1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



11 вересня 2019 року

Київ

справа №2а-5968/12/1370

адміністративне провадження №К/9901/8329/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,



розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Виноградівському районі Головного управління Міндоходів у Закарпатській області на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 26 липня 2012 року (суддя Брильовський Р.М.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 травня 2015 року (судді: Старунський Д.М. (головуючий), Багрій В.М., Рибачук А.І.) у справі № 2а-5968/12/1370 за позовом Державного територіально-галузевого об`єднання "Львівська залізниця" до Державної податкової інспекції у Виноградівському районі Головного управління Міндоходів у Закарпатській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,



УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Державне територіально-галузеве об`єднання "Львівська залізниця" (далі - позивач, ДТГО "Львівська залізниця") звернулось до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Виноградівському районі Головного управління Міндоходів у Закарпатській області (далі - відповідач, контролюючий орган, ДПІ у Виноградівському районі ГУ Міндоходів у Закарпатській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 20.06.2012 № 1119291752.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що висновки контролюючого органу за наслідком проведеної документальної позапланової перевірки відокремленого підрозділу "Ужгородська дирекція залізничних перевезень" ДТГО "Львівська залізниця" щодо перерахування податку на доходи фізичних осіб за місцезнаходженням останнього, а не за місцезнаходженням окремих станцій, які входять до складу відокремленого підрозділу, не ґрунтується на вимогах чинного податкового законодавства, оскільки станції, які входять до складу відокремленого підрозділу "Ужгородська дирекція залізничних перевезень", не є відокремленими підрозділами в розумінні чинного законодавства, не нараховують заробітну плату найманим працівникам та не уповноваженні сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходів фізичних осіб.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 26 липня 2012 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 травня 2015 року, адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення ДПІ у Виноградівському районі Закарпатської області ДПС від 20.06.2012 № 1119291752.

4. Суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що контролюючий орган приймаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 20.06.2012 № 1119291752 діяв всупереч та не у відповідності до вимог чинного податкового законодавства, оскільки обов`язки в частині нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету Відокремлений підрозділ ""Ужгородська дирекція залізничних перевезень" ДТГО "Львівська залізниця" повністю виконав.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ДПІ у Виноградівському районі ГУ Міндоходів у Закарпатській області подала касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Львівського окружного адміністративного суду від 26 липня 2012 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 травня 2015 року та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ДТГО "Львівська залізниця" у повному обсязі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що на підставі направлень, виданих ДПІ у м. Ужгороді, податковими інспекторами проведено документальну позапланову виїзну перевірку Відокремленого підрозділу "Ужгородська дирекція залізничних перевезень" з питань правильності обчислення та своєчасності внесення до бюджету сум податку на доходи фізичних осіб за період з 01.07.2010 по 31.03.2012, за результатами якої складено акт від 31.05.2012 № 776/17-319/10/25449675. У висновках вказаного акту зазначено, що в порушення ст.168 Податкового кодексу України (з наступними змінами та доповненнями) по Відокремленому підрозділі "Ужгородська дирекція залізничних перевезень" ДТГО "Львівська залізниця" виявлено кредиторську заборгованість з податку на доходи фізичних осіб, в тому числі, по Виноградівському району - 1 647 657,32 грн.

На підставі акта перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 20.06.2012 № 1119291752, яким збільшено Відокремленому підрозділу "Ужгородська дирекція залізничних перевезень" ДТГО "Львівська залізниця" суму грошового зобов`язання за платежем податок з доходів найманих працівників на загальну суму 1 828 911,6 грн, у т.ч. за основним платежем 1 647 657,32 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 181 254,28 грн.

Судами першої та апеляційної інстанції також встановлено, що Державне територіальне-галузеве об`єднання "Львівська залізниця" зареєстроване як юридична особа 16.03.1992, йому присвоєно ідентифікаційний код 01059900. Відокремлений підрозділ "Ужгородська дирекція залізничних перевезень" Державного територіально-галузевого об`єднання "Львівська залізниця" відповідно до довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України має місцезнаходження: м. Ужгород, вул. Тихого, 8, взято на податковій облік в органах державної податкової служби 02.11.2000 за № 281-1/668. На момент проведення перевірки перебував на обліку в ДПІ у м. Ужгороді. Відповідно до нової редакції Положення про Відокремлений підрозділ "Ужгородська дирекція залізничних перевезень" від 25.04.2006, підрозділ входить до складу Львівської залізниці і діє відповідно до ст. 64 Господарського кодексу України як відокремлений підрозділ без права юридичної особи.

