів на передачу електричної енергії; коригування інвестиційних програм ліцензіатів; зміни алгоритму розподілу коштів оптового ринку електричної енергії України та нормативів перерахування коштів на поточні рахунки постачальників електричної енергії.
Листом від 01.04.2015р. №01/32-0697 Міністерство енергетики та вугільної промисловості України звернулось до НКРЕКП з проханням:
1. внести зміни до постанови НКРЕ від 21.12.2011р. №2 "Про алгоритм
розподілу коштів з поточного рахунка із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії" стосовно припинення перерахування коштів виробникам електричної енергії, які нараховані по установках (устаткуванню та/або енергетичному обладнанню, що знаходиться на території де органи державної влади тимчасової не здійснюють або не в повному обсязі здійснюють свої повноваження відповідно до переліку визначено Кабінетом Міністрів України, а також передбачити визначення ДП "Енергоринок" суми коштів про установкам (устаткуванню та або енергетичному обладнанню) виробників, що працюють за ціновими заявками, які знаходяться на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження здійснюється відповідно
до п. 8.9.2 Правил Оптового ринку електричної енергії України наростаючим підсумком з початку місяця, а по закінченню місяця відповідно до тимчасового алгоритму, прийнятому Радою ОРЕ рішенням від 05.03.2015р.;
2. зупинити нарахування інвестиційної складової по проектах реконструкції енергоблоків ГК ТЕС (виробникам електричної енергії, станції якої знаходяться на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження), які реалізуються в рамках розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.09.2004р. №648-р "Про заходи щодо реконструкції та модернізації теплоелектростанцій і теплоелектроцентралей у період до 2020 року" з 01 квітня 2015 року.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 01.04.2015р. №1173 "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, від 21.12.2011р. №2" до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, від 21.12.2011р. №2 внесено наступні зміни:
у пункті 1 1: перший абзац доповнено такими словами:
"а також не поширюється на виробників електричної енергії у частині перерахування коштів виробникам електричної енергії, які нараховані по установках (устаткуванню та/або енергетичному обладнанню), що знаходяться на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження відповідно до переліку, визначеного центральним органом виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі.";
"Визначення суми коштів виробникам електричної енергії, що працюють за ціновими заявками по установках (устаткуванню та/або енергетичному обладнанню), які знаходяться на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, здійснюється відповідно до п. 8.9.2 Правил Оптового ринку електричної енергії України наростаючим підсумком з початку місяця, а після закінчення місяця відповідно до тимчасового алгоритму, прийнятого Радою ОРЕ від 05 березня 2015 року (підпункт 3.4 протоколу N 4).";