У вказаному акті перевірки зазначено, що до складу ДТГО "Львівська залізниця" юридичної особи входять 149 відокремлених підрозділів, в тому числі Відокремлений підрозділ "Ужгородська дирекція залізничних перевезень", яким відповідно до пп. 168.4.2 п. 168.4 ст. 168 Податкового кодексу України в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку на доходи фізичних осіб.

Відокремлений підрозділ "Ужгородська дирекція залізничних перевезень" є структурним підрозділом ДТГО "Львівська залізниця" на підставі затвердженого Положення про відокремлений підрозділ, який, відповідно до п. 15.1 ст. 15 ПК України взятий на облік як платник податку з доходів фізичних осіб за місцезнаходженням суб`єкта господарювання: Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Тихого, 8 та на якого покладено обов`язок зі сплати податку з доходів фізичних осіб.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Відокремлений підрозділ "Ужгородська дирекція залізничних перевезень" складається з окремих станцій, в тому числі: станції Виноградово на якій працює 39 чоловік, станції Королево, на якій працює 98 чоловік, станції Чернотісово, на якій працює 18 чоловік, станції Вилок, на якій працює 12 чоловік, станції Гудя, на якій працює 6 чоловік, станції Дяково, на якій працює 29 чоловік. Крім того, судами першої та апеляційної інстанції встановлено та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, що обов`язки в частині нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету Відокремлений підрозділ "Ужгородська дирекція залізничних перевезень" ДТГО "Львівська залізниця" повністю виконав, сплативши (перерахувавши) суми податку за своїм місцезнаходженням - до бюджету м. Ужгорода. Вказане підтверджується, зокрема, в акті перевірки від 31.05.2012 № 776/17-319/10/25449675, а також реєстром платіжних доручень, якими Відокремлений підрозділ "Ужгородська дирекція залізничних перевезень" здійснював перерахування податку з доходів фізичних осіб до бюджету за період з 01.07.2010 по 31.03.2012 та платіжними дорученнями Відокремленого підрозділу "Ужгородська дирекція залізничних перевезень" про перерахування та сплату податку з доходів фізичних осіб у 2012 році.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. В доводах касаційної скарги контролюючий орган цитує норми матеріального та процесуального права, перелічує порушення, які на його думку допущено позивачем при сплаті суми податку з доходів фізичних осіб за своїм місцезнаходженням, а саме - м. Ужгород та вказує на неврахування судами першої та апеляційної інстанцій окремих положень Податкового кодексу України, що у своїй сукупності призвело до неправильного застосування судами норм матеріального права та порушень норм процесуального права при прийнятті рішень.

8. Позивач надіслав заперечення на касаційну скаргу, в якому вказує на правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права та просить залишити скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції без змін.

9. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону від 3 жовтня 2017 року №2147-VІІІ, що діє з 15 грудня 2017 року).

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

10. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

10.1. Підпункт 14.1.180 пункту 14.1 статті 14.

Податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов`язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV цього Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність податковим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV цього Кодексу.

10.2. Пункт 15.1 статті 15.

Платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

10.3. Пункт 63.2 статті 63.

Взяттю на облік або реєстрації в органах державної податкової служби підлягають всі платники податків. Взяття на облік в органах державної податкової служби юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів, а також самозайнятих осіб здійснюється незалежно від наявності обов`язку щодо сплати того або іншого податку та збору.

10.4. Підпункт 168.1.1 пункту 168.1 статті 168.

Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов`язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу.

10.5. Підпункти 168.4.1, 168.4.2, 168.4.3, 168.4.4 пункту 168.4 статті 168.

Податок, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до бюджету згідно з Бюджетним кодексом України;

такий порядок застосовується всіма юридичними особами, у тому числі такими, що мають філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що розташовані на території іншої територіальної громади, ніж така юридична особа, а також відокремленими підрозділами, яким в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку (далі - відокремлений підрозділ).

У разі прийняття рішення про створення відокремленого підрозділу юридична особа повідомляє про це органи державної податкової служби за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням таких новостворених підрозділів у встановленому порядку;

суми податку на доходи, нараховані відокремленим підрозділом на користь фізичних осіб, за звітний період перераховуються до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.


................
Перейти до повного тексту